Esittele nykyiset ja entiset yli 125cc pyöräsi täällä! Kokemuksia, kuvia, projektijuttuja tms...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja yli 125 kuutioisten moottoripyörien esittelemiseen. Mopo- ja kevytmoottoripyöräalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

Kawasaki KMX 200 '89

18.8.2008 21:27

Wanha Jawa vaihtoi omistajaa ja tämmöinen "sorateiden virtuoosi" tuli hommattua tilalle http://www.motot.net/galleria/showphoto ... oto/337405 Suomessa lienee melkoisen harvinainen tämä 200cc KMX. Valmistettu vain neljä vuotta 88-92. Tekniikka perustuu pitkälti 125cc malliin, lukuunottamatta parempaa keulaa ja isompaa sylinteriä. Keulasta löytyykin ilmaventtiilit pumppujen yläpäistä. Mahtaisikohan olla vanhan KX:n keula?

Tällä yksilöllä on vain vajaa 23tkm ajettu ja siltä se vaikuttaakin. Kone ei pidä ylimääräistä ääntä ja vääntöä löytyy. 125 malliin verrattuna kone on todella vääntävä. Suuremmat kuutiot tuntuvat eniten alempien kierrosten(alle 6000rpm)väännössä. 120kg ja 22kw on ainakin minun makuun sopiva yhdistelmä varsinkin sorateille. Ensitöikseni vaihdoin eteen uuden nappulakumin ja pakkohan sitä oli soralla käydä koittamassa. Hyvin pitää ja vakaasti etenee irtosorallakin. Ajaa tuolla matkaakin, kun Joensuusta n.300km päästä ajamalla hain. :) Vähän perse meinasin tosin puutua.... :)

Täytyy kirjoitella lisää kokemuksia, jahka saan kilometrejä lisää alle. Kysymyksiäkin saa esittää ja lisätiedot/mahdolliset kokemukset tervetulleita.

18.8.2008 21:41

vai kävi wanhukselle niin että häätö tuli.

18.8.2008 22:04

Joo piti päästä takaisin soralle. :) Eikä se wanhus kauas mennyt. Jälleennäkeminen on hyvin mahdollinen. :) Kun ekan kerran pääsin kunnon enduroa kokeilemaan, niin koukkuun jäi. ;) Aina on tallissa tilaa yhdelle isorenkaiselle. ;) Piikkisestäkin jäi senverran hyvä maku, että isompi vastaava houkutteli. Viimeksi olin nähnyt 200 mallin myynnissä joskus pari vuotta takaperin ja silloin jo kiinnosti. Nyt sattui edullisesti olemaan tarjolla inhimillesellä etäisyydellä niin piti mennä katsomaan. Koeajon jälkeen oli naama virneessä. Kyllä se aika kivasti liikkuukin. :) Eihän siinä muuta voinut, kun ottaa mukaan....

Oikeastaan nimenomaan sen jälkeen meni wanha Jawa myyntiin, kun tämän bongasin. Täytyy tulla tätäkin varmaan näyttämään sinne ruuhka suomeen.

19.8.2008 19:46

Tuli taas ajeltua. Kulutustakin mittailin. 5,4l/100km, ei paha tehoiselleen 2t:lle? Ajo sisälsi kaikkea metsäautoteistä moottoritiehen ja kaupunkiin. Nätillä mantieajolla saisi varmaan tippumaan tuostakin.

Tiputin keulasta hieman paineita 1,4bar:iin ja nyt se pintakovuus on pois. Nielee pienemmätkin epätasaisuudet hyvin. Vaihteistoöljytkin vaihdoin varmuudeksi kytkinlisäaineistettuun Hondan HP transoiliin. Nyt saa paikallaankin helposti vapaalle. Kaasarin säätelin manuaalin mukaisesti ja nyt ei jää kierrokset kantamaan kytkimen painettua. Kaikki toimii juuri niinkuin japanilainen insinööri on suunnitellutkin. ;)

19.8.2008 20:23

Mielenkiintoinen peli. Missä hintaluokassa tuo pyöri jos saa udella, oliko paljonkin kalliimpi kuin vastaavankuntoiset 125 kmx:ät? Harkinnut että kunhan rahaa vähän kasaan saa, niin jonkinlainen enduro tulee hankittua, budjetti ei tässä vuoden-kahden sisään varmaan turhan suuri ole, jolloin pyörä olisi tarkoitus hankkia :roll: Harvinaisiahan nämä ovat.

Kulutus ei ole paha, mitä tulee omaan ex piikkihusseen(ihan katumoto) niin sekin vei enemmän.

19.8.2008 21:15

Tämä yksilö kustansi 1500e, mikä on kuntoon ja kilometreihin nähden minusta aika edullinen. Voi vaan olla vaikea löytää hyväkuntoista 200:sta suomesta. Ei ole edes paljon tuotu maahan. Saksasta voisi löytyä melkein uutta vastaavia yksilöitä. Suomessa ei ole oikein markkinoita tuon kokoiselle pyörälle. Täällä, kun juuri kukaan ei kehtaa ajella noin pienellä pyörällä. Jokuhan saattaa pahimmassa tapauksessa luulla piikiksi ja egohan siitä kärsii. :lol:

Tuo kunnon keula saa tuon 200:sen tuntumaan selvästi isommalta pyörältä, kuin piikkimalli. Onhan tuo hiukan korkeampikin. En tosiaan tiedä, mutta epäilisin tuon keulan olevan liki sama, kuin vanhassa KX:ssä. Ainakin on aivan eri, kun 98 mallin piikissä. Siis pitkäiskuisempi, leveämmät T-kappaleet ja ilmasäätö. Tuossa on vielä monojousikin jossain vireessä, toisin kun mun ex-piikissä. :)

Tämä on semmoinen monikäyttöinen yleispyörä, mikä toimii missä tahansa. Voi ajaa matkaakin. Maksimi matkanopeutena pitää mukavasti semmoista 100-110km/h. Minulla tosin on matkapyörä sitten erikseen. Tällä hoidetaan kyläpyöritykset ja pikkutiet. Tällä voisi lähteä ensi kesänä vaikka tuonne Venäjän karjalaan pikkuteitä koluamaan. :P

20.8.2008 22:08

hienokuntoinen pyörä tosiaan, tekispä mieli koeajaa :) veikkaisin että keula on kmx:än ihan oma , sillä en ole nähny vanhemmissakaan kx:sissä ilmaventtiilejä..

20.8.2008 22:34

Kyllä se sitten varmaan on ihan oma keula. Paljon parempi se on kuitenkin, mitä piikissä. Isku on pidempi ja saa säädettyä helposti.

Ajettavuus tuntuu itseasiassa hieman vakaammalta, mitä piikkisessä. Niin asvaltilla kuin soralla. Olisiko keulalla siihenkin vaikutusta? Stongan kiinnitysrorvakkeet tulee myöskin hieman takaviistoon, jonka vuoksi se on lähempänä mitä piikissä. Se pikkasen häiritsee, kun stonga on ihan sylissä. Hieman suorempaa stongaa tuo huutaa. Soratiellä etenee kyllä pirun maukkaasti. Ei rupea turhia keula vaeltelemaan. Pyörän mukana tuli vielä enskapiikki etunen. Saa nähdä jos tulee talveksi väännettyä alle...

21.8.2008 15:55

Hitsi! Tuo on hieno! Vaihdatko RD:hen? :D

21.8.2008 17:29

Heh! :) En taida vaihtaa. ;) Juuri säädin keulaa taas hieman löysemmälle. Täytyy mennä tästä kokeilemaan....

21.8.2008 18:45

kiertääkö tuokin kymppitonniin niinku 125.nen kmx? onko tuossakin vakio 26mikuni kaasari?
tuosta sais varmasti helposti lisää tehoja :)

21.8.2008 19:31

Kait se kiertää, mutta ei ole sinne asti tullut kierrätettyä. Vääntää niin mukavasti, että yleensä vedän sinne 7-8trpm ennen vaihtamista. Pienemmillä vaihteilla en niinkään ylös. Minulle riittä tuohon käyttöön mainiosti nuokin pollet. Tosiaan ero piikkisen on kuin yöllä ja päivällä. Sama kiihtyvyys tulee tällä kierrättämällä 6trpm, mitä piikillä +8trpm. Se keneltä tuon ostin sanoi, että kiihtyy 80:iin paremmin, kun hänen vanha xt600...

Nyt on keulassa painetta 1bar ja tuntuu juuri sopivalta sorateille. En aja varsinaisesti maastossa, joten tuo hieman löysä säätö saa olla.

E: Niin ja kaasari on sama 26mm Mikuni VM, vain isommalla pääsuuttimella ja eri luistinneulalla.

21.8.2008 19:58

specialisti kirjoitti:Heh! :) En taida vaihtaa. ;) Juuri säädin keulaa taas hieman löysemmälle. Täytyy mennä tästä kokeilemaan....

En minäkään tosissani...mukavia soratiekilometrejä sulle ja Kawalle!

21.8.2008 21:48

Joo kiitos vain! Kyllä veti taas naama virneeseen, kun kävin n.40km soratieretkellä. :P Niin napakasti istuu pyörä käteen ettei mitään rajaa. :D Ajettavuus ja koneen luonne juuri semmoisia joista pidän. Kun olisi vielä koteloitu ketju niinkuin Jawassa...

21.8.2008 23:30

Vai veit miun tulevan pyörän! ;) No ei, olenhan päättänyt että tänä kesänä ei kaksipyöräisiä hankita, mutta uskomaton sattuma: Juuri muutama yö sitten Nettimotosta tämän bongasin ja ihastuin heti, vaikken tiennyt mallista mitään (olin katselemassa 125 KMX:iä, koska muistin että sinulla sellainen on ja olit kehunut). Oli varmaan 18. pv aamuyöllä, samana päivänäkö Specii kävit hakemassa? Ja luovuit siis jo piikkisestä? Aivan sairaan hieno, ei voi muuta sanoa. Olisit käynyt edes näyttämässä, nyt en varmaan ikinä tällaista näe kun kerran harvinainen on. :P