Esittele nykyiset ja entiset yli 125cc pyöräsi täällä! Kokemuksia, kuvia, projektijuttuja tms...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja yli 125 kuutioisten moottoripyörien esittelemiseen. Mopo- ja kevytmoottoripyöräalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

R1 -98

26.4.2010 8:40

Fazeri lähti ja tilalle piti saada jotain uutta. Ykkösvaihtoehtona tietysti oli nakupyörä, sellaiseen kun oli vuoden aikana ehtinyt jo tykästyä ketteryyden ja ulkonäön takia. Sopivaa vaihtoehtoa ei omaan budjettiin kuitenkaan mahtunut, mielessä kun oli ehdottomasti isompi pyörä kuin edellinen ja kawan zetoja pyörii kylillä jo muutenkin aivan liikaa. Pitää siis lykätä nakun ostoa nyt ainakin hetkeksi.

Kun mieleiseen nakuun ei ollut varaa niin jäljelle jäi vaihtoehdoista ainoastaan kyykky. Ehdokkaina olivat mm. Suzuki GSX-R 750cc/1000cc, Honda CBR 929 Blade ja Yamaha YZF-R1. Yamahaa olin ennen ajanut, muista ei ollut ajokokemusta metriäkään, liekö kyseinen seikka vaikuttanut lopputulokseen...

Kuva

Tallintäytteeksi siis tuli R1, vuosimallia -98 ja maapalloa kierrettynä jo vajaat 59 000km. Ulkoisesti pyörä on silti melko hyvässä kunnossa. Ei suurempia naarmuja tai halkeamia katteissa ja maalikin pitänyt värinsä aika hyvin. Käytän pyörän vielä huollossa ennen kuin ajokausi kunnolla alkaa, viimeisestä koneen avaamisesta kun ei edellisellä omistajalla ollut tarkempaa tietoa. Penkityskin voisi jossain määrin kiinnostaa, osaakohan joku foorumilta sanoa paljonko tällaisesta suurinpiirtein pitäisi takarenkaalta kunnossa ollessaan irrota?

Jotain pieniä muutoksiakin on jo mielessä. Kuskille tarvitsisi pyörän väritykseen paremmin sopivan nahkatakin ja pyörään mielessä on ollut ainakin tuplakuplapleksi sekä ducktail. Varmaan jotain muutakin pientä on tulossa, kunhan rahatilanne hiukan antaa periksi.

Kuva

Lisää kuvia ja päivitystä luvassa taas kun ajokausi kunnolla pääsee alkamaan. Hyviä kilometrejä kaikille!

26.4.2010 10:08

Vakiokunnossa pitäs irrota "keskiverto" penkissä 125-130hp välille renkaalta. Optimistisessa esim. Prätkäpajan penkissä +135hp.


http://www.sportrider.com/weights_measu ... amaha.html


Tuolta esimerkiksi saa vähän osviittaa niistä vakiopyörän mitatuista tehoista. Onkos tossa kokoputkisto vai pelkkä slipari? Kokoputkistolla ja suutinsarjalla +5-10hp.

26.4.2010 12:12

Pelkkä Micronin slipari + suuttimet. Salon MP-asennuksen penkkiä kohtaan ainakin luottoa itseltä löytyy. Fazerista lähti vajaat 98hp takarenkaalta slipareilla, pc:lla + säädöillä ja pari eri kavereiden zetaa antanut samoilla lisäyksillä +-105hp takaselta.

Mutta tosiaan täytyy nyt ihan ensiksi tehdä pientä yleishuoltoa, sen jälkeen katsomaan mitä lukemia saadaan. Jotain tuonne 130hp:n paikkeille olisin itsekin veikkaillut.

Ja niin, huomasin muuten et sulta löytyy tuo 750cc ruiskukikseri, joka itsellänikin oli kakkosvaihtoehtona. Onko hyvä pyörä ajaa? Itse ainakin huomannut ekojen satojen kilometrien aikana rykkösellä, että meno on kuin junaa ajaisi, kankeaa kuin mikä. Toki kuskillakin voi olla osansa asiaan... :D

Mutta kai siihenkin tottuu.

26.4.2010 12:58

No onhan nämä minun mielestä ihan ketteriä ja hyviä ajaa. Ehkä voisi suoralla tiellä olla hiukan vakaampi, mutta ohjausiskari rauhoittaa käytöstä ihan hyvin. Mutkaan taittuu kyllä todella mukavasti. Kuivapainoksi Suzuki ilmoittaa 166kg(joka tietysti alakanttiin), ja sportrider.comin mittauksien mukaan 426lbs märkäpaino, eli 193kg. 20lbs kevyempi kuin 08 750. Varmaan mutkaominaisuudet pitkälti ton keveyden ansiota, joskin sekin on suhteellinen käsite. Nyt jo toinen tän mallin gixeri omistuksessa, tuskin olisin ostanut jos en olisi ko. mallista ajossa tykännyt. 02 R1 oli harkinnassa, mutta päädyin kuitenkin vielä Suzukiin. Ajoasento nyt on jo 180cm kaverille aika huono, polvikulma todella tiukka ja paino käsillä. Siihen tosin tottuu, jos on Suzukilla vähänkään ajanut. Mutkapätkällä todella mukavia pelejä, katuominaisuuksissa noin yleensä en usko pärjäävän aikaisilleen ns. openclass pyörille esim. R1, Zx9R, cbr 929RR jne., pienemmän iskutilavuuden ja tiukemman ajoasennon vuoksi, joskin sekin on makuasia. Suorituskyky on hyvä: 750 gsx-r oli nopein radalla esim. masterbikessa 2000 ja 2002. 0-200km/h 8s, varttimaili 10,2s, todellinen huippu 280km/h. Eli vakiopyöristä ihan lähellä kärkeä. Mittariin ajoin edellisellä 297, ja kiihtyi vielä. Eli yhteenvetona voisi sanoa, että fun factor on kohdillaan mutta ehkä ei kuitenkaan mukavimmasta päästä katuajossa. 00-02 tolla pyörämallilla ajettiin SBK:ia, ja tuo racereplica henki tuntuu noissa pyörissä. Kuitenkin yhdeltä istumalta ajanut 500km pätkänkin(lukuunottamatta tankkaustaukoja), jotta kyllä noilla matkaakin tekee. Katuajossa kyllä kiihtyy riittävästi jo niillä 4-5t kierroksilla, mutta jos oikeasti lujaa pitää päästä niin rpm-viisari oltava 10t yläpuolella.

Voihan se nakun jälkeen tuntua kyykky kankealta, mutta kyllähän ton R1 pitäis ihan hyvin taipua mutkiin. Veikkaan että pari tankillista ajoa, niin pyörä "sopii käteen" jo ihan eri hyvin. 98-02 R1 pitkäiskuinen moottori kyllä lienee katuajoon sieltä mukavimmasta päästä, kun tehoa on paljon heti alakierroksilta asti. Tuulensuoja/kate noissa R1 ei ole kovin hyvä, siitä miinusta katuajossa. Itse tykkään eniten ajossa juurikin näistä 140-150hp sporteista, tehoa on paljon, mutta sen pystyy vielä melko helposti hyödyntämään. Esim. uusissa kilosporteissa on 95% kuskeille aivan liikaa tehoa painoon/pyörän runkogeometriaan nähden, ja niitä ei sitten saa puoliakaan hyödynnettyä. Kaverilla on -98 R1 ja sillä ainakin toiminut 1,5kesää ongelmitta. Kakkosvaihteen ratas taitaa olla se tyyppivika, jos ei ole korjattu/vaihdettu ikinä.

Edit: Niin ja varmasti mikä tahansa kyykky/sportti tuntuu kankealta junalta, jos on ajellut vaan kaupunkirallia ja hitaita maantiepätkiä. Sporttipyörien ajo-ominaisuudet oikeestaan tulevat vasta tuolla 120km/h jälkeen esille, jos on vetänyt jotakin suht loivamutkaista pätkää vähän kovemalla vauhdilla, on varmasti tuntenut sen kuinka pyörän käytös muuttuu vakaammaksi ja taittuukin hyvin kevyesti mutkaan. Melkosia kivirekiähän noi on alustaltaan, eli pienessä nopeudessa ei jousitus/iskunvaimennus toimi kunnolla. Samaten risteyksissä ja kaupungissa ovat kankean olosia sillon kun joutuu tangolla kääntämään. Nakupyörä tuntuu kevyemmältä käsitellä pystymmän ajoasennon vuoksi varsinkin kaupungissa, mutta ei se mutkapätkällä enään taitu sen paremmin kuin kyykkäri. On muuten hienossa kunnossa noin ulkoapäin ainakin tämä r1 12v vanhaksi pyöräksi.
Viimeksi muokannut SMRacing päivämäärä 26.4.2010 17:16, muokattu yhteensä 1 kerran

26.4.2010 16:32

Siisti peli ja ikäisekseen todella hyvässä kunnossa. Jos ei tosissaan tietoa millon konetta availtu viimeksi niin kannattaa viedä huoltoon tai katsoa itse perus jutut. ;)

26.4.2010 17:17

Kiitokset! Onhan tuo, vielä kun saa putsattua ja vahaa pintaan niin A vot!

Varmasti tuohon kankeuteen tottuu, tosiaan ehtinyt nyt päivän aikana ajamaan kuin rapiat 300km ja nekin suurin osa suoraa tietää. Toivottavasti ensi viikonlopulle sais vähän aurinkoakin niin pääsis harjoittelemaan mutkiin taittamista. :p

26.4.2010 17:20

Niin no venttiilinvälykset kannattaa tsekata ja säätää jos tarvetta. Eipä siinä paljon muuta tarvi tehdä, tietysti jos nokkaketju ääntää niin kiristin vaihtoon. Itseäni on hämmästyttänyt monien pyörien omistajat, myyvät pyörää eikä ole mitään tietoa millon viimeksi tuollaiset perushuollot on tehty.

26.4.2010 20:02

On kyllä komea peli 12-vuotiaaksi! Eikä 59000km kuulosta kovin pahalta tuon ikäiselle?

26.4.2010 20:08

Rykkönen on kyllä tuon ajan pyöristä ehdottomasti ajattomimman näköinen. Paikallisessa mp liikkeessä katoin samanlaisa rykköstä oli vaan sininen, niin ei pahasti pistä silmään uusimpienkaan kyykkyjen joukosta. :P

26.4.2010 21:07

Eihän tuo kilometrimäärä mikään mahdoton ole, jos vain on pidetty huolta. Tästä yksilöstä nyt en takuuseen voi mennä, mutta kaikki nyt tuntuu ainakin pelaavan niinkuin pitääkin. Jopa paljon manattu vaihteisto tuntuu olevan kunnossa. Vaihteet eivät pompi vapaalle kovemmissakaan kiihdytyksissä.

Yksi suurimmista tekijöistä, miksi rykkösen valitsin, oli juuri tuo ajaton ulkonäkö. Omaan silmään jopa 4-5 vuotta uudemmat kikserit ovat "vanhemman näköisiä". Ja sitten jos vertaa muihin 90-luvun lopun sportteihin niin eroa on jo kuin yöllä ja päivällä. Näin siis ainakin omasta mielestä. :D

26.4.2010 22:23

olihan tuo ykköskoppanen rykönen esiteltyään jotain AIVAN MULLISTAVAA verrattuna totuttuihin sporttipyöriin. suorituskyvyltään,ulkonäöltään,kooltaan yms.

kaikinpuolin siisti peli, hakkaa ulkonäöltä monet tämänkin päivän sportit..

ja tuossa vielä pienenä porkkanana että JOS noi kuljetusmuovit alkaa jossainvaiheessa masentaa, niin tuonmallin rykösessä on hyvänmallinen runko+siisti kone ja vakioperä mikäli haluaa hieman erilaista muokata ;)

mutta melkeempä antaisin todellisen klassikon kukkia just tuollaisenaan. ;)

28.4.2010 9:18

Erikoisisot ropsit tosta väritysksestä, Ihan sikana runkkua enemmän tossa kun sinivalko värissä.

28.4.2010 10:45

Kiitokset! Omaa silmää myös miellyttää juuri tämän mallin puna-valko -yhdistelmä enemmän kuin esim. vuotta uudemman samainen väritys. Tiedä mistä johtuu, jotai siinä vain on... :P

Sitten asiaan, osaisikohan joku neuvoa mistä kannattaisi lähteä metsästämään ducktailia tähän? Sitä ihan alkuperäistä, ei mitään racing-kilkkeitä. Tuplakuplapleksin jo oikeastaan löysinkin, mietityttää vain onko tumma savu oikea valinta. Mistään oikein kuvaakaan vastaavasta fillarista tummalla savupleksillä silmiin osunut. Muina vaihtoehtoina voisi sitten olla vaalea savu tai satiinin (?) valkoinen. Tuollaisia nettiä selatessa silmiin ainakin osui, kuten myös paljon muuta kivaa, jos vain rahatilanne... :D

8.5.2010 23:19

Pyörä kävi keväthuollossa. Venttiilit ja nokkaketju tarkastettiin, kaasarit putsattiin ja uudet öljyt suodattimen kera laitettiin. Kone näytti olleen hyvässä kunnossa ikäisekseen. Nyt sitten vain kesää kohti :P

Kuva

Samalla pistettiin kuskille pyörän väreihin paremmin sopiva nahkatakki tilaukseen. Toivottavasti rantautuu pian.

Kilometrejä on nyt kertynyt abaut 500 ja pikkuhiljaa alkaa tottua kyykkyyn. Mutkiin taittuu jo ihan kivasti ja ainut ongelma onkin oikeastaan suorat - vauhti tuntuu toisinaan karkaavan vähän huomaamatta "käsistä". :D

9.5.2010 11:03

Ei juma, että on nätti pärrä. ;)