Esittele nykyiset ja entiset yli 125cc pyöräsi täällä! Kokemuksia, kuvia, projektijuttuja tms...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja yli 125 kuutioisten moottoripyörien esittelemiseen. Mopo- ja kevytmoottoripyöräalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

Honda CBR kuussataa F2 pientä fiksailua

25.12.2008 12:31

Morjens.
Pari kautta sitten tuli hankittua pyörä ja oon ollu kyllä tyytyväinen hankintaan. Pari kertaa on purettu ihan kunnolla ja tuon tuosta jotain pientä. Loppusyksystä tuli vaihdettua nokkaketju kun rupes rallattaa niin armottomasti että valoissa hävetti oikeen tosissaan.

Eli pyörä oli suht siistikuntonen ostettaessa ja eipä siihen sillon tarvinut mitään isompia laitella.
Riitti kun vaihdoin kiristimen ja nokkaketjun. Pyörällä oli ajettu noin 68tkm.

Viime talvena otin sitte moottorin pöydälle purkamista ja huoltamista varten.
Kone toimi moitteettomasti. Heppoja suuremmilla suuttimilla ja sliparilla oli paria pollea vaille vakiot.
Tässä lista mitä kivaa sieltä sitten löytyi:
-väljät vaihteiston laakerit
-kaks kampiakselin runkolaakeria oli ruopassu aika pahasti muissa normaalia kulumista
-männänrenkaat oli kulunut yli toleranssin
-naarmuja männissä
-kakkosen rattaat pyöristynyt
Nämä olisi kannattanut vielä korjata. Sitten kannen kimppuun ja palasiksi.
Kannesta oli venttiilit painunu niin paljon että venttiilissä tuntui selvä ura ja hiomalla ei ollut mahdollisuutta korjata. Olisi pitänyt rempata kansi ja vaihtaa uudet venttiilit.
Ratkaisuksi muodostui vaihtokone.

Sopiva kone löytyi kevättalvella Pirkkalasta. 28tkm ajettu 94vm. italialaisesta kyljelleen pyöräytetystä pyörästä.
Kilometreistä en kylläkään pystynyt olemaan varma. Koneen saatua tallille mittasin puristukset ja ne oli ok. Päällisin puolin ihan siistissä kunnossa, mutta kiusaus vei voiton. Kansi pois ja katsotaan mitä italialainen on syönyt. Karstaa karstaa jokapaikassa karstaa. En ole koskaan nähnyt niin karstasia imuventtiileitä. yltä päältä sitkeässä tervassa. Polttoaineena käytetty varmaan raskaspolttoöljyä.
Männän laet sentään oli siistin ohuen kahvinvärisen karstan peitossa. Oli päästävä syvemmälle.
Öljypohja pois ja tarkastelemaan vaihteistoa. Se sentään näytti uudelta verrattuna 68 tonnia rääkättyn lootaan. Vaihteiston perusteella kilometreissä voi olla jotain perää.
Sylintereissä ei ollut kulumisen merkkejä ja hoonausjäljet näkyi hienosti. Puoltaa taas kilometrejä verrattuna osittain kiilloittuneeseen vanhaan moottoriin. Ei ollut huono kone ollenkaan.

Tietenkin kun kansi oli kerran pois, se kannatti huoltaa siinä samalla. Venttiilit irti ja putsaamaan.
Ensin kunnon pesu ja karstojen liottelu. Seuraavaksi siistin kanavat valuvioista ja muotin jäljistä karkeasti dremelillä. Viimeistely kuulapuhalluksella. Viimeisenä kevyt venttiilien hionta ja kannen kokoaminen. Tietenkin vielä säätö oikeisiin välyksiin. Venttiilien säätöpalojen kans tuli pieniä ongelmia kun uudet palat osoittautui hivenen paksummiksi mitä niiden olisi kuulunut olla. Olivat varmaan toleranssin yläpäässä. No paloja järjestelemällä oikeat välykset lopulta löytyi. Kaks vanhaa palaa piti sovittaa hiomalla. Onnistuu yllätävän helposti. Ei muutaku kone nippuun ja ottamaan ekat savut.

edit: Sen verran tuosta säätöpalojen hiomisesta pitää lisätä, et jos niitä mennään hiomaan, niin hiokaa siltä puolelta johon on merkitty alkuperäinen paksuus. Seuraava omistaja ei joudu sitten ongelmiin niitten palojen kans ja hän joutuu pakosta mittaamaan mikrometrillä paksuuden. On ikävää jos uusi omistaja sattuu luottamaan, että palan paksuus pitää numeron mukaan paikkansa ja säätää venttiilit väärään välykseen.

Vaihtokone lähti laakista käyntiin ja kylmänä ei mitään ylimääräistä ääntä. Lämpimänä koneesta löytyi korvia hivelevä nokkaketjun rallatus ja lätkytys. (korjattu nyt 2008 syksyllä ja käy kuin kello) Eipä se ääni pelota ku ajamaan on päästävä. Vaihtokone osoittautui hyväksi ratkaisuksi, mutta ei kannata ostaa sikaa säkissä. Kilometreistä ei voi olla koskaan varma, mutta tällä kertaa uskoisin niiden olevan lähellä totuutta.
Viimeksi muokannut kusiainen päivämäärä 26.12.2008 13:34, muokattu yhteensä 2 kertaa

25.12.2008 22:29

Hyvää Joulua kaikille.

Joulun aikaan on paljon ylimääräistä aikaa, kun on niitä pyhiä ja vapaita. Tuli tuossa sitten purettua pyörää hieman ja valmisteltua talven aikana tehtäviin huolto- ja projektihommiin.
Viime kesä meni ajellessa ja ei tullut hirveesti mietittyä mitään isompia huoltoja. Öljyt tuli vaihdettua kerran ja sitten kauden lopussa se nokkaketjun vaihto. Kiristin oli jo vaihdettu kauden alussa koneen vaihdon yhteydessä.

Nyt on aikaa tehä hieman enemmän remonttia kun on jäänyt hieman rästiin kaikkea pientä. Osia olen keräillyt tässä pikkuhiljaa kaappiin odottamaan talvea.
Eilen (jouluaattona) olin jo kahdeksan aikaan aamusta tallissa. Eteen laitoin ne paljon puhutut teräspunosletkut. Niitten asennus ei ollu kummonen homma. Ainut vaan se jarrunesteen kans läträäminen. Ei ole mitään mukavaa ainetta käsille. Olen ihmetellyt juttuja jarrujen ilmausvaikeuksista ja aloin jo itsekkin uskoa, että moottoripyörän jarrut on jotenkin vaikeat ilmata. Hommanhan ei pitäisi erota auton jarrujen ilmaamiseen millään tavalla. Ilmasin jarrut perinteisellä pari painasua, nippa auki, puristus ja nippa kiinni. Moottoripyörässä sen voi niin helposti tehdä yksin.
Samoilla kuumilla vaihdoin sitten etupyörän laakerit ja stefat. Siinä hommassa ei ilmennyt mitään erikoista tai muuta poikkeavaa. Laakerivaihtoehtoja oli useita kiinalaisista irtolaakereista valmiiseen sarjaan. Se on väärä paikka säästää, joten laitoin valmiin sarjan, joka sisälsi stefat. Laakerit oli japanilaiset Koyo merkkiset.

Lopuksi tuli vielä tutkittua vanhoja kolme kautta ajettuja rattaita, sekä ketjua. Rattaat oli kulunut aika loppuun. Ketjut oli uusiin verrattuna venynyt noin ½ lenkkiä 50cm matkalla. Oletteko muuten ajanut kuinka loppuun omat ketjunne?
Uudet ketjut on sitte Operaatio Biltema. Mielenkiinnosta oli pakko hankkia ketjut biltemasta kun kimaltelivat sen verran houkuttelevasti siinä hyllyssä ja hintakaan ei päätä huimaa(76€). Laitan tänne kokemukset niistä tulevana kautena. Päällisin puolin ne vaikutti ihan asiallisilta ketjuilta. Jokaiseen lenkkiin on stanssattu B. Vois sen uskoa vähemmälläki stanssauksella et ne on bilteman ketjut.
Onko kenelläkään kokemuksia kyseisistä ketjuista?

Lisäsin galleriaan muutaman kuvan huolloista.

btw: voiko niitä gallerian kuvia laittaa näihin viesteihin ja mite? onko täällä jotai roskista jossa vois koittaa??

26.12.2008 0:25

Ihan mielenkiintonen topikki...

Siinä kuvan alla annetaan valmis tekstinpätkä jolla kyseisen kuvan saa pienenä tähän ja klikkaamalla avautuu galleriaan... Itse tapaan tehdä tuon toisella tapaa, mutta tuokin ajaa asiansa (eikä tarvitse opetella mitään, pelkkä leikkaa ja liitä :)).

26.12.2008 1:20

Millaississa hinnoissa liikutaan tuollaisen vaihtomoottorin kanssa?

Innoissani olisin mahdollisesti tulevaa f2 raatoa remontoimassa, mutta osien hintoja katsellessani osaisin kuvitella että toinen kone tulee halvemmaksi. Sikäli mikäli joudutaan vaihtamaan männät, kangenlaakerit, venttiileitä/muita venttiilikoneiston osia, kytkimen kuluvat osat ja vaihteistonlaakerit + muut tähdelliset. Eihän vaihtokone tietenkään ole lähes täydellisesti remontoitua vastaava, mutta jos se maksaa puolet vähemmän niin...

Ja mitä Bilteman ketjuihin tulee, voin sanoa etteivät ne ole bilteman valmistamia vaan jonkun muun firman vitjat biltsyb stanssilla. Kokemuksia ja muuta kivaa noista löytynee tuolta viewtopic.php?f=6&t=71463

26.12.2008 10:54

Väittivät Reginan ketjuiksi tuolla toisessa topikissa. Yleinen mielipide tuntuu olevan että Reginat on purkkaa, mutta omaa kokemusta ei ole.

26.12.2008 14:05

sape kirjoitti:Millaississa hinnoissa liikutaan tuollaisen vaihtomoottorin kanssa?

Innoissani olisin mahdollisesti tulevaa f2 raatoa remontoimassa, mutta osien hintoja katsellessani osaisin kuvitella että toinen kone tulee halvemmaksi. Sikäli mikäli joudutaan vaihtamaan männät, kangenlaakerit, venttiileitä/muita venttiilikoneiston osia, kytkimen kuluvat osat ja vaihteistonlaakerit + muut tähdelliset. Eihän vaihtokone tietenkään ole lähes täydellisesti remontoitua vastaava, mutta jos se maksaa puolet vähemmän niin...


Vaihtokone on hyvä ratkaisu jos sattuu löytämään vähän ajetun koneen. Moottoreiden hintoja kyselin viime talvena muutamasta paikasta ja yleiskäsitys hinnoista jäi n. 650-750€ ja vanhasta hyvittävät vaihdossa n. 150€. Pirkkalassa oleva pyöräpurkaamo otta vaihtokoneen palasina vastaan ja siellä oli asiallinen palvelu. Jos haluaa käyttää vaihtokoneesta kannen pois, niin siihen menee se pari sataa (kannen tiiviste, venttilinvarren kumit ja säätöpaloja muutama). Nokkaketju ja kiristin siihen päälle.
Vanhan koneen kunnostus olisi tullut maksamaan karkean laskemisen jälkeen 1100-1300€. Suuren osan osista kun joutuu hankkimaan maahantuojalta. Tarkkoja hintoja en enää muista, mutta yhden laakeriliuskan hinta oli jotai 40-50€. Männänrenkaat oli jotai 200€ luokkaa. Rempattuun koneeseen jää kaikista kuluista huolimatta se 70tkm ajettu laatikko, nokat ja kampiakseli.

Jos kone toimii moitteettomasti, niin miksipä sitä purkamaan? Vastaus: Mielenkiinnosta ja tekemisen ilosta. Hauskaahan sen täytyy olla.

27.12.2008 0:46

No ei kuulosta miltään tajuttomalta, kun rinnastaa vaihtokoneen hintaa harrastuksen muihin kuluihin.

Ja onhan tuo kunto ihan käytöstä kiinni, eiväthän kaikki 70tkm ajetut ole ihan niin huonossa hapessa, kuin tuo mikä sinulle sattui. Eli käytössä hyvin ollutta vanhaa mottia vähän uusimalla saa taas tikin pelin ja pääsee myös ruuvaamaan. Tosiaan, mielenkiintoista ja hauskaahan sen olla pitää!

Oletko ajatellut kutitella lisää hevosia, muutenkin kuin rööriä yms. peruskamaa vaihtamalla?

27.12.2008 11:49

Tapanin päivän ajanvietteitä pyörän kans.

Tuli laitettua takarenkaaseen uudet laakerit. Olin laittamassa rengasta paikoilleen, mutta hirveä määrä likaa paistoi ottamistani kuvista. Takahaarukka irti ja puhdistamaan. Siinä samallahan se kannattaa puhdistaa, niin ei jää häiritsemään.

Kuva

Elikkä tähän mennessä saatu aikaseks:

-pyörän purku
-etupyörän laakerointi (pesu vielä tekemättä)
-teräspunosletkujen asennus eteen
-takahaarukan irroitus, puhdistus ja kokoaminen
-takapyörän pesu ja laakerointi
-etuiskareiden ölyn vaihto

Tekemättä on vielä paljon, mutta tässä osa jotka on tarkoitus laittaa kuntoon ennen uutta vuotta:

-ketjujen ja rattaiden vaihto (samalla aloitan alustavan tutkimuksen RK vs. Bilteman ketju)
-takajarrupalojen vaihto
-teräspunosletkun asennus taakse
-kytkinlevyjen vaihto (en muista olenko vaihtanut koneen vaihdon yhteydessä, jos vaihdoin, niin homma selvä)
-jännitteensäätimen vaihto (Vanha alkaa olla tod. näk. finaalissa. Valot päällä uudella akulla lataus 12.2V. Toivottavasti vika on säätimessä. Vanha on vielä alkuperäinen)

Näiden töiden jälkeen alkaa olla perusasiat taas päivitetyllä tasolla ja voi keskittyä itse moottorin toimintaan.
On ollut hieman ongelmia saada toimimaan noi suoravetokaasarit suuremmissa nopeuksissa kierrosalueella 6000-7000rpm, vaikka seokset on saatu muuten perstuntumalta kohdalleen. En tiedä vielä mistä tämä todella kuollut alue johtuu, mutta asialle on tehtävä jotain. Kyselin tuossa tekniikkapuolella nokka-akselin avautumis- ja suolkeutumisasteita, mutta en ole saanut vielä vastausta. Aloitan selvittämisen ensin teoriatasolla ja tulosten perusteella on sitten helpompi lähteä toteuttamaan muutoksia. Tällä hetkellä on tuntuma asiasta, että imu- ja pakopulssit ovat tällä alueella ristiriidassa keskenään, mutta laskutoimitukset on tekemättä. Imukaulat ovat vakiokaasareihin verrattuna lyhyemmät. Vakiolla pakokäyrästöllä ei välttämättä toimi tällä alueella. Sain hankittua yoshimuran käyrästön, mutta nokka-akselin ajat puuttuu vielä. Täytyy varmaan hankkia heittokello ja mittailla ne ajat sitten, kun saan loput hommat tehtyä pois alta. Penkkiin en kauden lopussa jaksanut pyörää raahata, mutta keväällä käytetään. Hauska nähdä sitten kuin viturallaan seokset todellisuudessa on.
Noista kaasuttimista sen verran täytyy kertoa, että ovat osoittautuneet hyväksi hankinnaksi. Todella miellyttävä alavääntö ja sen 7000rpm yläpuolella näyttää todellisen minänsä. Pyörän käskeminen on huomattavasti hauskempaa kun alipainekaasareilla.

edit: Lisäsin kuvan kaasuttimiin tehdyistä muutoksista. Eivät sopineet suoraan f2:seen.

Kuva

Tähän projektiin liittyen, sekä tulevaisuutta ajatellen postissa pitäisi saapua tammikuun aikana Tech edgen dataloggeri. Sen avulla saadaan penkissä säätämisen jälkeen selville todellisuus mitä siellä polttoainepuolella tapahtuu normaalissa maantieajossa. Jos laite osoittautuu toimivaksi, niin ei jokaisen muutoksen takia tarvi raahata pyörää penkitettäväksi. Jääköön kyseinen kapistus vielä pois näistä jutuista ja palautetaan se sitten, kun sen aika tulee.

edit: Vastaus sapelle: Tavoittena laittaa talven aikana perusasiat kuntoon ja sen dataloggerin asentamiseen ja testaamiseen. Sitten on hyvä lähtökohta lähteä hakemaan muutamaa hevosta.

30.12.2008 12:45

Morjesta taas.

Nyt on perushommat kutakuinkin kondiksessa. Kytkinlevyjen vaihto jää vielä keväämpään kun en saanut hommattua pulttipyssyä lainaan. Samoin uudet kumit pitää laittaa ennen kesää.

Sain kuitenkin sen heittokellon ja käytin yhden päivän nokka-akseleden mittailuun. Moottorista piti purkaa näkyviin molemmat päät kampiakselista ja venttiilikoppa pois. Venttilikopan saa pois sillai ettei tartte ottaa nesteitä pois. Syyläri siirtyy letkujen kans sen verran eteen, että kopan saa pujotettua rungon välistä pois.
Kuva
Yläkuolokohdan tarkkaan määrittämiseen piti tehdä työkalu vanhasta tulpasta. Astelevy oliki jo valmiina. Se on valmistettu vanhasta cd levystä. Viisarina toimi sähköjohdon kiinnitysnaula.
Kuva


Hyvät ja tarkat ohjeet mittaamiseen löytyy seuraavasta linkistä: http://www.ocf.fi/forum/viewtopic.php?f=19&t=147571

Kaikki mittaukset tein vähintään kolme kertaa, jotta saadaaan tarkempi mittaustulos.
tavallisella heittokellolla venttilinpainimesta mittaaminen osoittautui hankalaksi. mutta pienellä kikkailulla sen sai tehtyä. Käytin rautasahan teräpätkää painimen ja heittokellon välissä.
Kuva
Mittauksessa oli otettava huomioon teräpätkän vipuvarresta aiheutuva heitto.
Löysin erään nokka-akselivalmistajan sivuilta hondan vakioasteet ja ennakot. Ennakot oli ilmoitettu 0,15mm nostolla. Mittaukset suoritin 1mm nostolla, koska silloin mittavirhe pienenee. Tein muutaman mittauksen myös pienemmällä nostolla, mutta mittaus ei ollut tarpeeksi tarkka. Tulokset on jostai 0,15-0,30mm väliltä. Löytyykö keneltäkään ideoita miten mitata tarkemmin näin ahtaasta moottorista? Jätin koneen viellä levälleen, jos keksin jonkun työkalun siihen heittokellon ja painimen väliin.
Tuloksia en vielä ala rustailee tänne vaan käyn ne ensin ajan kanssa läpi. Niistä saa sitten oman stoorin kokonaan.

Tulosten avulla päästään sitten laskemaan imu- sekä pakosarjojen teoreettisia pituuksia eri kierrosalueille.
Tämmöstä tällä kertaa. Ideoita otetaan vastaan innolla...

6.1.2009 10:17

Mukava että joku kirjottelee enemmän työvaiheista ym. tännekkin :)

11.1.2009 22:06

Noniin nyt on sitte vuoden vaihde juhlittu oikeen kunnolla ja paluu arkeen ja harrastuksiin on aloitettu. Tosin hieman verkkaseen tahtiin. Tallissa ei ole tapahtunut juurikaan mitään järisyttävää. Viikolla 3. pitäisi saapua se tech edgen dataloggeri hiluineen. Sitten pääsen suunnittelemaan sen asennusta.

RK:n ja Bilteman ketjuista olen tehnyt materiaalikokeet. Missä ja miten, siihen en valitettavasti pysty, enkä saa vastata, mutta kokeet tehtiin siihen tarkoitetussa ympäristössä. Joudun antamaan tulokset hieman pinnallisesti ja pyöreästi. Kokeet onnistuivat hyvin ja niissä ei esiintynyt huomattavia eroja. Materiaalit olivat hyvin samanlaiset. Muutenkaan erot ei ollut mainittavan arvoiset. (lähes identtiset ketjut) Ainoat mainittavan arvoiset erot ovat ketjujen tapeissa, joka kääntyi karvan verran RK:n puolelle. Tuleva kausi saa luvan näyttää miten ne Biltemat alkaa sitten venymään. Laitoin kaavion ilman lukuja, josta voi huomata, että ero on tapissa.


Kuva

Seuraava kerta sitten sen Dataloggerin parissa. Odotellaan innolla mitä sieltä tulee.
http://wbo2.com/3b1/default.htm

20.1.2009 1:12

Tallissa on ollut hiljasta pari viimestä viikkoa. Josko sinne kerkeis viikonloppuna. Kotosalla on tullut värkkäiltyä tiedonkeruujuttua eteenpäin ja siitä ajattelin kirjotella.

Sain paketin ajallaan ja ensi silmäyksellä oli tosi fiksun oloinen laite. Kuva kertoo paremmin.

Kuva

Eli paketti sisälsi laajakaistalambdan, keskusyksikön, digitaalinäytön ja kaapelin tietokoneeseen.
Inputteja purkissa on pulssi, rpm, user 1-2 (0-5v) yhdistetty user 4-6(voi käyttää termopareille), termo1. Tarkemmat specsit löytyy tech edgen sivuilta.

Kuva

Sitä piti päästä sitten testaamaan, mutta ongelmaksi tuli näin kotioloissa saada 12v jännite jostakin. Siitä seurasi idea tekasta pöytäkoneen virtalähteestä yleisvirtalähde. Tosin oishan sillä voinut suoraan käyttää, mutta ajattelin ettei tartte enää tulevaisuudessa vaivata päätä saman asian takia. Tuumasta toimeen ja biltemaan. Ostin muutaman katkaisijan, kotelon ja muutaman releen. Niistä sai tehtyä yksinkertaisen ohjauksen eri jännitteille. Ongelmia tuli +12v kanssa heti kärkeen, kun +12v lähdöstä ei tullut kun 10-11v. No sitten -12 ja +3,3 välistä sai sopivasti +13,7v. Illan ku puristelee abikoja 2 euron pihdeillä niin rakkulat on pop. Meinaa mennä offtopiciks, joten se siitä virtalähteestä. Paketti kasassa ja testaamaan.

Kuva

Eka starttauksella laite valitti lambdan heateria. Syy löyty virtalähteen jännittestä. Olin laittanut sen ns. 12v (10,7), joka ei ollut riittävä. Sitten 13,7v ja uusi yritys. Lähti päälle ja muutaman kymmenen sekunnin lämmityksen jälkeen näytölle tuli jo tietoa (lean). Lambdan testaus kävi ihan normi sytkärillä ja se reagoi välittömästi. Näytössä on nappi josta saa tiedonkeruun päälle ja pois. Otin testiksi muutaman kerran seosarvon ylös alas winlog ohjelmaa varten.

Purkissa on sarjaporttiliitäntä ja sen sai usb sovittimella toimimaan tosi helposti. Testailin ohjelmaa sitten yhen päivän ja sain sen toimimaan halutulla tavalla. termoelementtien kans oli hieman ongelmia, kun yksi input piti muuttaa termoparille sopivaksi. Piti käyttää laatikko levällään ja vaihtaa piirilevyltä parin kytkimen asennot. Sitten piti laittaa ohjelman asetuksiin sopivat kertoimet. Äkikseltään testaus näytti samoja arvoja kun muutkin termokanavat, mutta kalibrointi pitää vielä tarkistaa.

Kuva ohjelman perusnäkymästä.
Kuva

Tarkoituksena on ottaa tiedot pakokaasujen lämpötiloista joka sylinteriltä, kierrosnopeus ja seossuhde näin aluksi. Myöhemmin voisi lisätä ainakin nopeuden ja imuilman lämpötilan. Siitä se pikkuhiljaa lähtee ja nälkä senkun kasvaa.