Esittele nykyiset ja entiset yli 125cc pyöräsi täällä! Kokemuksia, kuvia, projektijuttuja tms...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja yli 125 kuutioisten moottoripyörien esittelemiseen. Mopo- ja kevytmoottoripyöräalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

Suzuki GS450E restaurointi

16.3.2013 19:43

Tervehdys arvon foorumilaiset.

Alkukesästä 2012 tuli myytyä edellinen mp pois (2003 Thundercat 600). Meitä on töissä samassa työhuoneessa 2 moottorilaitteisiin höyrähtänyttä, joten eräänä syyskesän päivänä jälleen kerran eksyttiin deittimoton sivuille, ja tälläkertaa oli hakulistalla edullisesti ylläpidettävät tonnin pommit. Kuume pomppas samantien kovaksi, 400cc Honda vilkkui näytöllä. Sitten tuli härnättyä isäukkoa, että jos ostettas porukalla moinen. No hän muisti saman ikä/hintaluokan laite lojuu sukulaispiirissä yhdessä varastossa. Selvisi että laite on Suzuki, ja olisi myytävänä...

Tuo otsikon laite siis vaihtoi syksyllä taloa, yhellä hirviöidenjahtausreissulla se noukittiin kyytiin. Laitteen mallivuosi on 1983, käyttöönotto 1982 puolella. Syksyllä ennen pakkasia kerettiin muutama pikkulenkki ajamaan, ja todettiin laite teknisesti toimivaksi.

Yleisilme oli hintaluokkaan & ikään nähden siisti, ja tekniikka pelaa lukuunottamatta takertelevaa valojenvaihdinta. Koska haaveena on halvat käyttökulut, lähdettiin tavoittelemaan museorekisteröintiä. On kuultu että nykyään elämän jäljet ois sallittuja kunhan yleisilme on siisti ja alkuperäinen. Jos lopputulos ei sitten ole riittävän uuden veroinen, niin voi voi, mutta yritetään kuitenkin pikkubudjetilla restaurointia alkuperäisyyttä kunnioittaen. Uusiksi tätä ei olla rakentamassa, vaan siis restauroidaan tarvittavilta osin.

Tässäpä se kotitalliin saapuneena...
Kuva

Laitetta tutkittuamme tuli seuraava tekemislista tehtyä:
- valokatkaisimen kunnostus
- "takavalon lasi" uusi
- pakoputken maalinpoisto & kiillotus
- kuvioitu penkinpäällinen
- sivukatteiden maalaus & alkup. tarra
- ohjaustangon maalaus

Tuota listaa on nyt lähdetty lyhentämään siten että penkissä ollut verhoilu on irrotettu (on ehyt, käyttökelpoinen, voin ehkä myydä sen jos joku tarvitsee), ja penkki on leivinuunin päällä kuivumassa. Ebaystä löytyi maailmalta alkuperäisen kaltainen uusiotuotanto nahka, joka taisi ~60€ kustantaa kotiin kannettuna. Seuraavana hankintalistalla on "takavalon lasi".

Myös kylkikatteet tuli tänään irroitettua maalausta silmälläpitäen. Niistä on kiinniketapit kuitenki katkeillu, ja tehty uudet kierretangosta / muttereista / kulmaraudoista / lasikuidusta. Päällepäin nuo on kohtuu siistit, joskin huonosti maalattu ja vääränlaiset tarrat. Nytpä on siis parempikuntoiset katselussa myöskin.

Apuja kaivattaisiin 1983 mallivuoden laitteiden kuvien suhteen. 1980-19832 on erilaiset tarrat, kuvia löytyy jokapaikasta, sekä myös uudemmista, mutta nimenomaan tästä 1983 mallisesta kuvia tarvis (tässä alkuperäinen tankki, eli siinä on vain suzuki teksti). Sekä erityisesti kylkikatteen tarrasta, että voisi tarrapajalla teettää uuden, kun en moista ole netin verkkokaupoista ainakaan onnistunut bongaamaan. Ja kotimaisista mp-purkaamoista otetaan myös vinkkejä vastaan, josta voisi tarvittavia osia tiedustella...

Re: Suzuki GS450E restaurointi

16.3.2013 20:12

Tässä pari kuvaa netin syövereistä, joissa näkyy kaipaamani sivukatteen tarra. Jospa jonkun arkistoista löytyisi parempia kuvia vastaavasta laitteesta, olisin kiitollinen kuvasta, tai vinkistä mistä voisi löytyä tuollainen tarra...

Kuva

Kuva

Re: Suzuki GS450E restaurointi

19.3.2013 21:48

Penkkiprojektia...
Kuva
Kuva

Penkin kiinni pitävä lukkorunko oli vuosien saatossa murtunut. Valurautaa, joten tallista sopiva pellin pala käsiin ja sopivasti niittejä kaveriksi. Hieman vielä viilaa ja mattamustaa niskaan, niin kelpaa. Ei näy katteiden takaa mihinkään.
Kuva
Jos kohdalle ehyt sattuu niin vaihdetaan, mutta toistaiseksi kelpaa tuollaisena pikku viimeistelyjen jälkeen...

Re: Suzuki GS450E restaurointi

20.3.2013 21:56

Tuota, nyljeppä tuo penkki uusiksi...

Sitte lämmitä tuo keinonahka, noin 45-65 asteiseksi. Sillai lämpimäksi ja "notkeaksi".
Rätti laatikkoon, ja sinne lämmintä ilmaa sähkölämppärillä tjsp. Ei liekillä tai kuumailmapuhaltimella.
Sitte venytä ja kiristä se nahka, venyttäen sitä peukalon ja kämmenen kulmalla.
Ei sormin, muuten tulee "sormenjäljet" nahkaan.
Lämpimänä laitat, niin jäähdyttyään kiristyy vähä.

Mut muista, se on kuitenki vaan muovia, niin sen voi myös venyttää viduix...

Ja jos pohja on epätasainen, laita siihen alle 2mm vanu tai vaahtomuovi. Sitten pohjan virheet ei näy.
Ja jos meinaa vaahtis tökkiä, niin livase tuorekelmua tai tätä "rahtikelmua" liukasteeks...

Muutenki kun laittaa noita keinoelukoita, vaikka valmiiks leikattuja päälisiä, niin se pitää vetää lämpimänä päälle.
Näin niinku veneenpenkkejä työkseen tekevänä voi vinkkiä antaa... ;)

Re: Suzuki GS450E restaurointi

20.3.2013 22:18

janite2 kirjoitti:Näin niinku veneenpenkkejä työkseen tekevänä voi vinkkiä antaa... ;)

Mielellään aina vinkkejä kuunnellaan, ja tuostakin vinkistä varmasti vastaisuudessa hyötyä. Mielestäni tuo ei luonnossa kuitenkaan noin pahalta näytä kuin kuvassa, joten toistaiseksi saa olla, mutta jos liikaa alkaa häiritseen niin otetaan vinkistä vaarin...

Re: Suzuki GS450E restaurointi

28.4.2013 19:48

Tämä projekti pysähty nopeasti, kun laite löysi uuden omistajan...
Saapa nähdä mitä seuraavaksi tilalle...?

Re: Suzuki GS450E restaurointi

28.4.2013 20:05

Priimaa pukkas vahingossa ja joku makso ittensä kipiäksi?

Re: Suzuki GS450E restaurointi

30.4.2013 20:39

Shape kirjoitti:Priimaa pukkas vahingossa ja joku makso ittensä kipiäksi?

Kylläpä tuosta ei muuta kuin muisto vain jäi, ei plussaa muttei toki oikeastaan miinustakaan.

Reilun parin tonin ysäri pommeja sitten silmäilty sillä silmällä, cbr / thundercat / tms.