Esittele nykyiset ja entiset yli 125cc pyöräsi täällä! Kokemuksia, kuvia, projektijuttuja tms...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja yli 125 kuutioisten moottoripyörien esittelemiseen. Mopo- ja kevytmoottoripyöräalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

Honda CX500 kahvilaraaseri

28.8.2012 18:00

No moro taas. Näköjään käynyt täällä foorumilla viimeksi toukokuussa 2008.

Kevarin jälkeen oli tommonen aika tasan 7v moottoripyörätön kausi. Opiskelut, ei varaa, yms. tekosyyt.

Keväällä tuli puheeksi että voisin saada appiukon vanhan Hondan ilmaseksi. Ei se ollut läheskään käyntikuntoinen eikä muutenkaan tietoa kunnosta kun oli seissyt ulkona pressun alla jotain 7v.
Tein karkeita arvioita paljonko kunnostaminen maksaisi ja päätin lopulta ottaa projektin vanhempieni talliin missä kesä onkin vierähtänyt aika pitkälti.

Tekemistä on ollut aivan v*tusti mutta rahaa on mennyt onneksi suunnilleen niin paljon kun arvioin. Puhutaan vielä alle 1500 eurosta, joten aika halpa proggis loppujen lopuksi. Aikaakin kului käytännössä paljon vähemmän kun mitä uskalsin veikata. Tasan 3kk romukasasta ajokuntoiseksi, kun olin ajatellut että ehkä ensi kevääksi ehtii valmiiksi. Ei tämä vieläkään mikään täydellinen kaunotar ole, mutta onpahan omanlainen. Alusta asti haettiin Cafe racer-tyyliä. Käytännössä tämä tarkoittaa clip-on stongaa ja kumpua kuskin penkin taakse. Tein penkistä kahdenistuttavan vaikka matkustajalle ei tällä hetkellä jalkatappeja ole. Ehkä joskus jaksaa tuunata ne kuntoon.

Pyörä on siis Honda CX500 vuodelta 1978 eli ensimmäisiä tuotantomalleja. CX:iä valmistettiin tietääkseni johonkin 1983 asti, pieniä muutoksia siinä matkan varrella. Siinä on motoguzzimainen V2 jota kutsutaan myös "twisted twin:ksi", tämä johtuu siitä että Hondan insinöörit päättivät asettaa sylinterit hieman vinoon satulasta katsottuna. En nyt muista tarkalleen miksi, taisi liittyä kaasareiden sijoitteluun tms.
Moottori kiertää aivan perkeleesti ja suorastaan rakastaa korkeita kierroksia. Punaraja on jossain 10500rpm hujakoilla ja huipputehot 9500rpm. Silti vääntöä piisaa alhaalta asti noinkin pieneksi (ja vanhaksi) koneeksi.

Pistän nyt kuvia ja jos joku sattumalta kiinnostui niin voin laittaa lisää tarinaa projektista kuvineen. Alkuun saa riittää ennen- ja jälkeen-kuvat.

Turkulaiset saa morottaa ja nykästä hihasta jos tavataan Motonetin pihassa tai jossain muualla.

Ennen:
Kuva

Jälkeen:

Kuva

Kuva

Re: Honda CX500 kahvilaraaseri

28.8.2012 18:33

Ei sattuis olemaan kuvia projektointivaiheesta? Maukkaan näkönen laitoshan siitä tuli!

Re: Honda CX500 kahvilaraaseri

28.8.2012 19:16

No on jos vaikka mitäkin.

Laitetaan nyt tämmönen kuvapläjäys kiinnostuneille. :)

Kuva

Kuva

Kovettunutta jäähynestettä
Kuva

Kuva

Toisessa sylinterissä kulumaa. Näkyy sentään hoonausjäljet. Kilometrit N/A mutta luulisin että on jotain 120tkm. Hyvin toimii naarmuista huolimatta.
Kuva
Tyyppivika havaittu eli manuaalista jakoketjun kiristintä pitää muistaa itse kiristää (Mr. Hondan aivopieru, myöhemmin tuli automaattinen kiristin), muuten jakari hölskyy ja syö mutteria joka näkyy tuossa jakarin sisäpuolella. Kone muuten puhdas sisältä eikä mitään metallipuruja eli kone mitä todennäköisemmin ollut auki tämän vahingon jälkeen.
Kuva

Kuva

Öljypumpun ketju piti uusia.
Kuva

Johtoviidakkoa
Kuva

Swingi ruostunut puhki. Onneksi Saksasta löytyi korvaava swingi halvalla.
Kuva

Runko puhki alta. Kittailin umpeen ja toivon että kestää.
Kuva

Rungolle uusi rattlecan-maalipinta
Kuva

Seuraavaksi penkin tekoa, kun alkuperäinen oli 1. v*tun ruma, 2. ruostunut läpi. CX:ssä on ärsyttävä monttu kuskin paikalla, joten mitään siistiä suoraa lankkua ei voi tilalle tehdä. Alla hahmottelua ja toteutus.
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Mittaristo laihikselle eli vanhojen bulkkimittarien tilalle pieni digimittari missä vauhti/rpm/vesilämpö/pakolliset lamput samassa.
Kuva

Suurimmat muutokset ovat lähinnä kosmeettisia, mutta alkuperäinen "h-box" alkukäyrien ja äänenvaimentimien välistä poistettiin kun sekin oli yllättäen läpimätä. Tilalle motonetistä suorat tötteröt, kaasareihin powerfiltterit ja isommat suuttimet. Alkuperäisen mekaanisen tuulettimen tilalle asennettu sähkötuuletin Ninjasta, jonka hyödyt ovat mm. alkuperäinen 34v vanha muovituuletin ei räjähdä korkeilla kierroksilla kranaattina reisille (on/oli kiinni kampiakselissa eli pyöri kierroksien mukaan), moottori rasittuu marginaalisesti vähemmän jne..

Ulkoisia juttuja sitten eli led-jarruvalo, led-vilkut, clip-on stongat, haitarikumit, DIY-penkki, takarungon muokkausta joka muuten näkyy vielä jälkeen-kuvissa, eli on vielä hiomatta, kittaamatta ja maalaamatta. Ei nyt just jaksa kun just sai ajoon. :D

Ei ole muita ongelmia muuta kun että vasemmasta kaasarista tippuu muutamia tippoja bensaa/mustaa paskaa. En tiedä mistä johtuu, kohot katsottu monta kertaa ja tyhjennysruuvi tiukalla ym. Joku pieni vuoto jossain ilmeisesti. Tosin en ole ajanut vielä tankillistakaan joten ei sitä tiedä mitä vielä tulee. TOISAALTA, nämä Hondat ovat niin pomminvarmoja vehkeitä ettei tosikaan. Jenkeissä joku on ajellut lähemmäs 700tkm samalla pyörällä. Kaveri kerto.

Re: Honda CX500 kahvilaraaseri

28.8.2012 20:43

Siistin näköinen raaseri! Oliko tuo vaahtis tarkalleen ottaen mitä, kun näytti olevan ihan näppärää penkin tekoon, niin ja mistä tommosta saa :lol:

Re: Honda CX500 kahvilaraaseri

28.8.2012 21:59

Se on ihan vaan joku Bilteman makuualusta ;) Sellaisenaan helvetin kovaa, laitoin päälle vielä vähän vaahtomuovia ja verhoilija laittoi vielä lisää jotain ohutta vaahtomuovia. Eihän se pitkän päälle mukava ole muttei ole tarkoituskaan olla tourinki..

Re: Honda CX500 kahvilaraaseri

28.8.2012 22:33

Omat kokemukset vähän huonoja noista makuualustoista. Alkuun näyttää kyllä hyvältä, mutta pari kymmentä tuntia ajoa niin on perseen muotonen painauma penkissä...

Re: Honda CX500 kahvilaraaseri

29.8.2012 9:23

Uskon. Pientä painaumaa havaittavissa jo nyt..

Re: Honda CX500 kahvilaraaseri

29.8.2012 11:54

Seuraavaksi joudut hommaamaan tuohon pinnavanteet, kunnon läskikumit ja USD-keulan 8)

Re: Honda CX500 kahvilaraaseri

29.8.2012 12:12

Mikäs tuo mittari mahtanee olla 8)

Re: Honda CX500 kahvilaraaseri

29.8.2012 14:56

Pinnavanteita ei tuu kun on kardaani ym. Ei yksinkertaisesti voi laittaa vaikka haluaisi. USD-keulasta voi haaveilla mutta tuskin tulee. Näihin on asennettu lähes plug-n-playna jotain cebareiden ja rykkösten keuloja, mutta se raha..

Mittari on Acewellin MD52-353. Näppärä vehje!

Re: Honda CX500 kahvilaraaseri

3.9.2012 21:24



Lyhyt ja pliisu video mittaristosta ja hieman äänistä. Eipä välity bassojytinä mutta onhan tuo loppujen lopuksi aika hiljainen.

Re: Honda CX500 kahvilaraaseri

4.9.2012 23:37

Onkos siellä kaasarien välissä sellaista väliputkea, jossa on o-rengas...
Ainakin tuttavan CX:ssä oli vuotanu sellanen...

Ja tuo rungon reikä...
Hitsaa se kuntoon. Tai korjauspala jostain kolaripyörästä...
Ikävä jos ratkee ajossa.

Vanhojen prätkien ongelma on ruoste.
Ja se tulee salakavalasti sisältäpäin.
On tehty useamipi runkofixaus tässä... Itseasiassa aika uusillekkin mopoille on joutunu...
Jos migillä hitsaa, kannattaa lämmittää korjauskohta kunnolla ja jäähdyttää hitaasti.
Tig:llä ei ihan niin tarkkaa...

Re: Honda CX500 kahvilaraaseri

5.9.2012 11:32

On väliputki kun tankista tulee letku vaan vasempaan kaasariin. Tiputtaa siis tyhjennysletkusta joten kohokammiossa jossain on se onkelma luultavasti.

Ja reijästä sen verran etten varmaan jaksa korjata, kun se kohta ei kuulu ns. tukirakenteisiin. Mutta pääsetpähän sanomaan "told you so" jos jotain käy. :)
En usko että tulee ongelmia.

Re: Honda CX500 kahvilaraaseri

3.10.2014 21:52

Onko vielä toiminnassa? Oma olisi projektina eli palasina. käyny mieles et laittas megasquirtin ja turbon kuten orginaalinaki ollu :D