Esittele nykyiset ja entiset yli 125cc pyöräsi täällä! Kokemuksia, kuvia, projektijuttuja tms...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja yli 125 kuutioisten moottoripyörien esittelemiseen. Mopo- ja kevytmoottoripyöräalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

GS 500, raato ratakuntoon?

17.7.2009 22:27

Hei kaikki äidin pikku mörrimöykyt :nörtti:.

Talliin tuli 07.01.09 perheen lisäystä. Ostimme käyttäjien sunday rider ja infest kanssa vanhan GS:n raadon, tarkemmin ottaen kyseessä on GS500E malli vuodelta 1994. Kilometrejä mittariin on kertynyt vähän päälle 40tkm.

Muutama speksi tähän väliin:
Kone - 487 cc, 4T, Twin, DOHC, AC
Kaasarit - Mikuni BSR34
Sytytys - Elektroninen
Vaihteisto - 6 lovinen
Paino - 172kg
Teho - 52hp/9200rpm
Vääntö - 41nm/7500rpm

Mopo on saanut pienen niitin keulaan ja muita pienempiä kauneusvirheitä löytyy sieltä sun täältä. Aluksi oli tarkoitus korjata nuo pienet virheet ja laittaa Suzuki myyntiin voitolla, mutta kuinkas siinä sitten taas kävikään kun kolme B-magazinea lukevaa junnua pääsi purkamaan…

Itse pyörähän ei ole mitenkään erikoinen vaan pikemminkin tylsä ja halvalla tehty. Arvoa tuolla romukasalla ei ole ehjänä edes nimeksikään, joten miksi ei sitten ainakin katsottaisi mitä pyörästä muovautuu? Vähän harvinaisempaa osaa ja laadukkaampaa palikkaa niin eiköhän siitä jotain tule. Suunitelmissa on tehdä café racerin ja drag pyörän sekoitus, jossa on lievästi oldskcoolia mutta kuitenkin vähän nykyaikaisuutta mukana.
Tekniikka huolletaan perusteellisesti, uutta osaa sillekin saralle on jo ehditty vähän hankkia. Putkisto tulee olemaan alusta loppuun kotikutoinen ja ehkä ilmanputsari tulee vaihtumaan virtaavampaan K&N malliin.
Uudet vanteet on jo löytyneet, samoin keula, enää pitäisi laittaa takaiskari vaihtoon ja löytää eteen jarrupuristimet niin alusta olisi kunnossa.

Tarkempia suunnitelmia en anna vielä koska niillä on tapana muuttua aina muutaman kerran projektin aikana. Kiiltoa ja karkkia on kuitenkin luvassa.

Jos kaikki menee kuten elokuvissa yleensä niin on pieni mahdollisuus että pyörä ajetaan helsinginmessukeskuksen ovista sisään pääsiäisenä, minä vuonna tämä sitten tapahtuu jää nähtäväksi.

Ja vielä loppuun ”This topic is worthless without pics”, vai miten sitä sanotaan.

Ostokunto

OStokunto 2

Kytkinkoppa

Valmistekilpi

Vähän purettuna

Öljyjä ja muuta turhaa

Rimssit

6"

Nykyhetki (17.07.09)

Kiitos ja näkemiin, katsotaan miten mopo lähtee tästä kehittymään 8) .
Viimeksi muokannut Anssi. päivämäärä 19.7.2009 12:42, muokattu yhteensä 1 kerran

18.7.2009 0:10

tullaan näkemään jotain todella maukasta :P

18.7.2009 1:53

oki_ kirjoitti:tullaan näkemään jotain todella maukasta :P

Totta turiset pitääkin seurata tätä prokkista :nörtti:.

18.7.2009 11:32

oki_ kirjoitti:tullaan näkemään jotain todella maukasta :P
Toivotaan näin, tässä pyörässä olisi tarkoitus viedä viimeistely ja yksityiskohdat aivan uudelle tasolle verrattuna aikaisempiin räpellyksiimme.
Nyt voin myös sanoa että motivaatio on enemmän kuin tapissa tehdä jotain erikoista :P.

Swingiä suunnittelimme eilen ja tulimme siihen tulokseen, että Trumpan swingillä ei tee tässä projektissa mitään. Ainoastaan vetopakka, laakerit ja jarrulevy tullaan hyödyntämään. Uuden swingin materiaalia mietin pitkään ja tulin siihen tulokseen että takaosa jyrsitään alumiini palikasta ja etuosa tehdään profiiliputkesta. Nämä sitten pultataan toisiinsa lähes huomaamattomasti vanteen takaa kiinni toisiinsa. Mietityttämään jäi vielä miten tekisi etummaiselle ketjulle kiristyssysteemin...? Ehdotuksia saa antaa :idea:. Tässä vielä kuva millaista suunnittelin, lopullinen versio ei tule olemaan ihan noin kulmikas :D.

18.7.2009 13:09

Tuuningmaster kirjoitti:Mietityttämään jäi vielä miten tekisi etummaiselle ketjulle kiristyssysteemin...? Ehdotuksia saa antaa :idea:.


Ei vetävälle puolelle ketjunohjainrulla jonka paikka on pystysuunnassa säädettävissä. Sama idea kuin nokkaketjunkiristäjässä. Btw sikasiisti prokkis tulossa : )

23.7.2009 16:03

samppa91 kirjoitti:
Tuuningmaster kirjoitti:Mietityttämään jäi vielä miten tekisi etummaiselle ketjulle kiristyssysteemin...? Ehdotuksia saa antaa :idea:.


Ei vetävälle puolelle ketjunohjainrulla jonka paikka on pystysuunnassa säädettävissä. Sama idea kuin nokkaketjunkiristäjässä. Btw sikasiisti prokkis tulossa : )

Näin se todennäköisesti tullaan toteuttamaan, swingiä aloiteltiinkin jo sundayn kanssa pajalla vääntämään, runkoon swingin kiinnittävä putki saatiin valmiiksi. Ensiviikolla viimeistään olisi tarkoitus päästä jatkamaan kunhan saadaan lisää tavaraa mistä tehdä lastuja. Kuvia swingin teosta laitan luultavasti vasta kun se on valmis.

K&N suodatin tuli myös noudettua postista, siitä suur kiitos leppape1 nimiselle käyttäjälle.

14.8.2009 20:28

Tänään tuli ostettua etujarrut Yamahasta ja takaiskari Kawasta, myös siitä K&N suodattimesta tuli napattua kuva. Alkaapi olemaan alusta pikkuhiljaa iskussa :roll:.

Swingiin haettiin materiaalia ja sen tekemistä tullaan jatkamaan viikonloppuna, vielä pitäisi käydä ostamassa kaksi eturatas aihiota ja pätkä rosteriakselia niin saadaan myös ketjulinjan siirtäjä tehtyä...

EDiT: Mahtaako kukaan tietää mistä löytäisi koson rx-2 tai rx-2n mittarin halvalla, käytettykin kelpaa jos on hyvässä kunnossa.

14.8.2009 21:18

Ois ollu yks tommonen takapamppu ylimääräsenä, "olisit sanonu". :P

14.8.2009 21:29

markketo kirjoitti:Ois ollu yks tommonen takapamppu ylimääräsenä, "olisit sanonu". :P

Tuli lähes heräteostoksena ostettua tuo iskari, jarruja siis mentiin hakemaan, mutta kun sopiva tarjous saatiin...
Ja on muuten vieläpä ihan bolt on yläpäästään tuo iskari, ja takahaarukka kun tehdään itse niin ei tule ongelmia alapään kiinnityksessäkään.

16.8.2009 14:24

tuuningmaster, ne koson mittaristot on vähän kyseenalaisia. Nyt on ollu 2kpl rx1 ja molemmista nopeusmittari alkanut sekoilemaan pidemmillä reissuilla.

16.8.2009 20:52

MänTä kirjoitti:tuuningmaster, ne koson mittaristot on vähän kyseenalaisia. Nyt on ollu 2kpl rx1 ja molemmista nopeusmittari alkanut sekoilemaan pidemmillä reissuilla.

Itsellä on kyllä koson RPM-mittari toiminut ihan hyvin, mitähän muita mahdollisesti parempia mittari merkkejä niitä sitten olisi? Saa ehdottaa jos tietää hyvän.
Tänään sain takahaarukkaa etenemään aika mukavasti, ensiviikon aikana lähtee alumiinipalikat hitsarille kun TIG:ä ei itseltä vielä löydy.

19.8.2009 9:57

Acwellin mittaristot ainakin kuulemma toiminut porukalla.

19.8.2009 20:40

||tinba kirjoitti:Acwellin mittaristot ainakin kuulemma toiminut porukalla.
Motohell:n verkkokaupassa näytti ainakin löytyvän Acewellin mittari puoleen hintaan verrattuna koson RX2:een, pitää katsella jos laitetaan sellainen samalla tulemaan sieltä kun muitakin osia tilaillaan... Muutaman viikon sisällä pitäisi kuitenkin jostain mittari laittaa tulemaan jos projekti etenee suunnitelmien mukaan.
Swingin rakentelu on edennyt tähän asti ainakin lähes ongelmitta, hyvällä tuurilla viikon sisällä saa sovitella sitä jo pyörään ja ottaa kuvaa :P. Saattaa tosin olla että muutama viikko venähtää muutamaksi kuukaudeksi jos riittävästi ongelmia tulee vastaan. Mitään kiirettähän tämän rakentelulla ei pidetä...

24.8.2009 19:28

Jälleen on muutama bolt on palikka pyörähtänyt ulos sorvista :P.

Lähdimme swingiä tehdessä liikkeelle siitä että tehdään osat helpoimmasta vaikeimpaan. No nyt on kolme palikkaa neljästä tehty ja tuntuu siltä, että kaikki oma ja varastettukin osaaminen ja taito on laitettu peliin :lol:.

Osa 1: putki joka tulee runkoon kiinni, no sen teosta nyt ei montaa kuvaa tarvittu... Käytimme GS:n takahaarukan laakereita ja teimme sen muutenkin GS:n mittojen mukaan.

Osa 2: Alumiinipalikka johon tulee kiinni takapään vetopakka sekä jarru, siihen leikkasin sopivat palaset 20mm ja 30mm alumiinilevystä, jotka sitte jyrsin mukavan mallisiksi ja yhteen ne räki tuttu alumiinihitsari... Sitten palikka takaisin verstaalle ja Sundayrider vähän tasotteli jyrsimellä sitä.

Osa 3: Välirattaat, jotka muuttavat ketjulinjan oikeaksi osoittautuivat odotettua haastavammiksi. Ensin tarkoitus oli rakentaa ne näistä värkeistä, mutta ihme ja kumma eihän se noilla laakereilla onnistunut. Suunnitelma uusiksi ja laakerikauppaan, tilalle uralaakerit joiden sisäkongit pysyvät nyt siis paikallaan ilman isompia rukoiluja ja näin myös rattaat eivät pääse liikkumaan sivuttais suunnassa. Rattaita piti myös kaventaa kolme milliä ja sitten pääsi allekirjoittanut liimaamaan niitä yhteen, on muuten saumat parantuneet huomattavasti viimeisen parin vuoden aikana jos joku muistaa cafe raceriin tekemäni hitsailut :D.
Sitten meillä alkoikin olemaan jo valmis härdelli kasattavaksi,tässäpä vielä kuva kasattuna kiinnikkeiden kera joka sitten pultataan kiinni haarukkaan. Loppuun vielä kuva kaikista kolmesta osasta:
Kuva

Seuraavaksi olisi siis tarkoitus leikata/vääntää 5mm levystä sopivat palaset, joiden avulla nuo osat saadaan yhteen.

24.8.2009 21:05

Hyvin tuntus edistyvän! Ja aika mielenkiintonen tsydeemi näyttäs tulevan takapäähän :nörtti:
Vaan selitätkö vähän tuota osan 2 toimintaa? En oikein millään saa hahmotettua miten se tulee ja toimii?