Esittele nykyiset ja entiset yli 125cc pyöräsi täällä! Kokemuksia, kuvia, projektijuttuja tms...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja yli 125 kuutioisten moottoripyörien esittelemiseen. Mopo- ja kevytmoottoripyöräalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

1.1.2011 15:09

specialisti kirjoitti:...Pitäisi vaan tehdä puristusmittariin semmoinen pää, että mahtuu tulpanreikään...

Tee vanhasta tulpasta sopiva sovitin siihen. Mikään pakko sen ei myöskään ole aito puristuspainemittari olla. Muutkin painemittarit käy (suotavaa olisi laittaa takaiskuventtiili kyllä väliin, jotta arvo jää näkyviin). Vaikka jostain rengaspumpusta yms. Parhaiten sylinterin painemittarit toimii silloin, kun omasta pyörästä on tehty mittaus porauksen/mäntävaihdon yms remontin jälkeen ja sitten kilometrien karttuessa verrataan niitä arvoja tähän.

Jos tehdas ilmoittaa jonkun puristuspainearvon, niin edes uudet moottorit ei kaikki anna aina samaa tulosta. Paras on, kun on oman pyörän mittausarvo rempan jälkeen tallessa. Onpahan ainakin omalle pyörälle paras vertailuarvo olemassa.

Tässä vielä konsti, jolla näkee purkamatta vuotaako jostain (kampikammio /kansi / stefat jne) http://www.youtube.com/watch?v=ySu2NC1X7s4 Hyödyllinen konsti ennen koneen heittämistä takaisin runkoon rempan jälkeen.

1.1.2011 20:23

Kiitos vinkeistä! Tuo syttytulppa oli itsellänikin mielessä. Ne kumikartio päät ei oikein toimi mp käytössä, kun sitä ei pääse kunnolla painamaan sinne tulpanreikään. Painearvoa uudesta moottorista mulla ei valitettavasti ole, mutta maahantuoja on noita mittaillut. Häneltä saan varmaan jotain suuntaa-antavia arvoja. Sitäpaitsi Jawassa tuo(kaan) ei ole ihan niin justiinsa. :) Toleranssit joka suuntaan on eri luokkaa kun joissain japseissa. Mutta toimii!

8.1.2011 22:52

Tulipa taas käytyä Jyväskylän romppeilla. Mukaan tarttui uudet ketjusuojan kumit, ilmanputsari ja 100 kokoinen pääsuutin. Simpanenkin oli myymässä osia. :) Ei vaan ollut ottanut 640:sen jarrupaloja mukaan, niin en niitä saanut ostetuksi. Pitää sitten tilata myöhemmin. Kuulemma lähtee taas huhtikuussa tsekkeihin, joten sen jälkeen pitäisi kaikkea olla saatavilla. Meinasin myös kokeilla tuota 100 pääsuutinta nylyisen 95:sen tilalle. Nyt kun on täysin vapaasti hengittävät vaimentimet, niin varmasti kaipaa suurempaa suutinta. Tuossa suuttimessa voi olla myös yksi selitys heikkoon suoristuskykyyn...

JAWA talvilevossa

8.1.2011 23:25

Moro kaikille
JAWA uinuu nyt kevääseen, marraskuun alkuu riitti ajoa.
Kesänä tuli 5000 km pääosin työmatka- ja asiointireissuja.
Ei mitään ongelmia vain kulutusosaa kuten käyntinopeusmittarin vaijeri ja jarrupalat ja -nesteet ja keväällä vaihteistoöljyn vaihto
Yhden ainoan kerran vähän kirisitin toisioketjua, yhden kerran voitelin.

Muutamimia kysymyksiä:
-Mitkä ovat ne kuuluisat kuristimet, kuuluvatko imu- vai pakopuolelle?
-Mitkä ovat kansien kiristysmomentit ja kelpaako vanha tiiviste -ennenenvanhaan kelpasi?
-Minulla on Chopperissa vakiosuuttimet, kannattaako vaihto ja mitkä & mihin kokoihin?
-Renkailla tullee (kai) 11 vuotta ja 15 000 km täyteen. pintaa on vielä mutta...Mikä suositus, alkuperäiset?
-onko tyypillistä että oikeanpuoleinen pytty savuttaa enemmän kovemmassa ajossa? (kaverin huomio, voi olla tosinpäinkin)
-ei mitään laakerinrasvauksia ja aukomisia jos kaikki rullaa pehmeästi?
-iskariöljyn vaihto eteen tarpeetonta jos vaimennus ok? (Simpanen siihen suuntaan)

Ensi kesänä varmaan tulen tapaamiseen, jos noin uudella kehtaa. Eestin reisuun varmasti teen ja yhden hullun URAL miehen kanssa etäinen suunnitelma joskus: Laatokan ympäriajo!

BR Yufenau

9.1.2011 18:09

Terve mieheen! Varsinaisia kuristimia ei Jawassa ole. Sisäänajon aikana(5000km?)kaasarin ja imusarjan välissä on jokin kuristustiiviste, mutta se poistetaan muistaakseni jo 5tkm huollossa. Sinun pyörässäsi tuskin sitä enää on.

Kansien kiristysmomentit löytyvät muistaakseni ohjekirjasta(voin tarkistaa kun pääsen siihen käsiksi). Kansia ei ole syytä irrottaa, jos siihen ei ole erityistä syytä. Karsta ei ole nykyjawoissa mikään ongelma(paitsi 640 style vakioäänenvaimentimissa).

Se suutin kannattaa tarkistaa, ennen kun tekee mitään johtopäätöksiä. Jos pakoputket ja ilmanputsari on vakiot, niin n.95 kokoa oleva suutin on aika passeli. Minulla on nyt 95 suutin kiinni, mutta meinasin laittaa 100:sen koska laitoin täysin vapaasti hengittävät äänenvaimentimet.

Renkaiden (Mitas) kanssa käy yleensä niin, että varsinkin etunen kestää liiankin hyvin kulutusta ja on uusittava jo pelkän iän perusteella. Edellisessä Jawassa alkuperäinen Mitas etunen kesti n.30tkm ennenkun vaihdoin. Pintaa olisi ollut vielä monta milliä. :) Originaali takarenkaat kestää yleensä sen 17-20tkm normiajossa. Jos rengas näyttää vanhalta, eli on pykimiä ja pinta tuntuu kovalta, on se syytä vaihtaa ennenkun käy köpelösti ajotilanteessa.

Oikea sylinteri käy 350cc jawoissa aina rikkaammalla kuin vasen. Syytä ilmiöön ei tiedä edes Simpanen. :) Ei ole vaarallista. Antaa savuttaa vaan! ;)

Jos pyörät pyörivät herkästi ilman ylimääärisiä ääniä ja välystä ei tunnu, ei noilla kilometreillä ole välttämättä syytä ruveta laakereita rasvailemaan. Ei siitä tietysti mitään haittaakaan ole jos haluaa asian varmistaa!

Iskariöljyn kun vaihtaa vaikka 3-5 vuoden välein niin riittänee. Ainakin jos pyörä on aina talvella lämpimässä tallissa(ei kondensiovettä).

Ilmanmuuta tervetuloa vaan Jawasakkiajoihin! On siellä joka vuosi ollut ainakin puolenkymmentä 2000-luvun 2t Jawaa, joten hävetä ei tarvitse. ;) Laitan yv:llä sulle tarkemmat tiedot jos haluat.

Laatokan reissulle meikäläinen ehdottomasti mukaan! :) Ensi kesänä on tarkoitus lähteä Pietariin venäläisen Jawakerhon ralliin. Innolla kesää odotellessa. :P

9.1.2011 19:00

specialisti kirjoitti:...Oikea sylinteri käy 350cc jawoissa aina rikkaammalla kuin vasen. Syytä ilmiöön ei tiedä edes Simpanen...

Olikos noissa imukaulat yhdistetty samoin, kuin RD 350 koneessa? Auttaa nimittäin huomattavasti tasapainoittamaan seoksia. Ei ole käytännössä kaasarisynkkaus niin kriittisessä asemassa. (RD:stä jos poistaa ja tulppaa reijät, niin kaasarisäätö on jo paljon vaativampaa).

Alunperin imukurkkuja yhdistää putki : http://i1021.photobucket.com/albums/af3 ... C00356.jpg mutta yhdistetty B.B -säiliö on osoittautunut myös hyväksi : http://www.economycycle.com/catalog/Boost%20Bottle.JPG

Tuollaisten kombinaatioiden testaus eri tilavuuksisilla säiliöillä ei ole kovin vaativakaan juttu, mutta testaamista tietysti hitusen hidastaa se, että erilaisia kaasarisäätöjä joutuu kokeilemaan.

Jos imukurkuista ei löydy yhdysputkelle liitosta, eikä kiinnosta modailla, niin sellaisia imukurkkuja löytyy lähes kaikista yamahan 2T peleistä (1-pyttyisissä b.b.). Tuossa muutamia läppäasetelmamittoja, joista voit katsoa, olisiko jossain pultin reiät likellä Jawaa : http://4.bp.blogspot.com/_Zpvp6nQo0H0/S ... nsions.JPG
Viimeksi muokannut -Zone- päivämäärä 9.1.2011 19:09, muokattu yhteensä 1 kerran

9.1.2011 19:08

-Zone- kirjoitti:Olikos noissa imukaulat yhdistetty samoin, kuin RD 350 koneessa?


Tuo RD:n tapaus kyllä tiedetään. Mutta Jawassahan on vain yksi kaasari. ;)Sehän tuosta oikean pytyn rikkaammalla käymisestä tekeekin niin mielenkiintoisen. :) Asialle lienee mahdoton tehdä mitään, mutta eipä tarvitsekkaan. Toimii kuitenkin ja käy kuin kello.

9.1.2011 19:12

specialisti kirjoitti:.. Mutta Jawassahan on vain yksi kaasari. ;)...

Noniin.. Enhän mä taas sitä muistanut, että näissä oli pidetty järki päässä ja jalat maassa jo suunnitteluvaiheessa. = Yksi kaasari, Vähemmän kuluvia osia, yksi kaasari, vähemmän vikoja.

9.1.2011 22:44

-Zone- kirjoitti:Noniin.. Enhän mä taas sitä muistanut, että näissä oli pidetty järki päässä ja jalat maassa jo suunnitteluvaiheessa. = Yksi kaasari, Vähemmän kuluvia osia, yksi kaasari, vähemmän vikoja.


Jep. ;) Näinhän se menee. Säätäminen on todella helppoa. Tosin Jawan kaasari on kooltaan hieman alimittainen(28mm), mutta riittää hyvin säädettynä normiajoon. Tietysti pieni kaasari toimii alakierroksilla paremmin. Mutta järkipyöriähän nämä ovat. Ylläpitokustannukset vain murto-osa jonkun isomman japsin kuluista. Myöskin ostohinta käytetyllä aivan naurettavan alhainen. Ja jos joskus 50tkm jälkeen haluaa yläkertarempan tehdä, niin sen tekee alle satasella. ;) Halpaa kyytiä.

10.1.2011 0:55

Tuli tässä mieleen, että suuremman kaasarin saattaisi tuossa saada toimimaan alhaallakin paremmin carb splitterillä (ei ole vaikea tehdä itse). Se ikään kuin valehtelee koneelle kaasarin olevan alle puolen kaasun todellista pienempi. http://www.suzuki-rg500.com/carb.htm

10.1.2011 19:43

-Zone- kirjoitti:
specialisti kirjoitti:...Oikea sylinteri käy 350cc jawoissa aina rikkaammalla kuin vasen. Syytä ilmiöön ei tiedä edes Simpanen...


Mielenkiintoista pohtia tuota ilmiötä.
Tuskinpa coriolisvoimat pyörittävät kaasuseosta mutta voi olla joku virtausopillinen ilmiö se on joka ei hevillä käy kaaliin. Koko moottorihan luulisi ihan symmetrinen!
Ehkä kuitenkin pyörimissuunta ja kiertokankien vatkaus vaikuta imukanaviin (huuhtelukanavien sijainti) sylintereissä joiden luulisi olevan vastakkaisella puolella pakokanaviin nähden.
Näin sinkoilee miehen ajatus...

URAL -kaverini asuu Kiihtelysvaarassa ja osaa monet ex CCCP metkut kun on siellä pyörinyt -ja Uraliinhan mahtuu vararengasta ym! ilmoittelen täällä miten ajatus edistyy.
Pietarin juttukin voi kiinnostaa, ja tietenkin Jawasakki kokoontunminen ehdottomasti.

Kiitos kaikesta infosta, ehkäpä kuitenkin vaihdan etuiskarin nesteet alkukesästä juurikin tuon mahdollisen kondenssiveden vuoksi.

10.1.2011 20:05

(...)
Tosin Jawan kaasari on kooltaan hieman alimittainen(28mm), mutta riittää hyvin säädettynä normiajoon. Tietysti pieni kaasari toimii alakierroksilla paremmin. Mutta järkipyöriähän nämä ovat.
(...)

Tästä tuli mieleeni ilmiö jonka olen ollut havaitsevinani ja jonka TM:n artikkeli "Sorateiden Kulkuri" vahvisti, kun olivat mitanneet vääntömomenttialueen:
Vetoalue on varsin laakea siten että että nousee jo noin 2900 RPM kohdalla noin 60...70% max väännöstä, jatkuu tasaisena ja taas nousee sinne vähän alle RPM mitä ilmoitetaan ja sitten tietty laskee.
Vääntöä on TM:n mittausten mukaan aika paljon enemmän mitä tehdas lupaa ja myös tehoakin.
Minulla on ko artikkeli .pdf:nä ja voin lähettää via email yksityiseen käyttöön.
Sivari email on.

yufenau@gmail.com

Viime kesänä ajauduin siihen ajotapaan että kierrosalue noin 2500 - 4200 RMP käytössä koska moottori selvästi mieluusti rullaa siellä ja vetää hyvin -alkukesästä vaihtelin liiankin aikaisin vinguttamaan japsityyliin.
Luulisin että olla noilla mutkaraudan massoilla ihan oikea ajotyyli Jawalla -tietenki turhaa vedättämättä.

10.1.2011 23:12

Noinhan se menee. Ei Jawalla kannata kierrättää kuormittamatta yli 5trpm. Joskus on kyllä asiaa "pöllyttää" konetta ajamalla motarilla kaasu pohjassa jokunen kilometri. Pysyy tehot tallella.

On kyllä parhaiten alhaalta vääntäviä tuon kokoluokan 2t pyöriä minun mielestä. Osansa alakierrosten ominaisuuksiin tuo varmasti koneen todella raskas pyörivä massa(kampiakseli pelkästään n.17kg). Eli Jawaa on erittäin vaivaton ajaa, koska sitkeyttä löytyy ja meno on pehmeän miellyttävää. Etenkin kaupunkiajossa kone on aivan mahtava sitkeytensä ansiosta. Raskas pyörivä massa aiheuttaa myös sen, että pyörällä on helppo ajaa tasaista matkanopeutta->pienet ylämäet tai tuulenpuuskat ei menoa haitaa. Tuo myös pienentää bensankulutusta matka-ajossa.

Tuo TM:än testi ehdottomasti kiinnostaa! Laitan sulle mailia ja samalla tietoa siitä Jawasakkiajosta.

12.1.2011 0:57

(...)

Tuo TM:än testi ehdottomasti kiinnostaa! Laitan sulle mailia ja samalla tietoa siitä Jawasakkiajosta.[/quote]

Jep, eipä ollutkaan kotikoneella tuo TM.n .pdf.
Lähetän sen työpostiosoitteesta ja jos file on älyttömän iso niin printtaan ja laitan virkapostissa kirjekuoressa
Tässä samalla ehkö tarpeeton kysymys nykyisestä 350 cc koneesta: onko ollut ongelmia kampakselin stefojen vuodoista vai kestävätkö peruskorjaukseen asti?
Runkolaakerointi vaikuttaa myös niin järeältä ja nykyiset laakeri varmaan mittatarkkoja/hyviä että heitoista eivat varmaankaan kulu...

12.1.2011 16:28

Hyvä homma! Kampiakselin stefat kestänee juuri sinne peruskorjaukseen asti. Ainakaan minun nykyisessä tai edellisessä jawassa ei ole ollut ongelmia stefojen kanssa. Entisessä jawassa(nykyisin kaverin)nykyään n.37tkm ja toimii yhä moiteetta. Ainoa mitä sen koneelle on tähän mennessä tehty, on lehmänmahan(ensiöketju)vaihto.

Runkolaakerointi kestää takuuvarmasti vähintään 80tkm. Ne on todella rankasti ylimitoitettuja noille "tehoille". :) Näissä nykyisissä Jawoissa on sentään kiertokankien molemmissa päissä neulalaakeri. Vanhoissahan oli pappatunturi-tyylisesti liukulaakerit.