Esittele nykyiset ja entiset yli 125cc pyöräsi täällä! Kokemuksia, kuvia, projektijuttuja tms...
Alueen säännöt
Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja yli 125 kuutioisten moottoripyörien esittelemiseen. Mopo- ja kevytmoottoripyöräalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.
14.3.2009 11:05
Olen hankkimassa moottoripyoraa kesaksi ja tollasia vaihtoehtoja olen miettinyt, lahinna miellyttavan ulkonaon takia, myos hinta on noissa suunnilleen budjettia vastaava. muistaakseni ton vuotinen R1 noin 130 hv ja toi zeta noin 110hv onko kaytannon suorituskykyero minka moinen? haluan pyoran josta ei tarvitse ekan kesan jalkeen sanoa etta ei kulje. aienpaa kokemusta on vaan krossipyorista eli eka katupyora mulle tuo olis, kumpi olis parempi silta kannalta? minkalaisia nuo ovat ajaa matkaa?
Kiitos etukateen vastauksista, saa kertoo myos muuta mita mieen juolahtaa.
14.3.2009 11:14
Tässähän on kyseessä kaksi erilaista pyörää. R1 enemmän supersportti ja kawa taas "yleispyörä". R1 on varmaan se mistä ei heti tehot lopu kesken.
14.3.2009 12:29
Tuon vuotisessa rytkösessä on noin 150hp. Valinta voi olla vaikea, sillä tosiaan kaks ihan erilaista pyörää.
14.3.2009 13:19
Sitten kun lumet sulaa niin käy koeajamassa kumpaakin
14.3.2009 13:26
r1, ehdottomasti
seiskapätkä zeta on ihan lelu, ei edes säädettävää alustaa.
tää on jo kysymyksenä ihan järjetön, nää pyörät ei kilpaile edes samassa sarjassa. molemmista on kokemusta, rykkösistä todella paljon ja voin sanoa, että yammussa riittää potentiaalia.
14.3.2009 13:43
Joo siis näähän on 2 aivan erilaista pyörää. Ei oikein voi edes keskenään verrata.
14.3.2009 14:12
SMRacing kirjoitti:Joo siis näähän on 2 aivan erilaista pyörää. Ei oikein voi edes keskenään verrata.
paitsi että rykkönen päihittää jokaisessa kohdassa ja teknisessä ominaisuudessa, ainut vertailukelpoinen ero on ajoasento. sekin on imho rykkösessä parempi, katettu on aina katettu.
tuon ikäinen 4xv (rn01) moottoriin pohjautuva r1 on vielä suhteellisen pitkäiskuinen, eikä täten ole mikään alakierroksilla hengetön. verrattuna täysin uudistettuun rn12 (04-05). tuo vanhempi herää jo pienemmilläkin kierroksilla ja rajoitin löytyy 11 500rpm paikkeilta, uudemmat on suunniteltu kiertämään enemmän. lisäksi tuo rn09 (02-03) versio on karsiintunut lähes kaikista lastentaudeista mitkä vanhempia rykkösiä vaivasivat, venttiiliohjurien ennenaikainen väljistyminen on muunmoassa korjattu erilaisiin materiaaleihin siirtymällä sekä vaihdelaatkin siirtäjäprobleemat on historiaa päivitettyjen vaihdehaarukoiden ansiosta. uudemmissa myös öljynkiertoa ja jäähdytystä on paranneltu. suosittelen ehdottomasti tuota 02-03 r1, kawa on raskas, verraten laiska ja huonoalustainen halpisversio isoveljestään z1000. mikäli r1 verrattaisiin edes z1000 niin tässä olisi jotain järkeä, joskin myös silloin yamaha veisi voiton.
14.3.2009 15:43
En sitä r1 paremmuutta kyseenalaistanut.
Zeta on vaan halvemmalla rakennettu perusnaku, jonka ominaisuuksia ei ole edes yritetty viedä huippuunsa. Sikäli ei kannata ominaisuuksiltaan tai suorituskyvyltään vertailla noita, Z enemmän vertailukelpoinen esim. fz6 tai cb600/900f hornettien yms kanssa.
14.3.2009 21:33
snuarrow kirjoitti:r1, ehdottomasti
seiskapätkä zeta on ihan lelu, ei edes säädettävää alustaa.
Ei varmaan kovinkaan moni motoristi alustaansa säädä...
14.3.2009 21:47
siinä vaiheessa kun kokeilee vakio z750 niin jää kyllä kaipaamaan edes sitä esijännityksen säätöä, mikäli et tapaukseen ole tutustunut niin et tiedä minkälainen lötkö se on.
15.3.2009 10:40
jep,kiitos loistavista tiedoista,tuo helpottaa jo paljon tuota valintaa, tiesin kylla etta hyvin erityyppisista pyorista on kyse, itse vaan jain pohtimaan etta kumpiko sitten sopisi mulle paremmin, mutta jos tosiaan on niin etta R1 parempi ajaa matkaakin ni valinta on selvilla
ja tuokin viela etta luotettavan pyoran maineessa jos kerta on toi R1 ni hieno homma. paljonko kannattaa maksaa 02-03 R1 ja paljonko kyseisella pyoralla saa olla ajettu etta on kone viela kunnossa? saa tarjota pyoraa jos on ylimaaraisena.. mitka asiat kannattaa ekana tutkia kun menee koeajolle?
15.3.2009 11:35
Itse hakisin jotain max. 20 tonnii ajettua. Aika laaja valikoima noita näytti nettimotossakin olevan..
Koeajamaan mennessä tutki pyörä päällisin puolin, onko kaatumisen jälkiä jne. Katsele renkaat, jarrupalat, ketjut + rattaat. Noistakin kertyy nopeesti iso summa jos kaiken joutuu uusia.. Kun käynnistät pyörän, kuuntele kuuluuko mitään outoja ääniä jne. Jos löytyy joku pyöriä tunteva tuttu niin ota mukaan!
15.3.2009 21:26
Ei löydy ton ikäsiä oikeesti 20tkm ajettuja. Sopiva sisäänajo se 20-30tkm, se on vaan kuinka pyörää huollettu ja pidetty muuten. Jopa kusiaiskawoista sen verran, että monesta yksilöstä tiedän venttiilinsäätötarpeen loppuneen/vähenneen siellä 30-40tkm kohdilla, sen merkki että moottorinosat "mukautuneet" mittoihinsa. Yli 80tkm ajettua en ostaisi, mikäli on itse aikomus ajaa paljon ilman remonttitaitoa/tarvetta. Tosin sillonkaan ei pitäisi nokkaketju/kiristin paketin vaihtoa kummempaa vielä olla. Yli 100tkm ajetussa kannattaa vaurioitua jo koneen perusteellisempaan remonttiin, mikäli tarvetta siihen löytyy. Tyyliin kylmänä rajotinta vasten lämmitetyt vehkeet sitten asia erikseen.
Tietenkin arvon säilymisen kannalta kannattaa valita se suht. vähän ajettu. Jotain 25-50tkm ajettuja on varmaan myynnissä ton ikäsiä paljonkin, semmosta vaan kehiin. Ja yleensä tietenkin iskareiden/alustan kunto yms. tahtoo olla parempi vähemmän rullatussa, ainakaan jos entiset omistajat eivät ole tiuhaan rasvailleet/huoltaneet.
15.3.2009 22:07
noissa jammuissa on ihan tyypillistä että venttiilikoneisto pitää pientä kilkatustakalkatusta, liian skeptinen ei pidä olla ja sen kyllä tunnistaa milloin se ei ole enää normaalia. merkki väljästä kytkinkruunusta on kilisevä ääni vapaalla joka vaimenee kun kytkimen painaa pohjaan. tämä tosin ei ole mikään seikka miksi pyörä pitäisi jättää ostamatta, sillä lähes jokainen yamaha pitää moista ääntä.
16.3.2009 7:44
minkahan verran on R1 vakuutus per vuosi/kesa? kannattanee pitaa ymparivuotisesti vakuutuksessa? ei ole kaiketi hirveesti kalliimpi? kaskon meinasin ottaa, minkaverran se tuo lisaa hintaa? mika vakuutusyhtio on halvin ja/tai hyvaksi havaittu noissa moottoripyora vakuutuksissa? kiitos ed, ja tulevista vastauksista.