Esittele nykyiset ja entiset yli 125cc pyöräsi täällä! Kokemuksia, kuvia, projektijuttuja tms...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja yli 125 kuutioisten moottoripyörien esittelemiseen. Mopo- ja kevytmoottoripyöräalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

MZ ETZ 301 '98

11.4.2010 21:46

Siinä se nyt sitten on! Pyörä josta olen viimeiset 6 vuotta haaveillut. :P "Zschopaun satakieli" MZ ETZ(Kanuni)301 vuosimallia 1998. 8) Jyväskylästä löytyi MZ harrastajan tallista(todellinen matkamies muuten, ajanut Italian ja Nordkappin välillä MZ:lla vuodesta 1976)ja sen kyllä huomaa. Pyörä on purettu osiin toissa talvena ja tehty viimeisen päälle restaurointi. Lisää pyörästä ja muutakin MZ tarinaa ex-omistajan blogissa: http://mzriders.wordpress.com/

Koeajon jälkeen olin todella myytyä miestä. Vääntö on aivan nelarimaista 3000rpm ylöspäin. Kiihtyvyys 2x parempi kuin Jawassa ja ajettavuus todella napakkaa. Mutkiin taittuu kuin ajatus. :P Vaihteisto toimii oikein mukavasti ja pykäliä löytyy 5 kpl. Ajoasento on enduromaisen pysty. Ainoa negatiivinen juttu on, että jalkatapit on aika ylhäällä. Asia on todella helppo korjata, kun pistää tappien raudan kaasupillillä kuumaksi ja taivuttaa niitä n. 5-7cm alemmas. Satula on mukavan napakka, eikä löysä kuten jawassa.

Lisävarusteena mukaan tuli mukavan kokoiset muiviset Pneumant sivulaukut. Toisessa lukkosysteemi halki, mutta sen muovihitsaan vielä kuntoon. Tarakka puuttuu, mutta satunan takana olevaan vahvaan putkeen pystyy hitsaamaan tukevan tarakan. Sitten saa myös takaboxin kiinni reissaamista varten. Reissaamiseenhan tämä vehje sopii loistavasti. MZ kirjailija Keijo Virtanen on ajanut juuri tismalleen samanlaisella(paitsi punaisella)pyörällä Euroopan rundia aina Espanjaan asti. Eiköhän tällä ole vielä se 100tkm huoletonta taivalta edessä. ;)

11.4.2010 21:58

Tämä täytyy tulla koeajamaan kesä aikana, testaamaan millainen peli on.

Millainen huolto-ohjelma näissä on ja mitä osat maksaa?

12.4.2010 20:39

Jees. Huoltoa tuo ei vaadi sen enempää kun Jawa, eikä tekniikka todellakaan ole monimutkaista. Varmasti yksinkertaisin pyörä mitä on koskaan valmistettu. :) Eilen sitten ekalla ajoreissulla puhkesi takarengas n. 300m ennen tallia. No huono rengasmalli tuo olikin joten joutikin vaihtoon. Onneksi ei mennyt museotiellä 60-70km/h vauhdista mutkassa. :eek:

Unohtui mainita, että pyörästä löytyy jyväskyläläisen MZ gurun tekemä(vrt Yamahan YEIS)imukanavan resonanssisäiliö. Alumiinista todella siististi tehty. Noita on suomessa vain 2 kappaletta ja toinen on Keijo Virtasen pyörässä. :) Lisää alavääntöä merkittävästi. Hyvä systeemi kaikenkaikkiaan, vaikkei sillä saavuteta samaa hyötyä, kun läpällisessä koneessa.

Jostain pitäisi metsästää sopivat isommat peilit. Nyt vain oikealla puolella onnettoman pieni peili. Jawan org peilit olis aika passelit. No tätä pitää miettiä.

Eilen joutui putsaamaan kaasarinkin, kun oli talven aikana kertynyt ruostetta kohokammion pohjalle. Kunnon putsaus ja suodatin bensaletkuun niin nyt pelaa. Tyhjäkäyntisuutin kokoa 45 vatii ehkä vaihdon pykälää paria suurempaan. Saisi rynkytystä pikkuisen lievennettyä. Kiinnostava ensimmäinen ajokausi unelmapyöräni kanssa odottaa! :P

14.4.2010 21:39

Tulipa rimpautettua maahantuojalle ja kyseltyä muutenkin pyörästä. Asiantunteva sälli kertakaikkiaan. Neuvoi heti minkä kokoiset suuttimet pitää Bing kaasarissa olla ja paljon muuta. Tilasin sitten etujarruvalokatkaisijan, uuden tubeless Heidenau takarenkaan, 125 pääsuuttimen, omistajan käsikirjan ja org peilit.

Viikonloppuna tulee varmaan niputtua pyörä ja jos jää aikaa, pitää tutkailla ainakin sitä sivulaukun haljennutta kiinnikettä, josko kokeilisi jälleen "muovihitsausta".

16.4.2010 21:45

Tänään tuli sitten osat. Takarenkaan laitatin paikallen liikkeessä, mutta eipä ollutkaan tubeless vanne vaikka maahantuoja niin väitti. Täytyi siis laittaa sisuskumi. Sain laitettua sitten takafillarin paikalleen ja säädin takaiskarien alakiinnityksen taaempaan korvakkeeseen. Mizissä on siis kaksi paikkaa takaiskarin alakiinnitykselle, joten tarvittaessa saa jousitusta näin säädettyä. Lisäksi iskarien esijännityksen säätö onnistuu ilman työkaluja vivusta kääntäen. ;)

Korjausopas/omistajan käsikirja on myöskin loistava. Parhaita mitä olen koskaan nähnyt. Todella seikkaperäisesti selvitetty kaikki olennaiset asian ja paljon muutakin yleistä MZ asiaa. Alun yleinen osio on suomeksi ja tekninen osio lontooksi. Tuosta on todellakin hyötyä. :P

Kaasariin laitoin sen org 125 pääsuuttimen entisen 118 tilalle. Lyhyellä koeajolla sateessa totesin alaväännön kasvaneen vielä entisestään ja kierrokset eivät jääneet enää päälle, vaan putosivat heti nätisti 1200-1300rpm tyhjäkäynnille. Käyntiin lähtee AINA laakista kuten pitääkin. Alkukäyrän ja vaimentimen liitos vuotaa hieman, joten se pitää vielä tilkitä.

Huomenna pitää vielä tutkia ainakin jalkatappien taivutusta ja toisen sivulaukun lukon korjausta.

18.4.2010 21:08

Tänään sain askarreltua paskarreltua leveämmän ohjaustangon paikalleen. Tanko on peräisin 70-luvun Honda XL 250 endurosta ja leveyttä löytyy mukavat 84cm. :) Ajettavuus varmasti parani huomattavasti. Josko huomenna kerkeäisi koeajolle.

Jalkatapit sain madallettua jo eilen. 5cm madallus olikin aika maksimi, koska pakoputki ottaa vastaan. Polvikulma muuttui kuitenkin inhimillisemmäksi, joten muutos on siis onnistunut. Kyllä tästä vielä hyvä matkajuhta tulee! :P

19.4.2010 21:30

Tänään tuli sitten heitettyä semmoinen n.40km lenkki Mizillä. Ohjaustanko on todella hyvä ja ajoasento sekä tuntuma paranivat huomattavasti. Mulla on jonkinsortin päähänpinttymä noihin leveisiin stongiin. :) Oli kertakaikkiaan mukava ajaa pyörällä joka ei tärise tippaakaan. :P Jawan jäkeen tuntuu lähinnä taivaalliselta. :D

Soittelin maahantuojalle etuajarruvalokytkimestä, joka toimii väärinpäin. Siis valo sammuu, kun painaa jarrua ja syttyy kun päästää irti. Myönsi mokansa ja laittoi tulemaan uuden oikeinpäin toimivan. Samalla tilasin edellisestä tilauksesta unohtuneita osia. Kaikki vaijerit, ilmanputsari ja etujarrupalat. Lähinnä vaan kaiken varalle, koska ainakin vaijerit alkaa olla aika heikossa hapessa.

Sain jopa onnistuneesti muovihitsattua toisen sivulaukun haljenneen lukko-osan. Nyt saa nekin sitten kiinni. Tarakkaa täytyy ruveta kohta suunnittelemaan, että saa takaboxinkin kiinni. Pakoputken sain tiivistettyä samalla metodilla, kun Jawassa eli alumiiniteipillä. Nyt käyntiäänikin muuttui sivistyneemmäksi. To be continued....

20.4.2010 22:09

Tänään tuli sitten ajeltua n.80km Mizillä. Hyvimpä tuo jaksaa kahta aikuista kuljettaa toista sataakin ihan mukavasti. Ja ennenkaikkea ilman minkäänlaista tärinää. :P Takajousille pitää vaan väsätä jonkinmoinen koropala, koska perä painuu turhan alas kuormattuna ja ajoasento menee aika kauheaksi. Muuten ei ajomukavuudessa ole moitteen sijaa.

Suuntavakaus on jopa ehkä vielä parempaa kuin jawassa. Ainoastaan tuulenpainetta vastaan täytyy jostain hommata samantyyppinen pleksi mikä jawassa on kiinni. Pleksi lisää varmasti ajomukavuutta 80km/h+ nopeuksilla. Ensimmäinen hieman pidempi reissu kun tulee tehtyä viimeistään kesäkuussa MZ tapaamiseen Joensuun suunnalle. Tässä on kyllä potentiaalia ihan vaikka lapin reissullekin. Onhan Virtanen käynyt tismalleen vastaavalla pyörällä pohjois-Espanjassa. ;)

29.4.2010 21:10

Tuli tuossa yks päivä heitettyä n.160km lenkki Mizillä 2 päällä. Todella hyvin pelasi ja kulki mukavasti. Loviisasta Haminaan 7-tietä meni todella mukavasti 100km/h+ vauhtia vitosella 4500rpm. 4000-5000rpm onkin Mizin paras vääntöalue. Mittarin valehtelu vaan on aika hiukeaa luokkaa. 55km/h mittarinopeudessa gepsi näytti 74km/h. :) Sakothan tuon kanssa saa jos ei ole tarkkana. Pitäisköhän laittaa polkupyörän sigma kiinni...

Tänään sitten tilasin Allrightilta Kappa KA650 pleksin Miziin. Hyvän mallinen ja vielä isompi pleksi kun Jawassa. Uskoisin matka-ajomukavuuden parantuvan todella merkittävästi tuon kanssa. Tarakan aihion jo löysinkin. Sitäkin rupean väsäämään tässä lähiaikoina....

ETZ Kanuni

7.5.2010 8:46

Onnea sinulle ja Letimille varmasti hyvistä kaupoista. Itsellä n. 10 vuoden hyvä kokemus -84 ETZetasta. Kerran sain eräältä kokeneelta (myös Mitsi) ja viisaalta motoristilta neuvon: "Saat tuosta pitkäaikaisen kaverin kun et aja liian lujaa. Pidä vauhti max. satasessa ja vot".
Ja muista, että motari ei ole Mitsin paikka - mutkaiset tiet a' la Erzgebirge ovat parasta ja varsinkin jos ne ovat soralla. Suosittelen siis reissua Augustusburgiin (MZ-museot yms.), jos et ole vielä käynyt. Niissä maisemissa ei tarvitse ihmetellä, miksi alueella on valmistettu niin montaa hienoa mp-merkkiä.
Hyviä kilometrejä!

7.5.2010 10:18

Kiitos kehuista! Olen todella hyvin perillä Mitseistä, vaikka semmoista ei ole mulla aiemmin ollutkaan. Tulipa vielä liityttyä Suomen MZ-ajajiin tuossa männä viikolla. Ihan selkeästi 4-5trpm on Mitsin ihannekierrokset. Yli 5trpm on selvästi ylikierroksia. Huipputehokin tuli muistaakseni alle 6trpm. Parasta mun mielestä tässä pyörässä on moottorin kumityynytuenta. Minkäänlaisia värinöitä ei välity runkoon.

Ajettavuus ei häpeä YHTÄÄN esim. RD 125 ja hakkaa GS450 ihan 6-0. Ero Jawaan on kuin yöllä ja päivällä. Kone on kierrosherkempi ja kiihtyy paremmin. Käynnistäessä saa vaan todella varoa "takapotkua". Pari kertaa pamauttanut jalkapohjaan aika ikävästi. Käyntiin lähtee lähes poikkeuksetta laakista.

Miinuksena on sanottava tämän pyörän turkkilaisten alumiiniosien aivan surkean laadun. Sain jo aluksi halkaistua kaasukahvarungon, vasemman peilin kierteen ja kytkinkahvan kiristyksen. :paha: Aivan surkeaa kuonaa. Maahantuojakin vihjaili, että muutaman vuoden päästä kaikki turkkilaiset osat on vaihdettu saksalaisiin. :) Uuden paremman kytkinkahvan hommaan ehkä Biltemasta. :D Toinen miinus on aivan järkyttävän huonosti muotoiltu turkkilainen satula. Se menee aivan varmasti vaihtoon ja tilalle DDR mitsin jämäkkä satula. Kaikenkaikkiaan pyörässä ei ole mitään muuta vikaa, kun valmistusmaa. :)

21.5.2010 22:58

Tässä onkin tullut jo toista tuhatta ajettua Mitsillä ja aina vain paremmalta tuntuu. Satulan vaihdoin ETZ 251 mallin satulaan, joka on huomattavasti turkkilaista paremmin muotoiltu. Nyt ajoasennossa ei löydy moitteen sijaa. Tuli myös käytyä maahantuojan pajalla Vantaalla Mitsin kanssa. Todella mukavasti jaksoin pitää yli satasen matkavauhtia 2 päällä minkäänlaisia tärinöitä. Vitosella menee reilua satasta n. 5000rpm kierroksilla. Ohituskiihtyvyyttäkin löytyy siinä vauhdissa jopa vaihtamatta pienemmälle. :P Ajettavuus hakkaa Jawan mennen tullen. Ajokäytös on melkein identtinen vrt. Yamaha RD 125 ypvs. :)

Maahantuojan reissusta tarttui mukaan uusi saksalainen kytkinkahvarunko, sivuseisontatuki ja vaihteiston öljyntäyttötulppa. Äärimmäisen pätevä ja asialle omistautunut kaveri tuo maahantuoja. Informaatiota tuli roppakaupalla ja mukava tuttavuus muutenkin. Varaosahuollossa ei todellakaan valoittamista. Toimii sata kertaa paremmin kun japsien kanssa.

Kaikenkaikkiaan olen ollut Mitsiin todella tyytyväinen kaikkien alkuhankaluuksien jälkeen. Kyllä tuo on ehdottomasti kaiken vuosien kuolaamisen arvoinen. :P

1.6.2010 21:31

Tulipa tuossa emännän kanssa heitettyä eka ulkomaanreissu Mitsillä. :) N.500km päivämatka Venäjälle vei Viipuri-Primorsk-Zelenogorsk-Svartolovo-Viipuri. http://www.motot.net/galleria/showphoto ... /cat/58691 Erityisen upeita mutkateitä oli Primorsk-Zelenogorsk välillä, missä tie vei lähes kokoajan merenrantaa pitkin. :P

Uskovossa n.4km ennen Zelenogorskia on todella upea hiekkaranta! Suosittelen! Tuli ajettua vahingossa n.100km harhaan Zelenogorskin jälkeen. :lol: Jouduin kysymään neuvoa paikalliselta, että miten sinne M10:lle oikein pääsee. :) Oltiin nimittäin alle 10km päässä Pietarin keskustasta! :eek: No neuvon mukaisesti päästiin sitten takaisin oikealle tielle kohti Viipuria. Hieno reissu kertakaikkiaan. Todella lämpimästi suosittelen viisumin omaaville pyöräreissua tuonne itäisen suomenlahden rannoille.

Mitsi on pelannut todella loistavasti. Mitään ongelmia ei ole ollut. Ajoasento uudella satulalla on loistava. Stongan raiserit nosti ajoasennon mukavasti ihan luotisuoraksi. Sopii siis mulle. ;) Tämä on ehdottomasti paras pyörä ajaa, mitä olen koskaan omistanut! Noin pieneksi ja kevyeksi pyöräksi todella mainio matkapyörä. 110km/h matkavauhti 2 päällä ei tunnu missään. Tänä kesänä reissataan sitten satakielen kanssa. ;)

24.7.2010 21:45

Tulipa otettua Mitsi ajoon n.3vk tauon jälkeen. Heti ensimmäisen ajon jälkeen alkoi ketjun takakotelosta vuotaa taas vaseliinipaskaa vanteelle ja renkaan kulutuspinnalle. :paha: Siis tuo turkin Mitsin takakotelo on kyllä surkein mitä olen koskaan nähnyt. Siinä on ainakin 2-3mm rako mistä öljy/vaseliini pääsee tihkumaan ulos. Eikä se edes suojaa ketjua kunnolla. Pitäisi olla samanlainen peltinen kotelo kun Jawassa niin ei olisi mitään ongelmia. ;)

Taidanpa heti maanantaina soittaa maahantuojalle ja valittaa tuosta kotelosta. Josko löytyisi vaikkapa vanhan Geländesportin alumiininen takakotelo. Turkkilaiset on vetänyt turhan monessa kohtaa alta lipan. Ongelmia varmasti riittää tasaiseen tahtiin niin kauan, kun pyörässä turkkilaisia osia on. :s

Mutta olipahan taas erilainen ajokokemus vrt. Jawa. :) Mitsi kiihtyy huomattavasti terhakammin ja on vakaampi kaarteissa. Vaihteistokin tuntuu taas niin herkältä käyttää. :P Napakka peli!

10.8.2010 12:00

Vuoto ketjukotelosta selvisi maahantuojan neuvoilla männä viikolla. Yksi eturattaan kopassa vapaavaloanturin vieressä olevista sokkolevyistä tihkui vaihteistoöljyä, josta se sitten aikaa myöten valui ketjukumia pitkin takakotelolle ja siitä takarenkaalle. Maahantuojan neuvon mukaan tiivistin se sikaflexillä ja nyt pitää. Kävin sitten toissa viikonloppuna maahantuojan pakeilla Vantaalla ja asennettiin mm.kaatumarauta, uudet progressiiviset takajouset sekä uusittiin useita pisteosia mm.kumiosia.

Viime viikonloppuna tuli heitettyä Mitsillä hieman pidempi reissu Veteraaniralliin Ikaalisiin. Pyörä toimi koko matkan täydellisesti ja veti satasen matkavauhtia kahta matkustajaa +täyden retkivarustuksen. Varmasti paras alle 350cc pyörä matka-ajoon mitä on valmistettu. ;) Tuossa kuvia tapahtumasta: http://picasaweb.google.com/twostrokesm ... ralli2010#