Esittele nykyiset ja entiset yli 125cc pyöräsi täällä! Kokemuksia, kuvia, projektijuttuja tms...
Alueen säännöt
Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja yli 125 kuutioisten moottoripyörien esittelemiseen. Mopo- ja kevytmoottoripyöräalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.
13.2.2012 23:24
Muutaman laiskemman kesän jälkeen on nyt tarkoitus palata kunnolla motoristin hommiin. Tämän kunniaksi hankin talliin 2001 vuosimallin Banditin, jolla on ajettu 32000 km. Maalipinnassa on hiukan jotain pientä sanottavaa (saatan maalauttaa jos jaksan), jarrupalat, takarengas, ketjurataspaketti ja oikeanpuoleinen jarrukahva on vaihdettava, mutta muuten vaikuttaa olevan oikein napakassa kunnossa. Lisäksi mukaan tuli valtava Kappa-takaboksi matkailua varten. Tarkoitus on pitää tuo siistissä vakiokunnossa, ja ajella niin paljon kuin mahdollista. Ehkä pientä reissua Norjaan ja Etelä-Suomeen.
15.2.2012 10:55
Ihan siivon näköinen bansku.
Erittäin näppärä yleismopo, millä kyllä kurvailee.
Tuo i/ö-kone pitää sitte aika rujon rolinan, mutta ei kannata hätääntyä, sitte vasta jos kaikki kilinät ja hälyäänet katoaa, huolestu sitte.
Jakoketju alakaa hilistelleen tossa 50th tienoolla, mutta älä siitä välitä, n.70th vaihtokunnossa vasta. Kiristintä voit joutua herkisteleen jossainkohtaa.
Kone antaa sitte runkoon värinöitä siinä 5000-6000rpm alueella, ihan normaalia, aja joko yli tai alle ko. kierrosten.
Pirteyttä löytyy, kun eturattaan laitat hampaan pienemmän, kun kerta niitä vaihtelet.
Samalla kurkkaa linkun liikkeet, jos epäilyttää, putsaa ja rasvaa ne laakerit. Pikku homma, joka vaikuttaa ajettavuuteen.
Jos etupää tuntuu löysältä, pikkusen jäykemmät öljyt auttaa.
Ja kun ketjut vaihdat, putsaa ja rasvaa se kytkimen käyttövivusto, mikä on etukopassa...
Huom. Kun askartelet ketjulinjaa kohdilleen, älä luota takahaarukassa oleviin merkkeihin, vaan hommaa se linjaustyökalu, tai jollain muulla konstilla ketjulinja suoraksi. Muuten aiheuttaa hassuja ääniä ja nopeaa kulumista.
Ittellä oli "vanhakoppanen" pikku-rosmo, ja vallan siitä tykkäsin. Pääsi isompien tahdissaki, kun kunnolla käskytti...
15.2.2012 15:57
Kiitoksia vinkeistä.
janite2 kirjoitti:Tuo i/ö-kone pitää sitte aika rujon rolinan, mutta ei kannata hätääntyä, sitte vasta jos kaikki kilinät ja hälyäänet katoaa, huolestu sitte.
Kuuluuko pieni "ulina" asiaan? Olen kyllä samanlaista ulisevaa ääntä kuullut monestakin pyörästä ja Youtubestakin löytyi Bandit-videoita joissa sama ääni. Esim.
http://www.youtube.com/watch?v=WKHt-icpy40 noin 14 sekunnin kohdalla. Muuten tuo käy melkoisen sievästi, jotain pientä kilinää sieltä kuuluu mutta esim. edelliseen videoon verraten paljon äänettömämmin käy. Pitää varmaan huolestua.
janite2 kirjoitti:Pirteyttä löytyy, kun eturattaan laitat hampaan pienemmän, kun kerta niitä vaihtelet.
Tuskin tulen tätä tekemään, liikkuvuutta on varmasti minulle tarpeeksi ja enemmän arvostankin sitä että kulkee pienellä kulutuksella ja kohtuullisilla kierroksilla maantiellä. Ellei sitten vakiovälityksillä osu suoraan tuohon 5-6 tonnin kierroksille.
janite2 kirjoitti:Samalla kurkkaa linkun liikkeet, jos epäilyttää, putsaa ja rasvaa ne laakerit. Pikku homma, joka vaikuttaa ajettavuuteen.
Voitko tarkentaa mitä tarkoitat linkulla? Mitkä laakerit?
janite2 kirjoitti:Jos etupää tuntuu löysältä, pikkusen jäykemmät öljyt auttaa.
Öljyt tuohon on kaiketi vaihdettukin jäykempiin. Toivon mukaan ajotyylilleni jouset ovat riittävän jäykät, mutta jos ovat vanhuuttaan menneet ihan kelvottomiksi niin ei se auta kuin ostaa paremmat.
15.2.2012 21:08
No, ne ajokierrokset osuu lähelle näitä "tärinärajoja"... Että suosittelen sitä pienenmpää etusta. Mutta vain hampaan. Kokeilemalla selviää...
Ja se ulina on normaali bandiitin käyntiääni, jossain kierrosalueella se alkaa ja jossainkohtaa se on jo aika julman kuulosta.
Siis, takahaarukan ja iskarin jne. linkustot ja laakerointi... Niiden pitää liikkua jouheasti.
Vanhemmiten suizissa sellanen ongelmapaikka. Ei vaadi ku työtä, ei siellä mitään omituista ole. Putsaus ja uudelleen rasvaus.
Jos etuset taasen tuntuu löysältä, eikä öljyjen jäykistys auta, sitten progressiiviset jouset sinne etuputkiin.
Sinällään hyvä mopo, jotta ihan normaaleilla työkaluilla pärjää, ja mitään omituisuuksia ei ole.
Jos uskaltaa alkaa, pärjää remonteissa ihan maalaisjärjellä.
Netistä löydät korjausoppaan, sieltä saa kiristysmomentit ja ajoitukset jne...
16.2.2012 0:35
Muutama vuosi sitten vastaavalla häkkyrällä kävin reissun Espoosta Kalajoelle ja takaisin. Lainapyörä siis, tykkäsin kyllä ja laukkujen ansiosta oli erittäin mukava matkapeli (kun paremmasta ei tiedä). Tuon ulinan muistan kyllä itsekin mutta tosiaan normaali ääni pitäisi olla. Itse muistan myös tuon 5-6k kohdalla olevan tärinän/resonoinnin, helistää ja rämistää etukatettakin.
16.2.2012 10:48
Epoksi kirjoitti:Itse muistan myös tuon 5-6k kohdalla olevan tärinän/resonoinnin, helistää ja rämistää etukatettakin.
Tuo on kyllä jännä ilmiö, kaverin Yamaha Diversionissa on täysin sama homma, ja about samoilla kierroksilla.
17.2.2012 21:15
Sama tärrä tulee mullaki isossa divarissa (XJ900-95)
Tai se on n. 4700-5800rpm välillä. Sillo pärisee kaikki siinä katteessa ja jopa tankki tärrää. Ei vaikuta ominaisuuksiin, ja keppivetoisessa hieman hankala vaihtaa välityksiä...
Mut Banskun äänimaailmaan kuuluu se ulina, rolina tyhjäkäynnillä ja tärinät runkoon.
Tjaa, älä sitte säädä rosmon tyhjäkäyntiä alle 1200rpm. Kun muuten yläkerta voi jäädä vähälle öljylle pahimmassa tapauksessa. Eli kuuma kone, kuuma ilma, öljyt ohentuneet ja pikä tyhjäkäynti, esim. ruuhkassa.
Mut, perusluja peli, ja aika miellyttävä kaikkine omituisuuksineen...
12.3.2012 12:05
Nyt on uusi Avon Storm 2 Ultra pyöräytetty takavanteelle. Rengas-online.comista tuli edulliseen hintaan ja melko ripeästi, mutta jakelusta ei tullut mitään ennakkoilmoitusta, tästä noottia DPD:lle. Hyvä että satuin olemaan paikalla ja katsomaan ikkunasta ulos juuri kun DPD:n rekka tuli pihaan, kerkesin vetää housut jalkaan.
12.3.2012 12:19
Sen lisäks ettei tule ennakkoilmoitusta, niin omalla kohdalla on DPD:n lähetit olleet lisäksi sokeita. "Ei löytynyt puhelinnumeroa niin ei voitu soittaa", niinno postinumerohan se +35840...
12.3.2012 14:44
Itsellä tuli kyllä tekstiviestillä ilmoitus, tosin ilmoitettu aikahaarukka klo 16.30-21 on suht pitkä aika nököttää kotona odottamassa
. Soitti ja kyseli ajo-ohjeita kun ei navi osoitetta löytänyt. Kaikinpuolin hyvä palvelu kuitenkin.
12.3.2012 16:17
Noh, jos ostaa halpaa niin eipä sitä jaksa valittaa jos palvelu ei ole priimaa. Kumi tuli perille ja näyttää olevan alle vuoden vanha joten mikäs tässä.
18.3.2012 20:57
Nyt on tehty seuraavaa:
- uudet palat ja nesteet eteen + taakse
- takajarrun täydellinen remontti
- uusi takarengas asennettu
- ilmansuodatin vaihdettu
- ketju puhdistettu
Ja lisäksi piti käydä pienellä 40 kilometrin lenkillä että sai moottorin lämpimäksi. Piti tosin ajella nelosvaihteella koska muuten ei saanut lämpöä myllyyn.
Vielä pitää bensalinjoja vähän tarkastella, epäilen että joko suodatin on tukossa tai alipainehana toimii heikonlaisesti, koska käynnistyksessä joutuu vähän turhan kauan pyörittämään ennen kuin pyörä käynnistyy, vaikka käykin sitten ihan hyvin (lämpimänä).
3.4.2012 19:20
Tällähän on nyt ajeltu jo about 400 kilsaa tänä keväänä. Käynnistymishäiriöt lähti uuden bensan myötä ja hyvin pellaa. Vanhat ruosteiset tankopainot korvasin Bilteman alumiinihässäköillä, mutta vähän epäilyttää tekeekö niillä mitään... Lisäksi rakentelin tuollaisen synkronointimittarin jos tässä jaksais pakkasten aikaan kattoo venttiilin välykset ja kaasuttimet säätää:
3.4.2012 20:11
paljonko muute tälläses vehkees on potkua? :o mietin lähinnä et millasen pyörän ens kevään ostas mut A2 systeemi pakottaa ettii sellasen mis täydet tehot ei ylitä 70kW