Kerrotaan heti alkuun, että otsikko on hieman hämäävä, koska tämä Husabergi ei ole enää syntynyt Ruotsissa vaan hieman etelämpänä. No, monikulttuuristuneessa euroopassa ei liene enää kovin vakava rikos, jos tämän pukee ruotsalaiseksi vielä.
Projekti sai alkunsa kun puolisen vuotta olin ollut ilman mopoa ja huvikseni nettimotoa selatessa löysin halvan projektikuntoisen, mutta kilvellisen vm 2005 supermoto Bergin. Edellisestä pyörästä luovuin mm. ajomäärään nähden korkeiden vakuutusmaksujen takia, mutta nyt onneksi veli innostui ostamaan tämän puoliksi.
Projektin idea on kunnostaa pyörä talven aikana siistiin kuntoon ja tehdä asiat huolella, jos tämän innostuisi pitämään pidemmänkin aikaa. Ensimmäisessä kappaleessa jo vihjataankin, että väriteemana pysyy alkuperäinen sinikeltainen.
Pyörään tulee mm. seuraavia muutoksia:
-rungon maalautus siniseksi, takaiskarin jousi keltaiseksi
-svingin ja moottorinkylkien pinta mataksi tai puolikiiltäväksi, vanteet kiiltäväksi
-koneen tarkistus (alakerta tarkistetaan ja tarvittaessa rempataan, yläkerta rempataan ja samalla kanteen kevyt porttaus), autom. puolipuristimeen paremmaksi mainostettu jousi
-valot ja sähköstartti toimimaan
-kaasuttimeen uudet tiivisteet ja oheinen
säätösarja-äänenvaimentimen modaus paremmin virtaavaksi tai uusi pönttö, jos jostain löytää sopuhintaan (mielellään silti suht hiljainen!)
-iskarien huolto
Ennen purkamista mopoon tehtiin pieni kaasutinhuolto ja saatiin käynti melko hyväksi, mutta silti käynnistäminen oli todella hankalaa (eikä varmasti pelkästään potkijan vika
). Sen myötä sähköstartti on melko ehdoton ja toivottavasti rempan jälkeen lähtee helpommin polkemallakin. Tästä kasvoi aika laaja projekti, mutta onneksi hankintahinta oli halpa ja kustannukset jakaantuu kahteen osaan.
Ostokunto
Nyt pyörä on purettu osiin ja satula on päällystetty Twentyn yleismallin sinisellä penkinpäällisellä. Päällisen väri olikin aika vahvasti violettiin päin, mutta kai se sopii ihan hyvin. Alkuperäistä sinistä penkinpäällistä ei ollut enää saatavilla.
Mukaan ei tullut alkuperäistä akkukoteloa, joten tehtiin itse rosterista ja soviteltiin paikoilleen. Akku on fyysisesti vähän alkuperäistä isompi, mutta kotelon sai sopimaan poikittain runkoon nähden, kun orkkis on pitkittäin. Ahdas konetila tulee kyllä...
Moottorin avaus on siinä vaiheessa, että pitää tehdä ulosvetäjä lohkojen avaamista varten niin selviää tarkemmin männän ja muiden kunto. Männän laki oli niin puhdas, että hyvällä tuurilla voi olla vaihdettu hiljattain. Sylinteriputkessa oli tosin pientä kulumaa havaittavissa, vaikka Nikasil onkin.
Päivittelen kuvia kun projekti etenee.