Esittele nykyiset ja entiset yli 125cc pyöräsi täällä! Kokemuksia, kuvia, projektijuttuja tms...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja yli 125 kuutioisten moottoripyörien esittelemiseen. Mopo- ja kevytmoottoripyöräalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

PC23 kesäkuntoon

7.3.2013 22:10

Tuli ostettua vuoden -89 Cbr ekaksi pyöräksi kun sattui löytymään sopuhintaan naapuri kylästä. Kävi ja kukkui tosi nätisti ikäänsä nähden. Edellinen omistaja oli takarenkaasta päätellen ajellut melko suoraa tietä kun kulumaa ei ollut oikeastaan kuin keskellä. Nyt Separille ois tarkoitus tehdä vähän ehostusta kesää varten, jotakin fighter tyylistä.

Siinä kuva lähtötilasteesta:
Kuva

Tässä vähän listaa mitä on suunitteila:
-Uusi perä, kawasakista - HANKITTU
-Uusi maski, 08-10 exc:n (Xenonit?) - HANKITTU
-Takakate, lokari, vanteet, tankki, runko, moottori ja pakoputki hionta &maalaus - Tehty
-Etulokarin muotoilu - Tehty
-Kulutusosien uusimista / huoltoa (jarrut, ilmanputsari, ketjut & rattaat, nokkaketjun kiristin, kaikki nesteet, kuluneet laakerit, pölysuoja, stefat yms pientä) - Tehty
-Keulan huolto - Tehty
-Kaasarien putsaus & säätö - Tehty

Pyörää alettiin purkamaan ja purkuvaiheista ei ole nyt kuvia mutta tässä muutama kuva miltä se näyttää tällähetkellä:

Kuva

Kuva

Kuva

Ilmanputsari ja kaasarit saatiin irroteltua muutaman hikisen hetken ja kiroiluryöpyn jälkeen. Ilmanputsari oli sen näköinen ettei siihen olisi koskettu ainakaan vuosikymmeneen. Sitten alettiin ihmettelemään kun yksi kaasarin luisti liikkui vähän huonosti muihin luisteihin verrattuna ja päätettiin purkaa se. Se oli yltäpäältä jossain ihme limaisessa paskassa, joka kuitenkin saatiin putsattua ja se alkoi luistaa normaalisti. Sieltä kuitenkin löytyi ikävä ylläri nimittäin luistin kumiosa oli turvonnut sen verran ettei se enää mahtunut takaisin paikoilleen..?? Tässä oli yksi sellainen ihmetyksen aihe. Alla vielä kuva kaasareista:

Kuva

Seuraavaksi olisi tarkotus ottaa moottori irti ja alkaa puhdistaa sitä. Ja kyllähän tässä meinaa kiire tulla jos meinaa ajokauden alkuun mennessä saada valmiiksi.. Kaikki ideat ja kommentit on tervetulleita!
Viimeksi muokannut Jerick päivämäärä 20.8.2013 23:51, muokattu yhteensä 11 kertaa

Re: PC23 kesäkuntoon

7.3.2013 22:34

Exc:n maski, onkos tästä faitteri tulossa?

Re: PC23 kesäkuntoon

7.3.2013 23:48

Hommaa pc25 ceparin vanteet? Ois omasta mielestä paljon paremman näköset kun noi vakiot. Meinasitko ihan normi nakupyörän tästä tehdä vai jotain kuituperää ja vastaavaa? :D Ite ehdottaisin r1 yamahan perää, olis ihan näppärän näkönen ja kuulemma sopii paikalleen suht pienellä vaivalla, omakohtaisia kokemuksia tosin ei ole :D

Re: PC23 kesäkuntoon

8.3.2013 0:32

Huutaa uutta äänenvaimenninta, muuten vaikuttaa mielenkiintoiselta.

Re: PC23 kesäkuntoon

8.3.2013 16:37

Mulla olis vuoden -95 600cc CBR:stä kaasarit ylimääräisenä, tuli heräteostoksena autoa varten hommattua mut suunnitelmat muuttu. Kaikki osat kunnossa ja puhtaatkin vielä :lol:

LeKe96 kirjoitti:Exc:n maski, onkos tästä faitteri tulossa?

Jerick kirjoitti:Nyt Separille ois tarkoitus tehdä vähän ehostusta kesää varten, jotakin fighter tyylistä.

Re: PC23 kesäkuntoon

8.3.2013 19:03

Täytyy varmaan opetella lukemaan :D

Re: PC23 kesäkuntoon

9.3.2013 3:01

Tänään tuli taas vietettyä ilta tallilla ja saihan sitä jotakin aikaseks. Kaasarin kumiosa ongelma saatiin korjattua ja sitten jatkettiin purkamista että saahaan osat valmiiks hiekkapuhallusta varten. Eniten ihmetytti takapyörän akseli, kun ei meinannut lähtee irti ei sitte millään, varmaan viimeseen viiteen vuoteen sitäkään avattu. Muuten tuo purkaminen sujui aika kivuttomasti vaikka ne pukit olikin käytössä, ois saattanu helpottaa työtä jonkun verran mutta kävi se noinkin..

Siinä vielä kuva nykytilasta:
Kuva

Nyt vaan tarviis alkaa miettii että millä värillä sitä rungon ja vanteet maalauttaa. Koko musta käyny mielessä tai sitte vanteet ja runko mustalla ja tankkiin ja katteisiin jotain muuta väriä. Hitto ku menee vaikeeks kun ei tiiä yhtään.


Juussoo kirjoitti:Hommaa pc25 ceparin vanteet? ...... Meinasitko ihan normi nakupyörän tästä tehdä vai jotain kuituperää ja vastaavaa? ......

Tällä hetkellä ois suunitelmissa että noi vakiovanteet menid pulveriin ja varmaankin mustaksi.Tarkotus ois jostakin sopivasta pyörästä saaha kahen istuttava perä tuohon joka ois hienompi kuin tuo entinen epämääränen möykky...

Re: PC23 kesäkuntoon

10.3.2013 0:07

Näyttää melko hyvältä tuo peli, 80-luvun aatelia, toivottavasti ei ihan raiskaannu,

Re: PC23 kesäkuntoon

10.3.2013 12:50

Noniin, eilen saatiin purkaminen vietyä loppuun asti. Tuli tuossa vähän selvitettyä ja vanteita ei voikkaan hiekkapuhaltaa koska ne on alumiinia ja hiekkapuhallus vie siitä niin paljon sitä itse alumiinia. Ne pitäisi kuulemma lasikuulapuhaltaa tai soodapuhaltaa. Jokatapauksessa runko menee hiekkapuhallukseen ja pulverimaalaukseen jo toivottavasti ensiviikon aikana. Siinä samalla pitää alkaa putsaamaan tuota moottoria kun sinne on kertynyt kaikennököstä erinäistä paskaa jotka oilisi kiva saada pois.

Siinä vielä yks kuva postausta "värittämään":
Kuva

MänTä kirjoitti:Näyttää melko hyvältä tuo peli, 80-luvun aatelia, toivottavasti ei ihan raiskaannu,


Riippuu ihan että mitä raiskauksella tarkotat mutta yritetään pitää mahollisimman "räpeltämättömän" näkösenä ja tehdään huolella loppuun asti.

Re: PC23 kesäkuntoon

10.3.2013 16:40

Itse kyllä hiekkapuhallutin hussen aluvanteet, vähän epätasaista jälkeä se jättää mutta jos pulveriin menee niin tuskin jää näkyviin mitään. Lasikuula tai sooda puhallus jättää kyllä tasaisemman jäljen.

Re: PC23 kesäkuntoon

10.3.2013 18:58

Kyllä ne pystyy hiekkapuhaltamaan maltillisilla paineilla. Itelläkin cbr vanteet hiekkapuhallettu ja pulverimaalattu :)

Re: PC23 kesäkuntoon

10.3.2013 20:35

Ittelläki vanteet hiekkapuhallutettu ja pulveril maalattu. On muuten vanha tuttu tää pyörä. :lol:

Re: PC23 kesäkuntoon

11.3.2013 0:42

Lolletroo kirjoitti:On muuten vanha tuttu tää pyörä. :lol:

Aijjaa :) uskallatko kertoo et millä tavalla vai onko seuraava osote sen jälkeen paali? :D vähän huonoilla taustatiedoilla tuli nimittäin ostettua...

Re: PC23 kesäkuntoon

11.3.2013 16:31

Eii tätä mitenkään rankalla kädellä oo pidetty, ei entinen omistaja vaa vissii liiemmin täl ajellu. :) Oli muuten ittellä samaa ongelma ton väri maailman kanssa, ettei millään taho keksiä hyvää ja ei niin yleistä yhdistelmää. Päätin sitte vetää vaa kaiken mustalla. :lol:

Re: PC23 kesäkuntoon

12.3.2013 21:35

Noniiin, asiota saatu taas eteenpäin! Etu- ja takapyörän laakerit, stefat ja jarrulevyt irotettu. Jarrulevyt kävi mirkometrissä mittauksessa että oisko niissä vielä kulutuspintaa jäljellä ettei uusia tarvitsisi ostaa. Toisessa oli 4,17mm (3,5mm on alaraja) ja toisessa oli 3,1mm ja jarrulevy oli muutenkin saanut jonkun iskun kylkeensä ja oli menettänyt muotonsa. Joten toinen ainakin pitää uusia. Uusien jarrulevyjen kulutuspinta on mitä netistä kattelin niin 4.1mm-4.8mm... Varmaan uudet jotutuu ostamaan molemmat.

Sitten päästiin keulan kimppuun, siinä riitti taas työtä kun alapultit oli niinsanotusti 'momentissa'. Kyllä ne siitä sitten auki lähti ja saatiin keula loppujenlopuks purettua. En ole muuten koskaan nähny niin mustaa öljyä mitä sieltä paljastu! Sit käytiin ihmettelemään kun vasemman pumpun alapäästä puuttu sellanen pieni jousi, joka purkukuvien mukaan sielä ois pitäny olla. No sitte selvis et joku "kerkko-ernernesti" oli kasannut pumput väärin eli laittanut ne sisällöt vääriin putkiin. No eihän siinä nyt kun tietää niin laittaa sitten oikein päin kun kasaa sen. Ja keulan sisäpinta oli ihan kun jonkun ohuen metallimujun / hiekan ja öljyn seoksesta semmonen karkea. Besalla yritin putsata mut eihän sieltä kaikki lähteny... Tälläst tänää, kattoo mitä seuraavaks.