Esittele nykyiset ja entiset yli 125cc pyöräsi täällä! Kokemuksia, kuvia, projektijuttuja tms...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja yli 125 kuutioisten moottoripyörien esittelemiseen. Mopo- ja kevytmoottoripyöräalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

Re: Jawa 350/640 '01

2.7.2012 22:05

Nostellaanpa tämäkin. Eli Juhannusviikolla Jawaan tuli minun aikanani ensimmäinen tekninen vika! :eek: Kaasuvaijeri alkoi rispaantumaan yläpäästään ja rupesi takertelemaan. Hätäkorjauksena tinailin irvistävät säikeet ojennukseen ja soittelin Simpaselle kysyäkseni uutta vaijeria. No Simpanenhan oli lomailemassa joten sain tilattua osat vasta viimeviikon lopulla. Tilasin samalla uuden kytkinvaijerin, kun on venynyt säätövaran loppuun eikä siksi tahdo enää kytkin irrottaa kunnolla. Tankinkorkin tiivistekin meni tilaukseen, kun on vuotanut täydellä tankilla jo ainakin viime kesästä lähtien.

Mittariin pyörähti vastikään 37500km. Niistä itse ajamiani karvan alle 30tkm. Täytyy sanoa, että uskomattoman helpolla ja törkyhalvalla on päässyt tuon kikottimen kanssa. Nytkin ostin Mikkelin rompetorilta uuden takarenkaan(Mitas 3,50-18)50€:lla. Alkaa ihan naurattaa kun miettii mitä isoilla pyörillä ajavat käyttää renkaisiin joka vuosi. :lol: Onnellinen yhteiselo Jawan kanssa siis jatkukoon! ;)

Re: Jawa 350/640 '01

22.7.2012 22:31

Laittelin nyt sitten uutta takatassua alle, kun Pirelli alkoi olla jo selkeesti sakkonakki. Kesti vain 4tkm mokoma, joten eipä tule Pirelliä enää meikäläisen pyöriin, ainakaan taakse! Nyt sitten hyväksi havaittu laatunakki Mitas H-06, joka kestänee helposti yli 10tkm. Pyörässä muuten vieläkin alkuperäinen Barumin sisäkumi, jossa lukee "made in czechoslovakia". :) Melko vanhaa varastoa siis. :lol: Täysin moitteettomassa kunnossa silti joten laitoin edelleen työtänsä jatkamaan. Ennen oli kumikin kumia eikä puoliksi muovia, niinkuin nuo nykyajan kiinalaiset tuppaavat olemaan...

Enää n.600km ajoa, niin 40tkm pyörähtää täyteen. Niistä itse ajamiani n.32tkm. Ja kaikki koneessa alkuperäistä ensiöketjua lukuunottamatta(senkin vaihto oli oikeastaan turhaa). Ja monet vielä väittävät, että 2t on herkkä leikkaamaan? :eek: Tuolla ajettu kaikissa mahdollisissa olosuhteissa ja joskus hyvin raskaasti kuormattuna, ilman pienintäkään toimintahäiriötä. Tuorevoitelu pelaa myös moitteetta edelleen, kytkinkään ei luista ja irrottaa moitteetta jne. Ja menohalut on parhaimmillaan. :P

Jos siis haluaa luotettavan käyttöpyörän, eikä havittele tolkuttomia huippunopeuksia niin voiko Jawan typ 640:stä parempaa vaihtoehtoa ollakkaan? Ja aina on juttukavereita pysähtyy mihin vain. :)

Btw. Onkohan miulla jo Suomen eniten ajettu typ 640? :)

Re: Jawa 350/640 '01

23.7.2012 14:30

Käyttöpyöräksi voi Jawaa suositella täältäkin.
Ajoasento on ainakin 638:ssa mukava pidemmällekin reissulle, ainoa hiukan työläämpi asia on tuoreöljyvoitelun puute, mutta melko nopeaan sivukopasta repii mitan ja penkin alta öljyn.

Nyt kun on kone kunnossa, vääntöä ja vauhtia löytyy tarpeeksi, tosin sisäänajo kesken, joten hiukan rauhallisemmin pitää hetki kruisailla.
Ilmeisesti edellisen omistajan porautus ja asennus, ehkä sisäänajokin aiheutti toisen pytyn rikkoontumisen, onneksi osat on halpoja ja remontin osaa tehdä ilman insinöörin taitoja, jopa meikäläinen siitä suoriutui.:mrgreen:

640 tai Tramp voisi olla seuraava pyörä, jos saisi nykyiset myytyä.

Re: Jawa 350/640 '01

23.7.2012 19:41

Vähän epäilen tuota suurimman ajomäärän titteliä, mutta muuten kyllä erittäin kunnioitettavia lukemia 2-t koneelle. Siinä huomaa, että matala viritystaso takaa jopa jawan tyyppiselle pyörälle luotettavan perustan.

Re: Jawa 350/640 '01

7.8.2012 21:47

Tulipa käytyä Imatranajoissa/Veteraanirallissa Jawan kanssa. Menomatkalla se sitten tapahtui, 40 000km pyörähti mittariin! ;) Tapansa mukaan Jawa pelasi ilman pienintäkään toimintahäiriötä. Takaisin tullessa ajettiin lähes koko matka 110km/h mittarivauhtia kaatosateessa ja Jawa kirmasi tavallistakin paremmin! :P Ja kaksitahtisethan aina leikkaa ja on vikaherkkiä? Tuota nyt ei saa leikkaamaan vaikka miten yrittäisi, jos öljyä vaan riittää öljysäiliössä.

Ensi talvena olisi kuitenkin tarkoitus ihan mielenkiinnosta ottaa ainakin sylinterit irti ja katsoa mitä on syönyt. Jos innostusta riittää tarpeeksi, niin räjäytä koko koneen auki ja vien kampuran tasapainotettavaksi. Lähinnä mielessä lähes täydellinen eroonpääsy lopuistakin tärinöistä. Samalla SKF-laatua laakerointiin. ;) No jokatapauksessa ajokausi vielä parhaimmillaan, joten nyt on aika antaa Jawalle hanaa!
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Re: Jawa 350/640 '01

23.8.2012 17:55

JAWA seisonut 2 kuukautta koska olin mm Jäämerellä kalastamassa.

Asensin keväällä ostamani aidon Biltema tuotteen "Tuulilasi, yleiskäyttöinen". Varastonumero on 82-644 ja osoittautui tuo varsin mainioksi. Keksin vielä että entinen "Kappa" mahtuu suojaamaan mittaristoa yms kun vekotin asennetaan tarpeeksi ylös.
Kokeilein motarilla 120 mph ja toimi silloinkin mainiosti.
Muita kuvia virityksestä kommenteineen on galleriassani.

Lähden huomen aamulla Kotkan Haapasaareen; Kotkaan ajelen tietenkin Jawalla...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Re: Jawa 350/640 '01

29.8.2012 12:37

Jawa meni nyt sitten seisontaan, kun tuli hommattua isompi pyörä matka-ajokiksi. Lähinnä kyytiläisen tilat senverran ahtaat, ettei pidemmät reissut ole oikein nautinto. Ei tätä raaski myydä, kun on jo niin monta vuotta ollut ja toiminut täydellisesti. Nyt vaan kunnon pesu & vahaus ja suojaöljyt sylintereihin. Eiköhän sen nyt jawasakkiajojen ajaksi voisi ottaa taas ajoon ensi kesänä. :)

Re: Jawa 350/640 '01

28.10.2013 20:52

Täällä foorumilla on ollut hiljaista!
Keväällä alkanut muuttorumba on vienyt aikaa mutta tänä kesänä kuitenkinn mittariin noin 4 000 km. Ei minkäänlaisia ongelmia paitsi toisen vaimentimen pää pudonnut. Oma viritys nyt siinä mutta täytyy tilata Simpaselta ellei jollain satu olemaan nurkissa.

Muutin Myllykoskelle pääkaupunkiseudun hälinästä ja Jawukalle on nyt oma soppi erillisen autotallin nurkassa.
Tämä päivä ja ilta on mennyt JAWAn talvisäilytyksen kanssa. Eri säilytysöljyt moottoriin ja bensiiniin, Vaihtoon jarrunesteet ja suodattimia ynnä vaihteistoöljy.

Re: Jawa 350/640 '01

11.11.2013 22:22

Terve mieheen pitkästä aikaa! Tosiaan hiljaista on ollut, kun jawa on seissyt tallissa jo toista vuotta ajamatta. Tosin laitoin sen käyntiin jokunen viikko sitten ja lähti kolmannella polkaisulla käyntiin yli vuoden vanhoilla bensoilla! :) Tosin oli siellä fuel stabilizator ainetta tankissa ja venäjän bensat. ;) On se vaan superluotettava peli.

Ensi kesäksi vähän meinasin ottaa Jawan ajoon ja laittaa Kawan vaihteeksi seisomaan. Pieniä modifikaatioita olisi varmaan talven aikana luvassa. Parempia takaiskareita ja enduro stongaa olen vähän meinannut. Ehkä jopa nappularengasta eteen. Hieman "seikkailuenduro" tyyppinen ratkaisu olisi mielessä. :P

Vai olet sie muuttanut tänne kaakonkulmalle? Myllykoskella on muuten nykyinen Jawan maahantuojakin http://www.jawatalli.fi/ Vasta kävin viime perjantaina siellä ihmettelemässä uutuuttaan hohtavaa 2013 vuosimallin Jawa Sportard 660:stä. Palaillaan!

Re: Jawa 350/640 '01

14.11.2013 3:52

Juu moroz pitkästä aikaa ja vaihdettiinkin jo suoria viestejä.

Täsää tulee samalla propagandaa NYKYAIKAISTEN 350cc 2 -tahtipyörien eduksi, satunnaisille lukijoillekin:

Tuohon Chopperiin en ole tehnyt kuin pikku muutoksia kuten sylinterien yläpään lämpötilan mittarin ja kännykän ja ja navigaattorin latausliitimen kaatumarautaan ja tuo kuvan mukainen tarvike tuulisuoja joka alkuperäiseen (?) KAPPA:n kanssa on oikein hyvä. Siinä minulla on N97 kännykän imukuppitelineestä modattu N8 teline joka onkin hyvä koska Nokia N8 omaa erittäin hyvän navigaattorin -opastusmarmatus kuuluu hyvin risteyksissä tuulisuojan heijastamana, heh.
Pakoputken toinen pää hävisi, tein oman väliaikasen virityksen josta otan kuvan. Ehkä alkuperäinen löytyy joltakin tai Simpaselta tai peräti ex CZ tasavallasta.
Sivulaukut ja etuboxi ovat mukana tulleet ollen hyvät, olen niitä vähän nahkaniiteillä korjaillut ja nahkaöljyllä käsitellyt.
Chopperissa on hyvä aito JAWAmainen tankki jossa LIDL tankkilaukku istuu enenmän kuin hyvin. Niinpä pyörittelen sen ja sivulaukkujen kanssa kesäsin kaikki kauppareisut kaiket kesät -Volvo vallan seisoo kesäajan.
Mikä ainakin Chopperissa on mukavaa että vääntyy mutkaan ajatuksestakin ja myös sorateillä kuin kotonaan ja että jousitus on mahtava -ja koko ajogeometria niin että tapeilla keventämällä menee minkä tahansa hidateen yli noin vaan.

Kun tavatataan 350cc merkeissää niin kummankin pitää kokeilla tosiensa pyöriä niin tulee jännä vertailu, heh.

Tallissa on JAWA nýt jarrunesteet vaihdettuna mutta vaihdan vielä ensi ajokautta varten taas Shell Spirax 90 (AX?) öljyt vaihteistoon, nyt on ollut jotain 10-40W Teboil moottoriöljyä kaksi kautta.

Minulla on nyt tankki täynnä talveksi ja sitä säilytysainetta, bensiini on tosin 98E. Imuutin moottorinsuoja-ainetta kaasarii ja tulpan rei´ístä myös.
Polkaisen pari kertaa talvessa ja poltan piipullisen etäisyyteen katsoen ja ensi kesää ajatellen...katsitahtisen laulu soi sielussani

Nuo MZ -tyyppiset secondary chain suojakumit hapertuvat parissa vuodessa, kokeilen nyt korjata Sikaflexilla pesemällä ne ensin päältä tentulla rasvasta ja liasta. Uudetkaan eivät maltaita maksa, mutta vaihto on temppunsa.
Kyllä on helpolla päässyt tämän pyörän kanssa, ei sitä Japsivehkeitten omistajat ehkä usko.
Viimeksi muokannut Yufenau päivämäärä 6.4.2014 23:05, muokattu yhteensä 2 kertaa

Re: Jawa 350/640 '01

14.11.2013 4:16

Oon selvästikin liian nuori ymmärtämään jawanistejä! Kuulostaa vaan ihan liian ........ järkevältä :roll:

Re: Jawa 350/640 '01

21.11.2013 23:01

Minun tuurilla meikäläisen Jawa oli maanantaikappale, joten hiukan jäi huono kuva. Mutta jossain vaiheessa varmasti vielä mokoma löytyy pihasta.

250 yammu on ollut minulla luottopeli, kesällä ei oikeastaan mitään tarvinnut tehdä, lähinnä ulkonäköä muuttelin ja nautiskelin kyydistä.

Jawa on edullinen ja helppo huoltaa, mutta eipä tuossa pikkujapsinelarissakaan isoja huoltoja ole.

Re: Jawa 350/640 '01

4.3.2014 23:04

IMG_2797.jpg
IMG_2792.jpg
Nostellaanpas tämäkin historian hämäristä. :) Jawa seisoi ajamatta tallissa elokuusta 2012 asti, kunnes tänä talvena aloin laittelemaan sitä uuteen iskuun. Jo pidemmän aikaa oli takaraivossa piillyt ajatus tehdä Jawasta jotain matkaenduron tapaista. Askel siihen suuntaan nytkähti jo alkutalvesta, kun Jawan maahantuoja avasi tuohon n.35km päähän Myllykoskelle. Uusi innokas maahantuoja otti heti asiakseen pyyntöni selvittää Jawa Tramp 350 enduron 21 tuumaisen etupyörän tilaamiseksi hilppeineen tehtaalta Tsekeistä.

Ennen joulua saapui siis paketti sisältäen Trampin 21'' etuvanteen Mitas nappularenkaalla ja korkeammalla etupumppujen väliin tulevalla U-raudalla. Sitten alkoi pähkäily kuinka saan etulokarin mahtumaan ja kiinnitettyä n.5cm korkeammalle, kuin vakiovanteella. Lokarin kiinnitys onnistui poraamalla U-rautaan pari reikää kiinnityspulteille ja tekemällä latakasta korotukset sivukiinnikkeille.

Sitten tuli vastaan etukatteen alla majaillut tööttä, joka otti kiinni jo 5cm alasjoustossa(joustovara kokonaisuudessaan 150mm), joten sille oli keksittävä jokin muu paikka. Sopiva paikka löytyi kaatumaraudan kiinnityspultin alta joka on aikalailla samassa paikassa, kun Chopper 350:ssä vakiona. Sitten huomasin etukatteen alareunan olevan liian alhaalla ja lokasuojan ottavan siihen kiinni jo reilut 100mm joustossa joten siitä oli leikattava n.3,5cm alaraunasta pois. Lopputuloksesta tuli ihan siedettävä, eli ei hyppää silmille heti että kate on lyhennetty. Keulan osalta uudistus oli siis tällä selvä.

Matkaendurointia silmälläpitäen asensin vielä 12v ulosoton kaatumarautaan Navia ja puhelimen latausta varten. Naville Pitäisi keksiä vielä joku näppärä kiinnitys ohjaustankoon tms. Voi olla että laitan jarrunpuoleisen peilinvarren kiinnitykseen jonkun kiinnityssysteemin tjps...

Jalkatapit kiinnityksineen suunnittelin täysin uusiksi. Pääsyynä hillitön tärinä niissä yläkierroksilla sekä heikko alkuperäinen kiinnityspaikka 2,5mm pellinpalasessa. :eek: Jawassa menee n.1,5cm tappien org kiinnitysreijän takana kehtoputket yhdistätä runkoputki, joka on molemmista päistä avoin. Putken halkaisija muistaakseni noin 22mm. Laitoin siis 12mm pultin menemään tuon ko. runkoputken läpi ja molempiin päihin kumit ja omatekoiset jalkatappiraudat joihin jkylän romppeilta ostamani tapit kumeineen päihin. Videolinkistä näkee kokonaiskuvaa tapeista. Ajossa tuntuivat toimivan mainiosti ja ovat tukevat.

Tässä vähän tarinaa tälle illalle ja muutamia kovatuksia sekä videolinkki. Tällä kaudella Kawa on seisonnassa ja Jawa&Yammu kirmaavat. :P Ajokausikin tuli avattua viime lauantaina josta kuvat. Römpöti-pöti-pöts... :D Videota 1.3.2014 : http://www.youtube.com/watch?v=FmbPJ3GE ... 4-overview
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Re: Jawa 350/640 '01

1.4.2014 16:44

Moro kaikille. 300 -400 km takana tälle aikaiselle kesälle.

Specialistin käyssä käytiinkin pari viikkoa sitten kahvittelun ja huolto-ohjeitten selaamisen jälkeen ihan lähelläni olevassa Jawatalli Oy:ssä jossa mukaan tarttui ainakin JAWA lippis ja tarroja.
Aivan äsken noudin vielä vastapaistetun 18x3.50 MITAS takakumin -ja JAWA boxerit!

Ajokelit alkoivat jo kolmisen viikkoa sitten ja siinä sivussa rasvattu kaikki käyttö- ja mittarivaijerit sekä kytkinnesteet ja vaihteistoöljy vaihdettu.
Vain pari vuotta vanhat keljussuojakumit rupesivat halkeilemaan. Irroitin takapyörän, putsasin kumit tentulla ja huolellisesti pikku lastalla & kumihanskoilla levitin Sikaflexiä varsinkin haitareitten pohjahalkeamiin.
Lopputulos on siisti ja huomaamaton. Massan kovetuttua raottelin ylähaitaria niin että sain lisättyä vanhaa kunnon Shell Retinax EP vaseliinia ketjuihin. Sikaflex päälyste kesti tämänkin raastamisen hyvin. Suojukset olisi voinut vaihtaa mutta oma hommansa kun ketju täytyy katkaista ja viritellä sitä edestakaisin rautalangalla... Seuraan tilannetta ja raportoin myöhemmin.

1) Luulen että riittää kerran kesässä tai 5000 km (näin voi päätellä huolto-ohjeesta) välein kun läiskii puulastalla sinne tänne ketjuun. Liika tulee kuitenkin pikkurattaan kotelon saumoista pois vasemman posken sisään!

2) Workshop Manual kertoo sivulla 6 toisioketjun voitelusta: "special spray e.g. Castrolu S2, Gleitmo 582....", Tiedähäntä, ehkä seuraavan ketjunvaihdon yhteydessä eli kymmenien tuhansien päästä, heh. Avoketjumieghet kyllä käyttävät tollaisia spraypurkkeja vähän väliä.

Kummallista kyllä seka etu- että takajarrukytkimet sanoutuivat irti samaan aikaan.
Takakytkimen sain korjattua ihmeellisine vastajousisysteemeineen.
Etukytkimen olen jo kerran korjannut. Minulla on kuvasarja miten menetelmään kun kun kytkimen kontaktit ovat syöpyneet. Myös avatusta takajarrukytkimestä on kuva.
Laitan kuvat ja selostukset tälle tai omalle foorumilleni, joskus.

Simpaselta tulivat etujarrupalat varalle, etujarrukytkin ja Chopperiin kuuluva äänenvaimentimen takarengas.
Specialisti näkikin sen omarakenteen, harmi ettei tullut kuvanneeksi!
Aänenvaimentimen piste- tai TIG hitsauksistyaan irronneen takakiekon hitsasi taidokkaasti Jawatallin Arto, kyllä nyt pysyy.

Muuten, huomasin kaasarin irroittamisen yhteydessä (kuristuksen jämät pois) että sekä sylinteriin että ilmanpuhdistajaan tulevat kumit ovat 14 vuodessa erittäin kovettuneet. Tilaan Jawatallin kautta uudet ja notkeat varalle ensi kertaa varten, oli senverran tuskaista kun niitä pitää kääntää nurinpäin tupelle että mahtuu. Pehmentävä kuumailmapuhallus auttoi ratkaisevan paljon.

Jännä toi Specialistin "PseudoEnduro". Mitenkähän ohjausgeometria ja ajokäytös muttuu? Ehkäpä jopa paremmaksi ja rauhallisemmaksi. Vaatinee ehkä myös stongan säätelyä Enduromaisemmaksi.

Specialistilla on myös extra suojakumit teleskoopeille. Miten ihmeessä ja kuinka vaikeasti sait paikalleen? Stefoja nuo kyllä säästänevät.

Etuiskarin öljyjä en ole ikinä vaihtanut kun ovat ihan tukevat. Mitenkähän se täyttö sujuu?
Viimeksi muokannut Yufenau päivämäärä 6.4.2014 23:10, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Jawa 350/640 '01

2.4.2014 22:07

Yufenau kirjoitti:1) Luulen että riittää kerran kesässä tai 5000 km (näin voi päätellä huolto-ohjeesta) välein kun läiskii puulastalla sinne tänne ketjuun. Liika tulee kuitenkin pikkurattaan kotelon saumoista pois vasemman posken sisään!


Juuri näin. Kerran pari kesässä kun kahvikupillisen verran heittää vaseliinia sisään, niin pelaa mainiosti. Eikä tarvi hinkata vanteesta rasvatöhnää niinkuin avoketjullisissa. Itsellä vielä jäljellä 70-luvun hämäristä oleva tynnyrillinen "Esso multi purpose grease"- vaseliinia joka pelaa paremmin kun hyvin Jawan ketjun voiteluun. ;)

Yufenau kirjoitti:Simpaselta tulivat etujarrupalat varalle, etujarrukytkin ja Chopperiin kuuluva äänenvaimentimen takarengas.
Specialisti näkikin sen omarakenteen, harmi ettei tullut kuvanneeksi!
Aänenvaimentimen piste- tai TIG hitsauksistyaan irronneen takakiekon hitsasi taidokkaasti Jawatallin Arto, kyllä nyt pysyy.


Hienoa että tuli putket kuntoon!

Yufenau kirjoitti:Jännä toi Specialistin "PseudoEnduro". Mitenkähän ohjausgeometria ja ajokäytös muttuu? Ehkäpä jopa paremmaksi ja rauhallisemmaksi. Vaatinee ehkä myös stongan säätelyä Enduromaisemmaksi.


Toimii oikein hyvin ja ajo tuntuu vakaamalta. Pääset kokeilemaan tässä kesän aikana ja vertaamaan eroavaisuutta Chopperiin.

Yufenau kirjoitti:Specialistilla on myös extra suojakumit teleskoopeille. Miten ihmeessä ja kuinka vaikeasti sait paikalleen? Stefoja nuo kyllä säästänevät.


Simpaselta ostin nuo haitarikumit jo muutama vuosi sitten. Stefojen vaihdon yhteydessä laitoin ne paikalleen ja säästävät ne kait vähän keulastefoja. Pitkässä juoksussa sen sitten huomaa.

Yufenau kirjoitti:Etuiskarin öljyjä en ole ikinä vaihtanut kun ovat ihan tukevat. Mitenkähän se täyttö sujuu?


Ei ole syytä vaihtaa, kun ehkä 5v välein. Se ohjekirjan 3000km välein on tulkittava ihan vitsiksi. :) Helppo homma tosin. Alaproput auki ja pumppailee keulaa, että vanhat öljyt tulee pihalle. Sitten proput kiinni ja iskarien yläpultit auki ja 2,5dl öljyä per pumppu sisään.

Palataan astialle ja testataan toistemme pyöriä jahka se kevät kunnolla saapuu tänne pimeään Kymenlaaksoon asti. :)