Esittele nykyiset ja entiset yli 125cc pyöräsi täällä! Kokemuksia, kuvia, projektijuttuja tms...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja yli 125 kuutioisten moottoripyörien esittelemiseen. Mopo- ja kevytmoottoripyöräalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

KTM 300 exc -07

23.6.2011 18:53

Kesällä 2010 alkoi lähestymään se vaihe kun tuntimittariin kertyy 18 vuotta, ja pääsee
vihdoinkin vastahakoisesti vaihtamaan tuon mukavan hitaan ja perästä liikaa korotetun
Husqvarnan johonkin kunnon pyörään. Sitten pitikin jo aloitella nettisivujen selailu
sopivanhintainen 450-kuutioinen motokotari mielessä. Olin jo entisen öljyhelvetin kanssa perseilyyn
kyllästynyt ja varma etten ikinä enää sekaannu 2-tahtisiin.

Husse vaihtoi omistajaa päivä synttärien jälkeen ja kiikarissa olikin jo -04 350cc bigbore exc-f.
Kyseisen pyörän myyjä ei vastaillut puhelimeen joten selailin nettimotoa josta silmiin hyppäsi kultasilla
motovanteilla varustettu 300exc. Hintaa pyörällä oli saman verran kuin 250cc nelitahtisilla, ikää 3 vuotta vähemmän ja kunto muihin verrattuna lähes uutta vastaava. Ajotunteja löytyi uskottava 267h ja pyörästä oli olemassa täydellinen huoltokirja. 2t kammo hävis ja homma oli selvä.

Myöhemmin selvis että kyseessä on entinen stunttipeli, on ollut käsitakajarrua, keulintarautaa ja kaatumatappeja.
Jotain vanhaa settiä aikasemmalta omistajalta:

Pyörästä täytyy sanoa että erittäin mukava laite 2-tahdiksi. Öljyä ei putkesta lennä edes väärillä säädöillä tai öljyseoksilla. Tukkoon ei saa sitten millään jos säädöt on sopivat, ei edes stadissa mummoilemalla. Vääntöpuoli on myös kunnossa vaikka pyörästä löytyy tehtaan sxs ylempää kiekuva putki.

Kuva


Koneremontti/taistelu 2011

345h mittarissa, vain alakerran stefa vuotaa ja pientä imuvuotoa siksi havaittavissa. Lopulta -20 asteessa ei lähde edes käyntiin.
Lohkot auki ja kuulalaakereista vain kolme on vaihtokunnossa, nekin vaihteiston puolelta. Petilaakerit kuin uudet mutta uusiksi kaikki.
Vaihtoon meni siis petarien lisäksi kiertokanki laakereineen, vaihteiston akselien neulalaakerit ja mäntä.

Kiertokangen ja petilaakerin sisäholkin vaihdot päätin teettää tunnetussa mp-liikkeessä. Homma kävi päivässä ja eikun konetta kasaamaan.
Vaan eipä sittenkään, kampiakseli oli huollossa kolhittu pilalle stefan urien kohdalta. Jäljet oli senverran syviä että uusi stefa ei tulis pitkään kestämään. Liikkeessä homman tehnyt kaveri myönsi mokansa ja näytti kampiakselille hiekkapaperia, lupasi korjata ilmaiseksi jos ongelmia tulee. Eikun konetta kasaamaan, fiilis ei ollut kyllä paras mahdollinen.

Kuva

Ekat savut ulos koneesta, kaikki tuntuu toimivan ok. Myöhemmin jossain 15h jälkeen alkoi kuitenkin säätöongelmat. Lämmetessä rupes käymään selkeesti laihalla, säädöistä riippumatta. Stefahan se siellä vauhtipyörän takana tietysti vuotaa. Magneetonkoppa auki ja uusi ylimääräinen ongelma todettu. Vauhtipyörästä heiluttamalla tuntuu petilaakerissa selvä klappi.

Kolmisen viikkoa ehtiny ajella ja eikun taas purkamaan. Siinä vaiheessa kun huomasin että männän reunassa komeili pari noin 1mm syvää uraa, teki mieli kipata koko moottori ongelmajätteisiin. Pytty oli edelleen kuin uusi, motivaatio palasi taas. No, lohkoja avatessa petilaakerin rullat putoili mukavasti pois ja syy männän naarmuillekin selvisi. Laakerin metallinen kehikko totaalisen päreinä ja metallinpalat päässy männän ja kanavien väliin. Kampiakseli mittaukseen, heittoa noin neljä kertaa yli sallitun.

Kuva

Kampiakselityöt mokanneessa liikkeessä vahinkojen korvaus hoidettiin erittäin asiallisesti. Tilaukseen lähti uus kampiakseli kiertokankineen, petilaakerit, täys tiivistesetti ja mäntä. Kaikki orkkiskamaa. Nyt uusiksi teetetty laakerin holkin asennus oli myös onnistunut ilman naarmuja kampiakselissa.

Kuva
Viimeksi muokannut _Jre_ päivämäärä 27.6.2011 12:58, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: KTM 300 exc -07

23.6.2011 20:15

Kermanen pyörä, ja (ainoalla) oikealla koneella. ;)

Re: KTM 300 exc -07

27.6.2011 5:08

Tässä on oikeesti se asiamopo. Helppo kikkailla, kevyt - smotoja vaille täydellinen paketti. Vaikka tykkäänkin omasta moposta mutta sillonkun perse alkaa revetä nelarin ylläpitokustannuksien kanssa niin voisin hyvällä omalla tunnolla ostaa itelleni ktm 250/300 exc:n.

En kehtaa kertoa tämän tunnetun mp-liikkeen nimeä sun puolestas mutta jos mulle olis noin käyny ni kyllä kailottasin isoon ääneen tämän putiikin nimeä että kiertäkää se kaukaa. Ainut oikea firma on mun kokemuksien mukaan tuolla rajamäen suunnilla, olen asioinut heidän kanssaan siellä aina ja tulen aina asioimaankin.

Re: KTM 300 exc -07

27.6.2011 12:56

Joo homma oli vielä vaiheessa kun tätä kirjottelin, ei tiedä mitä uutta olis osista löytyny :D Mutta tuupakantiellä vantaalla kyseinen pulju sijaitsee nykyään ja suht hyvässä maineessa jostain syystä tuntuu olevan. En enää viitti sen kummempaa huutoa nostaa, virheitä sattuu ammattilaisillekin ja ammattilainen myös korjaa virheensä.
Tietysti vaikka nyt löytyykin uusi alkuperäistä parempi kampiakseli niin koko hommasta aiheutuneen ketutuksen määrää se ei millään tavalla korvaa. Jokatapauksessa nyt on tärkeintä että pyörä pelaa tän kauden loppuun, ainakin siltä vähän tuntuu nyt muutaman tunnin ajeluiden jälkeen ;)

Re: KTM 300 exc -07

27.6.2011 20:01

ko. liike tuupakantiellä, ei oo eka kerta kun joku moka niille käy, omallekkin kohdalle sattunut tosin todella asiallisesti hoitivat tilanteen ja korvasivat ;)

Re: KTM 300 exc -07

27.6.2011 22:17

Kiiiski kirjoitti:ko. liike tuupakantiellä, ei oo eka kerta kun joku moka niille käy, omallekkin kohdalle sattunut tosin todella asiallisesti hoitivat tilanteen ja korvasivat ;)

Meinaakohan ko liike jotain voittakin tehdä vai ihan hyväntekeväisyyttä :D :D

Re: KTM 300 exc -07

30.6.2011 0:27

Minkälaiset käyttökulut tälläsessa pyörässä on, esim. bensankulutus, huollot yms? Ku himottais tällänen peli mut mietityttää että onko varaa ajaa tällasella.

Re: KTM 300 exc -07

30.6.2011 0:49

No kulutuksesta vaikee sanoo mut jotain 6-12l riippuen pa säätimen asetuksista yms. Väännöillä mennään jo lujaa että ei sitä bensaa välttämättä kulu jos ei halua.
Huoltovälit aika pitkiä, mäntä siinä 130h, alakerta 300h, enemmänkin voi ajella. Ite tehtynä koneremppaan (mäntä, kaikki laakerit, tiivistesetti ja kiertokanki) meni noin 700e. Osat noin yleisesti puolet halvempia ku 450-500 nelareissa.
Jos isomman "kisaenskan" meinaat hankkia ni 250/300 on kyllä varmasti siitä halvimmasta päästä, hankintahinta ja käyttökulut.

Re: KTM 300 exc -07

30.6.2011 12:25

tuube kirjoitti:Ku himottais tällänen peli mut mietityttää että onko varaa ajaa tällasella.


Teoriassa tuolla on halvempaa ajaa kuin esim piikkisellä kotarilla.

Ja varsinkin kun 18v on mittarissa niin pyörä on hupiväline eikä niitä tunteja tule samalla tavalla mittariin kun aijemmin mikäili auto on pyörän kaverina pihassa. Ite en ainakaa ajele yhtään sadekeleillä sun muut työmatkat hoituu autolla jne..

Re: KTM 300 exc -07

3.7.2011 8:39

Nätti pyörä kyllä ;)

Mites tämmösellä luonnistuu sitten pidemmät matkat, että kestääkö ajaa pidempää siivua?

Re: KTM 300 exc -07

3.7.2011 12:27

Kestäähän nää ajaa vaikka kuuhun jos ajotyyli on kunnossa.

Re: KTM 300 exc -07

3.7.2011 13:33

Jännä kyllä toi ennakkoluulo monella et 2t ei kestä matka ajoo. Heittää pitkät välit ni voi ajella mukavasti pintakaasulla piikin alapuolella. Jopa lyhyilläkin väleillä tullu ajeltuu semmosia 60km pätkiä 80km/h piikkihussella ja nyt tällä kotkalla, hyvin on kestäneet kun pitää aina koneen kuormituksessa tehopiikillä.

Re: KTM 300 exc -07

3.7.2011 16:13

Ja eikö näissä 300cc kaksareissa oo melko pirusti vääntöä? Että ei tosiaankaa tarvi paukuttaa sillä piikillä 100km putkeen, kun lujaa pääsee jo ennen piikkiä vääntöjen takia.

Pitäis varmaan itelläki alkaa katteleen jotai kaksaria ens kesäksi, ikä kyllä ois riittäny jo melkeen 2kk ajamaan "<25kW" pyörällä. :itku:

Re: KTM 300 exc -07

3.7.2011 17:21

Onhan näissä vääntöä helvetisti ja toki jaksaa mennä pienillä kierroksilla mutta välityksistähän se on kiinni että onko 100km/h nopeudessa jo kovat kierrokset (eli sillä tehopiikillä) vai ei.

Mutta vähän pidemmät välit kun laittaa niin pystyy tosiaan satasta ajeleen alle tehopiikin eli pintakaasulla. Eikä smotolla sen kovempaa ole mukava ajaakaan.

Re: KTM 300 exc -07

7.9.2011 13:44

Paljos maksoit tästä pyörästä kun ostit?