Esittele nykyiset ja entiset yli 125cc pyöräsi täällä! Kokemuksia, kuvia, projektijuttuja tms...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja yli 125 kuutioisten moottoripyörien esittelemiseen. Mopo- ja kevytmoottoripyöräalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

Jawa 350/640 '01 (50 000km 12.10.2014)

29.6.2008 18:27

Luulin että pystyisin olemaan ilman Jawan type 640:stä. Olin väärässä. :) Tämmöinen 8200km rullailtu työhepo tuli jälleen tallin: http://www.motot.net/galleria/showphoto ... /cat/35321

Härveli on varustettu aidoilla Tsekkiläisillä sivulaukuilla ja Kappan tarvike pleksillä. On muuten hauska juttu, että rekisteriotteessa lukee 638 Chopper ja sivukatteessa pelkästään Touring. :D Taas näitä Simpasen speciaaleja. :) No pääasia että itse tiedän mikä malli on kyseessä...

Ketjusuojan kumit ovat perinteisesti halkeilleet haitaristaan vuosien vähän ajon takia ja muitakin pieniä kulahduksia löytyy. Etupyörän laakerin menin jo rasvaamaan, kun hieman ääntivät.

Simpaselle täytyy rimpautella ja sopia joku päivä, että tulen näyttämään vekotinta. Pitäisi nimittäin saada selville mistä se yli 4000rpm tärinä johtuu. Se on yli satasessa niin voimakasta, ettei tahdo jalat tapeilla pysyä. Onneksi se rajoittuu vain jalkatappeihin. Kahdeksaakymppiä menee oiken mukavasti lievillä värinöillä, mutta siitä ylöspäin se on sietämätöntä.

Tiedän, että kyseessä on säätöhomma, sillä edellinen 640 styleni ei tärrännyt yhtään ennenkun oli 28tkm matkamittarissa. Kuitenkin noin vähän ajettu pyörä, niin säädöissät se vika täytyy olla.
Viimeksi muokannut specialisti päivämäärä 13.10.2014 20:28, muokattu yhteensä 2 kertaa

29.6.2008 19:00

Pakoputkien tiivisteet ainakin kuntoon. Sitten niitä imuvuotoja ja kaasuttimen puhdistusta, sytkä reilusti merkistä myöhäiselle, neulan säätö joko rikkaimmalle tai sitten keskiasentoon. Minulla täristää aika vähän näillä tempuilla. Niin ja sitä laadukasta öljyä, tulppien vaihto ja kontaktien tarkistus. Minulla oli todella sietämätöntä se tärinä varsinkin kun sytkä oli merkissä tai edes hieman siitä myöhäisellä.

29.6.2008 19:03

niin ja ihan selvä stylehän tuo on. Ei ole chopperia nähnytkään.
Onko varmasti oikea runkonumero :D?

Voi muuten auttaa siihen tärinään kun laittaa tuorevoitelusta vähän lisää tavaraa ja sitten luukutat moottoritiellä sen 110km/h mittarissa muutaman kilometrin. Se voi olla hissuteltu ihan piloille.

29.6.2008 20:10

Voi hyvinkin olla hissuteltu "piloille", kun edellinen omistaja oli reilu 60v ukkeli ja sitä edellinen vielä vanhempi. :D

Pakoputket vuotavat juuri ja juuri havaittavasti. Vaihteistoöljyt vaihdoin SHC:hen ja puhdistin kaasarin perusteellisesti. Mitkäs onknaan 640 koneen vakio suutinkoot ja seosruuvin asento? Ei löytänyt ohjekirjaa myyjä, mutta tänään laittoi viestiä, että löytyikin ja tulee postissa. :D

Suuttimet katsoin puhdistuksen yhteydessä ja ovat: 90, 65 ja 40. Neula oli keskilovessa, mutta laitoin alimpaan niin käy nätimmin tyhjää. Tuntuu joskus pitempään tyhjää käynnin jälkeen, että meinaa ikäänkuin "tukehtua" kun antaa kaasua nopeasti. Ei kuitenkaan aina. Voi olla väärä seosruuvin säätö...

Ketjutkin rasvailin ja totesin kireyden olevan sopiva. Renkaat on orkkikset ja hyvät edessä ja takana. Kun saa noita tärinöitä laimennettua, niin tässä on sopiva juhta vaikkapa eurooppa turneelle. :D

E: Sainpa ladattua pienen videontyngänkin kikottimesta: http://www.youtube.com/watch?v=33TOp3X78os

29.6.2008 20:23

Minulla tekee myös tuota tukehtumista. Pitäisi varmaan säätää sitä seosta hieman. Imuvuotoja en ole löytänyt niin siitä sen on sitten johduttava.

29.6.2008 20:33

http://www.youtube.com/watch?v=141cIuMM ... re=related

Tuossa videossa kehutaan kulkevan 185km/h :D

29.6.2008 22:54

Vähän pistää kyllä epäilemään. :) Saahan tuon aivan varmasti tuon menemään, mutta vaatii jo aikamoisia muutoksia. Tuplakaasarit, ajoituksien pidennys ja ylhäälle mitoitettu putkisto. Se on sitten eriasia mitä järkeä siinä touhussa on....

30.6.2008 21:02

Tuli säädettyä sitä syttyä liipaisupuolasta n.5mm myöjäisemmälle. Ehkä hieman lieveni tärinät yli 90km/h vauhdissa, mutta ei tarpeeksi. Tuli testattua motarilla myös huiput. Huimat 120km/h se meni ja kierrokset loppui kun seinään. Siihen asti kiihtyi oikein hyvin. Ehkä johtuu myöhäisestä sytystä. Niitä kumijousitteisia jalkatappeja pitää alkaa suunnittelemaan, sillä se tärinä rajoittuu ainoastaan tappeihin(kuten edellisessäkin Jawassa).

Tuo Kappan pleksi on tosi hyvä ja lisää ajomukavuutta kummasti. Ei pyörteilyä ja mukavasti ohjaa viiman pois kuskista. Vielä kun tilaan Simpaselta ne kaatumaraudat, niin laitan niihin kumiläpykät. Samalla isken käsisuojat kiinni. Sitten on koko kuski suojattu.

Perskele kun pitäis tietää mikä on Jawan seosruuvin vakio asento. Viittisikö vaikka MänTä kattoa manuaalista?

30.6.2008 21:47

vakio asetus on se perinteinen 0,5-1,5 kierrosta pohjasta. Tyhjäkäynti säädetään lämpöisenä 800-1000rpm.

Nuo arvot ovat siis kuristetulle jawalle. Aivan kuin seuraavatkin:
Main jet 100
jet of booster 72
air jet of booster 120
fuel econostat 50
choke 85
idling 40
idling throat jet 80
idle run's screw 1 +- 0,5
needle position first notch from top
needle valve 2mm diameter

Aika hyvin jawasi kulki tuon plexin kanssa! Pitääkö mittari kutinsa? Minulla on ainakin 40-50km/h vauhdeissa prikulleen tutkan mukaan. Suuremmissakin vauhdeissa on perässä ajellessa tutkaan 1km/h sisään.

30.6.2008 21:57

Tarkkojahan nuo Jawan mittarit on. Minulla näytti nopeusnäyttöön 89km/h kun tasan 90km/h oli mittarissa.

Mikäköhän ihme on tuo "fuel econostat"? Täysin vieras termi minulle. Mulla on tosiaan pääsuutin 90. Minkäs se Simpanen sinulle laittoi kuristusten poiston jälkeen? Vaihtoiko muita suuttimia kuin pään?

1.7.2008 6:45

Kaksi suutinta vaihdettiin. Olikohan sitten pääsuutin ja boostersuutin. Kokoja en kyllä muista.

Re: Jawa 350/640 '01

1.7.2008 22:16

Ei ollut tulppien vaihdolla vaikutusta mihinkään. Oli ne silti vaihdon tarpeessa ja toinen oli varmaankin orkkis Brisk. :D Se kone käy erittäin nätisti ja tasaisesti tyhjää kylmänä 1100rpm, mutta kuumana se jää n. 10 sek huutamaan sinne 2000rpm ja sitten tippuu alle 1000rpm ja meinaa sammua kaasua avattaessa. :s Jotenkin haiskahtaa imuvuodolle. Täytyy huomenna koittaa starttipilotilla riukkia tiivistepintoja josko löytyisi jotain...

Meinasin, että jos löytyisi vaikkapa käytettynä hyvät vanhan mallin pakoröörit, niin isken tuohon semmoiset. Lähinnä siksi, että ovat purettavaa mallia, joten ei tarvitse aina korventaa vaimentajia, kun mielii niitä putsailla. Lisäksi niillä tulee "Jawamaisemmat" pärinät. :D Onhan ne vielä komeammat kromiset. 8)

2.7.2008 15:12

Tänään sitten ajattelin, että notta perkele pöllytetäänpä hieman konetta motarilla. Vedin semmoista 115km/h kymmenisen km helvetillisillä tärinöillä ja sitten käännyin pienemmälle tielle. Sitten huomasin että ei vilkku syty. No ajoin levikkeelle kattelemaan tilannetta ja totesin, että vain vapaavalo ja jarruvalo pelaa. No ajelin sitten valoitta kotiin ja tarkastelin liitoksia ja vaihdoin sulakkeen. Sitten pistin käymään ja kaikki yhtäkkiä pelasikin.

Kun käytin konetta tyhjäkäynnillä n.1100rpm hetken, niin taas valot himmeni ja vilkut ei pelanneet. Sitten kun antoi 1700+rpm niin kaikki pelasi. Ilmeisesti latauksessa pienillä kierroksilla on jotain häikkää. Akun vaihdoin eilen uuden. Hitto kun en mitään sähköistä ymmärrä. Olisiko lataussäädin kömähtänyt tjsp?

2.7.2008 16:15

Koitappa ilman akkua. Pitäisi valojen jne palaa sitä mukaa kuin tulee kierroksia. Laita yleismittari kiinni akun napoihin ja katso jännitettä. Minun topikissani on vähän osviittaa vaadittavista jännitearvoista.
Yksi voisi tosiaan olla, että lataussäädin jaskana. Muuten voisin lainata omaani, mutta ne pirulaiset eivät tykkää väärin toimivasta laturista ja menisi äkkiä takuuhommiksi.

Harmi, että siinä on se regulaattori, muuten olisi ollut helppo testata! Käsittääkseni sieltä laturilta tulee aika miehekkäät voltit kierroksilla jos ei ole jännitteensäädintä välissä. Tyhjällä kyllä voit kokeilla asiaa korvaamalla sen pulikan perus tasasuuntaussillalla johon kytket laturin latausjohdot.

Tämä jawan "kytkentäkaavio" on kyllä yhtä tyhjän kanssa, kun siihen ei ole merkitty komponenttien nimiä. Arvaukseni olisi, että harmaat ovat laturin piuhat, musta on maa ja punainen menee akkumulaattorille. Sitä taas en tiedä, että minkä takia noita harmaita piuhoja on kolme? Olisko "kolmivaihe" virtaa :)? Joko niin tai sitten yksi noista (x, y ja 2 napa) on "paluu" ja kaksi piuhaa on ne itse virtapiuhat.

3.7.2008 21:47

Nyt on tosiaan nuo sähköongelmat historiaa. Rupesi pelaamaan täysin normaalisti, vaikka en ollut varsinaisesti tekevinäni mitään. :) Tarkistelin vain liitoksia ja vaihdoin sulakkeen...

Pakoputket tiivistin samalla metodilla, kuin MänTä mutta sillä ei ollut mitään vaikutusta tärinöihin. Samalla tuli katsottua pakokanavista mäntien tilaa. Sylinteritkin olivat kuin juuri hoonatut ja karstaa hämmästyttävän vähän. Sisäänajo siis jatkuu. :D

Ainoaksi vaihtoehdoksi jäänee jalkatappien muuttaminen kumikiinnitteisiksi. Meinasin semmoisia ihan pieniä kumityynyjä(samantyylisiä kuin auton koneissa mutta pieniä), missä kierre molemmissa päissä, laittaa tappien kiinnitysreikään ja tapit niihin kiinni. En vaan tiedä ovatko tarpeeksi jäykkiä, että kestää taittumatta pahasti alle. Täytyy niitä vielä ihmetellä. Onneksi se tärinä on vain niissä tapeissa....

Muutama satku on tullut tuolla jo ajeltua ja todettua täysveriseksi matkapyöräksi(lukuunottamatta tärinää). Kulkee todella vakaasti ja jousitus pelaa hyvin myös nupukivikaduilla. Pleksi ohjaa viiman hyvin pois kuskista. Kiihtyy rampista kevyesti sinne 110 pintaan puolella kaasulla alle 4500rpm. Ilman tärinöitä voisi vaikka eurooppaa lähteä kiertämään, ei jäisi ainakaan pyörästä kiinni(kuskista enemmän). ;)