Esittele nykyiset ja entiset yli 125cc pyöräsi täällä! Kokemuksia, kuvia, projektijuttuja tms...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja yli 125 kuutioisten moottoripyörien esittelemiseen. Mopo- ja kevytmoottoripyöräalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

Re: 250cc Suikan projektointia !

28.8.2013 22:34

Laitellaanpas vähätä päivän puuhasteluista kuvia. Eli ketjuohjurin ajoin kiveen tossa jokunen aika sitten ja siinä kunnossa että vääntää ketjulinjan vinoon. Noh nyt kun eilen enskassa muutaman kerran lähti ketjut kun joutu työntelemään niin aloin selailee että mistä saa uutta ja mihin hintaan.

No perjantaina jos radalle aikoo niin itehän se on värkättävä ja homma hoitui näin :

mallia vähän tästä
Kuva

alumiinia ja rälläkkä
Kuva

5mm kulutuspintaa alas
Kuva

Kuva

Kuva

olishan tuosta vielä vähän siistimmän saanut mutta painoi aikataulu niskassa joten piti nopeasti värkätä. toimivanlta kuitenkibn vaikuttaa ja hintaa tuli 30snt :lol:

Re: 250cc Suikan projektointia !

8.11.2013 12:16

Morjesta vaan taas kaikille :) Aletaampas tänne taas kirjoittelemaan niin on pimeisiin päiviin jotain tekemistä teillekkin jos pyörät on jo valmiina tai oottaa projektointia.

Ylistetään ensin Suzuki, 40h tuli männän vaihdonjälkeen ajettua, ja sitä ennen se joku 15-25h.. ainoana vikana oli kannentiivisteen palaminenjotenka todella hyvin selviytyi koko kesän eikä jättänyt matkan varrelle.

Nyt on lukio paketissa ja tammikuussa Kajaaniin hiihtämään, nyt siis on LOMAA laitteita laittaa kuntoon ;) Töitä tosta löyty hetkeksi niin rahaakin on laittaa vähän pakollisia enemmän likoon.

Kampuran laakerithan olivat hieman väljät jo ostaessani. Onhan tällä ikää kuitenkin eikä konetta ikinä edes raotettu. Ei välykset kasvaneet mutta nyt laitetaan kone viimesen päälle iskuun.

Kun kytkinpuolta raoitin löytyi sieltä positiivinen yllätys, levyt ja kruunu vielä hyvässä kunnossa :)
Kytkinpuolen purin pois ja mangeeton myös, tullen siihen tulokseen että ei tällä kyllä paljoa ole ajettu!
Kuva

Sylinteri matkasi koneistamoon hoonaukseen että suht siloiseen pintaan saadaan vähän karheutta ja mitta että nyt ei jää ylimääräisiä välyksiä kun keväällä oli ehkä satku liikaa.

Lohkot erilleen ehkäpä tänään, vasaraa ovat enää vain vailla, ja lämpöäkin täytyy antaa, muuten ei tunnu liikkuvan.

Kuva

Vaihteiston kunto lähinnä 3.vaihteen osalta kiinnostaa kun viimesenä ajopäivänä mäkeä kiivetessä alko luistaa 3 yli eli nykii. Sielä siis joko kytkentärattaan hampaat kulunu tai vetoakseli liikkunu hieman ulosnja vääntäny lukkosokan ja prikan (näin oli jollain ollu rämässä). Se kuntoon tietenkin samalla :)

Osat on tilattu pitkälti kaikki, ainakin näin alkuun.
Koneeseen täydellinen paketti eli kampura kampuran laakerit stefat tiivisteet. Lisäksi vielä varmaan vetoakselin laakeri rattaan taakse, muita tarvittaessa.

Sitten ajattelin kulkupuolta hieman tehdä hyödyllisemmäksi ja v-forcet tilasin. Samalta myyjältä tulee vielä titaaninen kaasukahvarunko, pikkunen takaratas ja takajarruun stefat pölysuojat ym.

Takakeppiin vaihdan öljyt ja kaasut näin alkuunsa, keulaan vaihoin öljyt hetki sitten, hyvin pelaa se pää.

Iskarin yläpään laakeri vaihtoon myös, muuten on laakerit rungossa kunnossa, rasvaus kaikkiin tottakai.

Männäksi tulee taas wössner saksasta. Myös bleederit niin ei tarvii ruuvien kanssa pelleillä. Keppi öljy myös sieltä jos täälä pyydetään siitä kovaa hintaa. Ajattelin orkkisölyä ostaa ja sitten vähän jäykempää niin pääsee testailee mikä parhaiten toimii.

Uudet pultit on hommattu koneen kiinnikkeisiin ja takahäkin yläpäähän.

Kansi jää tohon samaan kuntoon, squish 1,3mm eli ei tarvii madaltaa ainakaan vielä, joskushan palotilaa voi vähän muokkailla..

Putki säilyy vielä vähän ruttusena näin alkuun, katotaan ku kaikki pelaa et jos uuden vielä tilais. Nyt on ollu hyvä kun ei oo putkee tarvinnu varoa niin on voinu huoletta työnnellä overimäkiä enskassa ilman pelkoo että pyörä kärsii. katteet on naarmuset mutta sehän kuuluu näin ollakkin?

Ps. Kuvia tulee enskerralla enemmän, nyt koitan tonyhden saada näkymään (tabletills tätä teen)

Kommeintoikaa ja palataan taas!

Re: 250cc Suikan projektointia !

8.11.2013 13:03

Vetoakselin holkki kannattaa vaihtaa samalla, mulla ainakin oli kulunut kunnolla urille. Laitahan paljon kuvia koneesta osina, kiinnostaa nähdä minkälaisia eroja on tullut vuosien varrella ;)

Re: 250cc Suikan projektointia !

10.11.2013 0:38

Vaihellaan mitä tarvii tottakai :)

Kuviakin tulee kunhan noi lohkot sais irrotettua, lämpöö ja vasaraa mutta milliäkään ei ole hievahtanut :paha:

Jatkellaan tässä taas koneen kanssa kun kerkiää.

Iskarin jousi on irti js putsattu kuten myös iskarikin. Linkku rasvailtu, swingin & ohjauslaakereiden ravaus pitänee vielä suorittaa.

Takakepin öljyt tosiaan saksasta ja ym roinaa lähtee tulemaan heti kun saan sylinterin hoonauksesta niin koon saa tietää.

Jatkellaan ja kuviakin tuloo kun kerkeää uppaamaan jossain välissä.

Re: 250cc Suikan projektointia !

10.11.2013 1:18

Oothan aivan satavarmasti irrottanut jokikisen pultin! Niitä on melko mielenkiintoisissakin paikoissa, joten kannattaa varmistaa vielä räjäytyskuvien avulla että kaikki on irrotettu ja poistettu.

Re: 250cc Suikan projektointia !

10.11.2013 10:47

Kuvista en oo kattonu mutta ainakin 5 kertaa tarkistanu että kaikki on irti. Pitää kuvista kyllä katsoa myös.

Re: 250cc Suikan projektointia !

11.11.2013 18:55

Arghh, apuja kaivataan. Lohkot ei yksinkertasesti vaan irtoo, lämpä on annettu mielin määriin ja vasraa vasaran perään mutta ei. Työkalut vaan hajoo järestäin.

Vaihteistonpuoli raottuu, mutta kampura ei hievahdakkaan.

Re: 250cc Suikan projektointia !

11.11.2013 18:55

Arghh, apuja kaivataan. Lohkot ei yksinkertasesti vaan irtoo, lämpä on annettu mielin määriin ja vasraa vasaran perään mutta ei. Työkalut vaan hajoo järestäin.

Vaihteistonpuoli raottuu, mutta kampura ei hievahdakkaan.

Re: 250cc Suikan projektointia !

11.11.2013 20:27

Reilusti lämpöä kohdistettuna petilaakerille, ja sitte jos ei ala irrota nii hommaat tämmösen työkalun jolla painat kampiakselin irti lohkosta http://www.ebay.com/itm/Crankcase-Splitter-Separator-Tool-Motorcycle-ATV-Crank-/110951209865

Re: 250cc Suikan projektointia !

11.11.2013 21:48

Tollasta työkalua manuaalikin tarjoaa..

Huomenna vielä uusi yritys kun pillillä saan lämpöä annettua, jospa se liikahtaisi. Toisesta lohkosta saa sitten helposti prässättyä pois kyllä mutta halki pitäis saada niin tietää mitä tarvii tilata sinne että saa kolmosen taas pelittää. Osissahan menee varmasti 2vk ainakin että kaikki täälä.

Mitäs mieltä ootte typen paineesta takakepissä iskarin ollessa huoneenlämpöinen?

Re: 250cc Suikan projektointia !

13.11.2013 22:11

Nyt ollaan siinä vaiheessa kone on avattuna ja odottelee uusia sisuskaluja.

Sylinteri on hoonattu, ja Saksasta lähti tulemaan läjä osia:
Mäntä, neulalaakeri, bleederit, ens kesän koneöljyt, takaiskariin 3litraa ainetta (tarkotus testailla vähän eri jäykkyyksillä) ketjut, iskarin yläpään laakerisarja, takajarrupalat.

Sitten taas kysymys vanhojen vastaamattomien perään, voiko 3 luistaminen johtua noista pienistä urista (hampaiden keskivaiheilla). Kaikki muut rattaat vaikuttaisi olevan täysin kunnossa, tuo on ainut missä on havaittavissa jonkintasoista kulumaa.

Kuva

Lisäksi muutama muu kuva

Kuva

Kuva

Re: 250cc Suikan projektointia !

13.11.2013 22:22

Siis luistaako se kolmonen vai pomppaako vapaalle vedättäessä?

Re: 250cc Suikan projektointia !

13.11.2013 23:25

Luistaa eli vedättäessä hyppii hamas kerrallaan yli. Menee siis päälle kuitenkin.
Tämä tuli yhtäkkiä viimeisellä ajokerralla.

Re: 250cc Suikan projektointia !

13.11.2013 23:51

Onpa jännää... Onko siirtohaarukat kuin kuluneet? Tässä muuan asiaa tunteva ohjeisti noiden vaihteistovikojen kanssa ja sen mukaan syy löytyy melkein aina siirtohaarukoista tai noista rattaiden "tapeista", eli noista jotka on rattaan kyljessä. Tarkistappa että ne tapit ei oo kulunu pyöreiksi ja että siirtohaarukat on kunnossa, laita vaikka kuvat jos siltä tuntuu.

Ite pitäisin noita hampikkaiden koloja lähinnä seurauksena vaihteen luistamisesta (kuuluuko siitä muuten rutinaa tai muuta ääntä), jos vaihteet ois aina napsuteltu nätisti sisään ja ne ois myös toiminu normaalisti niin ei tuommosia jälkiä pitäs olla.

Re: 250cc Suikan projektointia !

14.11.2013 13:36

Kyljessä olevat hampaat eli kytkentähampaat eivät ole kuluneet mitä nopeasti niitä kävin lävihte,siirtohaarukoissa ei myöskään ihmeellisyyksiä näkynyt,pitää ne mittailla vielä ja verrata manuaalin arvoihin.