Esittele nykyiset ja entiset yli 125cc pyöräsi täällä! Kokemuksia, kuvia, projektijuttuja tms...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja yli 125 kuutioisten moottoripyörien esittelemiseen. Mopo- ja kevytmoottoripyöräalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

RD 350 YPVS

14.2.2015 16:21

Kovana kakstahti addiktina hommasin tällasen muovisukkulan syksyllä 2014. Alun pitäen oli tarkoitus ostaa jokin vähän isompi kakstahtipeli ihan vaan viriteltäväksi. Sopivaa kohdetta ei tuntunut millään löytyvän. Ostin sitte tommosen 86:sen RD 350 YPVS F2:n. Eli kokokatetun version.

Pyörän tehot tuli mitattua heti ostokunnossa:
Kuva

Suraavan talven aikana pyörä koki melko perusteellisen remppauksen. Kaikki iskarit sai kunnostaa ja ja vähän osia maalailla. Onneksi katteet olivat kohtuu hyvässä kunnossa. Moottori tiputti öljyä, joten se oli aukaistava. Mitään suurempia yllätyksiä ei sieltä löytynyt. Tässä vaiheessa sisään lähti uudet männänrenkaat, tiivisteet ja stefat ja samalla kevyt "blueprinttaus". Vaikka vakioputkekin olivat ok kuntoiset niin piiputhan siihen piti ihan urheilun vuoksi tehdä.

Harmi ettei pyörästä ole kuvaa ostokunnossa, mutta tältä pyörä näytti keväällä 2015:
Kuva
Kuva

Ja keväällä 2015 mitattuja tehoja:
Kuva
Viimeksi muokannut rossipoika päivämäärä 21.10.2015 20:21, muokattu yhteensä 2 kertaa

Re: RD 350 YPVS

14.2.2015 17:09

Seurantaan menee, mielenkiintoinen projekti ja komeat tuubit oot väsänny! Eikö tää F2 ole vielä se kaikista tehokkain malli näistä RD:istä? 8)

Re: RD 350 YPVS

14.2.2015 19:31

Kyllä niissä saman ikäsissä (86-91) nakumalleissakin (N2) samat tehot on. Kokonaiset 63 heppaa!

Re: RD 350 YPVS

14.2.2015 20:58

Nyt oot löytänyt mielenkiintoisen projektin!

Aiotko pitää kuutiotilavuuden samana?
Lähemmäs 3 numeroista teholukemaa pääsis kyllä 68mm 'cub' pytyillä ja +4.0mm stroukkikampuralla..
Ongelmaksi vaan noissa on muodostunut kiertokangen alapään neulalaakerin kestävyys rankasti viritetyissä, korkeakiertoisissa 421cc myllyissä.

Jos jostain löytyis kiertokanget isommilla alapään neulalaakereilla, silloin uskaltaisi huoletta kierrättää konetta, sekä virittää vielä enemmän.

Kone on käytännössä muuten identtinen Bansheen myllyn kanssa, mut tosta RD350YPVS koneesta löytyy pa-säädin, kuten mallinimikin jo sen antaa ymmärtää.
Eli vara -ja viritysosia löytyy mukavasti.

Joskus haaveilin pelkästä RD350LC/YPVS myllystä.. jonka olisin voinut laittaa Miton runkoon (alu) Briteistä saatavan rakennussarjan avulla.
Jäi kuitenkin pelkäksi haaveiluksi, kun rahatilanne on ollut sen verran vaihteleva.


Kerkesin jo kysellä eräältä Brittiläiseltä RD350LC vara/viritysosia myyvältä hepulta.
rdlccrazy.co.uk foorumilta löytänee hänet, jos tarvitsee lisätietoa ja/tai edullisia palikoita myllyyn.


Ehdottomasti seurailen tätä projektia suurella mielenkiinnolla.
Pistähän runsaasti kuvia, kun tekniikka on pöydällä atomeina.

Re: RD 350 YPVS

15.2.2015 1:04

Noniin, pitkästäaikaa mielenkiintoista rakentelua. Museokatsastusasioissa kannattaa ottaa yhteyttä johonkin lähialueen museoajoneuvotarkastajaan, VMPK:n sivut osaavat auttaa asiassa tarkemmin.

Re: RD 350 YPVS

15.2.2015 18:31

J11 kirjoitti:Aiotko pitää kuutiotilavuuden samana?...Pistähän runsaasti kuvia, kun tekniikka on pöydällä atomeina.

Niin tämä projektihan alkaa olemaan siis tältä erää toivottavasti loppusuoralla. Tekniikka oli jo levälleen ja tulihan siitä jotaki kuviaki otettua, mutta aivan samanlaisia kuviahan on jo netit pulollaan. Huuhtelulähtöjen ja ypvs venttiilien sovitusta. Ei sen kummempaa :) Pytyt on tällä hetkellä puoli milliä ylikoossa.

Cubin pyttyjen reservi on kyllä tiedostettu. Kyllähän mä niitä kuolailin, mutta kun niiden ympärille tarvii vielä kaasarit, kampurat, läpät, sytkät, vahvemman kytkimen jne... Rahaa saa menemään aika pitkälti yli pyörän arvon. Sillä summalla saa jo aika paljonki hauskempaa/tehokkaampaa vekotinta rakenneltua (kakstahtisenakin).

Kierroksiahan tossa myllyssä leikkaa sen iskusuhde ja liian lähekkäin olevat pytyt. Ei sinne saa isoja aukkoja/kanavia. Toki ne laakeritkin voi olla aika heppoisia pidemmässä juoksussa.

Ensikesän taidan vetää aika lailla tällaisena kevyesti piristettynä herrasmiesklassikkona ja vuoden lopussa alan kattoa sitä museontia.

Re: RD 350 YPVS

15.2.2015 22:04

Kuulemma tuo 350 on sen verran rimpula rungoltaan ja alustaltaan että sen voimavarat tekevät ajamisesta riittävän eksoottista. :lol: Tuo mun piikkinenkin tuntuu melkoiselta makaroonilta verrattuna tuohon alumiinisella Deltabox-rungolla olevaan TZR:ään.

Re: RD 350 YPVS

16.2.2015 10:25

Juu esimerkiksi jarrujahan tuossa ei juuri olekaan kun nykypyöriin vertaa. Kone-/jarruteho suhde on siis aikas hyvä. On se TZR:kin muuten komea pyörä ;)

Re: RD 350 YPVS

27.2.2015 11:37

Oho melkein kaksi vuotta edellisestä kirjautumisesta...

Terve vaan, hieno on pyörä ja samanvärisen F2:n itsekin aiemmin omistaneena nämä jutut ovat erityisen mielenkiintoisia minulle. Saatatkin tietää, että kattava 61-sivuinen RD-thread löytyy täältä aiemmin: Yamaha RD 350 '85 Tuostahan siis kasvoi kaikkien RD:stä kiinnostuneiden ja/tai sellaisen omistavien keskustelu, vaikka "Omat moottoripyörät"-alueella onkin.

Re: RD 350 YPVS

25.4.2015 18:28

Kevät on tullut ja oli aika herättää dyno talviunilta!
Ekoilla vedoilla selvisi, että heppoja oli tullut noin kolme kappaletta lisää (kanavien siistimisellä + omilla putkilla).
Sitten tein YPVS:n ohjausboksille pieniä taikatemppuja ja sieltähän tulikin mukavasti vielä 6 lisähummaa :)

Kaikki aikasemmat vedot oli otettu kakkosella ja lopuksi otin yhen vedon kolmosella.

Kuva

Jonkun verran kerenny tuolla jo ajelemaanki. Ihan kivaltahan se mutkapätkällä tuntuu ;)
Kuva

Re: RD 350 YPVS

25.4.2015 22:53

Hyvältä näyttää sekä käppyrät että pyörä. Millä kikalla sinä tuota boksia koijasit, jotain vastusta johtojen väliin vai mitä ihmettä?

Re: RD 350 YPVS

26.4.2015 9:24

Ajattelin olla kertomatta, mutta olkoon...
Ilmeisesti melkeen joka Jammussa on sama YPVS boksi. Salaisuus pilee siinä, että se on periaatteessa säädettävä. Boksin sisältä löytyy mikropiiri (joku laskuri?), jonka nastat on kytketty eri tavalla eri malleissa.

Täältä selvinnee kaikki tarvittava:
http://www.125ccsportsbikes.com/forums/index.php?showtopic=100442
Itte kolvasin tarvittavat nastat, mutta voi sitä näinki tehdä:
Kuva

Mulla on tällä hetkellä 2,3,5,6,7,11 kytketty. Eli alkuperäinen, täysin auki rpm, tippui 10200->8550.

Tzr:ään säätöä luvassa? ;) Täältä löytyy Tzr käppyrää YPVS säädettynä:http://www.bdkraceeng.co.uk/Bike2.html

Re: RD 350 YPVS

21.10.2015 20:31

Kesä meni ja kivaa oli... ...kunnes viime viikolla meni toisesta pytystä männänrenkaat. Syy tähän ei ole oikein selvillä. Johtuiko siitä, ettei ollut alemman renkaan alla sitä jousirengasta? Vai pääsikö ne hipaisemaan YPVS:sää? Vai olivatko vain heikkolaatuiset? Onneksi näyttäisi siltä, ettei muuta vahinkoa ole päässyt tapahtumaan.

Vaikka nopeusmittari jo nyt loppui kesken (200km/h), niin eihän sitä malttanut samallaisena takaisin nippuun lyödä:
KuvaKuva

Re: RD 350 YPVS

22.3.2016 20:24

Kevät tulee ja mopo pitää saada iskuun. Viime päivinä pyörä onki laulanu penkissä säätöjä hakien.

Alku ei ollut kovin vakuuttava kun tehot näytti tippuneen neljä heppaa vuoden takasesta. Seurasi YPVS:ien ja kaasuttimien säätöä, mutta ei se siitä sen paremmaksi muuttunut. Täytyi vain todeta, että putket olivat sittenkin saaneet liikaa lisäpituutta kun muutin ne jousikiinnitteisiksi.
Noo lyhentelin putket ja johan alko laulamaan ihan eri korkeudelta. Pari kolme heppaa lisäystä vuoden takaseen. Keskialueella tosin ollaan hieman jäljessä, mutta täytyy yrittää vielä YPVS:ää säätää. Varmaan aukee nyt liian aikasin. EGT:ssä on myös heittoa sylinteriden kesken :s

Normaalisti otan vedot kolmosella, mutta testasinpa lopuks nelosella sen mitä uskalsin. 60 heppaa sieltä näytti puhaltavan! Sitä luokkaa takapyöräteho noilla vireillä pitäis ollakki :)



Jousikiinnitteiset käyrät:Kuva Ja lyhennettynä:Kuva

Tulokset: Kuva

Re: RD 350 YPVS

25.3.2016 9:50

Hyvältä näyttää! Koneteho lienee 70 pollen luokkaa?