Esittele nykyiset ja entiset yli 125cc pyöräsi täällä! Kokemuksia, kuvia, projektijuttuja tms...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja yli 125 kuutioisten moottoripyörien esittelemiseen. Mopo- ja kevytmoottoripyöräalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

Yamaha XJ 600 '87

1.9.2012 19:49

Tuollainen 80-luvun klassikko tuli hommattua, koska tarve oli suhtkoht tilavalle matkapyörälle, mutta painoa ei mielellään paljoa yli 200kg. No tämmöinen "helmi" löytyi tuosta naapurikaupungista melko edukkaasti, joten pitihän se käydä poimimassa talteen.

Mittarissa vain 39tkm ja saattaa hyvinkin pitää paikkansa. Myyjän kertoman mukaan ajettu 2000-luvulla vain reilut 10tkm ja sitä ennenkin ollut pitkiä aikoja käyttämättä. Tuota mittarilukeman pitävyyttä puoltavat myöskin liki kulumattomat poljinkumit ja vivut sekä uudenveroinen satulanpäällinen. Yleisilmeessä ainoa miinuspyoli on sylintereistä pois hilseillyt maali ja hapettumat. Soodapuhaltimelle siis töitä talven aikana. ;)

Kone käy todella tasaisesti ja lähtee käyntiin salamannopeasti niin kylmänä, kuin kuumana. Ryyppyä ei ole tarvinnut vielä käyttää vaikka perjantai aamuna töihin lähtiessä oli vain +9c. "Vähän" helpompi käynnistää kun ex-CB 400:ni. :) Ainoastaan 2500-3000rpm koneesta kuuluu pieni "särähdys". Veikkaan, että nokkaketju kaipaisi kiristystä mutta en uskalla tehdä mitään, ennen kun tilaamani Haynes manuaali saapuu. Öljyä kone ei myyjän mukaan syö tippaakaan ja oikeassa tuntui olevan, sillä ainakaan tähän mennessä öljyn pinta ei ole tarkastussilmässä laskenut milliäkään. Btw. mitä öljyä suosittelisitte tuollaiseen wanhaan ilma&öljyjäähyyn? 20w-50?

Pyörä tuntuu aivan samettisen pehmeältä ajaa! Kaikki vaihteensiirtoa ja jarruja myöden pelaa kuin unelma. :P 2-päällä kulkee aivan yhtä mukavasti, kuin yksinkin ja penkissä ei takamus puudu ollenkaan. Takapenkiltäkin kuului kehuja jo ekan ajolenkin jälkeen. :) Semmoinen 100km/h matkavauhti tuntuu pyörälle kaikkein luontevimmalta. Kierroksia 5trpm ja ajoviimamelu vakiopleksillä vielä maltillinen. Mieli tekisi näin selkä/niskavaivaisena korottaa stongaa 3-4cm. Menee se toki noinkin, mutta oikein pitkällä matkalla alkaa selkä varmasti vihoitella. Noh, sekin on talven hommia se. Tuohon saa näköjään Stormilta LSL:n muuntosarjaa normistongalle, mutta näkyy olevan aika riistohintainen(195€! :eek: ).

Jatketaan harjoituksia, eiköhän tästä vielä kunnon matkapeli saada leivottua. Innolla odotan Haynesin manuaalin saapumista postiin. :P

Tässä hieman teknistä dataa:

Make Model

Yamaha XJ 600
Year

1986-87
Engine

Air cooled, four stroke, transverse four cylinder. DOHC, 2 valves per cylinder.

Capacity
598

Bore x Stroke 58.5 x 55.7 mm

Compression Ratio 10.0:1
Induction
4x Mikuni BS32 carbs

Ignition / Starting
- / electric

Max Power
72 hp 52.5 kW @ 10000 rpm

Max Torque
53.9 Nm @ 8000 rpm

Transmission / Drive
6 Speed / chain

Front Suspension
Telescopic forks

Rear Suspension
Monocross rising rate with 5-way preload.

Front Brakes
2x 267mm discs 2 piston calipers

Rear Brakes
Single 267mm disc 1 piston caliper

Front Tyre
110/90 V18

Rear Tyre
140/90 V18

Dry-Weight
188 kg

Fuel Capacity
21.5 Litres

Top Speed
205 km/h

Re: Yamaha XJ 600 '87

1.9.2012 21:29

Onnea uuden pyörän johdosta. :D

Eikös Delvakki ole tunnetusti vanhojen ilmajäähyjen öljy? :lol:

Itse kyllä laitoin juuri Yamahaan biltsun 10w40 mineraaliöljyä, ja jatkossakin laitan, tai sitten halvempaa Shellin tavaraa.

Bilteman mp-öljy maksaa 6€/l ja samat arvot omaava autoöljy 4€/l... :roll:

Re: Yamaha XJ 600 '87

1.9.2012 21:54

Pikkuhannu kirjoitti:Onnea uuden pyörän johdosta. :D

Eikös Delvakki ole tunnetusti vanhojen ilmajäähyjen öljy? :lol:


Kiitosta vaan! Heh, itse en oikein usko noihin delvakkeihin mp-käytössä. :) Ihan mp-öljyä se on oltava tuollaisessa pelissä. Lähinnä kysymysmerkki on, että synteettinen vs mineraali ja mikä sopiva viskositeetti. Tietysti jos haluaisi suosia paikallista teollisuutta, niin se olisi ilmanmuuta Teboilin mp-öljyä ;) . Hyviä kokemuksia on myös Liqui molyn tuotteista. Noh, manuaalistahan nuo viskositeetit selvinnee, kunhan saan sen käsiini...

Re: Yamaha XJ 600 '87

3.9.2012 7:10

Ainakin vanhaan I/Ö suzukiin moottorinposkessa oleva teksti suosittelee 10w40 öljyä. Sitä minäkin sinne olen lurutellut, vieläpä motox merkkistä. Hyvin tuntuu pysyvän lohkojen sisäpuolelle, ei pöllytä sen enempää kuin ennenkään. Ja siis todellakin mineraalipohjaista.

Re: Yamaha XJ 600 '87

3.9.2012 21:16

Tomppade kirjoitti:Ainakin vanhaan I/Ö suzukiin moottorinposkessa oleva teksti suosittelee 10w40 öljyä. Sitä minäkin sinne olen lurutellut, vieläpä motox merkkistä. Hyvin tuntuu pysyvän lohkojen sisäpuolelle, ei pöllytä sen enempää kuin ennenkään. Ja siis todellakin mineraalipohjaista.


Jeps. Eipä noi wanhukset ole niin nuukia öljystä. Itellä vaan sattuis vielä olemaan CB:tä varten ostamaani Valvolinen 20w50 mineraali mp-öljyä kolme litran purkkia. Kaippa sitäkin voi tuohon kaataa, kun hondakin toimi sillä moitteetta. Eipä tuolla pakkaskeleillä ajeta, joten tuskin on 20w liikan jäykkää.

Eipä olen vieläkään posti tuonut Haynesia. Sormet syyhyten odotellaan... :)

Re: Yamaha XJ 600 '87

4.9.2012 23:20

Ilmajäähy-jamahaan ehdottomasti mineraaliöljyä.
Vaihto 5000-6000km välein.
Huomaat kun alkaa kakkosvaihde olemaan vähä kovasuisempi ylösvaihtaessa. Öljynvaihto ja taas mennään.

10W-40 riittää. Nykyään ei ees taida saada niin huonoja öljyjä, kuin tuolloin oli.
Hirveen ronkeli ei ole merkille, mutta vaihto on syytä tehdä ajallaan.
Käy se 20W-50 sinne kans, muistat vaan kylmällä vähä pitemmän lämmityskäytön.

Ja se särähdys... Huolestu sitten jos sitä ei kuulu.
Toi jammun konemalli kuulostaa lähinnä hammaskehävikaiselta betonimyllyltä.

Jos siinä on kiristin löysällä, se pärähtää kaasua laskiessa...
Mut siä pitäs olla jousikiristin, niin keskipultti auki, jousi pois ja pienellä ruuvarilla tökkäät naksun tiukemmalle. Järkeään saa käyttää...
Voit myös askarrella jousen alle pari pientä prikkaa, jotta saat jousivoimaa suuremmaksi...
(mää liimasin sinne pultin pohjaan sopivan mutterin mikä jäi vielä jousen puristamaksi -> pysyy)

Kovin jos tärisee, synkkaa kaasarit. Ja vilkase kumikurkkujen kunto.

Joskus myös tyhjää tankki, sinne takaosaan jää poteroon vettä ja ruostuu sisältä. Samoin ronki sen korkkipoteron tyhjäysreikä auki...

Re: Yamaha XJ 600 '87

5.9.2012 13:11

Kiitos hyvistä neuvoista! Tosiaan eilen onnistuin kiristämään nokkaketjun ja särähdys hävisi samalla kertaa. N.5min homma kokonaisuudessaan. :) Samalla otin alakatteen veks, kun oli jo vähän halkeamilla niin säilyypä paremmin ehyenä hyllyssä lojuessaan. :) Onpa tuo mielestäni paremman näköinenkin ilman sitä alakatetta. ;)

Tosiaan edellinen omistaja laittanut jotain Castrolin täyssynteettistä mp-öljyä keväällä, jonka jälkeen ajettu alle 1000km. Eli ei liene syytä vaihtaa, kun ajokautta jäljellä ehkä 1-1,5kk? Kakkosvaihde antaa kieltämättä selkeän kolahduksen ylösvaihtaessa verrattuna muihin vaihteisiin. Kaikenkaikkiaan vaihteiston toiminta on ihan perus japsia, eli täsmällistä ja napakkaa.

N.500km jo takana ja vaikuttaa oikein kelpo hankinnalta tuo wanhus. Kaikki pelaa juuri niinkuin pitääkin. Talveksi riittää kuitenkin kaikenlaista pientä fiksailua ja siistimistä. Renkaat alkaa olla vaihtokunnossa ja etunen vaatisi tasapainotusta(woblaa pienemmisä vauhdeissa). No piiiitkä talvi on aikaa roplata....

Re: Yamaha XJ 600 '87

5.9.2012 22:40

XJ:t ja Divarit vatkaa aina vähä...

Kurkkaa että etuputket on samalla korkeudella, öljymäärä on kummassaki oikea ja keula ei oo "pinnissä" mistään.

Samalla puistele takahaarukan laakerointi.
Jos mahdollista, talvella pura se ja putsaa + uudet rasvat.
Samoin ohjauslaakeri.
Ja samalla ny nyppii jo etuputketki auki ja huoltaa ne.

Renkaat sais olla sellasta mallia, missä pitkittäinen keskiura. Se helppaa vähän.
Ja jos siinä on telineet, koitas ajaa ilman laukkuja.
Samalla kurki takarunko tarkkaan läpitte, voi olla murtumia. XJ:ssä on vähä hento takapää, ja jos sitä käytetään muuttoautona, niin...

Jos haluat pyörästä notkeen kääntyjän, muuta vähä ohjausgeometriaa. Laske etuputkia sellanen 5-10mm ylöspäin kolmioissa. Hyvän kohdan löytää kokeilemalla. Taas jos haluat suoraviivasen matkalehmän, niin putkien yläreuna yläkolmion tasalle.

Kaasarisynkka on sitte pyllystä, mikäli siinä on samanmoinen ku 900-divarissa.
ensin 1&2 sitte 3&4 keskenään. Nyt nää parit pitäs saaha synkattua vielä.
Suosittelen hakeen sen stormin 99e maksavan carbtunen. Vähentää tupakointia ja hukkaan lentäviä työkaluja.

Tjaa.
Ohjaustangon katkasijat käy läpitte, pukkaa kunnolla electric cleaneria ja sitte jotain ohkasta suojaöljyä, vaikka wd-40...
Siä on monesti vähä matoja...

Ja sitä pleksin melua et saa pois korottamalla sitä. Päinvasto. Siivua ylhäältä pois.
Jos meinaat pleksin korkeutta lisätä, jotta saisit hiljasen, asenna siihe suoraan parvekelasi.
Mulla lähdi divarin pleksistä 15cm kiitämään ja sitte se vasta oli siedettävä...

Re: Yamaha XJ 600 '87

7.9.2012 15:46

Kiitos edelleen vinkeistä! Tosiaan tuli pistettyä iso tilaus stormilta tulemaan:

-Etu ja takarengas
-RK:n erikoisvahvistetut X-rengasketjut ja JT:n rattaat
-Kaasuvaijeri
-Jarrupalat
-Ilmanputsari

Tosiaan kone tuntui yli 6trpm käyvän hieman raskaasti ja bensankulutus on suurehko. Syykin luultavasti selvisi, kun otin ilmanputsarin esille. Oli nimittäin aivan musta. :) Se joutaa kyllä välittömästi vaihtoon. Ketjut ja rattaat on vielä siinä kunnossa, että tämän syksyn ajelee. Etujarrupalat on vaihdettava samantien. Täytyykin tästä mennä hakemaan paketti postista niin pääsee iskemään ainakin sen ilmasudin ja jarrupalat kiinni...

Re: Yamaha XJ 600 '87

10.9.2012 22:40

Tämäntehoisessa pyörässä sekä mikäli yhtään osaan käskyttäjän ajotapoja veikata oikein niin nuo ärkoon x renkaat menevät kyllä ihan turhaksi pröystäilyksi. Nimim. bilteman oorenkailla parikyt tonnia takana, loppua ei näy, maksavatkin murto-osan äksrenkaista. Kunhan vaan rasvailla viitsii.

Re: Yamaha XJ 600 '87

12.9.2012 21:16

Jees, stormin paketti tulikin vasta maanantaina. Asensin jo paikalleen uudet etujarrupalat ja ilmasudin. Nyt tuntuu kone kiertävän keveämmin ja kulutus ainakin bensamittarin mukaan näyttäisi laskeneen. Minkä verran tuollaisen 600cc rivinelkun kuuluisi kuluttaa 2-päällä seka-ajossa? Nyt se on siinä 6l/100km molemmin puolin.

Itse ajattelin tuon ketjuhomman niin, että kun yleensä ketjut kuluu nopeammin, kuin rattaat niin nyt saattaisi olla kestävyyden kannalta paras yhdistelmä. Ja toinen syy oli, että stormilta sattui olemaan normi O-rinkulaketjut loppu. Huvitti muuten, kun JT:n rattaan pussissa luki isolla "quality japanese steel" ja toisella puolella pikkupräntillä "made in thailand". :lol: No samapa tuo loppupeleissä lienee, mutta aika koomista kuitenkin...

Re: Yamaha XJ 600 '87

12.9.2012 22:55

Ehkä teräs on japanilaista, mutta muoto on lyöty thaimaassa :)

Re: Yamaha XJ 600 '87

16.9.2012 20:27

Tänään tuli heitettyä vajaat 300km pitkä lenkki Yammulla upeassa säässä. Kaikki pelasi moiteetta ja mikään ruumiinosa ei puutunut missään vaiheessa. On siis siinä suhteessa huomattavasti parempi matkapyörä, kun Jawa. ;) Kulutusta mittailin ja tulokseksi sain 6,4l/100km. Tuo siis 2-päällä matkanopeuksien vaihdellessa 60-100km/h välillä. Ei mikään paha sinänsä etenkin, kun tankki on aika hyvän kokoinen(19l Haynesin mukaan), eli toimintasäde on +- 300km.

Nyt on tullut itse ajettua jo yli 1000km, eikä öljynpinta tarkistussilmässä ole laskenut milliäkään. Aika nassakassa kunnossa masiina siis! :P