Eli siis, syksyllä tuli viimein ikä täyteen ja vaivalla ansaitut säästöt sai sijoittaa pyörään.
Muutaman mutkan kautta päädyin kuusi puolikkaaseen suzuki sv:hen lähinnä ulkonäön ja lukemieni juttujen perusteella. Pyörän piti olla helppo ajaa mutta kuitenkin näyttää moottoripyörälle ja ne kriteerit se täyttääkin.
Perustietoa:
03 vuosimallissa on ruiskukone, kulmikkaammat katteet, takavalot toteutettu ledeillä, öljynjäähdytin ja muutama muu uudistus verrattuna vanhempiin vuosimalleihin.
Tekniset tiedot: (Bike10/03)
Moottori: Nestejäähdytteinen 90-asteen V-moottori, kaksi yläpuolista nokka-akselia per sylinteri, iskutilavuus 645 kuutiota
Huipputeho: 72hv/9000 kierr.
Huippuvääntö: 64Nm/7200 kierr.
Ilmoitettu kuivapaino: 165kg
Mitatut testiarvot:
Kiihtyvyys km/h
0-100km/h: 4,2s 66m
0-150km/h: 9,1s 241m
0-180Km/h: 16,9s 605m
metriä
0-400: 12,7s 167km/h
0-1000: 24,5s 191km/h
huippunopeus todellinen: 201km/h
paino tankattuna: 192,8kg
polttoainekulutus keskimäärin testiajossa: 5,5l/100km
Pyörä oli lunastettu ensimmäisen omistajan kaadettua sen kyljelleen hiljaisessa vauhdissa. Toinen omistaja oli siistinyt pyörän, vaihtanut mittariston kosoon, asentanut alakatteen yms. Pyörässä on titaaninen äänenvaimennin ja kaksikärkiset tulpat joiden vaikutuksesta tehoon en pysty paljon puhumaan kun en täysin vakio sv:llä ole ajanut. Muuta "siistimistä" on myös tehty mm. undertrayn, vanneteippien ja tangonpainojen muodossa. Se onko muutosta tapahtunut parempaan vai huonompaan päin, on jokaisen itse päätettävissä.
Nyt kun ajokilometrejä on takana n. 800, voin antaa ensivaikutelmaa ajotuntumasta.
Pyörä on todella kevyt ohjata, kevyempi ja tarkempi kuin kevarini (honda cbr 125). Mutkiin kallistaessa ei tarvitse ajatella mitään pyörää ohjautuu kuin itsestään, nopeat väistöliikkeet on myös helppo tehdä. Kahvat, vielä enemmän kaasukahva, tärisevät hieman läpi kierrosalueen, ainakin näin keväällä kädet meinaa puutua kun ajaa 100km putkeen, voi tosin johtua vaihdetuista tangon painoista. Tehoa ja vääntöä on tarpeeksi lain sallimissa rajoissa ajeluun. Mutkaisella tiellä neljännellä vaihteella kierrokset n. 4000 ja ylöspäin 80 vauhdissa. 60-120km/h on mukava ajaa neljännellä vaihteella joten kovin paljon ei vaihdelaatikkoa tarvitse rumpata. Kuudes on ylipitkä ja vauhtia pitäisi olla ainakin 120km/h että pyörä vetäisi mukavasti.
Etupään jousitus on erittäin löysä ja se korostuu koska asun hiekkatien päässä. Etupumput menevät pohjaan turhan helposti. Ensitalvena edessä jäykempien öljyjen vaihto. Pyörää on helppo suositella ensipyöräksi näin alkutuntumalta, voima tulee ulos tasaisesti ja pyörä on helppo hallita.
Ongelmia ei matkan varrelle ole vielä sattunut, ketjusuojan taaempi ruuvi putosi ajossa mutta se on ollut omaa huolimattomuutta kun ei ole ollut ruuvi tarpeeksi tiukalla. Ketjut olen saanut tiukata jo pariin otteeseen, liekö tuo normaalia. Tietysti hiekkatiellä ajo saattaa kuluttaa ketjuja normaalia nopeammin. Kuinka usein noin keskimäärin isoissa pyörissä pitäisi joutua kiristämään ketjuja?
Kilometrejä vehkeellä on takana noin 40 000 mutta sv:tä on kehuttu kestäväksi, saa nähdä pitääkö paikkansa. Paljon puhutuista V2-äänistä täytyy mainita että kyllä se paukkuu ja puksuttaa mutta erittäin sivistyneet äänet kuitenkin ovat. Väännöistä en rupea mitään kirjoittamaan kun en ole muilla oikeilla moottoripyörillä ajanut. Minuun pyörässä vetoaa maltillinen hinta, käytännöllisyys ja ajamisen helppous. Jatkossa nähdään alkaako tämä tuntumaan alitehoiselta mutta tällä hetkellä tyytyväisempää pyörän omistajaa saa hakea.