Esittele nykyiset ja entiset yli 125cc pyöräsi täällä! Kokemuksia, kuvia, projektijuttuja tms...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja yli 125 kuutioisten moottoripyörien esittelemiseen. Mopo- ja kevytmoottoripyöräalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

Yamaha RD 350 F II ´87

18.8.2008 12:43

Eilen tein kaupat ko. laitteesta ja ajelin 140 km tallille. Bongasin ko. yksilön Keltaisesta Pörssistä, kävin katsomassa lauantaina ja sunnuntaina ajokamat mukana bussiin ja Kanta-Hämeen maisemiin hakemassa RD uuteen kotiin.

Omasta historiasta sen verran, että "löysin" motot.net -yhteisön 2004 jolloin alla oli Honda NS 125R ´87. Tällä mattamustalla paholaisella tuli ruuvattua kahdessa kaudessa muistaakseni n. 5 tkm. Pyörätöntä aikaa kesti puolisen vuotta, jonka tuloksena tuli hankittua ´91- mallinen NSR 125R. Tästä tuli projekti, koska pyörä oli varsinainen viritys josta täytyi uusia lähes kaikki liikkuva moottoria lukuunottamatta. 125R myytiin raskaalla tappiolla keväällä 2006. Tuohon aikaan hankin myös Yamaha TZR 125F:n, vm. 1990. Erikoisuutena oli, että se oli rekisteröity täysitehoiseksi. TZR myytiin kauden 2006 lopulla kiinni leikanneena.

Seuraavaa pyörätöntä kautta kesti vajaan vuoden, jolloin aika ja likviditeettitilanne oli kypsä ensimmäisen isomman pyörän hankintaan.

Nykyään alla on Kawasaki ZX-6RR vm. 2005. Uskomattoman hyvä ajaa. Verrattuna RD:een, täytyy tunnustaa että RD oli ajoittain jopa pelottavan tuntuinen verrattuna Kawaan. RD hankittiin opiskeluajan harrastevälineeksi, Kawasta joudun valitettavasti luopumaan opintojen aloittamisen vuoksi.

Rakkaus kaksitahtisiin ei ole siis kadonnut, vaikka piikkiajoista jäi hiukan karvas maku tekniikkamurheiden muodossa. RD:n kanssa en aio ottaa stressiä, vaan laittaa sitä pikku hiljaa. Aion pitää laitteen melko originaalissa kuosissa. Ostohetkellä poikkeavaa alkuperäisestä oli:

- peilit (supersport-tyyliset)
- putkisto (Micronin putkisto tuplaänkkäreillä)
- väritys (alkup. sininen, nyt valko-punainen).

Tänään aion hiukan käydä laitetta läpi. Eilen oli pesun vuoro, tänään vahaus ja hammasharja kädessä paikkojen putsaus. Tarkoitus on myös vaihtaa jäähdytysnesteet ja vaihteistoöljyt. Akku täytyy myös uusia. PS. Biltemasta bongasin huoltovapaan akun hintaan 17,49. Ei paha. Päivitän tätä kun jotain uutta ilmenee. Niin, alkup. vilkuista ajattelin kuitenkin luopua. Ovat niin valtavan suuret.

18.8.2008 19:14

Hieno valinta! mielestäni ehkä 2-tahtien aatelia, tehoa on riittävästi, mutta ei liikaa. Luotettava moottorirakenne ja säyseä luonteeltaan. Osia saa hyvin eikä kaverit lopu kesken 2-t piireissä.

19.8.2008 3:22

Juhana N kirjoitti:Biltemasta bongasin huoltovapaan akun hintaan 17,49. Ei paha.

Joo ei paha, tosin RD:n akku onkin pieni verrattuna startillisiin pyöriin (Yuasakin maksaa siihen vain n. 25 €, tosin ei taida olla huoltovapaa).

Vilkkujen vaihto tuntuu olevan yleistä, makuasia tietty, kaverin kanssa vaan tuumasimme että alkuperäiset ovat kyllä monesti paljon paremman näköiset.

Hyvän prätkän olet hommannut, laitahan sitten kuvaa galleriaan!

20.8.2008 15:35

Kiitos kommenteista! Kuvia on tulossa kunhan saan pahimmat virheet maalipinnasta korjattua. Voipi olla että takavilkut jäävät paikallensa, eteen hommasin Kellermanin Micro-halogeenit, jotka ovat ainakin pienet ja alumiinirunkoiset.

20.8.2008 17:27

ei kait mitään mini mini vilkkuja. Ovat kyllä kauhean näköisiä aikuisten moottoripyörissä. Ne alkuperäisenä järkyttävän kokoiset pömpelit(esim joissain jawoissa nähdyt telkkarit) voi korvata myös "normaali"kokoisilla vilkuilla joilla on jotain merkitystä liikenteessä ja niitä saa myös laadukkaina vilkkuina. Ainakaan mitään italialaisia tarvikkeita ei kannata edes harkita.

27.8.2008 18:32

Pikku päivitystä. Ei ole kuvia vielä, eikä pyörä ole saanut sitä vahaa pintaansa. Aloitin korjaamalla maalivikoja katteista ja rungosta. Siinä vierähtikin sitten useampi ilta. Vierähtäisi varmasti vieläkin, mutta talvella voi tehdä sitten tarkemmin jos tuntuu siltä. Pyörä on vielä osin teipattuna, jos tänään saisi muutaman kuvajaisen otettua. Vilkkutilanne on sellainen, että eteen laitettiin ne Kellermanin micro-halogeenit. Ovat metallirunkoiset, kiinnitys suoraan runkoon missä olivat paikat alkup. vilkuillekin. Oikeastaan aika nerokkaasti tulevat juuri sen verran ulos katteesta että näkyvät.

Tajusin eilen miksi pyörä puski ekalla ajolla (ostoreissulla) niin pirusti öljyä jostain letkusta. Luulin aluksi että 2-T säiliöstä lähtevä letku/liitos vuotaa. Syy olikin vaihteistosta lähtevä huohotusletku (tmv). Vaihteistoöljyä on laitettu sen verran reilusti että sitä on puolivälissä tikkua, eli reilusti liikaa.

Huomasin myös, että renkaat leveydeltään ovat edessä 110 ja takana 130 kun rek. otteeseen on merkattu 90 ja 110.

Mielenkiintoisin juttu on se, että kävin Yamaha Centerissä Vantaalla kysymässä kahta tukirautaa, jotka tulevat pleksin reunoista mittariston häkkiin kiinni. Eli kaksi n. 20-30 cm pituista putkea jotka ovat päistään litistetyt. Yläpään kiinnitys pleksin reunoihin ja alapään kiinnitys mittariston/etupään häkkiin. Räjäytyskuvista kun ei moisia löytynyt. Kumma juttu, kun nämä näyttivät ihan orggisosilta. Mistäköhän tällaiset saisi?! Muutama purkaamo jo käyty läpi.

28.8.2008 2:06

Juhana N kirjoitti:Syy olikin vaihteistosta lähtevä huohotusletku (tmv). Vaihteistoöljyä on laitettu sen verran reilusti että sitä on puolivälissä tikkua, eli reilusti liikaa.

Jep, kannattaa muistaa oikea tarkistustapa (mikä taitaa olla RD:nkin kohdalla "pyörä keskituella" ja "tikkua ei kierretä pohjaan"), mutta tässä tapauksessa liikaahan sitä on tosiaan ollut kun kerran letkusta työnsi. (Tosin itsellä oli joskus hankaluutta paikantaa oikea letku, kun taisi kolme tai neljäkin olla niitä siellä lähekkäin.) Toivottavasti kyseessä on vain liika öljyn laitto, eikä jäähdytysnesteen kulkeutuminen öljyn sekaan.

renkaat leveydeltään ovat edessä 110 ja takana 130 kun rek. otteeseen on merkattu 90 ja 110.

Joo... Aika usein näkee näitä ulkonäkösyistä leveämmäksi vaihdettuja, mutta se ei ainakaan vakiovanteilla kannattane. Seuraavan kerran kun kumit ostat, kannattaa harkita vakiokokoisia. Useimpien kommenttien mukaan ne ovat RD:ssä parhaat ajettavuudeltaan. Itellä taisi olla entisen omistajan jäljiltä 120 takanen, mutta vaihdoin senkin alkuperäiskokoon.

Räjäytyskuvista kun ei moisia löytynyt. Kumma juttu, kun nämä näyttivät ihan orggisosilta. Mistäköhän tällaiset saisi?!

Hmm, en ole aivan varma, ymmärsinkö selitystäsi (kuva auttaisi). Pleksissä ei kyllä ole muuta kuin ne seitsemän ruuvia alareunassa (musta reunus); näillä ruuveilla pleksi on kiinni etukatteessa. Jos en ihan väärin muistiani ja valokuviani kaivele, etukate puolestaan on kiinni etuhäkissä vain kahdella ruuvilla peilikiinnikkeiden läheisyydestä (ja tietty neljällä ruuvilla sivukatteissa). Katso vaikka tuosta minun galleriastani toista RD:n kuvista ja kerro, pitäisikö kuvailemasi osan näkyä siinä, voin tarvittaessa laittaa lisäkuvan.

28.8.2008 8:28

Kiitos Johnnie vastauksestasi. Tämän aamun tilanne on se, että tällä erää maalattavaa ei ole enää kuin muutama kohta (Perän kauhukahva ja tankin oikeasta kulmasta kohta joka kiinnittyy katteeseen). Vien pyörän tänään luottohuoltoon eli MJL-huoltoon Helsinkiin. Etupää vuotaa + ohjauksessa selvä pykälä keskikohdalla joten etupään huolto on ajankohtainen. Lisäksi onnistuin ryssimään pahemman kerran aivan simppelin jutun. Rasvasin sitä perän linkkua jossa rasvanippa. Enpä tajunnut että se akseli ottaa sitä rasvaa niin paljon kunnes oikean puolen stefa korkkasi ja kurkkasi ulos akselin päästä. Voi voi. Omaa tyhmyyttä, RTFM! :paha:

4.9.2008 10:32

Tosiaan näistä pleksiin kiinnittyvistä "tukiraudoista" mistä höpötin. Eivätpä olekaan orggikset vaan joku keskimääräistä viksumpi seppä on vääntänyt ne todella siististi paikoilleen. Idea on hyvä, mutta tärinästä toinen mennyt poikki. Täytyypi askarrella samanlaiset tilalle tmv.

Edit. Enpäs vienytkään tänään RD:tä huoltoon. Eilen vähän koekäytin peliä ja paljastui seuraavaa. En siis ole ajanut pelillä kuin kerran, n. 140 km kaupantekopaikasta kotiin. Tyhjäkäynti oli melko korkea (3krpm) ja säädin sitä. Sittemmin vaihdettu ilmanputsari (vanha näytti siistiltä). Nyt tyhjäkäynti oli aluksi jumalattoman korkea 3-4 krpm, josta laski kuitenkin suurinpiirtein sinne minne sen säädinkin n. 1200 rpm. MUTTA: ensimmäisen kerran kaasua vääntäessä paikallaan kiekat jäivät sinne (4 krpm) ja toisen kerran väänsin kokeeksi 7k ja kone jäi huutamaan n. 30 s ajaksi kunnes palautui tyhjäkäynnille.

Missä vika? Kumikurkkujen ilmavuoto? Olenko säätänyt kaasarit ihan vituralleen (siis säädin pelkkää tyhjäkäyntiä niistä isoimmista ruuveista joissa jouset). Periaatteessa tyhjäkäynti tuntuu olevan ihan kohdillaan mutta kun kosket kaasuun kierrokset jäävät kantamaan. Kaasuvaijeri ei ainakaan tuntunut jumivan.

4.9.2008 11:49

Tarkista seosruuvien säätö! Luulisi olevan joku 1,5k+-0,5 aukipäin. Kokeilemalla se selviää. Omassa Kawassa oli tismalleen samaa vikaa mutta auttoi, kun ruuvasin seosruuvin ohjearvoon.

4.9.2008 19:52

Niin tuo täsmää myös kaasuttimien tyhjäkäyntipiirien likaisuuteen. Eli tyhjäkäynti toimii isoksi osaksi pääsuutin/siirtymäpiirillä eikä tyhjäkäyntipiirillä.

13.9.2008 13:05

specialisti kirjoitti:Tarkista seosruuvien säätö! Luulisi olevan joku 1,5k+-0,5 aukipäin. Kokeilemalla se selviää. Omassa Kawassa oli tismalleen samaa vikaa mutta auttoi, kun ruuvasin seosruuvin ohjearvoon.


Muistaakseni olen manuskasta lukenut että se on juurikin tuo 1,5 kierrosta. Olihan se nyt niin että ruuvi täysin kiinni ja sitten 1,5 k aukipäin?

13.9.2008 19:33

Juu nimenomaan täysin kiinni ja siitä auki. Mikäli säädöllä ei ole vaikutusta vika on muualla. Mikäli se vaikuttaa mutta jää vielä huutaman niin kokeile säätää sitä vähän enemmän kiinnipäin.

14.9.2008 14:02

Jees, kiitosta! Lähdenpä tästä koittamaan kikkoja.

15.9.2008 10:55

Kyllä. Seosruuvi oli n. 3 kierrosta auki. Ruuvasin sen kiinni, avasin 1,5 k ja säädin tyhjäkäynnin. A-vot, nyt pelittää.