Esittele nykyiset ja entiset yli 125cc pyöräsi täällä! Kokemuksia, kuvia, projektijuttuja tms...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja yli 125 kuutioisten moottoripyörien esittelemiseen. Mopo- ja kevytmoottoripyöräalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

6dl Hornaa -05

6.12.2009 1:52

Kirjoitellaan nyt vähän perheemme toisestakin japanilaisesta ottolapsesta.

Syksyllä 2008 muijakaverille rupesi vanha Kawani (er-5 josjokueimuista) käymään alitehoiseksi Suznani seurassa. (miten se nyt niin :lol: ) joten isompaa ja nopeampaa oli saatava tilalle.

Keväällä 2009 Kawa myyntiin. Ajatus oli löytää 600-900cc peruspyörä/kyykky. Käytiin läpi zr-7, er-6, z750, gsxr 600, cbr 600, zx6r, sv650, r6 etc. Useampi käytiin ajamassa ja jotenkin Horna vaan sytytti eniten. Isomman pyörän omistajana kevyt ohjattavuus ja kierrosten myötä silti ripeä liikkuvuus viehätti. Helsingistä löytyi -05 juhlaväreissä 6900km ajettu. Paku tulille ja hakemaan. Pyörä on osottautunut hyväksi kaupaksi, osallistuin itse Kawasta saadun pienen korvauksen verran.

Kuva

Eihän tuota voinut ihan vakioksi jättää. Vaihtoon meni jo kesän aikana peilit, tanko ja tupet. Sorvailin kaatumatatit ja tangonpäädyt, vanneteipit laitettiin sävyttämään ilmeisesti Hondan päässä vain pohjamaalattuja vanteita. Konepuolelle laitettiin Devil Racer Slipari, Dynojet Suutinsatsi (sutsitsatsi) ja 45 takaratas. Käytettiin penkissä Bikefoxilla Oulussa ja löytyi 104hv/74nm kytkimeltä ja säädöt oli hyvät Dynojetin ohjeiden mukaan kun tehtiin. Ihan terve yksilö siis ja tottakai Devil+Dynojet tekee muutaman hepan.

Kuva

Nyt talvella tulossa Ermax underi, vanteiden reunat kiillotetaan+keskiöt maalataan, ketjusuoja vaihtoon, koneeseen ruostumattomat kuuskolot, Kellerman vilkut, Bitubon jouset eteen+öljyt ja huolto pitkänkaavan mukaan. Kuvassa Devilin väliputki saanut kiillon ylleen ja etuvanne pohjamaalissa. Vanteet tosiaan tein kanssa pitkänkaavan mukaan, kaikki tekstit ja valuröpelöt hioin pois ennen maalausta.

Kuva

Kuva

Laitan lisää kuvia ja juttua kun underi saapuu maalauksesta ja saan vanteet maalattua. Tosiaan neitonen käy läpi värivaihtoehtoja kuumeisesti. :P Rajalliset maalaustaitoni tosiaan riittävät just ja just vanteisiin, underia en alkanut itse maalaamaan. Kommentit ja ideat tervetulleita.

6.12.2009 10:42

Hyvä aloitus, kiva seurata projektia, jossa tapahtuu!
Melko samat suunnitelmat kuin oman pyöräni kanssa, tosin sinä olet vanteiden hiomisen jo tehnyt, itsellä vasta edessä :roll:

13.12.2009 18:35

Vanteet maalissa ja vihdoin valmiit. Saatiin avokin kanssa tehdä tosissaan töitä näitten eteen, nyt onneksi valmiit niin voidaan keskittyä alkukäyrästön kiillottamiseen ja tottakai huoltoihin.

Fiatin värikartasta väri ja päälle 2k lakkaa neljä kerrosta. Enpä ole tuon väristä hiivattia koskaan nähny, mut kai sitä sit sellaisiakin on.

Kuva

Viimekesäiset Dunlopit on vielä iskussa niin ne tempaistaan takas.

13.12.2009 23:18

Todella hienot tuli vanteista!

25.12.2009 23:12

Saatiin nyt vasta aikaseksi tehtyä mulle tää käyttäjätunnus tänne,joten Makke laitto aikasemmin tän jutun tänne.Mä jatkan tästä sitten päivittelyä.

Elikkäs..mistä alottas?Alotetaan vaikka ihan alusta..Hommasin kortin keväällä -06 kun ikä tuli täyteen ja noi pärinävehkeet on aina kiinnostanu. Eka kausi meni vielä vyöruusuna olemisena kun en halunnu mällätä Erkkaa. :D Seuraavana keväänä Makke sitten hommasi Suznan ja niin mulle sitten siirtyi Erkka käyttööni.Kilometrejä ei hirveesti parin kauden aikana kertynyt,mutta autoihin tottuneena kiihtyvyys tuntui huikeelta, motoristi"skene" tuntui hyvältä ja niin olin myyty..Parin kauden jälkeen pyörä tuntui jo turhan vaisulta kun yritin epätoivosesti roikkua Suznan perässä ja niin alkoi mielessä muhia suunnitelma tehokkaammasta pyörästä.

Raha oli suurin ongelma ja sen kanssa painittiinkin puoli vuotta et hommaanko isomman pyörän vai ei.Makke auttoi siinä hommassa sen verran sitten että se lupasi antaa Erkan tulevat myyntirahat mulle ja niin pyörää alettiin etsii.Sen tiesin et pyörän tulee olla naku ja mielessä oli jokin 600-750cc pyörä.Pyysin Makkea esittelemään mulle pyörämalleja ja eniten iski Kawa z750 ja Hornetti.Luettiin sitte jostaki et Z:ssa on ollu aika paljon kaikenlaista ongelmaa laadullisesti ja halusin kumminkin "varman" pyörän(vai onko sellaista olemassakaan).Niin se sit oli päätetty et tuleva pyörä on Hornetti.Ja halusin jonkin muun värisen ku sinisen,punasen,mustan tai harmaan pyörän.Eli hiukan "erikoisemman" ja massasta erottuvan pyörän.Kun Hornetteja kateltiin ja näin ekan oranssin pyörän,se oli sillä selvä.

Heti kun pystyi,käytiin Savusalolla täällä Ylivieskassa muutamaa pyörää kokeilemassa.Hornetti oli toinen ja toinen oli R6:n kyykky ihan vertailun vuoksi.Hornettia käytiin ekana yhdessä kokeilemassa ja ku mä aloin vetää kypärää päähän,ni kyllähän se myyjä katto pitkään"et meinaaks SÄÄ muka käydä kans ajamassa?"Nauroin vaan et on mul ikää ja korttia,kato vaikka. :lol: Hornetti oli Erkan jälkeen kyl melkonen nautinto.Kiihty ku mikäki ja ohjattavuus oli kyllä mun taidoille aivan huippu.Hiukan siin kylällä takasin tullessa avasin kaasua et "hiukan" kiihdytän,Erkan kiihtyvyyteen tottuneena,ni hups,vauhtia oli yli sata. 8o Ei ku takas liikkeen pihaan suupielet korvissa asti.Ei tarttenu paljon kysellä mitä mieltä pyörästä olin. ;) R6:sta kans hiukan mietteitä.Jammusta myös tykkäsin,kiihtyvyys,ajoasento ja yleensäkki koko pyörä miellytti mutta vanhan selkävian takia kyykyt siis jäi kokonaan pois laskuista.Alustasta sun muusta mun on turha yrittää mitään sepustaa ku enhän mä oikeestikkaan tiedä ja tajua niistä mitään. :D

Netistä siis alettiin oransseja Hornetteja kattelee ja muutamia niitä olikin myynnissä.Kateltiin paria pyörää enempiki joissa olis ollu tehoputki jo valmiiksi paikalleen asennettu.Makke sit otti ja soitti johonki ja kyseli Hornetteja säätäneiltä ja sai kuulla et ehottomasti kannattas säädättää jos sliparin vaihtaa, menee Makken sanoin "laihalle".Mä vuorostani sitten soitin myyjille ja kysyin säädöistä ja kumpaakaan pyörää ei ollu säädetty joten ne pyörät oli pois pelistä.Ei oikeastaan jäänyt vaihtoehdoksi ku hommata vähän ajettu orkkis pyörä.Kohtuu hintanen,vähän ajettu orkkispyörä löytyi sitten Helsingin suunnalta.Makke otti töistään pakun lainaan ja perjantain vapaaksi ja niin käännettiin nokka kohti Hesaa ja uutta pyörää.Pyörä oli jollakin perheellisellä miehellä joka ei paljon ollu kerenny ajella.Pyörän hän oli itelleen uutena hommannu.Horna oli muuten hyvässä kunnossa mut takakatteessa oli pieniä naarmujälkiä.Niistä kysyttäessä myyjä kertoi että joku oli trukin kaa jo uutena pakettia purkaessa hiukan tyriny ja siitä jäljet oli kotosin.Oli antaa myös uus takakate mukaan jonka oli takuuseen saanu.No,hiukan tinkimistä ja niin pyörä vaihtoi omistajaa.

Takas Ylivieskaan ja heti suunnitelmia tekemään.Takakate pysyy paikallaan ja uus jää varastoon "varalle".Peilit,stonga,vilkut,kilpiteline,tankinsuojus,slipari ja suutinsatsi ainaki oli heti mielessä että ne menee uusiksi.Samoin kumit tilattiin heti uudet.Kuka haluaa ajaa kolme vuotta vanhoilla kumeilla?En ainakaan mä. :P Samoin vanteille halusin tehdä jotaki koska ne oli tosi tylsät.Kesän ajan niissä oli vanneteipit mutta kiillotus/maalaus oli mielessä(meni muuten kauan ennen ku osasin päättä värin). XD Heti seuraavana maanantaina Ouluun ja sieltä lähti mukaan stonga,gripit(ne ekat),öljyt ja suodatin.Ne heti vaihtoon ja sit pääs kokeilee uutta hienoa pyörää.Ai että...Juhannuksen aikaan sitten saapui Devilin putki ja suutinsatsi,ne tietenki vaihdettiin saman tien,jotta saatais munakkaammat äänet pyörään.Käytin Oulussa Bikefoxilla pyörää penkityksessä ja säädöt oli kohillaan.Niin joo,ja Makke sorvas kaatumatatit ja tangonpääpainot kans.Peilit löty kaapista.Makke oli ostanu ne Suznaan mut ei tykännytkään vaan otti ne peilit jotka se osti yhdessä välissä Erkkaan mut mä taas en tykännyt niistä,niin peilit vaihto "omistajaa". Rattaiden vaihdon yhteydessä Makke kalibroi myös mittarin näyttää enempi oikein jollain boxilla.. :) Pieni "virhe" annettiin ihan tarkoituksella olla. XD

No,näillä meni kuluva kesä ja nyt onki pyörä tallissa "palasina".Underi on maalarilla ja vilkut on jo vaihdettu eteen,taakse ei vielä voi ku ei oo underia viel.. Putkistoa olen kiilotellut,väliputken kans siin samalla.Sit haponkestävät kuuskolot vaihdoin moottoriin.Makke sit maalas ja kiillotti vanteiden reunat(oon muuten aika hemmetin tyytyväinen nykysiin vanteisiin,väri on,ah niin hieno). :) Vielä odotellaan etupään jousia jotta sais nekin vaihtaa.Jousien vaihdon yhteydessä totta kai vaihdetaan öljyt sinne.Ja jäähdytysnesteet ajattelin kans vaihtaa.12 000 huolto pitäis kans tehdä joten tulpat vaihdetaan siinä.Öljyt ja suodatin vaihdetaan kuhan putkisto ja eturengas saadaan paikalleen.Syylärinsuojaksi haluisin sellasen missä on herhiläisen kuvan mut mistään ei löydy ja en tiedä mis joku vois tehdä.Tai tietäsin mut pitäis olla cad-kuva mut mistä mä sellaseksi muutun? :P Ketjusuoja kans menee vaihtoon mut etsitään etsitään mieleistä. :)

Ajokokemuksia tietty pitäis laittaa...Hornetti on toiminu allani todella hyvin.Olen 165cm pitkä ja pyörän koko ja korkeus on hyvä.Ei tietenkään kumpiki jalka kunnolla ylety maahan,mut tarpeeksi hyvin kumminki että pystyssä pystyy pitää.Eli ei ole sinällään tarvinnut mitään muutoksia tehdä.Eräs ongelma mulla kesän aikana pyörä oli.Nainen ku olen,niin toi jalkapöydän pituus ei ole mikään päätähuimaava ja ku noi pyörät on miehille tehty,niin välivapaita tahto olla.Ajateltiin että voisi johtua öljystä(nyt koneessa Repsoli ja ens kesänä kokeillaan Castrolia),mutta kun kävin penkityksessä,niin siellä sanottiin et välivapaat voi johtua siitä ja sen lisäksi voisin myös laskea vaihdevipua hiukan alaspäin.Makke sitte laski sitä ja se autto aikalailla.Loppukesästä ei sitten tullutkaan enää niin tihiään vv:ta. Onneksi!

Kommentteja ja ideoita rakenteluun ja yleisestikkin elämään otetaan vastaan.
Viimeksi muokannut Bikerbabe päivämäärä 6.2.2010 13:43, muokattu yhteensä 1 kerran

27.12.2009 0:48

Ei oo vissiin kastrolit ollu kovimmassa huudossa pehmeen vaihteiston toiminnan kannalta. Yks mitä kovasti suositellaan ja kehutaan, olis Hondan ihan oma GN4 -moottoriöljy.

28.12.2009 17:53

Mä kans oon jostakin kuullut että se Hondan oma öljy(jostaki kuullut myös nimityksen kultaöljy),olis paras öljy.Sillä on vain kuulemma huono saatavuus ja kallis hinta.Nämäki on vain kuulopuheita et pitää ottaa selvää. :) Vois vaikka Aulikselta Haapajärveltä kysyä et onko sillä tai saisko siltä tilattua sitä ja ens talvena sitte se laittaa ja kokeilla sitten sitä et miten se käyttäytyy..Mut Repsolia en kyllä suosittele kenellekkään. :D Ja kiitos vinkistä!Nyt ainakin tietäää oiken nimen millä lähtä sitä ettii. :)

28.12.2009 20:25

Saatavuus tai hinta ei pitäis ton öljyn kohdalla olla mikään ongelma, tai niin oon ite ymmärtäny. Yks mitä suositellaan myös on Motul ja ite oon tykänny Motorexista, mutta ainakin netissä tuntuu jakavan mielipiteitä. Castrolista taas on huonoja omakohtasia kokemuksia.

Niin ja tervetuloa joukkoon. :) Ja Hornetissakin on väri kohdallaan...

28.12.2009 21:31

Makke on enimmäkseen tota Castrolia käyttäny omissa pyörissään mut kuulemma nyt sillä on Motulia koneessa. :D Castroli (ainaki) varmasti jakaa mielipiteitä, mut niinhän se on et sen oikean öljyn löytää kokeilemalla.Pitää vaan(ainaki ite),yrittää muistaa valuttaa vanhat kunnolla pois. :) Sen verran kumminki ymmärrän et eri öljyjä ei saa sekotella keskenään. :P

Ja kiitoksia!Hornetissa juu on väri kohillaan.Oikeen "naisten" värinen. :lol: Ei ihan heti tarvi värin takia ruveta maalailee. :D

31.12.2009 13:33

Laitettiin hiukan vanteita kasaan.Etuvannetta tuskin kiinni asti ennen kuin etujouset saapuu ja laitetaan kiinni.

Kuva
Kuva

Kyl ne vaan hyvältä näyttää renkaat päälläkin ja paikallaan. :P

2.1.2010 16:39

Huhhuh kun on hienoa jälkeä, vaikka ei nyt mitään hirveän isoa ole tehty, mutta kyllä toimii omasta mielestä hyvin vanteiden uus väri pyörän kanssa jne.

2.1.2010 17:18

Melkoisen mahtavat pakko sanoa, ainakin näin kuvissa!

2.1.2010 20:17

Kiitoksia molemmille!Näistä kyllä tuli todella hienot.Pitää viel kertaalleen noi reunat kiillottaa sit ku molemmat on paikallaan.Sormenjäljet pois. :P Toi väri ois sopinu vaik koko vanteellekkin mut kun reunat oli jo kiillotettu ni mitä turhia enää suunnitelmia muuttelee.. :D

Nyt seuraavaksi odotellaan etujousia ja underia saapuvaksi jotta päästäisiin projektissa hiukan etiäpäin.Jotain pientähän tässä pystyy tekee nuita osia odotellessa... :) Esim.tulpat ja jäähdytinnesteet vaihtaa.

2.1.2010 20:49

Kaverit hei,saa tätä mun pyörää kommentoidakki! :) Ihan kivasti on katsojia pyörällä/projektilla ollu.En tiedä onko liian hieno pyörä vai johtuuko siitä et on naisen omistuksessa vai mistä,et porukka ei uskalla kommentoida. :P Ja ehdotuksia sun muuta tottakai otetaan vastaan. ;)
Vetääkö pyörä hiljaseksi?? :seko:

3.1.2010 12:11

Nyt en välttämättä oo ihan kärryillä mut ootko lyhentämässä änkkää? Vois nimittäin sopia paremmin ku ottais pari senttiä pois.