Esittele nykyiset ja entiset yli 125cc pyöräsi täällä! Kokemuksia, kuvia, projektijuttuja tms...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja yli 125 kuutioisten moottoripyörien esittelemiseen. Mopo- ja kevytmoottoripyöräalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

Suzuki Gsx-r 750 -00

18.6.2008 19:33

Eli tommonen 00 seiskapätkä gixeri tuli hankittua Zx6R:n seuraajaksi. Pyörä on 2-kilpinen, kuitenkaan etu- ja takahäkkiin ei ole koskettu millään tavalla, katteissa ollut vaan ympäriinsä jälkiä. Katteet korjattu ja maalattu Suzukin keltaisella(alkuperäisväri). Teknisesti vaikuttaa hyvältä, ja ulkoakin ihan siisti. Ajettu on tällä hetkellä 38tkm. Pyörä on melko vakiokuntoinen, vain Mra pleksin ja termignoni vaimentimen osalta poikkeaa vakiosta.

Tehojahan tästä Suzuki lupaa 141hp, ja pyörä painaa kuivana 166kg. 0-200 on testeissä mennyt 8s pintaan, 8,1s parhaimmillaan. Vain muutamat kiloset sportit omaa paremman 0-200 kiihtyvyyden. Eli suorituskyky kyllä riittää ja minun tarpeisiin jopa vähempikin riittäisi.

Ajokokemuksista(nyt n.500km) sanottakoon, että tähän asti on hyvin pelannut. Entiseen Zx6R:ään verrattaessa, suzukin kytkin ja vaihteisto ovat jäykempitoimisia kuin kawassa, siitä miinusta. Jalkatapit ovat ylempänä ja taempana sekä tanko edempänä ja matalemmalla kuin ex-kawassa, joten ajoasento on tiiviimpi ja kyykympi. Kawa oli siltä osin mukavampi normaaliajossa. Gsx-r vääntää ala- ja keskikierroksilla hieman paremmin kuin Ninja, ja ylhäällä myös on vähän enemmän ruutia. Suzukin digimittarin mittarivirhe tuntuu tässä vaiheessa oudolta, kun kawan analoginen mittari heitti 100km/h vauhdissa 1-2km/h. Gixerin digi näyttää jo 100km/h todellisessa nopeudessa lähes 115km/h lukemaa. Mittarivirhe on häiritsevä, kun 100 alueella saa ajaa sitä 120 lasissa. Kaitpa siihenkin tottuu. Tämä heitto ei tosin tunnu olevan yksistään Suzukin ominaisuus, vaan kun testejä katsoo, niin kaikkien nykypyörien digimittarit näyttää yhtä yläkanttiin. Kuva pyörästä galleriassani.

Seuraavaksi kunhan rahaa saa vähän kasaan on tarkotus laittaa pyörä alle 25kW papruihin ja takarengas alkaa olemaan vaihtokunnossa.

18.6.2008 20:00

Tuohon mittarivirheeseen viitaten, niin ootko varma että välitykset ja rengaskoot on vakioita? Piikkiä pienempi ratas eteen ja mittarivirhe on tuota luokkaa.

Ainakin 140km/h mittarissa omalla suzukilla vaikuttaa hyvin pitävän paikkansa.

18.6.2008 20:07

Komee pyörä ja aika hyvä teho/painosuhde.

18.6.2008 20:20

Välitykset on vakiot. Kahteen nopeusnäyttöön ajoin, toinen näytti 100, kun oli 110 mittarissa. Toinen 98 kun oli 111-112 mittarissa. Eli niissäkin oli heittoa, pitäs gepsillä tarkistaa tarkemmin mitä se heittää. Ja renkaat on vakiokokosia.

18.6.2008 21:27

Tietoa kuinka paljon kuristaminen maksaa? Ja mistä kuristetaan? :)

18.6.2008 23:44

On tietoa. Kaasukahvasta kuristus+tehonmittaus tuossa 50km päässä olevalla pajalla (Ip-dynotest) on 120¤. Ja katsastus 40¤ siihen päälle. Eli 160¤.

Tuli tuo entinen Ninjakin niin kuristettua. Mitään tehtaan kurisarjoja ei jaksa edes ajatella. Kahvasta helpoin ja halvin, kun sattuu niin lähellä kahvakuristuksia tekevä paja olemaan.

27.9.2008 14:09

No ootkos ollu kuinka tyytyväinen pyörääs? ilmenny mitään tyyppi vikoja tai muita vikoja?
Kuinka paljon kesällä kertyi kilsoja ja minkä verran huoltoa?

27.9.2008 14:51

Joo ihan tyytyväinen olen pyörään ollut. Ajoasento on aika "tiukka" ja paino vahvasti käsillä, mutta siihenkin on tottunut. Kilsoja ei ole paljon tullut, johtuen rahatilanteesta, muutaman vähän pidemmän reissun olen heittänyt. Taitaa 2-3tkm välille jäädä mitä heinäkuusta tähän päivään on tullut. Ei ole mitään pahempia tyyppivikoja tai muutakaan ilmennyt. Osittain tuota vähäistä ajomäärää selittää myös se, että 1,5kk odottelin kytkinvaijeria monesta eri liikkeestä. Mikään liike niitä ei kuitenkaan saanut, aattelin että wtf kun näin yleinen pyörämalli ja osat käy 00-03. Maahantuojalta nyt viimein älysin tilata, ja vaijerikin tuli. Tai tyyppiviaksi voisi mainita, että tahtoo kytkinvaijerit olla aika kulutustavaraa, vaikka kuinka hyvässä rasvassa pitäisi. Johtuen siitä, että tuo suzukin kytkimen käyttömekanismi on todella jäykkä, ja vaijeri menee todella tiukalle mutkalle kytkinkahvan puoleisesta päästä, ja parempaakaan reittiä en sille ole keksinyt. Samoin tuo kytkimen käyttömekanismi yllätti, kierrekäytin irtokuulineen ja jousineen. Oma savottansa nyt muistella miten se tulee, ja muutama kuulakin oli tuossa ajassa jonnekin hukkunut sieltä. Ne tosin taisivat puuttua jo ennenkuin avasin koko systeemin. Olen "muutaman kerran" kironnut noita Suzukin ratkaisuja, varsinkin tuota kytkimen käyttöä(ei ole kyllä moista vastaan tullut missään), ihan kohtuullisen toimivia ratkaisuja, mutta vähemmän huoltoystävällisiä. Perushuoltoa olen vaan tehnyt, jos ei kytkinvaijerin vaihtoa lasketa. Öljyt vaihtanut kerran, takarenkaan jne. Jotenkin vaan katuenduro tyyppinen pyörä alkanut himottaa, ympärivuotiseen käyttöön. Se olisi ainakin se järkevämpi ratkaisu. Tosin suoralla kaupalla en tätä ala myymään, varsinkaan syksyllä, jos muutenkaan. Eli lähinnä joku Yamaha TT-R 600+ välirahaa olen ajatellut. En ole kaikkein kaahaavinta tyyppiä, mutta vauhdit nousevat NOPEASTI korkeiksi, mikäli kääntää kahvaa. Kalajoen lentokentällä n.kilometrin kiihdytysmatkalla kiihdytin vitosvaihteen rajottimeen asti, 280 mittarinopeuteen, eikä vauhti tuntunut missään. Kulki kuin juna. Ja mutkapätkällä taittuu myös ihan hienosti. Ja eri vaihteiden mittarinopeudet on 130-175-222-264-280-? muistaakseni, ja hakkaa kuitenkin rajottimeen vaihteet suhteellisen tiheään. Maantienopeudet tuntuu kävelyvauhdilta, jotenkin vaan pelkää että väärässä paikassa käyttää liian pientä vaihdetta ja suurta kaasukättä. Eli esim. motoparkiin tai jonnekin olisi hyvä päästä, tosin radalla ei katuvehjettä tekisi mieli kaataa. Pidemmät reissut on kyllä ihan mukavia, kun sopivan mutkaiset reitit valitsee, sillon ei nopeutta mahdottomasti tarvitse nostaa. Eikä kyllä enää tee mielikään nostaa, jotenkin sitä vaan alkanut virkavaltaa pelätä, ja nöyrästi pitänyt kierrokset alhaalla. Tosin joskus tulee pakottava tarve käyttää siellä punarajalla, sille en mahda mitään. Ja kerrankun sinne kiihdyttää, täytyy se kokea uudestaan. Näin kyykkypyöräksi tämä on melko kevyen oloinen käsitellä, ei kuitenkaan parhaimmillaan kaupunkinopeuksissa, niinkuin arvata saattaa. Koko ajan ei tarvitse tankkaamassa olla, 4,5l/100km on pienimmillään vienyt, ja 6l suurimmillaan.


Ajoltaan on hyvä enkä ole muutenkaan pyörän hankintaa katunut. Suzukille en ole merkkiuskollinen ollut, enkä ole vieläkään, mutta mukava pyörä silti. Dynossakin tuo kävi, samalla kun laitoin pikkupapereihin: Niinkuin tuosta näkee, on tehokäyrä hyvin lineaarisesti nouseva, pähkinänkuoressa- mitä enemmän kierroksia sitä enemmän tehoa. Ja tehokäyrä kääntyy laskuun vasta ihan himpun ennen rajoitinta. Normaaliajossa kone vetää tarpeeksi jo keskikierroksilta(5-6 tonnista), ei tarvitse missään tilanteessa vaihteita pudotella ohituksissa jos ei sitä itse halua. Siellä 8 tonnissa sitten alkaa repiä. 103,8kW/75,87Nm oli ihan hyvät max. lukemat.

http://www.motot.net/galleria/showphoto ... /cat/34752

Niin ja edit: Tulihan sitä myös eturenkaan laakerit vaihdettua kesällä. Ne olivat vasta 2tkm ajetut, mutta kuulostivat -ei terveiltä-, varmaan ex-omistajan kovakouraisesta asennuksesta johtunut. Olisi varmaan mennyt niilläkin, mut nyt voin olla asiasta varma ettei kuulat kurkkaa ulos kesken matkan.

28.9.2008 12:35

Kannattaa kokeilla lyhyempiä välityksiä. Mun mielest pyörä parani ainakin sen johdosta, mutta mistä kukaki tykkää. Joo ite en tässä vaihees oikee ymmärrä sitä, että kun nuo isot pojat puhuu et ei täs oo vääntöö ja tehoo. Kyllä tää nii pelottavan äkkiä sinne 200 kiihtyy että luulis riittävän. Ja melekin normi jampoilekkin mutkapätkillä pitäs tän riittää vallan mainiosti.

Ohittamisessaha on pakko pykältää yks tai kaks pykälää pienemmälle nii saadaa ohitettavallekki jotai iloa kun saa kuulla kunnon äänet. 8) Mut eihän se pakollista oo, 6 vaihteelki pääsee helposti ohi normi vauhdeissa jos vaa haluaa. Huippu pyörä on kyllä ja sulle tulee ikävä tätä jos pois vaihdat. ;)

28.9.2008 17:18

Nojoo. Mikä on sitten nopea, jos ei tämä? Aika harvaksi jää ne vakiopyörät mitkä tämän pystyy pieksemään. Esson baarissa niitä kusettelijoita varmasti löytyy.

Ja on tuossa nyt -1p edessä, mutta vaihdan kyllä 17p eteen. Matkakierrokset pysyy matalampina, ja polttoainetta vie varmaan hiukan vähemmän. Voihan sitä ohittaa pienemmälläkin vaihteella jos haluaa, itse en sitä kaipaa että taulussa on 2xx lukemat kun omalle kaistalle palaa. Kun kutosellakin pitää jo himmailla melko äkkiä, ettei rekkaaohittaessa ole kortti muutamaa kuukautta poissa, jos huono tuuri sattuu.

Niin ja mulle tässä on liikaa tehoja. Jossain motoparkissa voisi harjoitella niitä käyttämään, kadulla ei tee enään mieli.

29.9.2008 0:25

Joo ohan se kyllä noinkin. Mun on pakko opetella kadulla ajamaa kun ei viiti radalle yksin lähtee ajelee. Ja pitäähän sitä eka kadulla harjotella että kehtaa sinne radalle mennä! :)

30.9.2008 22:08

On vaan tullut koettua se että kadulla kahvanvääntö voi tulla yllättävän kalliiksi, vaikka ei muuta liikennettä vaarantaisi :| Ainakin itsellä lainvalvojat sattuvat kohdalle juuri sillonkun vähänkin availee.

30.9.2008 23:20

Joo no onneks on vielä opiskelija budjetilla että ei käyny nii kukkaron päälle, mutta se on kortin menetys on paaaaljon pahempi. :|

1.10.2008 21:59

Jep... eikä pikavoitotkaan mukavia. Tai se ettei b-kortin 2-vaihetta saa suoritettua. Toisaalta opiskelijabudjetilla, ainakin itselläni riittävän kallista tämä on muutenkin. Ei tee mieli niitä pikavoittoja maksaa, yhdenkun on maksanut.

15.4.2009 16:15

No niin pävitellään tätäkin topicia, kun pyörä on jo vähän ajossa ollut. Talven aikana tuli tehtyä perushuoltoa, ainakin:

-ilmansuodattimen puhdistus(k&n)
-linkun rasvaus
-syt.tulppien huolto
-uudet Motul 5100 koneeseen ja uus filtteri
-uusi kytkinvaijeri
-välitykset nyt vakiot 17/42, ennen 16/42
+toiset katteet entisten lisäksi(nyt kiinni), alkuperäisellä tarrasarjalla(sattui tallissa pieni accidentti, niin entiset katteet korjattu-> maalausta vaille)
-Nyt mittarissa n.39,5tkm
Varustepuolelle tuli motonetin halppis tankkilaukku hommattua, ja hyvin asiansa ajaa. Todella mukava oli ajella eilen, vaikkakin nämä sivutiet aivan kuravelliä. Pyörä toimi hyvin. Välitykset paremmat maantiellä kuin ennen, parkkiksella pyörittelyyn huonommat. Niinkuin arvata saattaa. Osiakaan ei näillä näkymin tarvitse juuri tilailla, uudet jarrupalat odottavat vaihtoa ja entisten kulumista. K&N pesusetti pitäs laittaa tilaukseen.

Nyt ajamaan, kun vielä keliä on. :)