Esittele nykyiset ja entiset yli 125cc pyöräsi täällä! Kokemuksia, kuvia, projektijuttuja tms...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja yli 125 kuutioisten moottoripyörien esittelemiseen. Mopo- ja kevytmoottoripyöräalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

Re: Kawasaki 636 "stunt"

24.2.2013 18:31

Tämä on kyllä ehdottomasti yksi Motot.netin parhaimpia topikkeja. Mukavaa lukea, kun tehdään kaikki huolella eikä vain sinnepäin. Suuret hatunnostot siitä, että olet aina jaksanut kivuta noiden epäonnistumisten jälkeen takaisin hevosen selkään etkä ole lyönyt hanskoja tiskiin, kuten todella moni myy pienempien epäonnistumisten jälkeen...

Innolla odotan millaisen saat tästä tulevalle kaudelle! :)

Re: Kawasaki 636 "stunt"

25.2.2013 1:06

Kiitoksia taas kerran hienoista ja motivoivista sanoista. :P Kertaakaan ei tosissaan oo vielä käynyt mielessä tämän myyminen, tällähän alkaa kuitenkin olemaan jo niin paljon tunnearvoa allekirjoittaneelle! :lol: Jotain tuli tälle ehtoolle luvattua, joten laitetaas nyt. Alkaa uudet raudat näyttään hiljalleen jopa toimivilta, hiukan on vielä hommia jäljellä.

Kuva

Maanantaina ajattelin, että nyt perkele, lähdetääs rautakaupoille ja kylläpä sitä sieltä taas tulikin melkeen 5m edestä. Parin muuttujan kautta sain migin tallille ja taisi ensimmäiset saumat tulla vasta keskiviikkoiltana.. Eli putken taivutinta ei ole itsellä, eikä tässä lähipiirissä pahemmin muutenkaan, joten päätin mennä yksinkertaisemman kautta. Rälläkällä viiltoa, taivutus viilapenkissä käsin, ja saumaa sekä rälläkkää perään. Kai tuossa oma hommansa on, mutta helpostihan tuo käy, jos rälläkkä pysyy kätösessä. Crash cagen kiinnityspisteiden putket tuli tehtyä jo aikoja sitte, kun oli sorvikin käytössä. Näin ollen sai hyvin keskittävät ja varmasti kestävät kiinnitykset raudoille. Niistä unohtu ottaa kuvaa, ja taidan muutenki tarinoida näistä vasta, kun ovat kokonaan valmiit. Muissa mentiin taas helpomman kautta, sub cagea tehdessä tein kiinnityspisteet hitsaamalla prikat putken päihin. Pikainen hionta tasaiseksi, nämä kiinni takatapeista, ja aiemmin jo mainitsemaani putken käppyräistä väliin sovittelemaan. Hitsauta paukautin kappaleet toisiinsa kiinni ja lopuksi vaan putkien päädyistä turhat pois.

Kuva

Täytyy kyllä myöntää, että suunnittelussa on taas mennyt huomattavasti enemmän aikaa, mitä itse työssä. Lähinnä "häkkirautojen" teossa, vaikka ennenkin on moiset tullut tehtyä. Kaikennäkösiä kehittävämpiä ideoita vaan putkahtelee minuutin välein mieleen, ja "mitä, jos toi putki tulisikin tuolta ja tää taas tuolta ja,..". Häkkirautoihin on vielä siis tulossa yksi isompi välituki, johon suunnittelin hitsaavani vaikka 10mm levystä ylimääräisen "kulutuspalan". Sen lisäks tulee tietty muutama pätkä sinne tänne vahvistamaan.

Re: Kawasaki 636 "stunt"

10.3.2013 23:20

Edelliset raudat häiritsi kovasti niiden ollessa liian yksinkertaiset ja tavalliset .. Problem Solved!

Kuva

Sieni_ kirjoitti:... Kiinnityspisteiden putket tuli tehtyä jo aikoja sitte, kun oli sorvikin käytössä. Näin ollen sai hyvin keskittävät ja varmasti kestävät kiinnitykset raudoille. Niistä unohtu ottaa kuvaa, ja taidan muutenki tarinoida näistä vasta, kun ovat kokonaan valmiit...


OIKEE/ALA Ulkohalkaisija sorvattu vain sopivan timmiksi akselin upotukseen.
OIKEE/YLÄ Porattu koneenkorvakkeen pultin halkaisijan mukaan pieni upotus.
VASEN/ALA Swingin akselin pääty on kartio, joten pieni syvennys akselin kokoisella poralla sai riittää. Yläkiinnikkeestäkin otin kuvan, mut jostain syystä se poistui koneelle lisätessä..?

Raudoista suunnittelin mahdollisimman erikoiset, paljon muotoa ja mutkaa sinne, sekä tänne, unohtamatta kuitenkaan niiden toimivuutta käytännössä. Ensimmäinen pätkä tuli hieman katteiden äärimuotoja myötäillen. Siitä tehtiin peilikuva toiselle puolelle. Täs on hyvä ottaa huomioon, että 636:ssa on vasen koneen kiinnityskorva pari senttiä taaempana. Rullamitalla mittailuja (itse mittasin etäisyydet katteista, jotta sais mahdollisimman symmetrisen näköiset) ja paikka löyty. Seuraava kohta on ehkä vittuimaisin paikka saada nämä näyttämään symmetrisiltä. Eli raudat yhdistävä putki tuli tehtyä sub cagen kanssa hieman samaan tyyliin. Tämä siis pakosarjan ja öljysuodattimen välistä kiikkumaan hollille ja vankalla ammattitaidolla "shimmittämään" suoraksi ja kaikinpuolin tasapainoiseksi. :lol: Mukavintahan tästä taas teki se, kun oli melkoiset amatöörivapinat päällänsä ja oli pakko koko ajan roikkua pää alaspäin zoomaillen pyörän vierellä. Putki todettiin olevan tarpeeks vaaterissa ja paukautettiin seuraava putki paikoillensa. Tosin, tässähän on katteita hiukan leikelty tuosta kohdin, jotta sai putken menemään nätisti läpi ilman katteisiin porailtuja ylimääräisiä reikiä. Makuasioita taas, mun mielestä parempi näin. Tähänkin pieneen pätkään tuli jo pari kurvia, jotta sen sai menemään mahdollisimman läheltä katteita, ja toiset ne nyt vaan pitää linjakkaammista .. Toiselle puolelle sama homma peilikuvana ja taas uutta pätkää miettimään. Yritin mitoittaa tämän niin, että voi joskus ja jouluna ottaa myös iskua maihin vähentäen rungolle mahdollisesti tulevaa vaurioita. Havainnollistamiseksi tuli tästäkin kuva otettua. Kuvia kun pyydettiin otettavan reippaamman puoleisesti, joten saamanne pitää. :)

Kuva

Asfaltin epätaisaisuudet huomioon ottaen se on juuurikin jämpti. Vaikuttais siltä, että tulevalla kaudella saa mutkapätkilläkin ladata taas oikeen armotta vauhtia, kun edelliset raudat otti aika ajoin jo alimmasta kiinnityspisteestään maihin. Siinä tilanteessa saattaa heikommalla jo lorahtaa kissankupillinen housuun, jonka myötä suosittelen muillekin tekemään varsinkin tuosta alimmasta kohdasta mahdollisimman kapean. Kuvat loppuvat tähän, mutta tuon jälkeen tosiaan tuli vielä kolme lisätukea molemmin puolin, sekä 10mm teräslevystä pieni ylimääräinen "kulutuspala" tuohon kohtaan, mistä sen suunnittelin ottavan maihin. Luonnollisesti täytyy vielä päätyihin pyöräyttää POMmista sliderit, kunhan kyseistä tankoa jostain saan käsiini. Eilen sai häkit mattamustaa päällensä, mutta odottakoot hetken vielä ennen kiinni pulttaamista. Turhaan vievät jo valmiiksi ahtaassa tallissa tilaa ja pyörässä kun on jos jonkun näköistä hommaa vielä ennen lopullista niputtamista.

Seuraavaks etupään kimppuun ja sinne siis uutta valoa, säiliötä, numerokilpeä, ohjaus-iskaria, (vilkkua?), johdotusta ja jarruletkua näin alkuun ainakin. Tankki, lokari, ja tuleva numerokilpi tulisi olla pohjamaalissa ja vietäväksi maalarille (ettei ihan paskaa aleta jauhaamaan, niin totta puhuen kaverille, mutta saa luvan tehdä tarpeeks hyvää jälkeä) nyt maaliskuun lopulla. Näin ollen maalis-huhtikuun vaihde vois olla ihan sopiva deadline tällä kertaa. Mopopoikien suosimaa Hussen numerokilpeä odotellen, jotta sais alkaa tekemään sille kiinnikkeitä, ja sen myötä ohjaus-iskarille. Ohjaus-iskari tulee alemman t-kappaleen eteen ja spottivalo samoihin paikkeille vasemmalle puolelle. Vasemmalle puolelle sen takia, jotta saa valokuvion suunnattua siitä mettähallituksen puolelle valotehon silti pysytellessä tarpeellisena.

Vielä yhtään tekstiä tuomatta selkeämmäksi, pari viikkoa sitte tapahtunutta, kun raudatkin oli vielä pahasti kesken. Eli takatapit kun tulivat hieman ylemmäs, sekä taaemmas, oli mielenkiintoista nähdä, miten vaimentajan kiinnityksen käy. Hiukan piti järkeillä väliputkien kanssa, mutta helpotukseksi tässä tapauksessa niitäkin on oikeastaan kaksin kappalein antaen hyvin pelivaraa. Slipari kun on tarkoitettu 10R:ään, niin piti aikoinaan väsätä sinne tuollanen pieni "adapterin pätkä". Ja hyvin istuu paikallaan taas.

Sv: Kawasaki 636 "stunt"

11.3.2013 0:44

tää on kyllä paras ptojekti! kiva seurata ja opetat samalla paljpn että tietää sitten kun on 18 miten pyörää kannattii rakentaa!

Jatka samaan malliin!

Re: Kawasaki 636 "stunt"

11.3.2013 14:13

Perhana, että näyttää taas hyvältä! 8)

Re: Kawasaki 636 "stunt"

16.3.2013 5:58

Vähän meinas kestää numerokilven tulemisessa, kun samasta puljusta tuli kuramopoon osaa, eikä niitä ollut valmiiksi varastossa. Nyt on muovin lärpäke isketty pyörän keulille ja siinä samalla ÖhhShittiä ja uutta valoa. Päivittyi koko pyörän olemus mukavasti häiriintyneempään suuntaan.

Kuva

On vaan melko hankala hahmottaa tuota ja saada sitä näyttämään miltään osin kuvattavalta menopeliltä, kun koko laite on kauttaaltaan pölyn peitossa ja muutenkin melko vaiheessa. Kyllä ne kokonaisuuteen hyvin uppoaa, kun tuohon tulee vielä raudat kylkeen tuomaan runsaasti lisää leveyttä. Älkääkä antako stongan häiritä.. :P Tästä on eräästä sattuneesta syystä tanko lainassa yhdessä noista KTM:n rohjoista. Edellisiä maskin kiinnikkeitä hyväksi käyttäen sai numerokilven ylhäältä kiinni. Kiinnitysvaiheessa tuo sujautetaan ensin alhtaalta tähän, joka tulee kiinni alempaan t-palaan. En erityisemmin vielä perehtynyt tuohon ulkonäköön, mutta tuskin se isompia leikkelyitä edes kaipaa..? Pari ylimääräistä reikää tuossa kyllä paistaa, jotka täytyy vetästä umpeen, tai jatkaa paremmin tähän sopivammiksi. Yläpuolelta jo jyrsäsin mittarille ujosti lisää tilaa. Tekee yllättävän paljon asiaa tuollaset pienet yksityiskohdat.

Ohjaus-iskari tulee kiinni runkoon ram-airin ulokkeesta, sekä alemmasta t-kappaleesta. Taas täytyy yks suhteellisen pitkä holkki tehdä. Tuosta lähtee nyt sellanen prikka-mutteri viritys, ettei raaskinut kuvaa ottaa. Iskarihan on kilosesta Aprilian RSV:sta, mutta iskunpituus oli tähän just, eikä melkeen tehty. Etutuikun kiinnitys tapahtuu simppelisti ainoastaan toiselta puolelta. Sen näkyvämmältä puolelta täytyy vielä siipasta ylimääräiseksi jääneet kiinnikkeet pois.

Sudee kirjoitti:Perhana, että näyttää taas hyvältä! 8)


Ehdottomasti samaa mieltä!

Kuva

.. Elikkäs etupään valmiiksi saatuani seuraava vaihe on saada täysin riisuttu runko leikkauspöydälle. :roll:

Re: Kawasaki 636 "stunt"

16.3.2013 15:32

Erittäin hienon näköstä! Ekaa kertaa tuli tälle puolelle eksyttyy ku ennen kemmu projuja vaa seurannu :)

Re: Kawasaki 636 "stunt"

16.3.2013 17:17

Perhana ku tuli vihasemman näkönen heti!

Re: Kawasaki 636 "stunt"

16.3.2013 23:24

Sieni_ kirjoitti:.. Elikkäs etupään valmiiksi saatuani seuraava vaihe on saada täysin riisuttu runko leikkauspöydälle. :roll:

Runkoon vahviketta vai?

Re: Kawasaki 636 "stunt"

16.3.2013 23:42

Jos en ihan sokea ole, niin tuossa on halkeama..

Hyvältä kyllä näyttää! :)

Re: Kawasaki 636 "stunt"

17.3.2013 14:36

Halkihan se on napsahtanut. Ei oo ensimmäinen, eikä varmasti viimeinen kuva 636:n rungosta, joka on tuosta kohtaa sanonut sopimuksensa irti. :) Olihan tää melko odotettavissa ennemmin, tai myöhemmin. Ehkä parempi kuitenki tässä vaiheessa, eikä esimerkiksi silloin, kun (suljetulla alueella tietty) laskee keulaa reilusta paristamarkasta. Eilinen meni taas enon Intruderin parissa. Olen nyt kolme, vai neljä kertaa käynyt tuota itse murheen kryyniä tsekkamassa, kun pyörän pahainen oireillut jo parisen vuotta starttausongelmista. Lisäks kiertänyt Moto-Rauman, Hakin, TS:n, jopa Nakkilan, josta kaverilla on monien kymmenien vuosien hyvät kokemukset, mutta 2k€ edestä siihen nyt oltiin tuloksetta kuitteja lyöty. Sitte menee yks epäilyttävän näköinen bomber-varusteinen pipopää ruuvailemaan puolipuristimen kuntoon, ja sehän rokkaa. :lol: Allekirjoittanut ei kyllä ikinä tule moottoripyörää mihinkään määräaikaishuoltoon tms. viemään, vaikka kuin uuden karheen joskus ostaisikin! Jos tuollanen puolipuristimen säätökin kuuluisi (jo 2min googlauksen jälkeen löytyvän huoltokirjan perusteella) tehdä 6tkm välein, niin hiukan vie luottoa näistä alan ammatilaisista. :roll: Illemmalla tuli kävästyä kaverin tallilla, johon kannoin mukanani tämän taka- ja etujarruletkut. Saa vääntää sitte töissä uudet teräspunotut letkut tilalle. Tänään tarvis taas pierasta kuski jostain. Perjantaina purkaamolle soiteltuani nyt olis Nissinin 4-mäntäinen ja syylärin flekti tiedossa, kunhan pääsisi paikan päältä hakemaan.

Jos sitä tämän päivän aikana ottaisi mitat ja piirtelisi etupäähän tarvittavat holkin pätkät. Tallia täytyy vielä hetken aikaa järkeillä, jotta sinne mahtuu siististi taas yks Krapasakilainen siististi lihoiksi pilkottuna. Onhan se meinaan hyvä, että löytyy sitä stunttipyörää, smotoa, enskaa ja muoviluotia samasta tallista, mutta kun siellä tarvis mahtua vielä jotain tekemäänkin. :D Rungosta täytyy hitsata, jonkun asiasta todellakin ymmärtävän toimesta, halkeama ensin umpeen, ja perään tietysti vahvistusta niin, että voi täysin säälimättä paiskoa entistä kovempaa. Tuo ei vaan seinämävahvuudeltaan montaa milliä ole, joten ei ihan mistään senttisestä alumiinilevystä voi hitsata kaveria vahvistamaan. Kai se on jotain 5mm levyä haalittava ja siitä alkaa askartelemaan, paskartelemaan.

Re: Kawasaki 636 "stunt"

20.3.2013 16:38

Sittekku hitsailet tuota halkeamaa niin muista porata halkeaman päihin reiät ettei halkea enempää, tiesit varmaan jo mutta sanoinpahan silti :)

Re: Kawasaki 636 "stunt"

15.4.2013 16:18

Mukavaa luettavaa! Kiva kun teet paljon palikkaa ite etkä tilaile valmiita ulkomailta. Tuli tässä kertarysäyksellä luettua koko topikki. Asenne on kohillaan! :seko:

Re: Kawasaki 636 "stunt"

17.4.2013 0:47

^Juuuson kanssa samalla linjalla, yheltä istumalta tuli tämä luettua läpi! Kyllä on mahtavaa lukea vuosien varrella sattuneista tapahtumista pyörän kanssa eikä moti oo kadonnu mihinkään! Näyttää vaan kasvavan into pyörän laittamiseen ja sehän on hienoa! Jatka samaan malliin!

Re: Kawasaki 636 "stunt"

19.4.2013 11:27

Suuri kiitos mielenkiinnosta! :) Tuskin se motivaatio missään vaiheessa tämän takia ole päässyt vähentymään. Ulkoiset tekijät vaan ottavavat joskus aikansa, niin kuin just tässä viime aikoina ja sehän vituttaa, kun ei omalle pyörälle oo aikaa. Nyt alkaa taas olemaan ja motivaatio on todellakin huipussaan! Kotareilla rullailtu tietysti vuoden ympäri kelillä, kuin kelillä, mutta eilen päästelin vuoden ekat kumit katuun veljen Gikserillä. Eipä meinaan yhtään vähentänyt innostusta tämän suhteen. Tänään on vapaapäivä ja se pyhitetään tietysti Krapasakilaiselle. Jos kaikki menee, kuin pitääkin, niin iltapäivällä nää hitsataan runkoon kiinni.

Kuva

Sivuille tulevat on laikattu 7mm levystä. "Sisäpuolelle" tulevat piti vääntää 4mm:stä, jotta sai ne edes jotenkin muotoutumaan saumojen päälle. Alkuperäisiin rungon saumoihin ei siis ole koskettu, vaan tehty vahvikkeet niiden muotoja myötäileviksi. Lukuunottamatta kahta poraamaani reikää halkeaman päätyihin. Mahtaakohan ne jenkeissä olla koskaan kuullutkaan moisista poraamisista, kun niiden rungot aina halkee uudestaan hitsauksen jälkeen..?

Syylärin kanssakin on tullut enemmän, tai vähemmän tapeltua, tai suoraan sanottuna ihan perkeleesti. Jossain vaiheessa tuli mieleen, että onko tää edes tän arvoista, mutta pitihän se loppuun asti silti viedä, kun kerta tuli aloitettuakin. Painon lisäyksestä päätellen on viimeistään tässä vaiheessa jo varmasti tarpeellista vahvistaa syyläriä, jos noita ollaan jo ilmankin saatu halkeilemaan. Ensin vääntelin 3mm teräslevystä pienen soiron, jonka kanssa yläosa tuli periaatteessa jakamaan kahden kiinnikkeen sijasta rasituksen kolmelle muullekin kiinnikkeelle. Jos tämän jälkeen repeää, niin tulee varmasti jäähdytysrivatkin mukana, joten vedin vielä yhden pätkän alakiinnikkeelle. Valmis pakettihan näyttää tältä.

Kuva

Samassa setissä myös käppärin letkun ja kytkinvaijerin "läpivienti", jotta ei tarvii nippusiteillä räpeltää. Flektin päälle piti pieni suoja vääntää, ettei syö kaasuveijereita. Näyttää todella yksinkertaiselta, mutta yhtään valehtelematta lähemmäs toista tuntia siihen meni ennen, kuin tiesi mihin kohtaan sen saa edes jotenkin mahtumaan. Se on sitte meinaan komiaa, koko päivän käyneenä vastoinkäymisiä töissä lävitse, todennut taas yhtään minkään toimivan yhtikäs mitenkään, lähteä vihdoinkin tallille. Melkein jo totesin tämän toisen flektin olevan yhtä haluamaton löytämään paikkaansa, kuin Hynysen keskiviikkoinen Leijona-pullon korkki. Yks kiinnike lähti saman tien lentävällä irti saumoistaan ja toista tilalle, toisille löytyi paikkansa vääntelemällä. Lopulta sai kuitenkin kääntää vielä nokka-akselin asennon tunnistimen toisin päin, jonka ansiosta laikalla pieni siipaus yhteen pakosarjan laipoista, jotta ei ihan hipoisi tätä liitintä ja sulaisi saman tien. Tilan ahtaudesta kertokoon ehkä myös se, että yks venakopan pultti piti vaihtaa kuusiokolo-pultista kuusiokantaiseen. :lol: Itse flektistä myös "sorvattu" millin puoltoista pois (hyrrä ruuvipenkkiin kiinni, virta akulta ja laikka soimaan).

Round bar saanut myös samanmoisen kulutuspalan, kuin häkkirautojen sivuillekin tuli.

Ei mulla muuta. Nyt iltapäivää odotellen tallille suunnittelemaan näille swingiltä kiinnikettä.