Esittele nykyiset ja entiset yli 125cc pyöräsi täällä! Kokemuksia, kuvia, projektijuttuja tms...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja yli 125 kuutioisten moottoripyörien esittelemiseen. Mopo- ja kevytmoottoripyöräalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

8.8.2010 21:14

Tuo levyn kiinnityksen eläminen on ihan selvä homma, kun satulan palojen ja levyn välillä on kallistusero, kuluvat palat vinoon. Tämä taas tarkoittaa jarrulevyn urittumista(ja samalla haitallista lämpökuormaa huomattavan pienellä alueella ennen kuin palat kuluvat levyn suuntaisiksi). Lisäksi jos levyn kiinnityksessä on pientä heittoa ja/tai heppoinen levy menee kieroksi, vähentää tuo kiinnityksen välys tärinää jarruttaessa melkolailla jolloin palat pysyvät kovassakin menossa kokoajan aivan levyssä kiinni. Jarrulevy voi myös hetkellisesti muuttaa muotoaan eli tulla kieroksi ja palautua jäähtyessään jolloin välys auttaa kierouden sietämisessä.

Peli :D

20.8.2010 13:46

Näpsäkän näkönen peli. Jotain huhua olen kuullut että tuolla pääsisi yli 300. :) En sitten tiedä uskaltaako noin kovaa ajaa vieläpä viallisella vehkeellä.

28.8.2010 23:04

Tonza_^ kirjoitti:Näpsäkän näkönen peli. Jotain huhua olen kuullut että tuolla pääsisi yli 300. :) En sitten tiedä uskaltaako noin kovaa ajaa vieläpä viallisella vehkeellä.

EIkös ainakin uudet busat ole rajotettu ''vain'' 299km/h valmistajan tietojen mukaan.

28.8.2010 23:27

Kaikki 2002-> japsipyörät on rajoitettu, jos niiden teoreettinen huippunopeus on yli 300km/h. Mutta nämä vanhemmat eivät ole. Tuo rajoituskaan ei itsestään tarkoita sitä että pyörä käytännössä kulkisi edes tuota 299km/h todellista nopeutta. Moni ei pääse kentällä noinkaan paljoa tutkaan, vaikka rajoitin olisi napattu pois. Parhaat vedot lentokenttäajoista on vanhanmallin hayabusalla n.300km/h ja uudella 315km/h, siis vakiokunnossa ilman rajoitinta. Kuitenkin hayabusa on nopein maa-ajoneuvo vakiona, mitä suomessa on kentällä ajanut. Sen on moni testipäivä osoittanut.

16.9.2010 21:01

Vihdoin alkanu busa edistymään :)

Sain siivoiltua tallin kohtuulliseen kuntoon. Purin pyörästä katteet, putkiston, syylärin ja öljynjäähdyttimen pois. Tilasin Dragrace online storesta ducktailin sekä kirkkaat etu- ja sivuvilkut. Kunhan nyt saa siistittyä tallin ihan viimesen päälle ni olis aika napata kone irti. Suunnitelmissa olis maalauttaa runko ja takahaarukka samassa pulverimaalaamossa jossa monsterinkin osat maalautin. Musta väriksi tietty. ;)
Uudet renkaat tuli myös hommattua, Pirelli Diablot.

16.11.2010 23:07

Busa edistyy.. Hitaasti mutta varmasti. ;)

"Talvi" tuli ja autorojektit saatiin tauolle. Tästä eteenpäin pitäis päivityksiä kuvien kera ruveta ilmestymään useammin.
Tallilla on tullut pyörittyä parina iltana ja saatu jotain pientä jopa aikaiseksikin.

Mittaristosta irrotin "etupaneelin", putsasin molemmin puolin ja sipaisin vielä akryylinkiillotusaineella viimesen kiillon pintaan. Mittariston lasien taakse oli kerääntynyt kummallista huurretta.

Kuva

Etuvilkut tuli myös asennettua. Aikamoista kiinamuovia, sai olla tarkkana ettei mennyt rikki. Reikien kohdatkaan ei ollu ihan justiinsa, lopulta kuitenkin sopivat paikalleen.

Kuva

16.1.2011 21:47

Kevät lähestyy ja busa etenee 8)

Talli siivottu, kone nostettu pöydälle ja putsattu kolmen bräkleen -pullon voimin. Pöydän imurointi ja niittikoneella pahvi päälle.
Kansi irti, sylinteriryhmä irti ja lohkot auki. Noh, kytkinhän siellä on paukutellut, "torque limiter" eli hienosti suomennettuna väännönrajoitin? on väljistynyt, jokainen jousi liikkuu 3-4mm paikallaan vaikka pitäisivät olla tiukasti kiinni. Kaasua nopeasti kääntäessä ilmeisesti kytkinpakka liikkuu ääriasentoonsa aiheuttaen kolahtavan äänen. Muuta vikaa näin silmämääräisesti ei löydy, täytyy nyt vielä tutkia tarkemmin jahka kerkiää. (ettei mene +300e tiivistesarja hukkaan :) )
Saksasta sais tiivistesarjaa (athena merkkinen) n. 180e hintaan. Täytyy noita kytkimiä alkaa kanssa seurailemaan, tuntuu olevan hinnat kohdallaan niissäkin.

Muutama kuva vielä ettei nyt ihan tylsäks mene ;)

Kuva

Kuva

18.1.2011 16:15

Sanokaas nyt, alanko tekemään tästä itselle käyttöpyörää vai en? Näillä näkymin kasaan pyörästä mahdollisimman alkuperäisen, ajelen kesän ja vaihdan pienempään. Jos tuon nyt itsellä pitäis niin täytyy ulkonäölle tehdä pieniä muutoksia, mm. runko ja takahaarukka pulverimaalaamossa mustaksi, putkistoa ym. Ei mitään radikaalia, ettei jälleenmyyntiarvo romahda. (näiden ostajakunta tuskin arvostaa minkäänlaista alkuperäisyydestä poikkeavaa, poislukien jotkut Suzukin alkuperäiset lisävarusteet :D )

Ja vielä semmonen kysymys, että mistä kannattais lähteä näin ensalkuun kyselemään vakuutuksia? Nykyinen on Aktiassa, enkä tuolla 1600e/vuosi hinnalla aio ajaa pyörällä metriäkään! :(
Täysin järjetöntä, sillä samassa puljussa entisen gixxerin vakuutus oli karvan alta 500e/vuosi. Suorituskyvyssähän ei noissa niin suurta eroa ole, busa varmaan turvallisempikin.

18.1.2011 21:35

Vakuutukset nyt selviää parilla soitolla - itse viikko sitten tein vertailun ja lähivakuutus oli mulle halvin.

Sun entisestä pyörästä ainakin tuli siisti, mun mielestä tähänkin voisi jotain muutoksia tehdä? Pidempi takaswingi, slipari ja vähän madaltaa niin jo maistuisi ;)

18.1.2011 22:41

Kannattaa muuten IF:stä kokeilla, tuntuu mp-vakuutustenkin hinta tippuneen aika rajusti

27.1.2011 23:57

Tuli jo siirrettyä Pohjolaan vakuutus, ei ollut kuin 1130e/vuosi edullisempi! :lol:

Eli Busasta tulikin sitten usemman kesän matkakumppani. Rungon ja takahaarukan päätin siis myös maalauttaa. Muutama päivä onkin mennyt tallissa pyörää riisuessa. Tarvii vähän paremmin tehdä alkuvalmistelut kuin Ducatissa ennen pulverointia, ettei tarvitse esimerkiks jokaista kierrettä putsata kierretapilla. :paha:
Putkisto on myös hakusessa. Orggis on turhan ryönäsen näkönen, eikä sähkömoottorin äänet oikein iske. Muutakin tuuninkia saa toki ehdotella, tosin rakentelu menee muuten niin pitkälle kevääseen ettei oikein uskalla muuta kuin ruuvata bolt-onia kiinni. :|

30.1.2011 22:26

Päivitellääs välillä oikein kuvien kera ;)

Eli runko+takahaarukka pesty. Huomenna oli tarkotus viedä maalaamoon, vaan onneksi huomasin takahaarukassa olevan halkeaman! :eek: Uutta haarukkaa metsästämään siis.
Emäputkeen ym. laakeripesiin tuli myös tehtyä laipat jotka tulevat kierretangolla kiinni. Kierteet pitää vielä teipata lämmönkestävällä teipillä ennen maalausta.

Voisin melkein väittää että kuvassa on Suomen puhtain yli 10 vuotta käytetyn moottoripyörän runko, tosin jossain huokosissa saattaa olla likaa mutta sekin lähtee puhalluksessa :) Pesin rungon Wurthin Pinelinellä, CRC:n bräkleenillä sekä monenlaisella eri harjalla.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Halkeama.
Takahaarukan laippoihin laitoin vielä tiivistesilikoniakin, ettei laakereista valu rasvaa pihalle uunissa.
Kuva

30.1.2011 23:11

Ebay.co.uk ainakin löytyy jokunen haarukka.

4.2.2011 21:48

JP_89 kirjoitti:Ebay.co.uk ainakin löytyy jokunen haarukka.


Vein haarukan ammattikoululle hitsattavaks, saa nähä millasta jälkeä tulee.
Sliparit tuli myös tilattua, pelottavan halvalla :s Hyvää palautetta ovat kuitenkin saaneet kun ulkomaisia foorumeita selailin.

Kuvaa putkista, ovat siis ihan bolt-on. Hayabusaan tarkotettu Kuva

ja hintaahan näille tuli yhteensä 127€/pari :seko:

4.2.2011 22:16

Hmm, kuvasta päätellen taitaa mökää lähteä noista putkista kiitettävästi?