Esittele nykyiset ja entiset yli 125cc pyöräsi täällä! Kokemuksia, kuvia, projektijuttuja tms...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja yli 125 kuutioisten moottoripyörien esittelemiseen. Mopo- ja kevytmoottoripyöräalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

Honda CB 400N Super Dream '84

8.6.2011 23:11

Tuollainen "bensanpihistelijä" Nipponin saarilta tuli hommattua MZ:n "uran jatkajaksi". Museopyöräharrastajalta ostin vajaa viikko sitten ja jonkinverran olen päässyt jo ajelemaankin. Laitetaampa nyt ensiksi taas totuttuun tapaan speksit esille:

Engine and transmission
Displacement: 395.00 ccm (24.10 cubic inches)
Engine type: Twin, four-stroke
Power: 43.00 HP (31.4 kW)) @ 8500 RPM
Top speed: 161.0 km/h (100.0 mph)
Compression: 9.3:1
Bore x stroke: 70.5 x 50.6 mm (2.8 x 2.0 inches)
Valves per cylinder: 3
Fuel control: OHC
Cooling system: Air
Gearbox: 6-speed
Transmission type,
final drive: Chain
Chassis, suspension, brakes and wheels
Front tyre dimensions: 3.60-19
Rear tyre dimensions: 4.10-18
Front brakes: Dual disc
Rear brakes: Expanding brake
Physical measures and capacities
Weight incl. oil, gas, etc: 185.0 kg (407.9 pounds)
Fuel capacity: 14.00 litres (3.70 gallons)

Pyörähän on lähes 100% orkkiskunnossa ja vain n. 54tkm mittarissa. En usko, että olisi enempää ajettu sillä kone käy täysin sivuäänettömästi. Pakoäänikin on uskomattoman hiljainen, sillä edellinen omistaja vaihtoi uudet putket ja "collector boxin". Tankki ja sivukatteet on maalattu uudestaan org väreillä n.5v sitten, muu maalipinta taasen on Nipponin poikien jäljiltä. Oikeastaan muuta ei ostoslistalla toistaiseksi ole, kuin kytkinvaijeri, ketjut&rattaat ja vetarin stefa. Ne kävinkin tuossa jo tilaamassa. Olen tässä jo metsästänyt pyörän tyyliin sopivaa 3-laukun telinettä.

Tänään tuli oikeastaan ensi kertaa käytyä kunnolla ajamassa "suhistimella". Mukavan tuntuinen peli ajaa ja ennenkaikkea täysin värinätön. :P Jaksoi mennä 110km/h matkavauhtia 2-päällä ihan pintakaasulla. Tuohan on 25kw papereissa ja "teho alennettu kaasukahvan liikettä rajoittamalla". Eli kaasarien puolella on pellinpala poppareilla kiinni ja siinä ruuvi, joka rajoittaa kaasun liikkeen n. puoleen väliin. Joutaa hiivattiin mokoma heti, kun saan aikaiseksi ottaa bensatankin irti ja pääsen käsiksi siihen.

Tuossa elävää kuvaa: http://www.youtube.com/watch?v=wvyq3wvGGgI

Lisää jatkoa seuraa, kun tulee lisää ajokokemusta. Kysymyksiä/vinkkejä/kokemuksia ko. mallista saa ja on toivottavaa esittää!

Re: Honda CB 400N Super Dream '84

11.6.2011 4:27

Moro! Jaaha, tämmöstä täällä on tapahtunut! Ostitko tuon Lahden suunnalta? Siisti on peli ja nätisti käy. Jawan tärinään vastalääkettä :D .

Re: Honda CB 400N Super Dream '84

11.6.2011 16:54

Komeesti käy! Toivottavasti viihtyy tallissa pidempään kuin edelliset nelitahtirömpöttimet :)

Re: Honda CB 400N Super Dream '84

11.6.2011 20:58

Aivan saakelin siistinä pidetty ja kuulostaa todella hyvältä!

Re: Honda CB 400N Super Dream '84

13.6.2011 10:15

RMK kirjoitti:Moro! Jaaha, tämmöstä täällä on tapahtunut! Ostitko tuon Lahden suunnalta? Siisti on peli ja nätisti käy. Jawan tärinään vastalääkettä :D .


Lahdestapa hyvinkin. Kieltämättä pieni kulttuurishokki Jawan jälkeen. :) Silkinpehmeää kyytiä! :P

MänTä kirjoitti:Komeesti käy! Toivottavasti viihtyy tallissa pidempään kuin edelliset nelitahtirömpöttimet :)


Saapa nähdä. :) Alku ainakin vaikuttaa lupaavalta. On muuten aivan toisentyyppinen kone luonteeltaan, kun ex-GS450:seni. Paljon siistimpi ja sävyisämpi käynniltään. Noh, onhan se Honda...

Hakala- kirjoitti:Aivan saakelin siistinä pidetty ja kuulostaa todella hyvältä!


Kiitosta! Ei tule minun aikani ainakaan menemään huonompaan suuntaan. ;) Orkkiskunnossa siis pysyy...

Re: Honda CB 400N Super Dream '84

15.6.2011 21:17

Tänään tuli tilatut osat Hondaan: Ketju&ratas paketti, kytkinvaijeri ja eturattaan stefa. Muuten kaikki oli ok mutta takarattaan pulttijako päin p:tä. :x Ei auta kun mennä valittamaan. Öljyt+suodatin tuli myös vaihdettua ja poistettua se kuristus. Kuristuksen kanssa kaasu ei kääntynyt edes puoleenväliin. :)

Toivottavasti osat tulis nopeammin, kun viimeksi. Muuten jää juhannusreissu Hondalla haaveeksi....

Re: Honda CB 400N Super Dream '84

18.6.2011 12:54

Hommahan menikin melko mielenkiintoiseksi. Tilasin siis CB400n ketjuratas paketin, mutta takaratas ei sattunut paikalleen. Menin liikkeeseen asiasta valittamaan, niin helvetillisen luettelo/internet researchin jälkeen paljastui, että joku edellinen omistaja on laittanut pyörään CB450s:än osan johon takaratas kiinnittyy. :s Syynä ilmeisesti se, että on saatu laitettua järeämpi ketju. Rattaat olivat kuitenkin erittäin hyvässä kunnossa, joten päätin laittaa niille sopivan uuden ketjun paikalleen(sopivia rattaita olisi joutunut odottamaan ehkä yli kk). Nyt on sitten ylimääräisenä CB400n ketjurataspaketti jos joku tarvii.....

Eilen tuli tehtyä Hondalla pieni reissu Lahden uuteen mp-museoon. Hieno paikka kertakaikkiaan, suosittelen! Hyvin pelasi honda muuten, mutta laittamani uusi paksumpi 20mm ilmanputsarin vaahtomuovi osoittautui liian tukkoiseksi. Kone oli tikahtua yli puolen kaasun ja kulutus melkein 8l/100km. :) Noh, laitoin edellisen n.5mm paksun takaisin paikalleen...

Re: Honda CB 400N Super Dream '84

19.6.2011 19:14

Mites uusi alkuperäinen putsari? Ei varmaan maksa maltaita ja toimii parhaiten.
Brandtilta voisi kysyä sen 400N:ään sopivan rataskeskiön hintaa ja saatavuutta, niin saisit itse vaikka ensi kevääksi ton paketin käyttöön.

Re: Honda CB 400N Super Dream '84

20.6.2011 10:02

RMK kirjoitti:Mites uusi alkuperäinen putsari? Ei varmaan maksa maltaita ja toimii parhaiten.
Brandtilta voisi kysyä sen 400N:ään sopivan rataskeskiön hintaa ja saatavuutta, niin saisit itse vaikka ensi kevääksi ton paketin käyttöön.


Tuo 5mm paksu saattaa hyvinkin olla alkuperäinen. Vaikkakin Haynesin manuaalin kuvassa on arviolta 15-20mm paksu noin silmämäärin katsottuna. Öljysin tuon sudin motulin putsariöljyllä joten suodattanee riittävästi.

Liikkeessä katsottiin koneelta mitä org Hondan rataskeskiö maksaisi. Pelkät pinnapultit ja kumit yli 100€! :eek: Jawaan vastaava keskiö rattaineen maksaa n.35€. ;) Taidan vastedes tilata suosiolla vaan tuohon keskiöön sopivan CB450s:än rattaan. Ja onhan järeämpi ketju muutenkin aina parempi.

Re: Honda CB 400N Super Dream '84

20.6.2011 15:08

järeämpi ketju tuppaa nostamaan aavistuksen vierintävastusta -> bensankulutusta jne.
Varmasti kyllä kestää pidempään kovaakin käyttöä kuin kevyempi versionsa.

Re: Honda CB 400N Super Dream '84

25.6.2011 9:39

Jeps. Tuli tuossa laitettua bilteman stongan koropala Hondaan. Nyt ajoasento lähentelee täydellistä. :P Hieman vajaa 1000km tullut Hondalla tähän mennessä suhattua ja mukavasti on pelannut. Minkäänlaista öljynkulutusta ei ole vielä ollut havaittavissa ja käynnistyvyys on erinomainen. Potentiaalia on siis tarvittaessa pitkäänkin palvelukseen. Pakko oli käydä eilen illalla Museotietä maistelemassa. :P Mahtava peli taittumaan mutkiin! Tulee ihan muistot RD Ypvs:stä mieleen. :D

Sitten mallailin Mitsin Pneumant sivulaukkuja Hondaan ja nehän saanee melko pienellä laitolla paikalleen. Ainakin ovat riittävän isot(32l)matkakäyttöön. Tarkoitus olisi tehdä heinä-elokuun vaihteessa pidempi kesälomareissu Hondalla. Suunta vielä avoin, mutta senverran pitkälle tarkoitus lähteä, että laukut pitää saada kuitenkin laitettua.

Re: Honda CB 400N Super Dream '84

26.6.2011 20:59

Pieni vinkki specialistille ja kaikille muillekin vanhemman Hondan omistajille:

Kannattaa osahankinnoissa konsultoida David Silver Sparesia englannista. Toimitus on nopeaa ja osat huomattavasti halvempia kuin kotosuomessa, esimerkiksi vaikkapa CX:n nokkaketjun kiristin suomessa 100e ja silver sparesilta sama osa 30e postikuluineen.

http://www.davidsilverspares.co.uk/

Re: Honda CB 400N Super Dream '84

27.6.2011 17:59

Kiitos Tumelle linkistä. Täytyy pistää korvan taakse.

Täytyy myöntää, että aikamoisia on erot 2t ja 4t koneiden luonteissa. Monta vuotta lähes yksinomaan 2t-pyörillä ajaneena tuntui aluksi **ttumaiselta tuo nelarin voimakas moottorijarrutus. Nyt kun n.1000km on Hondalla takana, niin alkaa ajo sujua selvästi sujuvammin. Oikeastaan alkaa tuntua jo aika käteen sopivalta tuo kampe. :P Vaihteiston toiminta on taattua Honda laatua, eli tarkkaa ja napakkaa. Jatketaan harjoituksia.... :)

Re: Honda CB 400N Super Dream '84

27.6.2011 22:13

Olin tuossa pienellä iltalenkillä Hondalla, niin sepä päätti jättää tielle. :eek: Ensin pimeni oikea sylinteri ja ajattelin, että eipä tuossa ihmeempää ja vaihdoin tulpan. Pelasi n.20km moiteetta ja sitten oikea pytty hyytyi täysin. Kipinästä ei tietoakaan. Sitten odottelin jokusen tunnin kyytiä ja välillä kokeilin startata. Toinen pytty vain sytytti ja toinen pimeänä. Sitten tallille päästyä kone oli täysin jäähtynyt ja hörähti laakista käymään molemmilla. :s Itse veikkaisin, että jossain tulpanjohto/hattu akselilla on huono kontakti tai hapettumaa->liikaa vastusta. Noh, huomenna jos kerkiän niin selvittelen tarkemmin....

Re: Honda CB 400N Super Dream '84

29.6.2011 18:03

kunhan ei sytkälaatikoissa. Cdi:t kun oireilee vähän samaan tapaan.