Esittele nykyiset ja entiset yli 125cc pyöräsi täällä! Kokemuksia, kuvia, projektijuttuja tms...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja yli 125 kuutioisten moottoripyörien esittelemiseen. Mopo- ja kevytmoottoripyöräalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

EGS 400 SuperCompetition

21.12.2014 20:54

Terve taas!

Tuli nyt talven pimeinä iltoina otettua työn alle viime kesänä kaverilta ostettu KTM, malliltaan EGS 400 SC.

Eli vuonna 2013, jolloin pyörä oli kaverin omistuksessa, kone löi jumiin kesken peltorälläilyn. Nokkaketju poikki ja toinen keinuvipu läpi venttiilikopasta. Kaveria ei enää hirveemmin kiinnostanut alkaa laitetta korjailemaan joten päätin ostaa pyörän pois. :)

Pari kuvaa juuri ennen konerikkoa:

Kuva
Kuva

Tarkoitus on siis tehdä jonkunlainen "entisöinti" pyörälle metsäteitä ja polkuja silmälläpitäen, eli leppoisia eläkepäiviä pääsee tämä vanhus viettämään. 8)

Kuva
Kuva

Tuossa siis pyörän kunto tällä hetkellä. Runko lähtee pulverimaalaamoon kunhan saan muut maalaukseen lähtevät roinat valmiiksi. Väriehdotuksia saa laittaa!

Kuva

Takaiskarina Supercompetition mallissa on Öhlinsin valmiste. Täytyy jostain vielä metsästää osat huoltoa varten.

Kuva

Tiivistesarjan hankin myös Saksasta kiskurihintaan. Myös uusi alkuperäinen nokkaketju ja käytetyt keinuvivut on hommattu. Niistä ei ole vielä kuvia.

Kuva

Moottorin oli kaveri purkanut valmiiksi. Venttiileissä tai männässä ei ollut minkäänlaisia jälkiä nokkaketjun katkeamisesta.

Kuva

Penkinpäällisen irrotin kun oli niin karmeassa kunnossa. Uusi on jo tilattu.

Kuva

Kaveria edeltävä omistaja oli joskus hankkinut aivan uuden pakoputken ja välivaimentimen.

Loppuun vielä pari kuvaa kannesta ja kaasarista. Motonetistä ostettu soodapuhalluslaite toimii! 8)

Kuva

Kuva

Kaasari oli läpikotaisin hapettunut. Täytyy ainakin korjaussarja hankkia ja luultavasti uudet suuttimet, tuskin saa kaikkea ryönää poistettua kunnolla?

Loppuun vielä To do -listaa:

-Keulan huolto. Uudet stefat, öljyt, pölysuojat, haitarikumit ja ehkä alkup. tarrat alaputkiin?
-Takaiskarin huolto, linkuston tarkastus
-Rungon pulverimaalaus
-Uusi katesarja (tilattu jo, myös valomaski vaihtuu siihen 2000-luvun alun neliskanttiseen)
-Moottorille tarvittavat toimenpiteet (männän ja venttiilien lähempi tarkastelu, tarviiko vaihtaa)
-Penkinpäällisen vaihto (uusi tilattu)
-Mittariston hankinta (toimiva pyöritin löytyy)

Tuossa nyt alustavasti. Varmasti jäi jotain puuttumaan, mutta niitä ehtii miettiä myöhemmin. Kommentoida saa! :D

Re: EGS 400 SuperCompetition

22.12.2014 13:48

Hapettumat ja kaikki muukin lika lähtee etikalla jos ei ole mahdollisuutta ultraäänipesuriin ;)

ÄLÄ pidä yli 24 tuntia etikassa. Se meinaan sulaa sinne.
Jos kaasari ei ole hirveän paha niin 2-4 tuntia riittää hyvin.

Re: EGS 400 SuperCompetition

10.1.2015 21:00

Pitkästä aikaa päästy taas KTM:n kimppuun.

Keula tuli huollettua. Eli tarrojen poisto, purkaminen, läpikotainen puhdistaminen ja kasaaminen uusilla stefoilla ja öljyillä. Myös oranssit haitarikumit tuli hankittua.

Kuva
Uudet kilkkeet keulaan

Kuva
Pumput kasattuna

Kuva
Sylinteristä puhaltelin soodalla tiivistepinnat puhtaiksi, kuva ennen puhallusta...

Kuva
...ja jälkeen

Katesarjasta ei ole mitään kuulunut, ihme homma vaikka kaikki tilatut osat piti olla varastossa. 12.12. tuli sähköpostiin lasku jonka maksoin samantien, eikä sen jälkeen ole kuulunut mitään. Liike oli www.enduro-store.de :eek:

Kaasariin tuli tilattua tiivistesarja Italiasta. Täytyy kokeilla tuota etikkakikkaa kanssa kun kerkiää.

Re: EGS 400 SuperCompetition

10.1.2015 21:17

Pikkuhiljaa retrovanhus herää henkiin. Siistin näköstä jälkeä, jatka samaan malliin :)

Ehkä hieman hoonaustyökalua näyttäisin tolle sylinteriputkelle kerran kun auki on ja ohipuhallusta ei tossa männässä vielä näy.

Re: EGS 400 SuperCompetition

18.1.2015 19:41

Hain postista herkkuja :P

Kuva
Enduro-storen tilaus tuli siis vihdoin perille. Penkinpäällistä ei tullut, rahat oli palautettu tilille mutta minkäänlaista ilmotusta ei liikkeeltä kuulunut.
Onni onnettomuudessa: Stormilta saa samaa Blackbirdin päällistä hieman halvemmalla mitä tuolla olisi maksanut. :)

Kuva
Tiivistesarja kaasariin suoraan Italiasta :)

Jarez kirjoitti:Ehkä hieman hoonaustyökalua näyttäisin tolle sylinteriputkelle kerran kun auki on ja ohipuhallusta ei tossa männässä vielä näy.

Vähän huonosti näkyy sylinteriputki tuossa kuvassa, mutta hoonijäljet näkyy kuitenkin vielä joka kohdassa eikä naarmuja ole ollenkaan. Kannattaiskohan hoonata?

Re: EGS 400 SuperCompetition

18.1.2015 20:58

Hyvä että edistyy :) Jos kerta vielä näkyy, niin läjään vaan. Seuraavalla avauksella kun männänvaihto aiheellista, niin kattoo asiaa uudestaan.

Re: EGS 400 SuperCompetition

23.1.2015 22:35

Kävihän mäihä penkinpäällisen kanssa!
Saksalainen liike siis palautti rahat päällisestä, ja pienen etsinnän jälkeen löysin Stormilta saman päällisen vähän halvemmalla. Tiistaina kävin tilaamassa sen ja torstaina oli noudettavissa. Niillähän sattu olemaan Blackbirdin tuotteet lisäksi -15% alennuksessa ja kaupan päälle lätkäs vielä 8,5€ lahjakortin :)

Tänään tuli näprättyä tuota satulaa parempaan kuntoon. En tiedä millanen kiinnike tuossa on uutena ollut, ostettaessa satula oli kiinni isolla ruuvilla. Ilmeisesti vakiokiinnike tulee jotenkin penkinpäällisestäkin läpi. En viitsinyt ruveta selvittämään miten penkki alkujaan kiinnitetään (ja vielä vähemmän halusin tehdä reikää uuteen päälliseen) joten tekasin uuden kiinnikkeen.

Kuva
Lähtötilanne. Kohdista, joista vanha päällinen oli rikki, oli syöpynyt vaahtomuovia ikävästi pois.

Kuva
Penkin takaosassa oleva kiinnikkeen paikka

Kuva
Tuollasen uuden kiinnikkeen askartelin, eli 8mm pultti peltilevyyn hitsattuna. Pultti läpi vanhasta reijästä ja popniiteillä kiinni penkin runkoon.

Lopulta hioin karkealla paperilla huonot kohdat vaahtomuovista niin että tuli "tervettä" esille ja veistelin auton istuimesta vaahtomuovisuikaleita täytteeksi. Palat kiinnitin pikaliimalla ja viimeistelin rälläkällä ja lamellilaikalla. Myös tohon penkin takaosaan, josta alkujaan puuttui pala pehmustetta, tein täytepalan.

Kuva

Kuva

Kuva

Tuollainen siitä nyt tuli. Täytyy vielä paukutella lisää niittejä kunhan kerkiää.

Rungosta otin myös linkuston laakerit irti, se olis nyt hiekkapuhallusta ja pulverimaalausta vaille. Tuleekohan liikaa oranssia jos rungonkin maalais sillä? :eek:

Re: EGS 400 SuperCompetition

24.1.2015 16:59

Hyvältä näyttää penkki! Ja maalaa tuo runko mieluummin vaikka mustaksi! Niin ei ole aivan oranssi koko vehje. :D seuraillaan!

Re: EGS 400 SuperCompetition

24.1.2015 19:31

Tällaisia projektitopikkeja on aina kiva lukea.
Ei ole mitään turhaa hifistelyä tai yritetä tehdä "uniikkia." :)

Mut rungon väristä.. ite maalauttaisin / maalaisin mattamustaksi sen.
Noi kiiltävän mustat rungot jotenkin näyttää omaan silmään "lelumaiselta."

Tosiaan penkki todella hyvännäköinen!

Re: EGS 400 SuperCompetition

24.1.2015 21:43

No nää vanhukset on jo itessään aika uniikkeja tien päällä.

Re: EGS 400 SuperCompetition

25.1.2015 18:14

Musta ei sovi kaikkiin pyöriin rungon väriksi, tulee sellainen "thyyning" fiilis oli se sitten kiiltävä/matta. Alkuperäistä tummempi metalliharmaa olisi erittäin siisti ja OEM-lookkia myötäilevä. Hussessani oli puolihimmeä tummanharmaa runko, tuontapaista tarkoitan ;)

Swingi kiillotus mikäli paljon naarmuja, muutenhan tuo sopii mielestäni hyvin. Erittäin hyvältä näyttää jo projekti!

Re: EGS 400 SuperCompetition

25.1.2015 22:18

Pakko myöntää, että toi siun Hussen rungon väri on todella hyvännäköinen.. ja varmasti sopii Kotariinkin. :)

Re: EGS 400 SuperCompetition

25.1.2015 23:35

Ääni tumman harmaalle! :)

Re: EGS 400 SuperCompetition

24.3.2015 22:11

Kuva

Tadaa! :)

Menin maalarille sitten sanomaan ettei ole kiire, kunhan nyt kevääks valmistuu. Pari kuukautta siinä meni mutta hyvä tuli! Sävy on Ral 2009, joka on lähestulkoon identtinen KTM:n oranssin kanssa. Moni on varmasti väriä vastaan, mutta ite tykkään. Taas lähtee projekti etenemään :)

Re: EGS 400 SuperCompetition

25.3.2015 14:51

mitäs nää pari uuta vekotinta taustalla on :D pv:ksi toisen kyllä tunnistin :D