Esittele nykyiset ja entiset yli 125cc pyöräsi täällä! Kokemuksia, kuvia, projektijuttuja tms...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja yli 125 kuutioisten moottoripyörien esittelemiseen. Mopo- ja kevytmoottoripyöräalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

Honda CX 500 '83 (project)

23.5.2008 23:36

Vaihoin pyörääni pakoputken tuossa iltasella. Foorumilta eräs henkilö lähstyi minua YV:llä ja kysyi että haluaisinko 2-1 pakoputken, ja tietenkin vastasin että kyllä! Vanha orkkisputki pois ja uus papatin tilalle :) Galleriassa pari uutta kuvaa:

Kuva

Otin videookin, youtube. Tyhjäkäynnillä yhtä hiljainen kuin vakioputkillakin.

Jotta ei ihan uunona olla, niin jotain tekstejä on vielä tallella mitä pyörälle aikaisemmin on vuosien varrella tapahtunut:

Noniin! Tuossapa se mun motopyörä on nyt sellaisena kun sen hankin 14.5.05.

Kuva

Ennen vappuahan me kavereiden kanssa se kasattiin about ajokuntoon ja jäin sitten odottelemaan poikien vastausta tarjoukseeni. Johon tulikin myöntävä vastaus 11.5. Eikun tekemään kauppasopimus ja baanalle, vakuutusyhtiöönkin ehtii viel joku päivä. Fennia pystyikin myymään minulle "edullisen" vakuutuksen, edullisemman kuin kukaan muu minun tapauksessa.

Kävin sitten Biltemasta ostamassa Hondaan akun joka makso 26¤ ja risat. En muista ny ihan tarkalleen mut eip sil väliä. Hapotin akun Bilteman pihalla, ostin 100% rikkihappoa litran pullon 3,75¤. No eipähän tarvi enää työntää mopoo käyntiin mäkistartilla.

Hankin tämän siksi, kun tiesin että saan sen aika edullisesti ja kulutusosat on edullisia & niitä saa helposti. Starttinappia ei ole, mutta ohitin sen tarvikepainonapilla. Töötin nappi sopii Starttinappulaksi, muttakun sen vaihtaminen o nii työlästä, ni teen sen sitten... syssymmällä.

Kuva

Huomaa sinistyneet pakoputket... Joku sano että se käy liian laihalla seoksella. Se joka tietää, kertokoot mulle, niin teen tarpeelliset säädöt. Itse en usko siihen, vaan on ajan patinaa.

Veden tippuminen vesipumpusta otti ja loppui ihan itekseen, mutta tilasin kuitenkin varalta uudet tiivisteet Bike worldista, ja ne saapuivatkin jo tänään 19.5.2005.

Uutta 7 tuuman lamppua en löytäny mistää ni päätin sitten hankkia pommittajalampun. Harmillista vaan että sähköt on joku virittäny siihen malliin että kaikki (lyhyet, pitkät ja parkki) palaa yhtäaikaa. Pitää siis vetää sähköt uusiks, ihan jo senki takia että toimii paremmin. Kierroslukumittari toimii ylöspäin, mutta ei palaudu takas nollaan. Seki siis aukeaa joku päivä. lämpömittari ei näytä enää viisaria ollenkaan. Se katosi jonnekin. Tööttiä ei oo ollenkaan, mut mitäpä sil ees tekiskään.

Uutta katetta aattelin ruveta värkkäämään mustasta plexistä, kunhan pääsen etolaan ostamaan sellasen palan. Se tulis tohon lampun alle, vähä niiku johtojen peitoks. Tuulilasiakin aattelin kokeilla tehä ite, jos se onnistuis vaikka PC Levystä. Uus kaupassa maksaa 150¤ mikä o mun mielest rosvousta jostai muovipalasta.

Uusia ostoksia on nyt sitten hankittu viikolla 20 (2005), ja tuloksena on uusi mattamusta halpa HJC:n kypärä ja huoltokirja. Näin vanhassa mopossa on hyvä olla aina täysi manuaali mallia Clymer, niin ei tule tenkkapoo että mikä se vika ny sit olikaan! Tää kirja o siit hyvä että siinä on Troubleshootti jota toisen kustantajan halvemmassa versiossa ei käytännössä ole.

24.5.2005 on eka pitkä matka tiedossa. Moottoriöljyn vaihto on hyvin hintavaa touhua ja vaihdatus on ajan varauksen kanssa, VIIKON päästä. Aika surkee palvelu suoraan sanottuna. No ostin sitte ite essolta perusmoottoriöljyä suht edullisesti, Mobilia siis alle puoleen hintaan mitä alan "Erikois" liikkeissä. Ei noi raasinki öljyt varmaa taitas ees pysyy sisällä. Menin sitte kysyy Mäkelänkadun Shellin huollosta josko ne vaihtas, mut ei niilkää ollu aikaa, mut ne sano et vaiha ite, saat työkalut lainaan. Huippua. Kiitos!!

Kuva

Touko-, Kesäkuussa 2005 täällä Ahvenanmaalla ollessani tein vähän töitä ja maalattiin sitten motskari uuteen uskoon!

Revittiin kaikki maalatut osat irti moposta ja hiottiin ne kokonaan 150gr hiomapaerilla. Alkuperäiset tarrat oli niin tiukassa että ei edes tarranpoistokumilaikka purrut, niin otettiin 40gr hiekkapaperilla sit ne pois.

Pari klommoa kun oli tankkiin ilmestynyt, niin niihin vaa pakkelia päälle, ja lisää hiomista. Hiontaan pakkeleineen kului pari iltaa aikaa. Sellaset 8 tuntia kahdelta mieheltä.

Tomas maalaa osia ensin valkoisella pohjamaalilla, että nähdään mahdolliset naarmut ja kolot joita ei olla huomattu.

Kuva

Ja niitähän oli vaikka kuinka! Eiku pakkelia lisää ja hiomapaperia. Tässä vaiheessa hiottiin jo 400gr paperilla, jotta pinnasta tulis mahdollisimman sileä ja siisti.

Tomas teki 3mm pinstripemaalaukset mun tietämättäni. itse vedin vain punaiseksi sen ja lähdin kotiin helsinkiin. Yleensäkään en ajatellut että siitä tulee 2 värinen, joten luulin itsekin että palattuani se on punainen. Mutta ei, HEH se maalas tuon hopean raidan, joka on varsin maukas kasarijuttu. OIKEIN!

Kuva

Tekstit ja Tankin korkki puuttuu viel näistä kuvista.
Vielä on tulossa uudemmat pakokäyrät sekä etulokasuoja. Lamppu onkin jo tehty jostakin kuorma-auton H412V SATURN merkkisestä lampusta.

2.7.05 Nyt olis tarkotuksena rakentaa peräkärry koirankoppeineen mopoon, että pääsee koko posse liikkeelle.

Kuva

Ikinä en ole oikeastaan hitsannut, mutta kaipa se harjotus tekee mestarin! Vitsi vitsinä :P Kyllähän tuo sujuu silti ihan ok. Jälki vois kyllä olla parempaa.

Kyllä tulee vielä hieno :D

Kuva

Nyt on sitten 11.7.05 ekat hankinnatkin tehty kärryä varten, on 10" alumiinivannetta, Monkeyn Jousi-iskarit Moposportista ja kasa työkaluja Biltemasta! Ja alle satasella! Vielä, valot ja koukkulaite pitää ostaa ja loput kamat ei pitäs maksaa mitää, teräsputkee ja vanerii jne ny saa ilmasiks.

Kuva

Porvoon Motorbikessa laittoivat tänään 13.7 noihin vanteisiin kumit päälle, hienot on, en tosin hakenut niitä vielä koska mulla unohtu varaston avaimet kotiin. Työt olen tehnyt Porvoon ilmastointi ja pelti Oy tiloissa ja laitteilla. Kiitos.

Kuva

15.7.05 Tänään on ollut kova eestaasajelupäivä. Ensin Bauhausiin katselemaan hintoja, sitten itäkeskukseen hakemaan Lobello töistä. Sen jälkeen menimme suoraan Biltemaan ostamaan saranoita, lukkoja sekä ruuveja.

Bilikasta menimme Bauhausiin ostamaan rimaa ja vanerilevyjä jotka edellisellä kerralla olin jo tilannut valmiiksi. HAH sitten olinkin unohtanut tilata pohjalevyn, ja Lobello kävi sen sahauttamassa sillä aikaa kun pakkasin tavaroita peräkärryyn. Siinä hötäkässä sitten unohdettiin kattolevy Bauhausin seinää vasten nojaamaan ja lähdettiin vain ajelemaan kaverille Koivukylään, jossa kärri sitten kasattiin.

Ruuvailimme kärriä kasaan kunnes tarvitsimme kattolevyä ja lähdimme sitten Jallun kanssa sitä hakemaan Bauhausista. Tarvitsimme myös lisää 28x28 rimaa, jota sitten ostinkin 2,4m. Minä ja Jallu kuvassa. Mulla on loma, Jallulla työvaatteet :P

Kuva
Lavan pituus: 1220mm
Lavan leveys: 1000mm
Lavan korkeus: 500mm
Renkaat: 3.50-10+alumiinivanteet töineen 100¤
Jouset: Honda Monkey 50¤
Vaneri 9mm paitsi katto 4mm 90¤
10m 28x28mm höylättyä mäntyä 15¤
30x30mm Teräsputki, seinämä 3mm 10m 50¤
Valot, tuuletus (aurinkokenno 55¤), salvat, johdotus, vetokuula ja vetolaite 110¤
M10 RST 60 ja 70mm pultteja 10 kpl prikkoineen muttereineen
M4 RST 20mm uppokantakoneruuveja 40 prikkoineen muttereineen
Ritiläruuveja 35mm 50kpl
0,15l maalia runkoon 10¤
0,5l Miranolia kopin maalaukseen, sisältä ja ulkoa 20¤


Laki sanoo asiasta suunilleen näin, max. 80cm leveänä pakollisena vain 1kpl punaisia heijastinkolmioita perässä ja jarruvalo. Leveämmässä kärryssä pitää olla 2kpl noita heijastimia. Joka tapauksessa kärryn kokonaispaino ei saa ylittää 50% pyörän omapainosta, eli 200kg fillarilla saa vetää tavaroineen max. 100kg kärryä. Kärry on aina jarruton, sillä jarrullisen joutuu katsastamaan. Kärryn renkaiden lukumäärästä ei sanota myöskään mitään, mutta akselit on rajattu 1kpl ja kytkentäpaino (=aisapaino) ei saa ylittää muistaakseni 50kg tms => käytännössä keskiakselinen kärry s.e. kärryn painosta suurin osa on tuon akselin päällä.
Kaikki tarvikkeet Biltemasta ja puutavara valmiiksi sahattuna Bauhausista. Kaikkiaan siis noin 500¤ plus 40h töitä. Ehkä tuon siis oiken säpäkästi saa aikaan 30 tunnissa. Mutta siihen ei sitten kuulu maalaamista mukaan, se vie väkisinkin 3-4h. Itse maalaan kopin moottoripyörän väriseksi, joten se teettää vielä noin 40h lisätyötä.

MUTTA yhtään asennusjuomaa ei otettu!!!

Poliisikin on jo laitteeseen tutustunut kirjoittaessaan sakkoa pyöräilijälle joka ajoi ilman kypärää. Ei saanut jatkaa pyörällä matkaa ja joutui lähteä kävellen pois paikalta! :D Eipä poliisilla ollut mitään mainittavaa laitteesta. Poliisin pyörä on muuten aivan uus.

Kuva

30.5.06 Nyt se on sitten valmis! Kyl tuli upea laitos. Oikein hävetti porata ilmareijät kylkiin! mut minkäs teet niin se vaan on tehtävä. Kuiduttamiseen ja maalaamiseen meni toiset 40h. Kuvia motot.netissä. Pitää vain jostakin uudet hienommat lamput hankkia kun noi ei sovi tyyliin. Ois kova kun sais lamput joissa olis vain punasia valoja, eli pari moottoripyörän takalamppua jossa jarru ja ajovalot erikseen. Tietty vaikka pari CX:n takalamppua :), siis tuplasti 21/5 polttimoita.

Kuva
Viimeksi muokannut Sergey päivämäärä 4.4.2016 13:09, muokattu yhteensä 1 kerran

30.3.2009 21:37

Uusi kausi ja huoltotoimet olikin tehty jo syksyllä. Eli Delvacit koneeseen ja tankki täyteen. Nyt ajettu tankki tyhjäksi ja toimii kuin kello. TUo 2-1 pakoputki on ihan hyvä ja kone on hiukan pirteämpi sillä... mutta se on niin orvon näköinen toiselta puolelta että pitää ruuvaa alkuperäiset putket takaisin. Pitää vain ne eka huoltaa ja puunata vimpanpäälle. Teräsvillalla kromit puhtaaksi ja sitten krominkiillotusvahalla kiiltoa.

putkula

10.4.2009 20:15

eääh ku helvetin asiallinen tuolla putkella ;) mukava nähä et tuli käyttöön parinkymmenen seisontavuoden jälkeen :D en huomannu et ois lukenu kärryn painoa tuos et ootko mitannu? mietin vaan et onko kuinka painavia koiria ettei ylitä tuota 100kg rajaa

26.2.2010 14:24

Ei uutta tällä rintamalla. Viimeiset ajelut tuli tehtyä jo marraskuussa kun tuli ensilumet. Lumi siis tuli 2kk aikasemmin kun muina vuosina.

Ensikesäksi olisi tarkoitus laittaa taas vakioputket, säätää motti ja kaasarit. EI kai tää muuta edes tarvi. Ikiliikkujahan tämä on.

26.2.2010 21:33

Et sattuis tietämään mistä näihin vanhempiin hondiin sais edullisesti varaosia? Rempataan tossa isän cb 750 k (rc01), kun rupes vähän kolisemaan. Osia kyllä näkyy löytyvän mutta tuppaavat olemaan suht hinnakkaita.

Re: Honda CX 500 '83

22.6.2011 18:18

ei ole hondalla ajettu kuin 50km edellisen postauksen jälkeen. nytkin se on seisonnassa...

Mutta... nyt alko ottamaan päähän tuo että se o iha tavallinen vehjes niin ajattlein taas pistää sen palasiksi. Täs vähän esimerkkikuvia mihin olisi pyrkimys. Jokaisesta jotakin.
KuvaKuvaKuvaKuvaKuva

Sen verta on jo hommattu että on purettu osittain ja sain etupäätä madallettua 50mm ja takapäähän pitäs saaha iskarit joiden pituus on n. 260mm.
Kuva
;)
Kuva
Homma jatkuu...

Re: Honda CX 500 '83

28.6.2011 23:45

hommasin tänää varaosia eli pari vanhanajan satulaa. fillaristahan ne on mutta modaamalla saa hyvin prätkään. Pitää vain leventää... rälläkää ja hitsausta.

Kuva

Re: Honda CX 500 '83

30.6.2011 22:42

tänää tuli taas viilailtua mopoa ja sai jotain vähä aikaankin.

penkin jousitus, tulee tuollainen lattarauta poikittain runkoaisojen väliin jossa reijät jousille. Jousia ei kiinnitetä mitenkään alareunasta koska tuoli tulee olemaan etureunasta saranoitu ja nostettavissa siis ylös esim ilmanputsareiden huoltoa varten.

Kuva
Kuva

Tähän jouset hitsataan kiinni.
Kuva

Ja sitten fosforihappokäsittely ensin jotta saahaan ruosteet pois
Kuva

Re: Honda CX 500 '83 (project bobber)

1.7.2011 14:43

Vaikuttaa hyvältä! Pitääpä alkaa seuraamaan ja toivotaan tasaista päivitysrytmiä. :)

Re: Honda CX 500 '83 (project bobber)

1.7.2011 17:31

sami, tää ny o tällänen "vittuku vituttaa ajaa motskarilla... ei oo rahaa ostaa uutta... teen sit äkkii jonku customin."

päätin tehä useamman erilaisen satulan joten ei voi hitsata noita jousia kiinni. paan ruuvilla ne kiinni.

Tänään saatu aikaan pyörän alkuperäisväriteemaan soveltuvia iskarin korvikkeita.

Heppi, toinen heppi, madallus 95mm,
KuvaKuvaKuva
Saumaa :nolo: Hiottuna, maalattuna ja penkki
KuvaKuvaKuvaKuva

kaikki osat tulee hapotettua kunnolla ettei jää ruostetta ulkopuolille.

Re: Honda CX 500 '83 (project bobber)

3.7.2011 20:44

Taas se olis ikänkuin rullaava. Mittaristo ja valo lähtee ja tilalle jotaki muuta. Pitänee vetää johtosarja kokonaa uusiks ja paremmin customhommii sopivaksi, eli kaikki pois ja tilalle nii vähä ku mahollista. Rälläkkää piti jo näyttää sivutuelle ja ottaa keskituki kokonaan pois. Viel pitää rälläköidä noi "takapenkin" tuet pois.

jäykkää
KuvaKuva
Kuva

Re: Honda CX 500 '83 (project bobber)

4.7.2011 18:57

ainii ja hakusess aolis sitte Honda CX/CM custom tankki. Jos joku vaikka tietäs jos jollaki olis.

Re: Honda CX 500 '83 (project bobber)

6.7.2011 12:19

Jos on viellä hakusessa noi iskarit, niin Honda Monkeyn vakiot ovat 265mm pitkät, jos ne taas tuntuvat turhan löysiltä saa R-Design iskarit sopivaan hintaan ruotsinmaalta. KLIKS. Ja kolmantena vaihtoehtona olisi ostaa jotkin perus 280mm iskunvaimentajat ja lyhentää niitä, ei ole hirveän vaikea operaatio. :) Onnee projuun!

E: Noi 300mm iskarit on näitä perus tuning iskareita mitä löytyy joka monkistilta/peeveeäijältä. Itsellä ton verkkokaupan O-bigin iskarit, hintaa oli suolaset 85e mutta on sen arvoset :lol:
Viimeksi muokannut stroukki- päivämäärä 7.7.2011 12:32, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Honda CX 500 '83 (project bobber)

6.7.2011 20:19

Kiitti vinkistä, mä tossa ruottissa ajelen jokatoinen viikko ja jönköpingissäki asti toisinaan. Haen tuolta tollaset tulevaisuudessa!

Mulla on tässä tämän hondan peräkärryssä monkeyn jouset mutta ne on kait sitten mallia tosi pitkät ku silmäväli on 300mm.

Kuva
Kuva

Re: Honda CX 500 '83 (project bobber)

29.11.2012 3:06

ettei topikki kuole niin kerrottakoon että tää on jäässä. Ei homma jatku pitkään aikaan. Tuli nääs suunnan muutos elämässä.