Esittele nykyiset ja entiset yli 125cc pyöräsi täällä! Kokemuksia, kuvia, projektijuttuja tms...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja yli 125 kuutioisten moottoripyörien esittelemiseen. Mopo- ja kevytmoottoripyöräalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

3.2.2011 22:59

Moro kaikille.
**Laitanpas tällekin JAWA foorumille**

Kovasti polttelee mutta pari kuukautta täytyy odotella!
Tuli mieleen tuo nykybensa, että mitenkä vaikuttaa voiteluun, vai onko syytä aloitta 98 käyttö?

Viime kesänä 6000 km täyteen ilman mitään säätöjä ja ongelmia -ja Volvo seisoi koko kesän kesälomareissua lukuunottamatta. koira kun ei suostu JAWA kyytiin.
Olen sitä mieltä että ei kannata koskea toimivaan JAWAan, asialliset huollot vain joka on ketjujen rasvaus ja kiristyksen tarkistus kerran vuoteen.
Jos nyt etuiskarin öljyt vaihtoon keväällä (10/40W mineraalit?) ja kovettuneet renkaat vaihtoon
-lienee alkuperäisiä saa Simpaselta?

Sen verran JAWA -kehuni on vaikuttanut että kaverini hommasi kuttaperkka-kyykkypyöränsä sijaan vähän inhimillisempään vehkeeseen jolla voi ajaa JAWAn perässä sorateillä ja vähän pöpelikössäkin.
Itse en vaihtaisi mihinkään muuhun -on tuo vain niin varma ja mukava peli.

Todistan että Chopper toimii kuin Buick -ja Buick on sentään hyvä Amerikkalainen auto

4.2.2011 22:42

Terve mieheen taas! Kyllähän tuo kevään tulo tuossa jo hiukan polttelee, mutta tuo enskamopo auttaa pahimpaan ajokuumeeseen. Mutta kun Jawan satulaan pääsee, niin on se ihan toista! :P

Tuo luotettavuus ja huollon naurettava helppous on niitä Jawan parhaita puolia. Eikä se ole ollenkaan hassumpi ajaakaan. Rauhalliseen matka-ajoon kaikilla tienpinnoilla. Veikkaan, että ensi kesänä Jawan mittariin kertynee enemmän kilometrejä, kun Mitsiin. Etenkin kun tärinäongelmatkin ovat poistuneet lähes kokonaan. :P

Tuosta uudesta viinabensasta(lainaus Jawasakin sivuilta):

Alkoholia sisältävän polttoaineen haittavaikutuksista:

Uusi 95E10 polttoaine sisältää 10 % etanolia. Etanolilla on eri ominaisuuksia, jotka vaikuttavat sen sopivuuteen toimivaksi polttoaineeksi2-tahti moottoreissa , jota tässä tarkastellaan.

- alkoholi on voimakas liuotin
- alkoholin ja bensiinin sekoittuminen toisiinsa
- alkoholin vedensitomisominaisuus
- alkoholin oktaaninkorotusominaisuus

Liuottava ominaisuus on myös syynä siihen, ettei alkoholia merkittävästi sisältävä polttoaine sovellu käytettäväksi kaksitahtimoottoreissa. Tällainen polttoaine, jäädessään kaksitahtimoottorin kampikammioon moottorin ollessa pysähdyksissä, pesee laakeripinnoilla olevan öljykalvon pois ja puhtaaksi peseytyneet laakeripinnat alkavat ruostua.

Alkoholi ja bensiini eivät sekoitu täydellisesti toisiinsa vaan muodostavat kevyen faasisidoksen. Tämä sidos purkautuu, jos seokseen lisääntyy jostain syystä vettä 0,5 % tai enemmän. Alkoholi pyrkii voimakkaasti sitomaan itseensä vettä.

Itse en tuota litkua omiin pyöriin laittaisi. Ajan mieluummin itänaapurin menovedellä. Siinä ei ainakaan ole etanolia seassa. ;) Muutenkin 2t koneet pelanneet huomattavasti paremmin sen kanssa. Suomi tuppaa vaan olemaan viherpiipertäjien luvattu maa. :x

Etuhaarukan öljyt kannattaa valita oman maun mukaan, eli pitääkö pehmeästä vai jämäkästä keulasta. Itse ajan jonkinverran huonoilla teillä(lue. venäjä :) )joten ATF:ää on tullut käytettyä.

Tuossa vastikään ilmestyi uusi Jawasakkilehtikin. Siinä oli ilmoitus ensi kesän jawasakkiajoista. Laitan sulle yv:tä.

6.2.2011 15:53

Olikos specialistilla ennen E10:iä pyörissä minänäköisiä ongelmia? Vai ajelitko silloinkin yksinomaan itänaapurin bensalla?

6.2.2011 22:26

Tume34 kirjoitti:Olikos specialistilla ennen E10:iä pyörissä minänäköisiä ongelmia? Vai ajelitko silloinkin yksinomaan itänaapurin bensalla?


Ei nyt varsinaisesti merkittäviä ongelmia, mutta tulppia on mennyt mielestäni vähemmän pimeiksi itäbensalla. Ja noissa itäpyörissä kumiosia jne. ei varmasti ole suunniteltu kestämään suuria määriä tenua bensassa. Toiset saa vapaasti kokeilla E10 jos haluavat, mutta minä en sitä motoheposilleni juota. :) En aio perustella sitä sen kummemmin. Tämä on vaan minun oma valintani.

8.2.2011 21:20

olen ajellut jawaa e5 polttoaineilla niin kauan kuin sitä on pumpuista irronnut. Käynti on ollut perus jawaa, eli eiköhän se pelitä.

2.3.2011 21:29

Tuli viime viikonloppuna otettua Jawa ulos ja pistettyä käymään ensi kertaa sitten joulukuun. Hyvinhän se syttyi ja kävi todella nätisti uusilla Giannellin pöntöillä. :P Ajokelejä odotellessa hieman moottorimusiikkia 8) :

http://www.youtube.com/watch?v=2MXYc7tf0Dg

6.4.2011 16:26

Eilen tuli sitten virallisesti avattua ajokausi 2011 Jawalla. N.50km lenkillä tuli todettua, että läpivirtauspöntöt toimivat erittäin hyvin. Yläkierrosteho parani selvästi. Nyt ottaa paljon selvemmän "tehopiikin"(jos jawassa voi moisesta puhua :) )siinä 4800rpm kohdalla ja vetää puhtaasti ainakin 6000rpm. Voi olla, että piruuttani kokeilen 100 pääsuutinta jonka ostin simpaselta j-kylän rompepäivillä. Nyt paikallaan on 94 pääsuutin, joka voi olla aavistuksen pieni avarammilla putkilla. 100:han on muistaakseni Jawan sisäänajosuutin(MänTä varmasti muistaa paremmin).

No jokatapauksessa totuttuun tapaan täysin moitteetta pelaa pyörä. Tästä on hyvä lähteä jatkamaan uutta ajokautta. :P Tuossa pari kuvaa kauden avausreissulta: http://www.motot.net/galleria/albumi3927/

9.4.2011 23:10

Ajelitko Kotkassa Jawalla alkuviikosta ?

10.4.2011 9:02

HeeBoF kirjoitti:Ajelitko Kotkassa Jawalla alkuviikosta ?


Jep. Taisipa olla tiistaina, kun siellä tuli pyörähdettyä.

Eilen kokeilin sitä 100 pääsuutinta ja totesin sen liian suureksi. Puutui ihan täysin yläkierroksilla, joten laitoin sen 95:sen takaisin. Täytyy tässä mittailla varmaan sitä kulutusta, että selviää auttoivatko nuo pöntöt siihen.

Jawasakkikokoontuminen 2011

10.6.2011 17:18

specialisti kirjoitti:
HeeBoF kirjoitti:Ajelitko Kotkassa Jawalla alkuviikosta ?


Moro kaikillen.
Olen la -aamulla tulossa urheilukeskukseen, mutta en ole varannut mitään yöpaikkaa.
Jos ei löydy niin ajelen illan kähmeessä takaisin -makuupussi on toki mukana

Re: Jawasakkikokoontuminen 2011

17.6.2011 22:49

Moro kaikillen.
Olen la -aamulla tulossa urheilukeskukseen, mutta en ole varannut mitään yöpaikkaa.
Jos ei löydy niin ajelen illan kähmeessä takaisin -makuupussi on toki mukana[/quote]
***
Reissu tuli tehtä ja jäätyä yöksi koska kaverini tuli asuntovaunulla joten majoitus järjestyi.
Aamulla tullessani klo 10 maissa tuli jo iso letka vastaan kovan pärinän ja sinisen savun ympäröimänä joten liityin mukaan ajelulle kiesi- ja mopomuseoon.

Sää oli mitä mahtavin, paikka hyvä ja porukkaa runsaasti.
Specialisti oli majoittunut lähelle ja muitakin ainakin yksi uudempi 350cc Oulaisista.

Vertailtiin kokemuksia ja Spesialistilta sain oivan neuvon että kun löysää pantoja ja kääntää kaasuttimen VAAKASUORAAN niin mitään ihme irroitteluja ei tarvitse!
Eipä moinen oveluus ollut pälkähtänyt mieleeen.

Maanantaina tulee uudet alkuperäisen kokoiset Mitaksit Siilinjärveltä -halvalla. Myös sisäkumit ( 10 € kpl ) niin ne myös, ovathan olleet jo yli 10 vuotta.
Vaihtoon onkin syytä koska kulutuspinta finaalissa ja epäilemättä vaarallisen liukkaat.
Sain firmasta vihjeen Oulaisten Chopper -mieheltä, matkahuolto toimii.
JAWA -vaarilta taas sain tiedon että Mitas käyttää ihan kumiakin renkaissa eikä plastiikkia ja kuttaperkkaa. Pintaakin on sorateille ja kestävyys hyvä.

Juhannuksen jälkeisellä viikolla on reissu Paris (!) Estonia Vinnin lähellä ja myöhemmin Turun saaristoajelu.
Ex CCCP reissun target on muuttunut niin että ajellaankin URAL kaverini kanssa viikon Käkisalmi yms (ja Valamoon laivalla) "syssymällä" harjoittelun vuoksi jotta saadaan realisitinen kuva Laatokan kiertämisen tuskasta...

Re: Jawa 350/640 '01

18.6.2011 12:36

Joo tosiaan Jawarallit tuli rallitettua ja kaikki meni oikein mukavasti. Kelikin suosi huomattavasti paremmin, kun parina aiempana vuonna. 8) Melko kansainvälistäkin oli touhu. Saksalaisia, norjalaisia ja ruåttalaisia näkyi ainakin. Kokonaiskävijämäärästä kuulin jotain huhua, että jopa n.170 pyöräkuntaa vaivautui paikalle. Paikka tosin oli laaja joten tungosta ei ollut.

Jawa pelasi koko reissun tapansa mukaan täysin vailla moitteen sijaa. Bensankulutuskin pysyi koko reissun ajan siedettävässä 6,3-6,4l/100km. Ei paha ottaen huomioon, että ajettiin 2-päällä täydellä matkavarustuksella matkavauhdin ollessa 80-110km/h. Tuli taas totaalisesti tuskaannuttua noihin surkeisiin Jawan org. sivulaukkuihin. :x Auttamattoman pienet ja kiinnitys läninnä naurettava. Vähintäänkin isompi takaboxi laitettava, jos meinaa useamman päivän reissua tehdä.

Mitasin renkaat on kyllä paljon ajavalla se oikea valinta. Mullakin tuossa Jawassa nykysellä etusella ajettu lähemmäs 10tkm ja näyttää edelleen, kun uudelta. :) Pitoakin on ihan riittävästi Jawan nopeuksille. :D

Re: Jawa 350/640 '01

20.6.2011 11:30

Moi!
Kävin minäkin pyörähtämässä jawasakkiajoissa vaik ei ollu aikaa kuin nopeasti kävästä niin kerkesin kuitenki muutaman kuvan ottaa.
Täällä kuvia jawasakkilaisten ajelulle lähdöstä
http://www.nieppi.com/n/?p=4283

Re: Jawa 350/640 '01

20.6.2011 14:12

Kiitos nieppi:lle linkistä! Hienoja kuvia! Tuossa Jawasakin sivuilta linkki rallikuviin: http://crnd.kuvat.fi/kuvat/Jawasakkiajot%202011/?n=0 Meikäläisen 640:kin näkyy muutamissa kuvissa. :)

Re: Jawa 350/640 '01

10.7.2011 17:40

Uusi naama foorumilla...

Täällä kun pari Jawamiestä löytyy, täytyy kysyä:

Tällä hetkellä ajelen Yammu XT 350:llä, ja nyt olisi vaihdossa tarjolla Jawa Classic 638-0, eli 350 rumpujarruilla varustettu versio vm -90.
Yläkerta rempattu muutama tonni sitten, porattu ja männät uusittu yms tehty.
Ei tuoreöljyvoitelua, mutta öljypönttö mahtuu kuulemma penkin alle.

Onko mitään järkeä lähteä tuollaiseen? Kaksitahteja on ollut lähinnä piikkisiä jammuja muutama, joista ei aina niin lämpimiä muistoja ole, YPVS lienee osasyyllinen tuohon... :s
Piikin jälkeen on ollut lähinnä 600-1100 nelari kyykkyjä ja matkaratsuja, toista kesää XT:llä.

Ajelut on vähäistä, pikkuteitä parin sadan kilsan lenkkejä korkeintaan, mutta saattaa joskus pidempikin reissu kiinnostaa.

XT on mukava peli, vääntää alhaalta, ja menee metsässäkin, mutta varsinaisesti metsäpolkuja ei tule kierrettyä, hiekkateitä siitäkin edestä.

Jammu on entinen armeijan peli, jonka kunnostelin, ei samaksi enää tunne, mutta tuossa ei oikein ole enää tekemistä, ellei ala konehuoneen puolelle puuttumaan seuraavaksi...

Jawaa ei ainakaan joka mutkassa tule vastaan ja huolto melko helppoa ilmeisesti...