Esittele nykyiset ja entiset yli 125cc pyöräsi täällä! Kokemuksia, kuvia, projektijuttuja tms...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja yli 125 kuutioisten moottoripyörien esittelemiseen. Mopo- ja kevytmoottoripyöräalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

4.7.2010 16:43

Terveppä terve Yufenau! Itsekki otin sitten Jawan ajoon eilen pitkästä aikaa(n.1kk tauko)ja MZ sai jäädä huilille. Onpas mukavan pehmeää menoa ja ajoasento täyttä juhlaa. ;) Ja jep, Jawa ja Volvo ne vasta onkin sotaa varten tehtyjä. :D (mullakin Jawa ja Volvo, se tosin 240).

Ketjun rasvaukseen on niin monta tapaa kun tekijääkin. Itse asensin ylempään ketjukumiin rasvanipan http://www.motot.net/galleria/showphoto ... /cat/35321 Rasvaus onnistuu näin kätevästi rasvaprässillä(2-4 painallusta). Toinen hyvä tapa on raottaa ylempää ketjukumia takakiinnityksestään ja laittaa prässinpää raosta sisään ja pumpata samalla metodilla kun nipan kanssakin. Jos et omista rasvaprässiä, niin mätä sormineen tai lusikalla vaseliinia sopivalta tuntuva määrä ketjulle samalla takapyörää pyörittäen. Ketjua ei kannata rasvata liian usein, sillä ylimääräinen rasva tuppaa jostain raosta tihkumaan ja sotkee ainakin takavanteen. 3-5tkm välein riittänee oikein hyvin.

Karstanpoistohommassa suosittelen ehdottomasti irrottamaan sen päätymutterin auki ja irrottamaan sisuskalut sitä kautta. En nyt ihan 100% muista onko chopperin putkissa sivuilla mitään ruuveja. Ohjekirjaa ei todellakaan kannata joka asiassa uskoa. Se on minun mielestä lähinnä vitsi koko opus. Etenkin se huoltotaulukko mikä väittää mm. keulan öljyn vaihdon 2tkm välein. :lol: Jos et pääse tarpeeksi hyvin "nuohoamaan" putkia takakautta niin jotain liuotinta voi kokeilla. Sen pitäisi ainakin pehmentä karsta, joten poistunee helpommin.

Joo ne jalkatappi tärinät alkaa mullakin siinä n.4000rpm. Tosin nykyisin ovat jokseenkin siedettävät. 80km/h se on todella vähäistä, mutta 100km/h ylöspäin se vähäsen häiritsee. Taas jotain uutta jalkatappikonversiota pitäisi jossain vaiheessa itsekin kokeilla. Tosin kuten sanoin, nykyiselläänkin melko siedettävää se tärinä. Kerro ihmeessä miten vaikutti kun saat sen tappivirityksen tehtyä.

Noista sähköjutuista en hirveesti tajua. MänTä on enemmän perillä niistä hommista.

Hyvää kesän jatkoa ja päristelemisiin!

6.7.2010 18:14

Moro specialisti.
(...)
Ja jep, Jawa ja Volvo ne vasta onkin sotaa varten tehtyjä. :D (mullakin Jawa ja Volvo, se tosin 240).

>>
Heh, 245 vm 1981 just eläkeellä tuon uudemman tieltä, järjetön määrä kilometrejä (1 400 000 km?) takana mutta vaatisi laittoa (toinen alatukivarsi) mutta ajoaikaa vielä marraskuulle -aihiota olisi ja uutta osaa...ehkä kesäautoksi jollekin..jos siitä 500 saisi.
<<

Ketjun rasvaukseen on niin monta tapaa kun tekijääkin. Itse asensin ylempään ketjukumiin rasvanipan http://www.motot.net/galleria/showphoto ... /cat/35321 Rasvaus onnistuu näin kätevästi rasvaprässillä(2-4 painallusta). Toinen hyvä tapa on raottaa ylempää ketjukumia takakiinnityksestään ja laittaa prässinpää raosta sisään ja pumpata samalla metodilla kun nipan kanssakin. Jos et omista rasvaprässiä, niin mätä sormineen tai lusikalla vaseliinia sopivalta tuntuva määrä ketjulle samalla takapyörää pyörittäen. Ketjua ei kannata rasvata liian usein, sillä ylimääräinen rasva tuppaa jostain raosta tihkumaan ja sotkee ainakin takavanteen. 3-5tkm välein riittänee oikein hyvin.

>>
Olen käyttänyt sitä raotustapaa mutta olen nähnyt sun kätevän nippasysteemin. Tarkistin raotusmenetelmällä ja hyvin oli rasvassa, joten 5 000 km tai kerran kesässä ihan hyvä tarkistusväli.
<<

Karstanpoistohommassa suosittelen ehdottomasti irrottamaan sen päätymutterin auki ja irrottamaan sisuskalut sitä kautta. En nyt ihan 100% muista onko chopperin putkissa sivuilla mitään ruuveja. Ohjekirjaa ei todellakaan kannata joka asiassa uskoa. Se on minun mielestä lähinnä vitsi koko opus. Etenkin se huoltotaulukko mikä väittää mm. keulan öljyn vaihdon 2tkm välein. :lol: Jos et pääse tarpeeksi hyvin "nuohoamaan" putkia takakautta niin jotain liuotinta voi kokeilla. Sen pitäisi ainakin pehmentä karsta, joten poistunee helpommin.

>>
Keulan öljyjen vaihdosta Simpanenkin naureskeli.
Chopperissa on ne ämyreitten sivuruuvit -pitää katsoa miten lähtevät. Tosin: eivät ahista joten kesäloman jälkeen sitten eli menee syyskuuhun.
Aikanaan 70 -luvun alussa JAWA käyrät syliteriltä olivat aika karstassa, ehkä 5mm "hiilellä". Puhalluslampulla ja rassaamalla irroittelin. Tosin; 3 % öljykin oli jotain Shell SAE 30W Rotellaa, heh.'
Käyriä tuskin kannattaa irroittaa ellei uteliasuuttaan. Onko siinä liitoksessa sylinreriin joku alunmiinieriste/tiivisteja pitääköhän se uusia joka kerta?
<<

Joo ne jalkatappi tärinät alkaa mullakin siinä n.4000rpm. Tosin nykyisin ovat jokseenkin siedettävät. 80km/h se on todella vähäistä, mutta 100km/h ylöspäin se vähäsen häiritsee. Taas jotain uutta jalkatappikonversiota pitäisi jossain vaiheessa itsekin kokeilla. Tosin kuten sanoin, nykyiselläänkin melko siedettävää se tärinä. Kerro ihmeessä miten vaikutti kun saat sen tappivirityksen tehtyä.

>>
Älyttömän matonpesuruljanssin takia painot jalkatappeihin jäivät laittamatta. Melko tasan 100 km/h alkaa tuntua se värinä.
<<

Noista sähköjutuista en hirveesti tajua. MänTä on enemmän perillä niistä hommista.

Hyvää kesän jatkoa ja päristelemisiin![/quote]

>>
yritän saada tänne kuvia tupakansytkärivirityksestä ja sylinterinkannen lämpötilan mittauksesta -sekin homma jäin noitten saatanan mattojen takia, ämmälauman käskystä.

Otan nuo kuvat nyt ja liitän tänne jollakin tavalla

Palataan // Yufenau
<<

6.7.2010 18:37

Aaa.. en saanut kuvaa mihinkään mutta muistutus Email to:
oh7te@sral.fi
Niin laitan pari "sähkölaitekuvaa" tulemaan, ne voi vapaasti sijoittaa johonkin tai jonkun galleriaan.

8.7.2010 0:20

Suosittelen tekemään oman viestiketjun pyörällesi, varmasti seuraamme sitä innolla. Kiva sitten katsella mitä tapahtunut ajan saatossa tietojen kerääntyessä siistisi yhteen viestiketjuun.

Sähköissä on ilmeisesti zenerdiodi tms joka sijaitsee jännitteensäädin/tasasuuntauskalikan sisuksissa. Periaatteessa voit korvata kyseisen osan jollain peruskomponentilla joka kytkeytyy kun lataus ylittää esim 13volttia. Uusi jännitteensäädinyksikkö maksaa X rahaa, kannattanee kysellä Simpaselta jos tarvetta todella on. Jännitteensäädin on alumiinivalua ja vahvasti rivoitettu, luulisi löytyvän!

Minunkin jawassa on rasvanippa ylemmässä ketjukumissa. Toimii hienosti, itse olen laittanut 1-2 painallusta n. 1000km välein. Pääasia tosiaan ettei rasvaa ole liikaa, sotkee vanteen ja syö jopa tehoa.

Tappien tärinä on vähän hankala juttu. On kokeiltu vähän kaikenlaista, mutta ainoa oikea varmaankin olisi tehdä kunnon tuenta tapeille. Siis täysin kumityynyillä vaimennettu tuenta. Toinen olisi jos kone ei tärisisi niin perkeleesti...

8.7.2010 14:21

Näinköhän oikeen eilen että olisit Jawalla ollut Karhulan lidlissä eilen ? Komee näköne laitos ainaki livenä ;)

8.7.2010 23:26

MänTä kirjoitti:Suosittelen tekemään oman viestiketjun pyörällesi, varmasti seuraamme sitä innolla. Kiva sitten katsella mitä tapahtunut ajan saatossa tietojen kerääntyessä siistisi yhteen viestiketjuun.

Sähköissä on ilmeisesti zenerdiodi tms joka sijaitsee jännitteensäädin/tasasuuntauskalikan sisuksissa. Periaatteessa voit korvata kyseisen osan jollain peruskomponentilla joka kytkeytyy kun lataus ylittää esim 13volttia. Uusi jännitteensäädinyksikkö maksaa X rahaa, kannattanee kysellä Simpaselta jos tarvetta todella on. Jännitteensäädin on alumiinivalua ja vahvasti rivoitettu, luulisi löytyvän!

Minunkin jawassa on rasvanippa ylemmässä ketjukumissa. Toimii hienosti, itse olen laittanut 1-2 painallusta n. 1000km välein. Pääasia tosiaan ettei rasvaa ole liikaa, sotkee vanteen ja syö jopa tehoa.

Tappien tärinä on vähän hankala juttu. On kokeiltu vähän kaikenlaista, mutta ainoa oikea varmaankin olisi tehdä kunnon tuenta tapeille. Siis täysin kumityynyillä vaimennettu tuenta. Toinen olisi jos kone ei tärisisi niin perkeleesti...


***
Tere MänTä et al

Joo, täytyy luoda viestiketju kunhan ehtii.

Voi kun saisi sen yksikön kytkentäkaavan... ehkä talven aikan nätisti puran ja piirilevykytkennän mukaan piirtelen sen. Monesta tommoisista yksiköistä on hiottu ainakin puolijohdekomponenttien merkinnät pois kopionnin estämiseksi tai on kirotussa epoxivalussa -katsotaan.
Jokatapauksessa lataus ja säätö toimii; ainoa on tuo lamppu joka on pimeä. Koska säädin on täysin elekroninen, niin voi kuviella jokun simppeli kytkintransistorin posahtaneen väärän polariteetin vuoksi.

Tärinä on silleen jännä minulla että kahvoissa ei tunnu yhtään i eikä jalkatappien takana olevissa kantapään tuliraudoissa, jotka ovat tukevasti hitsattu runkoon. Kone käy kuin turbiini. Siis tuo jalkatappi-vipuvarsi resonoi.
Jos saisi jollakin ovelalla tavalla siitä vapaastä päästä vaimennettua runkoon... vaikkapa kovin jäykällä kumiläystäkkeellä siihen kantapäätukeen. Kumihan on luonnostaan vaimentavaa materiaalia. Aikanaan ainakin peltilehmä-Hondan keinuharrukan jousitus ja vaimemennus oli tehty progressiivisesta kumimötikästä, jota väänneltiin. Siis siinä vipuvarren päässä se oikea paikka vaimentaa, näin arvelelen.

Viikko ja + 2 pv niin lähden Inez -koiran kanssa mökille pohjoiseen joten JAWA hommat jäävät 6 viikoksi.
Kehittelen sillä ovelia ajtuksia mutta pääasiassa relax ihan hullun työvuoden jälkeen.

//Yufenau & JAWA-koira Inez.

sähkövirityksiä

12.7.2010 19:10

http://irc-galleria.net/user/Yufenau/picture/121571741
ja
http://irc-galleria.net/user/Yufenau/picture/121571733
on tuo lämpötilamittaus ja 12V ulosotto

MI-8 käynnistämisyritys:
http://irc-galleria.net/user/Yufenau
tai sitten selamalla nuolilla löytyy---tuosta vehkeestä lähtee voimasavut -ja ääntä!

BR //yufenau

12.7.2010 21:11

Hienot patentit olet väsänny! Tuo tupakansytytin töpseli onkin kätevä systeemi. Varsinkin jos käyttää esim. GPS:ää. Siis asennetaanko tuo lämpömittarin anturi vaan yksinkeraisesti sytytystulpan alle? Aika kätevää jos lämpötila on luotettava. Meinaan vaan, että onko tulpanjuuresta oikea paikka mitata moottorin lämpö? Kannessa ainakin noissa vesihäähyvehkeissä nuo lämpöanturit tuppaa olemaan. Tuossa tulpasta mittauksessa on se hyvä puoli, että voi kokeilla toisessa tulpassa ja todeta onko lämpöeroja sylintereiden välillä. Miten tuo mittari asennetaan? Onko valmis sarja? Hinta?

Nyt on tullut toista viikkoa ajettua Jawalla. Semmoisia helteitä pidellyt, että olen ihan varmuuden vuoksi lorauttanut hitusen öljyä tankkiin lisävoiteluksi. Varman päälle syytä pelata. Mitään ylikuumeemisen merkkejä ei ole ollut vaikka viime viikolla tuli posotettua Loviisa-Hamina väli lähes kokoajan 100km/h+ 2 päällä. :) 25tkm raja menee varmaan tässä rikki lähipäivinä. Olen siis ajanut 17tkm tällä pelillä. Ensi talvena lienee siis "lehmänmahan" eli siis ensiöketjun vaihdon aika.

12.7.2010 23:49

Koson mittareita saa esim stormilta, ulkomailta ehkä halvemmalla. RX1N ja RX2N mittaristoissa anturi laitettiin tulpan alle tai sitten erillisellä anturilla joka kierretään johonkin paikalleen. Tulpan alle tulevasta sen verran, että jos vakiona on lyhyt keskielektrodi tulpassa, niin tuon anturihässäkän kanssa on syytä kokeilla pidempää keskielektrodia. Anturi nostaa tulppaa sen verran että voi jo vaikuttaa käyntiin ja karstan kerääntymiseen! Tuommoinen pelkkä lämpömittari tuskin maksaa yli satasta.

Lämpötila-anturi

13.7.2010 15:21

Joo, terve taas JAWA-veljet.

Espoon Stormilta on itse mittariosa, joka lukee asteita 250 Celcius (tai vastaava Fahrenheit) asti, mutta itse anturi on Tampereen Stormista -tuli kätevästi kotiin jälkilähetyksena.
Antureita on paketissa 4 kpl (suoraan neloseen, heh!), ja on hyvin ohut alumiininen prikantapainen jossa korvake mihin itse anturi ruuvataan. "prikassa" on ura joka tulppaa kiristettäessä liiskaantuu niin että keskielektrodi ei liene ratkaisevasti liian syvällä. Voi olla että kolme ylimääräiset kolme läpyskää on varalle, kun tulppia vaihdetaan ja kovakkeet liiskaantuvat niin ettei lämpö enää johdu.

Lämmönjohtavuus on hyvä, tietenkin voi ajatella vastaavan anturikierteen tekemistä jonkun rivan juureen mutta kierre on ihme tuunmakokoa.
Olen posotamalla saanut nousemaan 120 C asti, normaalisti pyörii näillä helteillä 105 C ja silleen.
Pyrometrilla voin joskus mitata mitä kannen lämpötila on "oikeesti", mutta toisaalta luulisi tulpan juuren olevan se kuumin kohta jollei sitten pakoaukon ympäristö.

HUOM! anturin liittämisessä on semmoinen käpy käynyt tehtaalla että liitin EI käy mukana tulevaan jatkojohtoon, vaan napsaisin oikean liittimen öljy- tai vesitilaan tulevasta anturista (semmoinenkin on mukana) se sen sitten "väärän" liittimen tilalle.
Juotosliitoksen eristin ja tuin ohuella silikonisukalla etti tärise poikki -juotosliitoshan ei ole ihan oikeaoppinen aauto- ja MP hommissa, vaan puristusliitos. Kuitenkin tuommoinen jäykistävä tuki on asiallinen, tehtynä vaikka lämpökutistesukalla.
Koko homman hinnaksi tuli muistaakseni 70 €, kuitenkin alle 100 €.

Huomatkaa siisti musta muoviläpyskä tarrakiinnitteisen mittarin alla!
Läpyskän kiinnitysreiät ovat noitten muovitulppaisten muttereitten alla. Läpyskä on mustaa polykarbonaattia, noin 2.5mm jota sattui löytymään firman protopajasta. Harmi kun en tehnyt siitä shabloonan mallia, mutta voihan tuon äkkiä irooitaakin jos tulelle käyttämään samanlaista.

12V ulosotton muovi rungon reiät on avarrettu 22mm klemmaria varten, runko siis Biltemasta, klemma mallia Bauhaus. Liitos on OIKEILLA lattaliittimillä (ei "Abiko") ja liittimen johdot on oikeaoppisesti puristettu skryppauspihdeillä, ei Abiko -pihdeillä.
Hätävarjelun liioittelua ??

BR //Yufenau

13.7.2010 15:35

specialisti kirjoitti:(...)
25tkm raja menee varmaan tässä rikki lähipäivinä. Olen siis ajanut 17tkm tällä pelillä. Ensi talvena lienee siis "lehmänmahan" eli siis ensiöketjun vaihdon aika.


Joo, minulla on nyt 12600 mittarissa joten ehkä vielä ensi kesän ajan tuolla ketjulla.
Kulmisenhan näkee jos täytyy kiristellä?

Ennen muistaakseni katsottiin että ketju "istuu" takaketjupyörällä.
Luulen että JAWA:ssa nykyisin ketju uhrautuu eikä ketjupyörät, ja ketjupyörät ehkä karkaistukin aika koviksi? ketjupyörien profiilistahan tosin näkyy onko nekin syytä vaihtaa.
Ennenvanhaan pöly ja muu paska söi kumpiakin, ja taisivat vanhat velhot kehoittaa vaihtamaan ketjupyörät yhdessä ketjun kanssa, koska epäsuhde söi nopeasti vaihdetun "ehjän" osan.

Mitähän sanoisi Simpanen tähän arveluun?

Yufenau

13.7.2010 19:47

@ Yufenau : Taisin tulla väärinymmmärretyksi. :) Siis tarkoitin ensiöketjua, en toisioketjua. Ensiöketju on se joka siirtää voiman kampiakselilta kytkimelle. Sitä ei voi kiristää, vaan venynyt ketju on aina uusittava. Halpa ja helppo homma sekin. Ensiöketju(lehmänmaha :) )kestää ajotyylistä riippuen 25-40tkm. Uusi ketju: http://picasaweb.google.com/twostrokesm ... 7356013938 Vanha kulunut: http://picasaweb.google.com/twostrokesm ... 4794237922

Toisioketjusta senverran, että kestää hyvin rasvattuna ja oikealla kireydellä Jawassa vähintään 25tkm. Jotkut ajelleet jopa 50tkm samalla ketjulla/rattailla. Yleisesti ottaen ketjut ja rattaat vaihdetaan AINA samalla kertaa molemmat. Vähänkin kulunut ratas syö kyllä nopeasti uuden ketjun samalle tasolle kuin vanhan. Halpoja on jawan ketjut&rattaat verrattuna japsien vastaaviin ja kestävyys parempaa kunnollisen suojauksen ansiosta.

Ok...nyt uusi jalkatappivaimennin + vaihteistoäänet

16.7.2010 13:03

[quote="specialisti"]@ Yufenau : Taisin tulla väärinymmmärretyksi. :) Siis tarkoitin ensiöketjua, en toisioketjua. Ensiöketju on se joka siirtää voiman kampiakselilta kytkimelle. Sitä ei voi kiristää, vaan venynyt ketju on aina uusittava. Halpa ja helppo homma sekin. Ensiöketju(lehmänmaha :) )kestää ajotyylistä riippuen 25-40tkm. Uusi ketju: http://picasaweb.google.com/twostrokesmoker

---

Juu, sorry kun luin huolimattomasti.
Nyt on uusi jalkatappivirityskokeilu, ja samalla yleiskuva pyörästä:

http://irc-galleria.net/user/Yufenau/album/

Ajelin alkuviikosta kotiin töistä ja yhtäkkiä hokasin että pannuhuoneessa on ylimääräisenä umpisolumuovista eriteputkeä, sellaista joka on kyljestä auki ja plonksahtaa putken päälle.

Heti kotona sitä virittämään nippusiteillä ja oitis motarille ja 100 km/h lasiin.
Kylläpä vaan vaimentuivat! Nyt aisti hieman värinää stongassa, ehkä asennan vaimennustapit päihin.
Jalkaterät ovat ehkä vähän kippurassa mutta täytyy lisätä kumityynyt kantatukiin.
Kovin kaunishan tuo rötöstys ei ole mutta pitkällä matkalla paikallaan. Samaten pehmeä solumuovi rätvääntyy (tks kuvaa) mutta yhdestä putkesta riittää tavaraa varaosiksi.
oli vain ihan sandaalit jalassa näillä keleillä joten ajosaappaiden kanssa meno voi olla vielä vaimeanpaa.
Olikohan Bauhaus tai BIltema mistä tuon hankin, mahdollisesti sitä voi löytyä mustanakin

* * *

Vaihteen lonksahtelevat kuuluvasti. Samaten kytkinlamellit meinaavat "liimaantua" joten aamulla vedän ensi kakkosen ja sitten ykköstä. Jotenkin myös neloselle saa vaihdetta joskus jotenkin pakottaa. KYtkimen säätö ymmärtääkseni ok.
Onkohan SHELL Spirax 80-90 W SAE liian paksua...?

JAWA seisoo nyt 4 --- 6 viikkoa loman takia ( Inez koira EI suostu hyppäämään kyytiin) ja kirjoittelen Pohjoisesta jos satun eksymään netin ääreen jossain maalikylässä.

BR//Yufenau
-ja Volvo 940 turboIC 1 bar ahtopaineella hörähtää klo 18:30

18.7.2010 12:58

Tuohon vaihteiston toimintaan en osaa sanoa muuta, kun että kytkinvaijerin säätö kannattaa tarkistaa. Jos vapaaliike on yli 4mm niin kytkin ei irrota kunnolla. Sitä vapaaliikettä ei tarvitse olla paljoa. Senverran vaan ettei vaijeri kanna. Kuuluvasti ne vaihteet kuuluukin Jawassa loksahdella. :) Ei se vaarallista ole, antaa loksua vaan!

Tosin jos vaihteita vaihtaa automaattikytkintä käyttäen, niin silloin ne vaihteet kolahtelee normaalia kovemmin. Omassa Jawassani automaattikytkin on pois käytöstä, eli ajelen käsikytkintä käyttäen. Mielestäni näin vaihteisto toimii äänettömämmin ja pehmeämmin. Tämä on tosin vain minun mielipide. 80w-90 on ihan oikea viskositeetti vaihteistoöljylle. Itse olen viimeaikoina käyttänyt Belrayn Gear saveria. Samapa tuo melkein on kunhan on märkäkytkimille tarkoitettua se öljy.

PS. Oli muuten hienon ajelun Jawasakki järjestänyt eilen. Helsinki-Lahti-Porvoo. Mukana oli mm. venäläisiä ja saksalaisiakin. Itse opastin nuo venäjän pojat Haminasta Helsinkiin vanhaa helsingintietä pitkin. :) Videota ajoista tulee Youtubeen jahka saan materiaalin kasaan.

24.7.2010 12:10

Tuossa viikolla tilasin Voimakoneelta sitten uuden eturenkaan Jawaan. Ei sillä, että vanha olisi loppuun kulunut mutta 10v ikä on renkaalle kyllä liikaa. Orkkisrengas 25,5tkm ajettu ja puolet kulutuspinnasta jäljellä. :D

Samanlaisen Mitas H-04:sen olisin tilannut mutta olivat kuulemma loppu. No laitoin tilaukseen Mitas H-06:sen(sama kuvio kun takarenkaassakin). 51€ ei ole kyllä mikään paha hinta noin hyvästä renkaasta. Ja mikä tärkeintä, paistettu tämän vuoden puolella. Veikkaan että tuonkin renkaan kanssa käy sama juttu, että ikä tulee vastaan ennenkun kulutuspinta loppuu. ;)

Eilen tuli sitten viimeinkin vaihdettua jarrunesteet. Vaikutti siltä, ettei ole aikaisemmin edes vaihdettu. :) Senverran oli töhnää säiliön pohjalla ja ruosteenruskeaa oli "jarruneste" väriltään. Hyvin kuitenkin lähti paskat pois kun pari säiliöllistä huuhtelin puhdasta nestettä läpi. Ja kylläpä parani jarrutunto! Voi melkein verrata Mitsin Crimeca jarruun tehon puolesta. Oli varmasti vettä ja muuta paskaa seassa niin paljon että vaikutti jarrun toimintaan. Eipä ole tarvetta teräspunosletkulle, kun on orkkiksellakin noin tunnokas. ;)

Nyt sitten jäi taas vaihteeksi Jawa huilaamaan ja Mitsi kirmaa vuorostaan. Jawa tulee ajoon viimeistään sitten kun Venäjälle tulee seuraavan kerran lähdettyä...