Esittele nykyiset ja entiset yli 125cc pyöräsi täällä! Kokemuksia, kuvia, projektijuttuja tms...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja yli 125 kuutioisten moottoripyörien esittelemiseen. Mopo- ja kevytmoottoripyöräalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

Re: Jawa 350/640 '01

15.5.2012 18:29

Yufenau kirjoitti:[quote=
(...)
Minulla on kuva siitä, pitää kaivella ja laittaa galleriaan jossain vaiheessa ellette oler jossain kyseistä asennusta nähneet.
(...).


Nyt se kuva on galleriassani. Kuva vähän huono.
Ehkä vaakastonga on umpiainetta (harjanvarsi?) koska ämpärin puolikkaisiin kiinnitys on läpipulteilla.

Toisen vaimentimen ulostulossa on pitkään se "prikka" irronnut pistehitsauksistaan ja jännästi liikkunut edestakaisin käynnin aikana. Nyt hepattu MIG:llä.
Jossain välissä luulin jopa että kuuluu asiaan ja tasaa sen laihemman tai rikkaamman sylinterin täytöstä...

Re: Jawa 350/640 '01

16.5.2012 17:43

Näyttäisi vähän aurauskepiltä tuo kahvasuojien kiinniketanko.

Re: Jawa 350/640 '01

23.5.2012 6:16

MänTä kirjoitti:Näyttäisi vähän aurauskepiltä tuo kahvasuojien kiinniketanko.


Muistini mukaan tangon OD on luokkaa 25 mm eli about 1 " ja oli rumassa Harrikan tapaisessa,

Muuten: Kauheaa ajatella HD:ta (painava ja kankea) versus JAWA .
Naapurin nuoremalla läskikasaäijällä on joku semmoinen ja ainoa selitys on matala satula johon Hän jotenkin saa itsensä väännettyä pikku pihallaan ja jota vekotintaan vääntää epätoivoisesti että pääsee pihaltaan.
Selvästi nyppii kun itse kätevästi kääntelen ja käyn joka kauppareissun kovasti päristen.

Jotenkin JAWA on kuin VOLVO: Selkeää tekniikkaa.
Oma 940 tyylikäs ja tehokas STW Arctic White värillä vaati 425 000 km jälkeen vesipumpun vaihdon.
Hommaan meni suurin piirtein sama kuin ketjun vaihto JAWA:ssa ja oli tilaa mitä tehdä.
Saattaa nyppiä HD ja autoissa MB miehiä.
Ah, anteeksi vihapuheeni...

Yksi juttu vielä: Naispuolinen lajitoverini ei ole niitä kaikkein siroinmpia mutta vääntyy kätevästi taakse. Kauhulla seurasin kun kaverini japsin kyydissä oli eukkonsa Kilpisjärvelle asti ja takaisin saaden kauheita kramppeja ja niinpä jouduin väsämään madalletun takajakatappivirityksen siihen.
Esimerkiksi Specialistin vaimo, vaikka onkin keveää sorttia niin varmasti tykkää kyydissä kun ei tarvitse olla jalat linkussa vs japsiviritykset, eh?

Ketä kiinnostaa Japsin takapenkkiläisen mukavuus niin tuosta takajalkatappivirityksestä saattaa olla kuviakin tai ainakin mittapiirros. Tapit ovat paitsi matalammalla myös vähän edenmpänä ja sain niistä paljon kiitosta.
Materiaali/ aihio oli 10 x 25 mm alumiinilevyä jonka koneistin.
Mielessä on ollut samantapainen JAWAn etujalkatappeihin jos niihin saisi vielä ympättyä värinänvaimennuksen.

Yksi juttu on (kunhan pääsen kotiin tältä reissulta) pienentää kaikkien mottorikiinnitysmuttereitten momenttia niin että jousiprikat kyllä pitävät tai sitten niin että Nylock mutterit ja joustavat aluslevyt.
Minulla tärinä vähän häiritsee siinä 4200 RPM kieppeillä.

Re: Jawa 350/640 '01

23.5.2012 11:16

Kyllä minä ainakin olen Mersuuun tyytyväinen, tosin tuo on vanhaa perus-dieseliä, eli ei mitään turhia turpoja löydy.
520 000 km mittarissa, ainoa katsastukseen korjattava on uusi äänenvaimennin, kun tippui viime kesänä ja käsijarruvaijerit.

Jawa on kyllä helppo korjattava, jotain kertoo se, että itse asensin modernit sähkövermeet, ja Jawa toimiikin vielä, meikäläisellä kuitenkin yleensä peukalo keskellä kämmentä korjauspuuhissa... :lol:

Re: Jawa 350/640 '01

23.5.2012 15:18

Yufenau kirjoitti:Jotenkin JAWA on kuin VOLVO: Selkeää tekniikkaa.
Oma 940 tyylikäs ja tehokas STW Arctic White värillä vaati 425 000 km jälkeen vesipumpun vaihdon.
Hommaan meni suurin piirtein sama kuin ketjun vaihto JAWA:ssa ja oli tilaa mitä tehdä.
Saattaa nyppiä HD ja autoissa MB miehiä.
Ah, anteeksi vihapuheeni...


:D Tähän on pakko tunnustaa, että ajan itsekin Volvo 940:llä(kaisi aiempaa oli 240:siä). Hieman alle puoli miljoonaa mittarissa eikä syö edes öljyä. Jawassa ja takapotku Volvoissa on paljon samaa. Perus raktoreita jotka on vahvoja, helppoja huoltaa ja kummatkin ikäistään vanhemman näköisiä. :lol:

Yufenau kirjoitti:Yksi juttu vielä: Naispuolinen lajitoverini ei ole niitä kaikkein siroinmpia mutta vääntyy kätevästi taakse. Kauhulla seurasin kun kaverini japsin kyydissä oli eukkonsa Kilpisjärvelle asti ja takaisin saaden kauheita kramppeja ja niinpä jouduin väsämään madalletun takajakatappivirityksen siihen.
Esimerkiksi Specialistin vaimo, vaikka onkin keveää sorttia niin varmasti tykkää kyydissä kun ei tarvitse olla jalat linkussa vs japsiviritykset, eh?


Muuten on tullut positiivista palautetta takapenkiltä, mutta kuulemma penkki saisi olla vähän pehmeämpi. Tosin tuli hankittua Airhawk ilmatyynyt joten sekin ongelma on ratkaistu siltäosin.

Yufenau kirjoitti:Ketä kiinnostaa Japsin takapenkkiläisen mukavuus niin tuosta takajalkatappivirityksestä saattaa olla kuviakin tai ainakin mittapiirros. Tapit ovat paitsi matalammalla myös vähän edenmpänä ja sain niistä paljon kiitosta.
Materiaali/ aihio oli 10 x 25 mm alumiinilevyä jonka koneistin.
Mielessä on ollut samantapainen JAWAn etujalkatappeihin jos niihin saisi vielä ympättyä värinänvaimennuksen.

Itse olen käyttänyt kummissakin tapeissa n.5mm paksua kumilevyn palasta tapin ja rungon välissä. Nahkapaskalla vain n.8mm reikä palaseen ja siitä pultti läpi. Pultin tiukkuutta säätämällä saa joko vähemmän tärinää tai sitten enemmän tuntumaa tappeihin. Nyt mulla on sopiva kompromissi jota toimii hyvin. Tappi joustaa 10-15mm pystysuunnassa kun käy tapeille seisomaan. Ei haittaa normiajossa mitään.

Yufenau kirjoitti:Yksi juttu on (kunhan pääsen kotiin tältä reissulta) pienentää kaikkien mottorikiinnitysmuttereitten momenttia niin että jousiprikat kyllä pitävät tai sitten niin että Nylock mutterit ja joustavat aluslevyt.
Minulla tärinä vähän häiritsee siinä 4200 RPM kieppeillä.


Minä en lähtisi löysäämään noita moottorin kiinnityspultteja. Jos kone pääsee "elämään" kiinnikkeissään, syö tärinä pikkuhiljaa alumiinia koneen korvakkeista sekä rungon kiinnitysreijillekin voi käydä samoin. Ennemmin keskittyisin enemmän jalkatappien vaimentamiseen. MänTä käyttää samanlaisia kumilevynpalasia omassa Jawassaan ja kuulemma toimivat siinäkin mainiosti. Vai täriseekö Chopperissa muutkin häiritsevästi kuin tapit?

Re: Jawa 350/640 '01

23.5.2012 19:19

Jos oikeasti sitä tärinää haluisi hillitä, pitäisi imukanavisto siistiä ja sylinterien kanavat kohdistaa kampikammioihin kunnolla. Moottorin etutuenta näyttäisi siltä, että voisi olla melko helppoa väkertää kumituenta rungon ja lohkon väliin. Auttaisi varmaan sekin hieman tärinöihin.

Re: Jawa 350/640 '01

23.5.2012 21:54

MänTä kirjoitti:Jos oikeasti sitä tärinää haluisi hillitä, pitäisi imukanavisto siistiä ja sylinterien kanavat kohdistaa kampikammioihin kunnolla.


Jeps. Mullahan pikkuhiljaa siintää jo ensitalven(mahd.)projekti silmissä. ;) Meinasin ottaa sylinterit irti ja tutkia kanavia, josko niissä olisi siistimisen varaa. Kaikki ylimääräiset rosot pois ja voisi katsoa samalla avautuvatko kaikki aukot kokonaan AKK:ssa. Samalla voisi porauttaa pytyt jos tarvetta ja iskeä ylikokomäntää paikalleen.

Tosin Simpanen toppuutteli ettei mitään tarvetta ennen 60tkm ottaa pyttyjä auki, jos veto on kunnossa. Minä taas pelkään männänrengasuran kulumista ja m-renkaan katkeamisriskiä, kun mennään yli 50tkm ajomääriin. Alakerran laakerit kestänee kyllä helposti tuonne 80tkm tienoille, ovat ne senverran järeää tekoa. ;) Osat on kuitenkin niin halpoja, etten näe mitään järkeä lähteä tuohon kilometriurheiluun. Täydellisen yläkertarempan kun tekee Jawaan alle satasella. Mihinköhän japsiin mahtaa onnistua samaan hintaan? :) Ainiin ja uusi täydellinen 640 moottori(öljypumppuineen jne.)maksaa Tsekeissä n.1000€, että repikääs siitä! :D

Re: Jawa 350/640 '01

23.5.2012 23:31

specialisti kirjoitti:
MänTä kirjoitti:Jos oikeasti sitä tärinää haluisi hillitä, pitäisi imukanavisto siistiä ja sylinterien kanavat kohdistaa kampikammioihin kunnolla.


Juu taisi legendaarinen Kouvalaisen Matti Rovaniemen Moottorikerhosta joskus 60-luvulla mainita huuhtelun ajastamisen täsmäämisestä.
Matti ei (muistaakseeni) juuri puuttunut ajoittamiseen mutta huolehti purseet pois ja että kanavat kiiltivät ja ehkä avaratetut ja "muotoillut".
Meidän nulikoitten ehdotukseen "laskea kantta" hymyili vaan ja otti Kossua.

Sen aikuinen 350 cc oli kova juttu Martin säätämänä mutta heikkous oli kai se että kun (senaikuiset CCCP petilaakerit vielä) niin kun se PAL laturi joka oli kartiolla/kiilalla kiinni ja sen päässä vasta ne katkojat niin johan rupesi ajastusvirhettä tulemaan.
Nythän Chopper ym on HAL anturit ja nätisti ne kohoumat vaihtovirtalaturin kuoressa ja "katkontakohta" lähempänä runkolaakereita niin kulmavirhe ei voi olla suuri vaikka petilaakerit vanhenmiten vähän heittäisivätkin.

Siitä pikku täytösvirheestä sylinteritten kesken sen verran että jos Specialisti koettaisi sitä kompensoida kun niitten kanavien kanssa ehkä värkkäilee...
Voi olla että homma on ihan saivartelua.

Re: Jawa 350/640 '01

24.5.2012 0:52

[quote="specialisti"][quote=
Tosin Simpanen toppuutteli ettei mitään tarvetta ennen 60tkm ottaa pyttyjä auki, jos veto on kunnossa. Minä taas pelkään männänrengasuran kulumista ja m-renkaan katkeamisriskiä, kun mennään yli 50tkm ajomääriin. Alakerran laakerit kestänee kyllä helposti tuonne 80tkm tienoille, ovat ne senverran järeää

(...)
Siinä voi katsoa ne männänrenkaitten urien max kulumiset ja jos ei pahempaa kulumista niin uudet vakiokokomännänrenkaat ja kevyesti ristiin hoonata sylinterit.
Mielenkiinnolla seuraamme mitä mahdollisia kulumisjälkiä näkyy vai näkyykö mittään sun kilometreillä.
Kuinka paljon niitä on; mulla vähän yli 20 000 km.
Niin ja mulla kulutus melko tasan 4.5 l / 100 km; siis yksi päällä kauheesti revittämättä.

Re: Jawa 350/640 '01

24.5.2012 2:34

[quote= Itse olen käyttänyt kummissakin tapeissa n.5mm paksua kumilevyn palasta tapin ja rungon välissä. Nahkapaskalla vain n.8mm reikä palaseen ja siitä pultti läpi. Pultin tiukkuutta säätämällä saa joko vähemmän tärinää tai sitten enemmän tuntumaa tappeihin. Nyt mulla on sopiva kompromissi jota toimii hyvin. Tappi joustaa 10-15mm pystysuunnassa kun käy tapeille seisomaan. Ei haittaa normiajossa mitään.

(...)

Mietin jopa kaksipuolisia kumilevyjä ja/tai ohutta kumista puslaa... Chopperissa on kantatuet joilla jalat eivät värise yhtään! Niinpä ajossa varioin jalkojen asentoa niille, heh.
On myös kiinni kengistä tuo mutta meinaan kyllä kokeilla moottorin runkopultteja/muttereita momenttiavaimella 1.2 .... 2 kp momenttiin. Kuitenkin niin että jousialuslevyt toimii jottei tule kulumista rungon ja moottorin välillä.

MänTän ehdotusta myös tuumailen.

(...)

Vai täriseekö Chopperissa muutkin häiritsevästi kuin tapit?[/quote]

(...)

Ei värise käsille stonga/kahvat joten silleen Chopperissa ok

Re: Jawa 350/640 '01

1.6.2012 0:04

Kävin Stormissa katsomassa kattavampaan tuulisuojaa "alkuperäisen" KAPPA suojan tilalle joka on ehkä Chopperille liian snadi.
Aika hyvä löytyi: MRA-949977 , löytyy Stormin sivuilta.
kun KAPPA on kiinnitetty lampun korvakkeisiin niin tämä tulee ohjaustankoon kiinni.
En ehtinyt arvioimaan mahtuuko ne stongaan Chopperin "Marlon Brando" -style ohjaustankoon kun ehkä etujarrun jarrunestesäiliö on vähän tiellä.
Onkos kellään kokemuksia vastaavan asennuksesta?

Nyt 700 km tälle kesälle, ainakin 2/3 hyötyajoa.

BTW:
Edellen suunitellaan Käkisalmen/ Wanhan Valamon reissua URAL -ystäväni "Manun" kanssa.
Manu tuntee ex CCCP maan ne seudut ja hällä on tuttavia ja saadaan pyörät säilytykseen kun käydään siellä luostarissa -kantosiipialuksella m/ "TEHI" tietenkin.

Re: Jawa 350/640 '01

2.6.2012 10:10

Itse otin pyörän mukana tulleen Kappa pleksin pois viime kesänä, enkä ole sitä kaivannut takaisin. Alkup. etukatteella viima suuntautuu hieman kypärän alapuolelle, joten ajoviimamelukaan ei vaivaa.

Minulla alkaa 37tkm lähestyä jo uhkaavasti eikä menohalut ole koskaan olleet noin hyvällä mallilla! :P Kiihtyy CB400:sen kanssa samaa tahtia ja kulkee liki saman verran. ;) Motarin rampista saa leikiten 2-päällä 120-130km/h vauhdin puolella kaasulla kiihdytellen. Ero aiempaan on kuin yöllä ja päivällä. Kaikille 350/640 omistajille suosittelen lämpimästi eturattaan vaihtamista pykälää pienempään(Chopper asia erikseen koska 16' takapyörä)! Bensankulutuskin on nyt pääsääntöisesti alle 5l/100km. Alkaa ihan naurattaa tuo Jawan käyttökulujen halpuus. :lol:

Tiedoksi vielä Jawa miehille/naisille, että ensi viikonloppuna on Orilammen Lomakeskuksessa Jawasakkiajot. Tervetuloa! Lisätietoa: http://jawasakki.fi/

Re: Jawa 350/640 '01

2.6.2012 18:00

Pitäisiköhän kokeilla minunkin pienempää eturatasta. Nyt ei nelosta viitsi edes tarjota ennenkuin on 80 mittarissa, 130 on vain haaveilua. Tuntuu kuin vääntö loppuisi.
Simpaselta kai saisi helpoiten rattaan, ei luultavasti tarvitse edes ketjua lyhentää...

Re: Jawa 350/640 '01

3.6.2012 11:37

Voihan sitä pienempää ratasta kokeilla. Melko väännötön on pyöräsi jos ei alle 80km/h nelosvaihteella kulje? Itse vaihdan pienemmille vaihteille lähinnä ensiövedon säästämiseksi. Tämä tapahtuu siellä 2trpm tienoilla.

Re: Jawa 350/640 '01

3.6.2012 22:00

No sitä minäkin ihmettelen, vääntö katoaa 4:lla. Muilla vaihteilla saa ajaa ihan mitenpäin haluaa, nelosella hyytyy...