Esittele nykyiset ja entiset yli 125cc pyöräsi täällä! Kokemuksia, kuvia, projektijuttuja tms...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja yli 125 kuutioisten moottoripyörien esittelemiseen. Mopo- ja kevytmoottoripyöräalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

300EXC '05 SM ehostus

30.12.2011 14:36

Ajattelin kirjoittaa tänne uudesta savuttajasta, kun ei näitä liikaa ole kadulla :P

Piikki meni kaupaksi tuossa joulukuun alussa ja sen jälkeen nettimoton valikoimasta osui silmään 2005 vuoden 2-tahti kotari, joka oli mielestäni erittäin sopivan hintainen (varsinkin nelareihin verrattuna). Meniköhän siinä 8 päivää edellisen pyörän myymisestä, kun lähettiin katsomaan. Ajomatkaa tuli suuntaansa puolitoista tuntia, joten kaupathan siinä tehtiin samalla reissulla, kun pyörässä mitään isompaa vikaa ollut :) Sanotaan hinnasta sen verran, että jäi hussesta 300€ ylimääräistä.

Historia:

Pyörällä on ajettu 230h harraste-enskaa. Sain uudenkarheat, alle 200km ajetut motovanteet mukaan, kun edellinen omistaja ei niistä oikein ollut innostunut. Moottoriin on tehty jotain remppaa kolme vuotta (25h) sitten ja ainakin mäntä on vaihdettu, muusta ei ole varmuutta. Pyörän alusta on säädetty minua puolet painavammalle kuskille, joka on ihan hyvä asia smotoksi muuttamista ajatellen. Samalla se ruma valkoinen takajousi on vaihtunut tyylikkääseen oranssiin ;) Mukaan tuli myös piikkirenkaat ja smotoja varten ketjut ja rattaita.

Kotarin ulkoasussa oli kyllä sanomista. Tarrat repsotti ja maalipinta oli melko kulahtanut, puhumattakaan öljymassasta, jota oli moottorin ympärillä. Putsattavaa riitti, esim. ilmanputsarin kotelon seinämillä oli puoli senttiä kovettunutta kuraa! Tekniikka kyllä toimi pienen testauksen perusteella. Jotakin kyllä kertoo pyörästä se, että bensan seassa oli moottorisahaöljyä.. Säätöjäkään ei ollut oikein haettu, mutta onneksi se kävi reilusti rikkaalla... :)

Projektointi:

Laitoin samantien palikkaa tilaukseen ja sillä välillä puhdistin pyörää huolella. Meni varmaan pari päivää liuotinaineilla ja hammasharjalla hinkatessa. Vaihdoin samalla bensat. Mäntä näytti pakoaukosta vielä kuin uudelta, joten ilmeisesti tuo moottorisahaöljykin on kelvannut. Pakoputkikin on joskus rutattu, koska tuossa on ilmeisesti tyhjennetty kuriputki. Mutta tuskin siinä on mitään eroa tavalliseen putkeen..

Kuva

Harmittaa kun ei ole likaisesta kuvaa, mutta ei tämä ole erityisen hieno tässäkään kuvassa.

Kuva

Sitten tilaukset (n. 450€) saapuivat:
-320mm ja 220mm jarrulevyt + etuadapteri
-tarrasarja
-runkosuojaa ja pieniä tuning hilppeitä yms.
-kaasarin säätöosia ja pa-säätimen jousia

Noh, tämmöiseksi motoksi se sitten muuttui :)

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Nyt olisi vielä 4 kuukautta kortin saamiseen... polttelee niin pirusti :D Ei oikein täällä asutusalueella kehtaa ajaa ennen korttia. En ole vielä kunnolla luukuttanut kaasuakaan pohjaan, mutta hyvin tuntuu olevan voimaa piikin jälkeen :)

Pyörä varmaankin jää pääasiallisesti motoksi. Olisi kyllä ne enskat ja piikkirenkaatkin. Katsotaan jos sitä joskus innostuu :) Tosin tänä talvena täällä etelässä taitaa pärjätä motoilla... :D

Vielä pitäisi vilkut väsätä ja varmaan jonkinlainen peilikin keksiä. Vilkuissa on vähän pohtimista, kun johdot on irroitettu johtosarjasta. Rele ja katkaisija on irrallaan, pitäisi siis johdot tehdä. Pakoputken o-renkaat vuotaa hieman ja vaihteistoöljyäkin vähän valuu jostakin. No, tässä on talvi aikaa laittaa ne kuntoon. Keväällä sitten pitää hakea säädöt.

Kyllä mä luulen, että tästä ihan käypän pelin saa :)
Viimeksi muokannut Jymä päivämäärä 31.3.2012 19:43, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: 300EXC '05 SM ehostus

30.12.2011 18:27

Pirun komea! 8o Kyllä kelpais, ja aika halpaki tainnu olla jos hussesta on kerran rahaa yli jäänyt :lol:

Re: 300EXC '05 SM ehostus

30.12.2011 19:02

Siisti peli ! Vielä joku fmf/procircuit vaimennin tuohon ;)

Vaihteisto öljyä tulee todennäköisesti vetoakselin välistä eli stefa, holkki (jos on kulunut) ja o-rengas vaihtoon.

Re: 300EXC '05 SM ehostus

30.12.2011 19:51

Kiitoksia :)

Pitää vaimenninta vähän miettiä. Toisaalta tykkään, kun toi on yhtä hiljainen kuin A1 husse :D Entisen hussen rääkynästä sai ihan tarpeekseen... Tuohon on vaihdettu hiljattain vetoakselin stefa, mutta voi olla että vuotaa taas :(

Re: 300EXC '05 SM ehostus

10.1.2012 14:21

pirun komia peli siitä tuli:) ja kyllä ison kaks tahtisen pitää kuulua on se vaan niin kaunis ääni<3 :)

Re: 300EXC '05 SM ehostus

10.1.2012 21:59

Älyttömän nätti kotari 8) Kylläkai tollakin änkällä ihan hyvät soundit tulee kun käskyttää kunnolla.

Re: 300EXC '05 SM ehostus

14.1.2012 13:48

Pidä tuo vakioänkkä, ei noihin isompiin kaksareihin sovi kirveelläkään munanmittaset änkät ja hirveet metelit. Eikä noita saakkaa rääkymään samal tavalla kun teinien husseja.

Ja miks vitussa sen vehkeen pitää rääkyä ku raiskattu kissa? Kukkahattutädit vaan soittaa poliisit ja tulee heilumaan rollaattoreineen eteen.

Re: 300EXC '05 SM ehostus

9.2.2012 18:55

Joo, luulet ehkä ettei 2 tahdista saa hyviä ääniä kun olet joutunut piikki detsin ääniä kuuntelemaan :| Ei ne äänet oo mitään rääkymistä kunhan muistaa vaihella villojaki. Ja voi välillä ajaa pienillä kierroksilla ettei ääntä liikaa tule?

Re: 300EXC '05 SM ehostus

9.2.2012 22:58

Noo, nyt pysyy kyllä tuo vakioänkkä kiinni. Äänet on hyvin tasapainossa, kun paisari on 2-kerroksinen eikä kotarin imuäänetkään ole kovat. :) Ääntä ei lähde tyhjäkäynnillä tai pintakaasulla juuri ollenkaan, mutta kaasu pohjassa sopivasti 8) Tavallaan sleeper, jos joku sattuu sekoittamaan tuon kevariksi.

Nyt ei ole oikein tapahtunut yhtään mitään. Jarru- ja kytkinnesteet vois vaihtaa jossain vaiheessa ja tehdä ne edellä mainitut jutut. Pakoputken hitsaussaumaakin pitäisi siistiä.

Aika paljon vaikuttaisi olevan virityspotentiaalia. Isommalla kaasarilla, yläkiertoputkella ja kannen muokkaamisella saisi 5-10 heppaa lisää jos menee nappiin. Mutta todennäköisesti alkuun tehoja on ihan tarpeeksi. :)

Re: 300EXC '05 SM ehostus

10.2.2012 10:40

ei tarvi edes noin paljon tehä, se repäsevin pa-säätimen jousi, oliko se nyt keltainen vai punainen sekä FMF sst kiinni oikeilla suuttimilla, niin kuulemma koko pyörä herää "eloon", ainakin noin ne jenkkifoorumeilla kovasti uhkailee :D

Re: 300EXC '05 SM ehostus

10.2.2012 12:24

Jymä kirjoitti:Aika paljon vaikuttaisi olevan virityspotentiaalia. Isommalla kaasarilla, yläkiertoputkella ja kannen muokkaamisella saisi 5-10 heppaa lisää jos menee nappiin. Mutta todennäköisesti alkuun tehoja on ihan tarpeeksi. :)


niin minkä kokonen kaasari tässä on vakiona?:o

Re: 300EXC '05 SM ehostus

10.2.2012 13:41

|Psychosocial| kirjoitti:niin minkä kokonen kaasari tässä on vakiona?:o

36mm keihini, mutta tässä on enemmän alavääntöä kuin kakspuokissa, kun huipputeho pyörii siellä samoissa lukemissa. Tosin MP-messuilla näytti myös uudessa 250EXC olevan 36 keihini. En tiedä onko kuitenkaan järkeä virittää tehoputkella yms. Nyt huoltovälit on mukavan pitkät ja vääntöä on hyvin jo alhaalla. Noita eri pa-säätimen jousia pitää kuitenkin keväällä kokeilla :)

Re: 300EXC '05 SM ehostus

31.3.2012 19:29

Nyt on pikkasen tapahtunu:

Öljyä vuotavat tiivisteet ja kytkin-/jarrunesteet on vaihdettu. Kytkimen ilmaus aiheutti vähän harmaita hiuksia ja lääkeruisku jumitti tiivisteiden turvottua :paha:

Hioin tuon pakoputken sauman (aikaisempiin kuviin voi verrata). Laitoin kans uudet massajarrupalat eteen ja nyt molemmat jarrut toimii aika napakasti. Kaasarin säädöt on paremmat, mutta vieläkään ei ole päässyt kunnolla ajamaan :P

Kuva
Kuva
Kuva

Re: 300EXC '05 SM ehostus

1.4.2012 0:32

On toi kyllä ihan saatanan hieno, ja varmasti kiva ajaakin. NOM!

Re: 300EXC '05 SM ehostus

1.4.2012 13:50

Tosi nätti peli! Meinasitko muuten jollain käsitellä tuon hitsisauman ettei ruostu vai onko jollain rosterilangalla hitsattu?