Esittele nykyiset ja entiset yli 125cc pyöräsi täällä! Kokemuksia, kuvia, projektijuttuja tms...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja yli 125 kuutioisten moottoripyörien esittelemiseen. Mopo- ja kevytmoottoripyöräalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

Re: Jawa 350/640 '01

10.7.2011 19:57

Tervetuloa vaan foorumille! Tosiaan Jawa 350/638 Twin Sport on semmoinen ruovi peruspyörä mikä kestää kovempaakin käyttöä(myös oiva talvipeli). Mutta jos verrataan XT 350 ja TS 350, niin ajomukavuudessa ja suorituskyvyssä XT vie voiton kirkkaasti. Mutta mitä tulee huollon helppouteen ja ennenkaikkea ylläpitokustannuksiin, vie taas Jawa Yammua 6-0.

TS mallihan on vielä tuolla "karvalakkikoneella" eli kärjellisellä PAL-virtalaitteistolla sekä ilman öljypumppua. Monelta olen kuullut noiden 638-kärkikoneen tuottavan harmaita hiuksia sähköjen osalta(lataus ja kärjet). Itseasiassa tuo 638 on koneeltaan virtalaitteita ja kytkinkoppaa lukuunottamatta täysin sama, kun näissä 2000-luvun 640-malleissa. Eli sen saa melko pienellä vaivalla "modernisoitua", mutta siinä ei ole välttämättä mitään järkeä, sillä valmiita alle 10v vanhoja 640-jawoja saa nykyään pilkkahintaan.

Ajettavuudeltaan nuo 638 ja 640 eivät juurikaan eroa toisistaan. Suurin ero lienee 640 mallin levyjarru etunen, mikä on huomattavasti TS:än kaksinokkaista rumpua parempi. Ulkönäköasioista voi tietysti aina kiistellä, mutta Jawan kyseessä ollessa se ei yleensä ole ostokriteereistä tärkeimpiä. :)

Jos Yammu alkaa olla loppuunajettu ja vaatii kohta isompaa remppaa, niin Jawa voi olla järkivalinta. Etenkin, kun ajattelee osien hintoja. Jawaan tekee esim. täydellisen yläkertarempan kevyesti alle satasella eikä sitä tarvitse tehdä yhtään sen useammin, kun XT:hen. Ja kummassakohan ko. operaatio on helpompi(lienee turha kysyä). ;) Ketjut on täysin koteloitu joten niitä ei tarvitse olla pesemässä ja rasvaamassa alinomaa, niinkuin avoketjullisessa XT:ssä. Verraton ominaisuus hiekkateitä ajatellen. Suorituskykykin Jawassa on nykyliikenteeseen täysin riittävä. Ei jää jalkoihin missään tilanteessa varsinkaan 1-päällä ajettaessa.

Loppujen lopuksi valinta kannattaa tehdä huolella ja valita hyvä yksilö. Tosin Jawassa huonon yksilönkään valinta ei ole samanlainen katastrofi, kun monen japsilaisen kanssa koska osien hinta on vain murto osa niiden ryöstöhinnoista. Ja onhan Jawalla ajamisessa tietty huumoriaspektinsa. Vetää puoleensa lähinnä vanhoja ja karvaisia miehiä. :lol: Aina saa huoltiksella olla vastaamassa samoihin kysymyksiin. :) Ei kun Jawalle hanaa! http://www.youtube.com/watch?v=8gLO80Au2TI

Re: Jawa 350/640 '01

11.7.2011 1:10

[quote="specialisti"]Tervetuloa vaan foorumille! Tosiaan Jawa 350/638 Twin Sport on semmoinen ruovi peruspyörä mikä kestää kovempaakin käyttöä(myös oiva talvipeli). Mutta jos verrataan XT 350 ja TS
(...)
Jep,
Moro pikkuhannu ja tervetuloa ihmemaailmaan nimeltä JAWA!

Juuri tulin Turun saaristoreitiltä -kaikkine kiemuroineen ehkä 500 km.
JAWA pelasi täysin moittettomasti ja niinkuin Specialisti kertoi niin /kukaan/ ei puhutellut Harrikkamiehiä ym vaan Jawa nykyajan kotkotuksineen (levyjarru, vaihtovirtalaturi, automaattivoitelu, koteloitu toisioveto, ym...) kiinnosti ja keskustelu riitti.
Myös viikkoa ikaisemmin toteutunella Paris (!) Estonia reissulla -noin 400km- kokemukset olivat positiivisia etenkin kun ajokelit olivat loistavia.

Muutamia huomioita:

-takaketjun voiteluväli voi olla tosiaan 5000 km ja ylikin. Liika rasva vaan pakkautuu eturattaan juureen automaattikytkimen kotelon alaosaan.
Tosin olen ollut tekevinäni mielenkiintoisen havainnon: Tämä ylimääräinen pakkautunut vaseliini (minulla legendaarinen SHELL Retinax A) on selvästi mustunutta ja ehkäpä vähän tiivistää sitä eturattaan kotelointia, alaosastaan...

-ketjun kiristyksen tein viime kesänä abt 4000 km sitten, ei tarvetta kiristykseen

-kummallinen krah-krah soudin alkuperä ei ole selvinnyt. Rasvaustarpeen muuten yhteydessä huomasin samanlaisen lankapannan kuin on eturattaan haitarin kiristyksessä. Oli vähän väänynyt ja katkennutkin. Miten se on voinut sinne joutua? Kokoonpanovirhe...? Jokatapauksessa se ei krah-krah efektiä poistanut. Ikäänkuin yläpään takahaitarissa on kolo/reikä tuota rautalankapannan taivutettua päätä varten mutta en ymmärrän sitä pitääkö se olla pongottamassa haitaria edullisesti.

-Oilmasterin öljyn syöttö on siinä "viivan kohdalla". Eipä savuta hana aukikaan. Karkeasti laskin että öljynkulutus vastaa noin 2% seosvoitelua. Ei paha.

-Olen käyttänyt Bilteman 2-T synteettistä mutta enpä tiedä laadustansa; olikos Specialisti kun mainitsi että ainakin Teboil 2-t öljyä kannattaa välttää... Anyway, nyt minulla on Mobil joku Racing 2-Stroke jotakin, punaista.

-Uudet alkuperäiset Mitaksit kumeina pelaavat ja pito tuntuu hyvältä. Ne vanhat 10 vuotta kovettuneet reagoivat tosi herkästi asfaltin pitkittäissaumoin. Siis myös renkaan "elävyys" oli kärsinyt niillä kovettuneilla vanhoilla.

-Oikein ikivanhat äijät väittivät JAWAsakki kokoontumisessa että Mitas -renkaissa käytetään nykyisikin jopa kumia ja että pito sen mukainen, mutta toisaalta vanhn ystäväni väitti että sateella ei pidä paikkaansa.... tiedähäntä tästäkin.

-Lomien jälkeen elokuussa vedän äänenvaimentimen sisustat pois ja on meilenkiintoista nähdä mitä "dekarbonization" operaatiota ne ne vaativat ts kuika karstaantuneet.

-Maksimi sylinterinpään lämpötila -mitattuna tulpan alta "anturiprikalla" KOSO mittarilla on kovassa huudatuksessa näillä helteillä kohonnut max +145 C deg.
Lentokonehommista tiedän että max pyörii niissä ympyröissä about 220... 250 C deg, joten varaa näyttää olevan. Myöskää alkukäyrät eivät ole ollenkaan sinistyneet.
Saattaapi olla että nykyisistä synteettisitä öljyistä on apua vastoin Simpasen väitteitä -joita muuten kyllä kannattaa yleensä kuunnella.

BR// Yufenau

Re: Jawa 350/640 '01

11.7.2011 19:28

No nyt on Jawalla otettu koeajot ja hiukan kahteen suuntaan vetää... :s

Käynnisty/vaihdepoljin on mahtava keksintö, samoin vaihdepolkimen käyttö kytkimenä. Äänet on kohdallaan, varmasti huomataan. Vääntöä on kaksitahtiseksi, mutta vääntöalue melko kapea verrattuna yksipyttyiseen nelarijammuun...
Yllättävän kevyesti kulkee.

Vaihdepoljin on metallimiehelle, sadasosamilleihin ja japsien hipaisemalla toimiviin vaihteisiin tottuneena melko eläväinen, ei ihan saappaankärjellä saa vaihdetta kohdalleen. Muutaman kerran jopa välivapaa löytyi...

Tärinä 50km/h vauhdissa on sellainen, että ei kovin pitkiä reissuja viitsisi tehdä, tytöt kyllä tykkäisi.. :lol:
Myös 6 vaihteisen jälkeen 4 vaihdetta tuntuu hiukan oudolle, juurikin 50 vauhdissa 3 on liian lyhyt ja 4 liian pitkä...

Kun lähdin koeajon jälkeen omalla jammulla, tuntui oudolle, kun vaihteet pelaa ja montuissa ei keula iske takaisin, tosin XT onkin tehty huonollekin tielle...

Yön yli täytyy miettiä ja vielä pitäisi tutulle tielle päästä ajamaan, mutta jos kaupunkinopeuksissa ajelu on noin vaikeaa, taitaa jäädä väliin.

Kyseinen yksilö on muuten varustettu kärjettömällä sytkällä, joten ei ongelmia sen puoleen.
Pytyt porattu, männät, tapit, laakerit ja renkaat vaihdettu, joten bensaa ja öljyä lisäämällä melko pitkään pääsisi...

Jammuun on irtopytty, joka odottaa porausta, joten ei siihenkään kalliita remontteja ole tiedossa...

Re: Jawa 350/640 '01

11.7.2011 20:19

Jawalla kaupunkipyöritys on juuri parasta osaa, moottorissa riittää paukut hyvin ja vaihteensiirtoinnovaatiot pääsee elementtiinsä.

Minulla ei jawa tärise ja pärise juurikaan taajamassa, lähinnä tärinä löytyy kovilta kierroksilta moottoritiellä ja kylmällä koneella 80km/h->
Tuli rantasalmella käytyä eikä sillä matkalla ainakaan tärinät vaivanneet yhtään, nyt on 18tkm ajettu yksilö alla.

Nuo tärinät asettuvat koneen sisäänajon aikana. Minun yksilöni oli melkoisen rasittava ensimmäiset tuhannet, kun kone tärisi, ylikuumeni ja ties mitä.

Re: Jawa 350/640 '01

11.7.2011 20:38

Tuossa lueskelin vanhoja ketjuja, ja pari asiaa;

Käyrän ja putken välissä (kromiputket) vuotoa havaittavissa, eli voisiko tuon tiivistys, mahdollisesti jopa hitsaus auttaa?
Ilmanputsari on mallia hengittävä, eli Bilteman vaahtomuovitötsä. Kuulemma helpompi irroittaa kaasari, mikä varmasti totta, mutta meneekö säädöt sekaisin?

Onko etuiskarin tosiaankin tarkoitus paukauttaa käsille, jos on monttu tiessä, koeajaessa pariinkin otteeseen kolahti pahasti...

Onko siis se 6000 km vielä ajettava, jotta on sisäänajettu, jos 4000 on vasta porauksen jälkeen päästelty? :D

Kyllä tuo vaan jotenkin jäi vaivaamaan, vaikka XT on varmasti parempi ajotuntumaltaan, mutta Jawassa on jotain kiehtovaa...

Täytynee huomenna vielä kerran koeajaa, tai pyytää myyjä käymään, jotta saa omalla kylällä käydä lenkin heittämässä, voi paremmin tutustua mopoon...

Re: Jawa 350/640 '01

11.7.2011 21:39

Niin pari asiaa vielä...

Jostain olin lukevinani, että tähänkin voisi asentaa tuoreöljyvoitelun, se olisi kyllä melkoisesti helpompaa, kuin tankkiin sekoitella...

Miten helppo olisi etupää vaihtaa uudemmasta, jolloin olisi levyjarru rummun sijaan?
Ei kai rummussakaan mitään vikaa, mutta onhan levy hiukan ehkä tehokkaampi, ainakin edessä... :roll:

Re: Jawa 350/640 '01

11.7.2011 22:27

Pikkuhannu kirjoitti:Niin pari asiaa vielä...

Jostain olin lukevinani, että tähänkin voisi asentaa tuoreöljyvoitelun, se olisi kyllä melkoisesti helpompaa, kuin tankkiin sekoitella...

Miten helppo olisi etupää vaihtaa uudemmasta, jolloin olisi levyjarru rummun sijaan?
Ei kai rummussakaan mitään vikaa, mutta onhan levy hiukan ehkä tehokkaampi, ainakin edessä... :roll:


Tuorevoitelun asennus hoituu tietääkseni asentamalla 640 mallin kytkinkoppa pumppuineen+letkuineen ja värkkäämällä jonkinlainen öljysäiliö. Asiaa lienee syytä kysellä simpasen vesalta iittalasta. Puh. 050 383 5350

Keulan vaihto pitäisi olla aika bolt-on hommaa. Muistaakseni liukuputket ovat identtiset ja keula muutenkin, lukuunottamatta levyjarrun korvakkeita 640 mallissa. Tietysti tarvitset myös 640 jarrukahvan.

Jawan vaihteistoon kun tottuu, niin sehän on aivan helppo käyttää. Vaihteet vaan kytkeytyvät hiukan hitaammin, kun japseissa mutta sehän ei normiajossa haittaa. Lisäksi asiaan vaikuttaa myös onko automaattikytkin säädety oikein ja mitä öljyä on vaihteistossa. Oman vivahteensa koneen luonteeseen tuo vielä erittäin raskas kampiakseli, joka tekee koneesta miellyttävän rauhallisessa ajossa.

Tuosta ilmanputsarista vielä, että 2t koneessa on aina oltava erityisen tarkka noiden kaasarin säätöjen kanssa. Liian laiha seos auheuttaa usein ylikuumenemis ja sitäkautta kiinnileikkaamis vaaran. Jos ilmanputsari on vaihdettu hengittävämmäksi, niin suuttimia on suurennettava sen mukaisesti. Helpoin tapa saada säädöt kohdalleen, on laitaa alkuperäinen putsarikotelo ja paperisuodatin paikalleen alkuperäisten suuttimien kera. Näin pysyvät myös imuäänet siedettävällä tasolla. :)

Tuo kokeilemasi yksilö vaikuttaa aika epämääräiseltä. Suosittelen kokeilemaan myös hyväkuntoista 640-mallia. Niitä kun saa nykyisin lähes uutta vastaavia jopa alle 1500€ hintaan(voiko mopoilu tästä enää halvemmaksi tulla?)! Voi olla että yllätyt suuresti! :P

Re: Jawa 350/640 '01

11.7.2011 23:58

Joku meinaa nyt ruveta oikein hulluttelemaan. meikäläisen yksi mopoista joka joskus täytyy vielä omistaa ja päästä testaamaan todenteolla on juurikin yammun 350cc enska. oli sitten xt tai tt. tt:llä joskus ajaneena niin tykkäsin kyllä laitteesta, tyypit oli vaan vähän turhan lyhyet niin ei ole oikein vertailupohjaa. samaten jawalla ajot on rajoittuneet tuon männän 350cc sporttiin josta en tiedä kuinka paljon eroaa tavan stylestä, ei ollut huono ei, sanoisin että teikäläinen on vaikean paikan edessä. molemmissa pyörissä on varmasti jotain todella kiehtovaa :)

Re: Jawa 350/640 '01

12.7.2011 11:27

Taidan toistaiseksi pysyä kuitenkin XT:ssä.
Sekin oli aivan kammottavassa kunnossa, kun ostin, tankki lommoilla, armeijan mattavihreä maali, katteita puuttui, kulutusosat kaikki lopussa, kulki jopa 80km/h kaasu pohjassa yms pientä.

Jokin siinä vaan kiehtoi ja kesän sitä enemmän rakentelin, kuin ajoin, nyt on uudet maalit, lamput kulutusosat, moottoritiellä eilen helposti 110km/h mittarin mukaan pintakaasulla...

Jammulla ajaa helposti kaupungissa, ajoasento on mukavan pysty ja näkee kauas.
Maantiellä menee, oli sitten asfaltti tai hiekkatie.
Metsäänkin pääsee, ja jopa suosta on helppo nostaa pois, kun painoa ei liikaa ole.

Jos Jawan purkaa ja kasaa vaikka pimeässä, niin kyllä minä XT:nkin puran ja kasaan taskulampun valossa melko pienillä työkaluilla... :D

Täytynee odotella, jos sattuisi parempikuntoinen ja uudempi Jawa eteen, Tramp olisi kaikista paras malli... :)

Re: Jawa 350/640 '01

12.7.2011 13:46

jos xt:n kone on samanmoinen kapine kuin tt:n vastaava niin kone on muistini mukaan todella miellyttävä, sitkeä alhaalta mutta silti tarjoaa ns. huipputehoa kokoonsa nähden suhteellisen miehekkäästi.

Meikäläinen kyllä varmaan jawoista kääntyis stylen puoleen, kun sport ei kuitenkaan ole niin sport sport että sellaisen hankkisin mutta style taasen vaikuttaa semmoiselta yleispyörältä joka ei ole huono missään mutta toisaalta ei välttämättä erikoisen huippukaan missään (kenties hiekkateillä/huonokuntoisella kestopäällysteellä?) eli todellinen työjuhta. Periaatteessa hankintahinnaltaan tuollainen voisi olla tälläiselle tuuliviirille kuin minä, mutta sitten taas se eroonpääsy? onko näillä miten markkinoita?

Re: Jawa 350/640 '01

12.7.2011 19:05

Sportin edut styleen verrattuna :
-Katteen vakauttava vaikutus kovemmissa vauhdeissa(testaamani style vipatti yli satkun vauhdeissa etupäästä melko häiritsevästi siihen tottumattomalle)
-Vähentää pyörteilyä kuljettajan rinnassa ja siirtää sen hartioihin 182cm pitkällä.
-Koneen äänet aavistuksen hiljaisemmat kuin stylessä(kate peittää)
-Super mega hc ulkonäkö
Eroa sportilla ja stylellä on tosiaan vain tuo etukate.
Miinuksia katteessa on sen heikko laatu, hankala purkamis/kasaamisoperaatio, estää osan huoltotöistä jotka on stylessä heti tehtävissä purkamatta mitään ylimääräistä. Myös varaosien saanti katteeseen on melko kyseenalaista.

Tuommoinen jawa on ihan kiva käyttövekotin jos sattuu hyvä yksilö, nuo kun on valmistettu vähän laadusta tinkien varsikin tarvikkeiden osalta.
Myös valupyörien maalit hilseilevät pois, etukatteen maali kuplii, teräsosien hitsaussaumat puskevat ruostetta jne jne.

Edullinen pyörä pitää, mutta se luonnollisesti näkyy siellä täällä.

Re: Jawa 350/640 '01

12.7.2011 21:07

Tosiaan Jawa on ehdottomasti edullisimpia pyöriä pitää kokoluokassaan. Itse olen ajanut nykyisellä 01' stylellä 3v ja n.25tkm(8tkm ostohetkellä)ilman minkäänlaisia varsinaisia vikoja. Kertaakaan ei ole temppuillut tienpäällä. N.80% ajosta 2-päällä ja pisimmät yhtämittaiset reissut olleet 3-4pv/1000km. Matka-ajossakin mukava erittäin tilavan ajoasennon ansiosta. Polvikulma varmasti luokkansa loivimpia. 17l tankki ja yksilöstä riippuen 4-6,5l/100km kulutus on sekin varsin maltillinen, kuten myös öljynkulutus(tuorevoitelumallissa).

Mitään sporttista vauhdin hurmaa tällä ei saa, mutta perusvarmana ja superluotettavana käyttöpyöränä hinta-laatu suhteeltaan erinomainen. Ja tämähän on jo minun toinen styleni. :) Edellisellä 02' mallilla ajoin 2v ja 22tkm ilman pienintäkään teknistä vikaa. Myin silloin jossain mielenhäiriössä pois ja seuraavana kesänä taas style alla. Nykyisen Jawan olen ajatellut pitää vielä monta vuotta. Puhtaasti luotettavuden takia.

On käynyt kyllä mielessä rakentaa tuosta hieman "matka-enska" mallisempi 21' etusen sport-mallin katteen yläosan ja parempien takaiskarien kera. Valmis Tramp:han olisi parempi, mutta turhan hintavia ja saatavuus huonoa tällä hetkellä...

Re: Jawa 350/640 '01

13.7.2011 15:03

Tomppade kirjoitti:jos xt:n kone on samanmoinen kapine kuin tt:n vastaava niin kone on muistini mukaan todella miellyttävä, sitkeä alhaalta mutta silti tarjoaa ns. huipputehoa kokoonsa nähden suhteellisen miehekkäästi.

Meikäläinen kyllä varmaan jawoista kääntyis stylen puoleen, kun sport ei kuitenkaan ole niin sport sport että sellaisen hankkisin mutta style taasen vaikuttaa semmoiselta yleispyörältä joka ei ole huono missään mutta toisaalta ei välttämättä erikoisen huippukaan missään (kenties hiekkateillä/huonokuntoisella kestopäällysteellä?) eli todellinen työjuhta. Periaatteessa hankintahinnaltaan tuollainen voisi olla tälläiselle tuuliviirille kuin minä, mutta sitten taas se eroonpääsy? onko näillä miten markkinoita?



Sama kone, taitaa eroa olla vain kaasareissa ja rungon suhteen alustassa.

Taidan vielä tosiaan jättää väliin, koska jammuunkin on uponnut sen verran aikaa ja rahaa, että ei ihan äkkiä viitsi vaihtaa. Kun vielä saa toisen pytyn porautettua, on siinä muutamaksi vuodeksi käypä peli.

Eipä nämä yksimukiset nelaritkaan mitään kaikista herkimpiä laitteita ole. Jammun koneillahan ajellaan parikin kertaa mittarin ympäri helposti.

Isäukko ajelee 250 Viragolla, 180 000km on ajeltu ja ei mitään isompia ole tarvinnut tehdä...

Jos sitä joskus hiukan rikastuisi, niin varmasti kakkospyöräksi Jawa ehdottomasti hankittava, ainoana ei välttämättä ihan mene. Ja on se oltava 640, tuoreöljyvoitelu ja levyjarru on kyllä sellaisia puutteita 638:ssa, että jää nyt väliin. Ellei nyt sitten tajutonta välirahatarjousta tule väliin... :D

Re: Jawa 350/640 '01

13.7.2011 22:16

Jawa vaan polttelee, laitanpa linkin ko. laitteesta, mielipiteitä saa esittää...
Joku siinä vaan kiehtoo...

Olisihan tuossa ainakin projektia, uusi maali ja tarrat pintaan, sekä tuoreöljyvoitelu ja levy eteen... :roll:

http://www.nettimoto.com/jawa/classic/1151972

Re: Jawa 350/640 '01

14.7.2011 11:29

Pikkuhannu kirjoitti:Jawa vaan polttelee, laitanpa linkin ko. laitteesta, mielipiteitä saa esittää...
Joku siinä vaan kiehtoo...

Olisihan tuossa ainakin projektia, uusi maali ja tarrat pintaan, sekä tuoreöljyvoitelu ja levy eteen... :roll:

http://www.nettimoto.com/jawa/classic/1151972


Eipä tuo varmasti paha olisi, mutta jonkunverran sun on saatava välirahaa Yammustasi. Kulutusosiltaan näyttäisi olevan aikas ok ja maalipintakin vaikuttaa alkuperäiseltä. :) Mutta tuo ilmanputsari epäilyttää. Onkohan suuttimia vaihdettu sen asennuksen jälkeen? Kysy myyjältä, että löytyykö alkuperäinen putsarikotelo vielä. Koeajollahan ne säädöt sitten selviää. Jos kone vetää puhtaasti ilman röpellyksiä ja booailuja niin oletettavasti on kunnossa. Silti suosittelen laittamaan org putsarikotelon...