Esittele nykyiset ja entiset yli 125cc pyöräsi täällä! Kokemuksia, kuvia, projektijuttuja tms...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja yli 125 kuutioisten moottoripyörien esittelemiseen. Mopo- ja kevytmoottoripyöräalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

Mäkistationin tahtarit: Tezari, Ex-Itsari ja pikku-Weera

15.11.2013 20:33

Polkaistaanpas tällainen topicci pystyyn. Täällä aion kertoilla elämästäni kahden erilaisen 250cc Yamahan kanssa.

Eli eli. Alkuvuodesta 2013 jostain tuli vastaan kuva TZR250 Yamahasta. Aikani vekottimesta kuvia, videoita ja specsejä katseltuani tulin siihen tulokseen, että tuollainen on saatava, nimenomaan vanhempi 1KT/2MA malli. Valitettavasti jäin pian työttömäksi, joten hinku hieman laski, joskin ei laantunut. Aiheeseen ei auttanut Botniaringillä bongattu TZ250 kilpuri, joka vastaa melko pitkälle TZR:ää. Pari pärrää oli alkukesästä kaupan, melko edullisesti, mutta työttömänä en malttanut investoida.

Kunnes tultiin heinä-elokuun vaihteeseen. SIlloin eräänä perjantaina avasin nettimoton ja menin TZR:iä ihmettelemään. Ja kas, 1990 mallinen 2MA TZR oli juuri tullut myyntiin. Hintaa oli enemmän kuin kahdella edellisellä, mutta kilometreiksi oli ilmoitettu hätinä 25000. Pyörä jäi mieleen.

Lauantaina asia jo häiritsi, isännän kanssa asiasta keskusteltiin ja hän käski ottaa ja soittaa pyörästä. Siinä selvisi, että Tezari on vanha autokoulupyörä ja todella hyväkuntoinen joitakin naarmuja lukuunottamatta. No asia alkoi häiritä jo erittäin pahasti. Nukuin seuraavan yön todella huonosti asiaa pohtien. Olin siinä ja siinä saanko seuraavalla viikolla töitä, rahaakin olisi ollut pyöräänkin, vaan malttaako. No. Sunnuntaina aamupäivästä soitin ja sanoin ostavani pyörän. Tiistaina 6.8. noudin TZR:n sovittuun hintaan Pirkkalan ABC:ltä, jonne myyjä sen toi ystävällisesti vastaan Helsingistä. Tältä iso-TZR näytti kotipihassa:
Kuva
Kuva
Mielestäni pyörä on kaunis. Ja hieno ajaa. Kärsin pahasta 2-tahti addiktiosta, joten tämä sopii minulle kuin paremmin. Tehoa kone tuuppaa 50hv@10000rpm ja painoa on vain 140kg.

Pärrällä tuli ajeltua hieman 1000km loppukseän aikana, huonot ilmat ja uusi työ, joka muuten varmistui päivää ennen kuin lähdin pyörää hakemaan, haittasivat ajelua. Nyt pyörä on tallissa seisonnassa. Sille olisi tarkoitus tehdä yläkertaremppa, uudet Wössnerin männät ja mahdollisesti porautus. Nämä näillänäkymin kevät-talvella.


Sitten. Pitkin syksyä haaveilin enskasta. Tallissa majaa piti piikkinen Honda-Yamaha hybridi ( viewtopic.php?f=93&t=85281 ) joka kuitenkin alkoi tuntumaan hieman lelulta. Taas jostain ihmeestä, taisi olla youtubesta, vastaan tuli Yamahan IT-sarjan pyörät, erityisesti 250cc malli vaikutti ihan asialliselta. No sekin asia jäi mieleen pyörimään, silmäilinpä Suzukin PE-sarjan pärriä, kunnes joku viikko taaksepäin ilmestyi myyntiin valkokilpinen '85 IT250.
Pyörä oli rujo ja kallis, joten hieman hylkäsin ajatuksen. Kunnes pari viikkoa sitten aloin huvikseni kyselemään pyörästä ja hintakin alkoi tippumaan hieman järkevämmäksi. Samoihin aikoihin eräs työkaverini ilmoitti halustaan ostaa HonMaha pois. No HonMaha sitten menikin kaupan ja lähdin IT:tä katsomaan. Ja tänään 15.11 kävin sen lunastamassa pois. Tässä linkki myynti-ilmoitukseen, omia kuvia en ole ehtinyt ottaa:
http://www.nettimoto.com/yamaha/it/1600125
Tässä on kaikenlaista pikku puuhaa, yläkerta alkaa olla väljä, sähköt ovat melko tökeröt, muovit huonot yms. Mutta se käy, liikkuu (keulii!) ja pysähtyykin. Mukana tuli osiltaan lähes täydellinen varaosapyörä, jossa on lähes uudenveroinen sylinteri ja paremmat lohkot. Tätä aletaan myös fiksaamaan parempaan kuosiin. Laitan huomenna kuvia päivänvalossa.

Jotta sellaista. Kuvia laittelen tänne ja galleriaani, sieltä löytyy muitakin nykyisiä ja entisiä pärriä.

Isketään loppuun kuva TZR:stä ennen talviunille laittoa:
Kuva
Viimeksi muokannut Mäkistation päivämäärä 14.12.2015 23:33, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Mäkistationin varttilitraiset tahtarit: Tezari ja Itsari

15.11.2013 21:05

Erittäin mielenkiintoiselta vaikuttaa. Ehdottomasti seurataan tälläsii vähän vanhempien pyörien kunnostelua!

Re: Mäkistationin varttilitraiset tahtarit: Tezari ja Itsari

16.11.2013 18:28

No nyt olisi kuvaa IT:stä:
Kuva
Kuva
Kuva
Sellanen steroideja syönyt Tunturi Tiger se on. :lol:
Ajatus olisi ensiviikonloppuna nostaa yläkerta pöydälle ja iskeä britteihin Motodurolle tilausta männästä ja muista tarvittavista heebeleistä.

Re: Mäkistationin varttilitraiset tahtarit: Tezari ja Itsari

18.11.2013 3:15

Vittu mikä pommi :lol: Helvetin komea TZR muuten!

Re: Mäkistationin varttilitraiset tahtarit: Tezari ja Itsari

24.11.2013 19:29

Nojoo. Tänään ihmetelty pärrää koko päivän. Alunperin piti vain kurkata yläkertaan, mutta kaikkea muutakin tuli puuhattua. Aluksi pesin koko häkkyrän huolella, eka katteineen ja sitten ilman muovejakin. Tankkiin ja maskiin heitin Gasket Stripperiä, sain kutakuinkin ne kauheat maalit pois. Maskista tuli ihan hyvä, vaatii vielä kiillotusta:
Kuva
Käyttäjältä Kiluu tuli DTR:n mittari, se sopi aika nätisti orggismittarin tilalle, joka tästä puuttui ja tilalla oli joku kiinan-Monkeyn tms. kauhea kello. Nyt on hyvä:
Kuva
Sinne yläkertaankin vilkaisin. Väljä on. Uutta mäntää ja poraukseen:
Kuva
Koneen iskin takaisin kasaan ja fikasin ohjaamoa. Hyllystä uudet kahvankumit ja käsisuojat pois:
Kuva
Ja vielä yleiskuvaa koko häksättimestä:
Kuva
Kuva
Kylläpä näyttää tankki kuvissa hyvältä, oikeasti se on lähes vihreä. Paremmalta kuitenkin näyttää kuin hilseilleiden maalien kanssa. Muutenkin pyörän yleisilme koheni huomattavasti.

Motoduro.co.uk:lta lähtee ensiviikolla uusi mäntä ja romut tulemaan, Motocross-shop.de:lta tilailen myös Acerbiksen vintage lokarit. Sopivat tyyliin erittäin hyvin, kun Aussifoorumilla moiset näin IT490:iin istutettuna.

Re: Mäkistationin varttilitraiset tahtarit: Tezari ja Itsari

24.11.2013 19:47

Näyttää huomattavasti paremmalta nyt. ;) Vielä putkeen ja kytkinkoppaan jne. vöhö mustaa päälle ni hyvä tulee. Nii ja takasivukatteetki oot vissii uusimassa? :)

Re: Mäkistationin varttilitraiset tahtarit: Tezari ja Itsari

24.11.2013 20:01

Näillä näkymin kaikki muut muovit uusitaan jossain vaiheessa, paitsi tuo lampun kate, siitä saa vielä ihan hyvän. Tankkiakin saa ihan kohtalaiseen hintaan eBaysta, sellaisen hankin varmaan ennen ensikesää. Putki tehdään Waltter-Racingin kanssa uusi, tuo nykyinen on ihan kauhea rytöläjä. Lommoilla ja huonosti korjattu moneen kertaan.

Re: Mäkistationin varttilitraiset tahtarit: Tezari ja Itsari

24.11.2013 21:48

Hienoa nähdä, että joku muukin tykkää kasaripyöristä! 8) Todella harvinainen löytö noinkin hyvin säilynyt IT250. Tuota kun hiukka vielä ehostelee alkuperäisyyttä kunnioittaen niin hyvä tulee. Paljonkos tuolla IT:lllä on painoa ja montako kaakkia irtoaa? Taitaa olla jonkinverran ärtsympi peli, kun tuo minun KMX200. Upea peli muuten tuo Tetzarikin! ;)

Re: Mäkistationin varttilitraiset tahtarit: Tezari ja Itsari

24.11.2013 22:19

Kiitoksia. Papereissa tehoksi ilmoitetaan 27kW (n.37hp) ja omamassaksi 120kg. Ohan toi tosiaan hieman harvinaisempi peli näillä leveyspiireillä, tuolla Australiassa ja Uudessa Seelannissa näkyy olevan erittäin kova harrastajapiiri. Eipä noita isoja TZR:iäkään liiaksi täällä ole.

Re: Mäkistationin varttilitraiset tahtarit: Tezari ja Itsari

24.11.2013 22:32

On se sitten aavistuksen pirteempi mitä tuo KMX200, siinä on 115kg/33hp. Tuossahan IITEEssähän onkin ilmajäähymasina eli ei vielä YPVS:sää. IT 490 oliskin muuten aika mahtava peli. :P Lienee kakspuolikastakin harvinaisempi näky Suomessa. Noita isoja Huskuja taasen (wr 430 jne,) näkyy noissa classic-kisoissa vielä jonkinverran. Liekkö sitten myyty enempi mitä näitä japseja...

Re: Mäkistationin varttilitraiset tahtarit: Tezari ja Itsari

24.11.2013 22:37

Vissiin jokunen IT490:kin lienee Suomeen kisakäyttöön eksynyt, -Zone- johonkin moisesta linkkasi koeajo artikkelin. Melko kalliita pärriä ovat uutena olleet, se on ilmeisesti karkoittanut ostajia. IT:n hinnasta en tiedä, mutta TZR on uutena maksanut 20000mk.

E: Tuolta löytyi sitä IT490 juttua:
http://www.mediafire.com/view/ibxq32ui2 ... %20490.pdf

Re: Mäkistationin varttilitraiset tahtarit: Tezari ja Itsari

4.12.2013 22:15

Morjesta.

Motodurolta tuli mäntä ja muut kilkkeet:
Kuva
Ensiviikolla sylinteriä poraukseen.

Piikit tuli laitatettua alle:
Kuva

Uudet takajarrukengät:
Kuva

Vanhat olivat ohittaneet jo finaalinkin:
Kuva

Kamat kasaan ja baanalle:
Kuva
Tuo maskin tarra tuli askarreltua tässä taannoin.

Hienostihan se liikkui. Vielä kun siinä olisi kunnolliset valot.
Uudet lokasuojat tulossa Saksasta, jahka saavat niitä ensin taas varastoon.

TZR:kin olisi tarkoitus alkaa laittamaan piakkoin, viimeistään joulun-uudenvuoden nurkilla, kun olisi vissiin 2 viikkoa silloin vapaata. Laittelen ensin kuitenkin tuon IT:n viimeisenpäälle talvi-iskuun.

Re: Mäkistationin varttilitraiset tahtarit: Tezari ja Itsari

22.12.2013 0:52

Päivitellääs pitkästä aikaa.

Tankin tarrat tuli teetettyä:
Kuva

Tankkia kitkutettiin, laitettiin tarrat ja purettiin yläkerta:
Kuva

Uusi seisontajalka jostain Derbin tarvikejalasta:
Kuva

Motocross-shop.de:ltä tuli lokarit:
Kuva

Sylinteri kävi porauksessa, tässä jo kiinnilaittoa vaille:
Kuva

Kone kasaan ja kauhea tulokseton käyntiin potkiminen. Syyksi paljastui puolan johto, vika oli siis poliittinen?
Kuva
Kyseisestä Mitsubishin puolasta EI pitäisi tulpanjohdon irrota... :roll: Ehjällä puolalla heti käyntiin.

Tämänhetkinen look:
Kuva
Kuva
Vielä on hommaa, mutta parempaan päin mennään. (???) Kaasari vielä jotain oikuttelee, se vaatii huomiota. Muuten tuntuisi pelaavan hienosti.

Re: Mäkistationin varttilitraiset tahtarit: Tezari ja Itsari

22.12.2013 1:09

Ompas se siisteytynnyt! Komia on.

Re: Mäkistationin varttilitraiset tahtarit: Tezari ja Itsari

22.12.2013 1:19

Oikein näpsäkän näköinen! Uudet loksut tuo aika freesiä ilmettä, ei muuta kuin viikkorahat säästöön ja kaikki vanhat katteet uusiksi :seko: