Esittele nykyiset ja entiset yli 125cc pyöräsi täällä! Kokemuksia, kuvia, projektijuttuja tms...
Alueen säännöt
Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja yli 125 kuutioisten moottoripyörien esittelemiseen. Mopo- ja kevytmoottoripyöräalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.
23.4.2008 20:48
Avataanpa tälle oma topicki kun ei tällästä vielä pikasen haun perusteella ole.
Eli tuli tommonen vanha rouva ostettua seuraavaksi peliksi. Vuosimallihan on siis -89. Nyt olis sitten matkapyörä, jolla vois lähtee pitemmällekkin matkalle. Hinta ei ollut paha ja mukana seurasi takalaukku ja alle asennettuna uudet ketjut ja rattaat sekä hyvä kuntoiset renkaat.
Nyt tullu ajeltua n. 300km ja hiukan odotin tältä parempiakin matka-ajo-ominaisuuksia. Varsinkin kun ajelee noin 100km/h niin kutosvaihteella kierrokset ovat siinä 5000 kieppeillä niin tangossa tuntuu epämiellyttävää korkeataajuuksista tärinää. Kun kierrokset laskee noin 4500:aan niin tärinä loppuu. Mietin, että pitäisikö vaihtaa hieman pitemmäksi välityksiä.
En sitten tiedä kuinka vaarallista on semmonen kun kakkosvaihde ulisee. Samoin pientä ulinaa pitää kutonen, mutta ei läheskään niin pahaa kuin kakkonen. Lisäksi pientä kaasareiden säätöä pitää vielä tehdä, koska niiaa kun tarjoaa kaasua keskikierroksilla. Liekö sitten keskikierrokset vähän laihalla, kun tuntuu toimivan paremmin jos vähän tarjoaa ryyppyvipua. Hetken pohdittuaan lähtee sitten kuitenkin melko mukavasti eikä ohituksissakaan tartte heti pienempää haeskella.
Nokkaketju rallattelee kylmänä jonkin verran, mutta ääni häviää tai ainakin vaimenee huomattavasti koneen lämmittyä. Tätä en kuitenkaan pidä kovin vakavana, kun eikös tän ikäset tykkää jo rallatella. Pyörä muutenkin muuttuu melkolailla mukavammaksi kunhan kone lämpiää kunnolla. Kytkin vähän takkuaa kylmänä, on varmaan kytkinlevyt menossa kohta vaihtoon.
Tuossapa jotain tarinaa mitä mieleen äkkiseltään tuli. Jos jollakulla on/on ollut samanlainen niin kokemuksia, tarinoita ja varsinkin jorinoita olis mukava lueskella. Itsekkin lisäilen tänne kaikkea sitä mukaa kun kokemusta tästä vehkeestä alkaa kertyä.
30.4.2008 9:20
Nyt kun on uusilla öljyillä ajeltu vähän aikaa, niin kytkimen toiminta on parantunut huomattavasti kylmänä. Nyt irrottaa moittettaa heti ensimmäisestä vivun vedosta lähtien. Entiset öljyt olivat Castrolin GPS:ää ja uudet ovat Bellrayn tuotantoa.
11.5.2008 20:52
Mukava v.loppu oli ajella. Mittariin kertyi lauantain ja sunnuntain aikana n. 320 km. Kävin mm. Mäntyharjulla ajelemassa ja voi herrajumala kuinka kauniit maisemat siellä Harjutiellä olikaan. Albumiin lisätty myös muutama kuva maisemista unohtamatta tietysti sitä tärkeintä...
Tänää sunnuntaina oli niin kauhea tuuli, että sai pidellä tangosta tosissaan kiinni kun ajelin Parikkalasta sen 70km kotiin. Pyöräkin tuntui heittelevän tien laidasta toiseen tuulen mukana. Asiaan saattoi myös vaikuttaa jonkin verran takalaukku.
Meinasimpa myös pyörän jo kaataa kun nostin sitä keskijalalle ketjujen rasvausta varten. Rupes kallistumaan jo väärään suuntaan, mutta kun painoin jalalla keskijalkaa kovasti maata kohti niin onneksi oikeni. Meinasi ruveta jo pulssi nousemaan.
27.5.2008 14:44
Onko tuo 100kmh vauhdissa 5000rpm tarkka kierrosluku?
Jos on niin oma cb 500 kiertää saman verran tuossa vauhdissa.
Paljonkos pyörä kiertää ennen punarajaa?
Kuulemma tuossa pyörässä ei ole mitään ns. "lastentauteja", pitääkö paikkaansa?
Saatko ajaa isommillakin vaihteilla alle 3000rpm ilman että moottori täristää ja toimii heikosti?
Onkos viimeinen vaihde ylimitoitettu?
Paljonkos kilsoja on pyörällä takana?
Edit: Paljonkos pyörää tarvitsee kierrättää ennen kuin "potkaisee" kunnolla?
27.5.2008 15:38
On se melko tarkasti 5000 kierrosta. Tämä kierrosluku siis kutosvaihteella, eli ei ole kyllä ainakaan ylimitoitettu. Omasta mielestäni tuntuu melko korkeilta kierroksilta, vaikka punarajaan siitä on vielä matkaa, joka alkaa siis 12 500 kohdalla. Kivasti ohittelee rekkoja ilman että tarttee pienempää vaihdella. Jos tarvitsee sitten enemmän voimaa niin 6000 kierroksen jälkeen sitten rupee potkimaan jo kovemmin ja siitä ylös päin aina kovempaa.
Lastentauteihin en ole vielä törmännyt, mutta eihän tuo ole kauan vielä minulla ollutkaan, mittarissa tällä hetkellä n. 57tkm. Säätöjä en meinaa tästä yksilöstä kohdalleen saada millään. Jos ei ala kohta löytymään pitänee käyttää ammattilaisella, jos siellä saisivat kohdalleen.
Kyllä tällä tasaseen pystyy alhaisilla kierroksilla ajelee, mutta kun lähtee kovasti väännättämään konetta alhaalta alkaa hivenen täristää. Tärinä lakkaa siinä 3500-4000 kierroksen paikkeilla.
27.5.2008 15:56
Ok. Pitää sitten joskus käydä jossakin koeajamassa hieman uudempaa vastaavan mallin pyörää, tämä malli on siis ollut jonkin aikaa mahdollisena vaihtoehtona sitten kun saan rajoittamattoman kortin.
Ainiin muutama kysymys unohtui.
Mitenkäs helposti saat pyörän käyntiin kylminä päivinä, onko kovinkin tarkka ryypystä että pyörä lähtisi kylmänä käymään edes tyhjäkäyntiä? Vaatiiko kone ryyppyä myös +23c lämpötiloissa käynnistyäkseen kylmänä?
Onko käynnistysvaikeuksia kylmänä +5c lämpötiloissa?
Paljonkos pyörä vie bensaa sadalle kilsalle, entä miten pitkälle pääset tankillisella esim. "hieman" sporttisella ajotyylillä?
27.5.2008 16:27
Pyörä on lähtenyt hyvin käyntiin kylmällä kelillä sen jälkeen, kun keksin tavan jolla se pitää käynnistää. Kaikki kun ovat aina vähän yksilöitä tässä kylmästartissa. Ryyppy pohjaan ja kaasuun ei saa koskea kun starttaa. Pyörää joutu lämmittelemään hetken, ennen kuin lähtee ajamaan, mutta luulen että tämä johtuu siitä oikeiden säätöjen puutteesta. Pyörä käy ryyppy päällä semmosta 5000rpm tyhjäkäyntiä ja sitten kun alkaa pienentää ryyppyä meinaa sammua kuin seinään, että siinä joutuu vähän kikkailemaan. Lämpösellä annan hivenen ryyppyä, jotta käynnistyy hyvin.
Sataselle on tullut semmosta 5,5-6 lirtaa kulutukseksi. Saattaahan vielä pienentyä vähän, jos sais nuo säädöt kohalleen. Tankki on kooltaa 20 litraa, josta varalla 5 litraa, joten kyllä tuolla melko pitkän rupeaman tankillisella voi päästää menemään.
28.5.2008 6:14
Jos pelkkään matka-ajoon on tulossa, niin itse ainakin kokeilisin suosiolla vähän pitempiä välityksiä koska 100km/h@5trpm kuulostaa äkkiseltään turhan lyhyiltä väleiltä. Varsinkin pitempään ajettaessa, omanikin kusiainen menee rullailee alle 5trpm tuota vauhtia ilman ongelmitta ja tästä löytyy kuitenkin kovemmat väännöt.
Dynopenkissä veto taitaa olla paras vaihtoehto saada pyörä kunnolla säätöihin.
29.5.2008 7:49
Minusta taas tuo 5000rpm satkunvauhdissa ei ole pahakaan, oikeastaan melkein yleistasolla katsottuna kohtuuhyväkompromissi kulutuksen, mukavuuden ja sen ohitusripeyden väliltä.
Suomesta kun taas on aika harvassa motarit, ja muilla teillä saa olla kortin kanssa tarkkana jos meinaa suurempia nopeuksia matkata
.
30.5.2008 1:39
Olisi ollut tulossa työmatkoille ja huviajeluun. Kuulostaa kuitenkin hyvältä tuo että vaihteet eivät ole ylimitoitettuja. Sitä haluaisinkin pyörältä myös ettei ohitus tilanteessa tarvitse pudotella vaihteita.
Mutta kaipa tuo pitää skipata vaihtoehdoista koska koneen luonne muistuttaa hyvin paljon mun cb:tä. Pitää olla kierroksia 3700-4000rpm ennen kuin kone toimii kunnolla täristämättä, vaikka tuleehan tuossa giksussa tehoalue hieman aiemmin. Ei ole kovin kiva ajaa taajamissa(välillä pakko) jos konetta pitää kierrättää paljon yli tyhjäkäynnin(sun pyörässä varmaan 1200-1500rpm).
Pitää sitten ilmeisesti katsella hieman isompaa pyörää.
30.5.2008 13:25
Nämähän tietysti taas mielipide kysymyksiä, mutta itse taas en kyllä pidä edes ajamisesta tyhjäkäyntikierroksilla oli pyörä mikä tahansa. Valitsen aina vaihteen siten, että kierrokset ovat vähintään 2500-3000 rpm.
Jossain vaiheessa, jos innostuu, niin saatan kokeilla hieman pidempiä välityksiä. Nyt saavat kuitenkin vakiot olla paikallaan siihen asti, kunnes saan tuon toimimaan kunnolla. Dynoon se ilmeisesti on vietävä, jos sen säätöihin haluaa.
4.6.2008 13:37
Availimpa kaasuttimet tuosta vehkeestä. Olivat yllättävän puhtaat, ei mömmöä missään, vaikka edellinen omistaja ei edes tiennyt milloin viimeeksi puhdistettu.
Takaisin asennettaessa tuli sitten muutama onkelma. Ensin kakkos kaasari rupesi tulvimaan kun päästin bensat sisään. Eikun taas auki ja asettelin kohon uudestaan paikoilleen ja rupes pitämään. Vaikka ihan hyvin se tuntui olevan jo ennestään, mutta on se niin pienestä kiinni.
Sitten kun oltiin koekäyttövaiheessa ni rupes tyhjäkäynti huitelemaan 3000 rpm kieppeillä eikä palauttanut ollenkaan tyhjäkäynnille jos kaasuun koski. Aikani pähkäiltyäni huomasin käyneen taas vanhanaikasen, mikä kävi RD:nkin kanssa joskus, eli bensahanan alipaineletku unohtu kiinnittää kaasariin ja imi ilmaan siitä sisään. Letku paikoilleen ja sammu samantien, kun oli tyhjäkäynti säädetty kokonaan pois.
Sitten pääsin kokeilemaan tuota itse värkättyä synkkausvehjettä. Hyvinhän se toimii. Tässä sitten oli melkonen ongelma, kun pyörässä tuo tyhjäkäynti vaeltelee jonkin verran ni koita siinä sitten säätää synkroja kohilleen. Haynesin mukaan 1750 rpm olis se kohta jossa pitäs synkat säätää, mutta sain asettumaan tasaselle käynnille vasta jossain 2000 kieppeillä. Säädin sitten siinä ne kohilleen. Tai en tiiä kuinka tarkasti ne nesteet pitäisi olla tasapainossa, kun ne kuitenkin jonkin verran heittelee koko aika, mutta sain ne jotakuinkin pysymään 15cm:n päässä jatkuvasti toisistaan. Alussa heittoa oli kuitenkin lähemmäs 30cm, että kaipa se oikeaan suuntaan meni...
Kohta sitten koeajelulle, että tapahtuiko mitään muutosta...
4.6.2008 15:18
millaiset kuristimet laitoit letkuihin? Pienemmät kuristimet niin voi auttaa.
4.6.2008 18:18
Siinä varmaan onkin se suurin syy, kun siellä ei ole kuristimia olleskaan. Muistin vasta kun rupesin tekemään, että nehän ne piti käydä hankkimassa.
Mutta koeajon tuloksia: Pyörä vastaan kaasuun nyt huomattavasti paremmin eikä "nyökkää" äkkiä kaasua käännettäessä. Tyhjäkäynti edelleen epätasainen. Yleistuntuma parani kuitenkin tuntuvasti synkkauksen myötä. Ajelin tuommosen 70km lenkin.
Aivan lenkin loppupuolella valoissa ihmettelin kuinka on noi tukkosen tuntunen tyhjäkäynti. Hyvä, että käynnissä kesti. No liikkelle ja pyörä meinaa sammua, voi PRKL!!! No sain sen liikkeelle, mutta tuntuma jotenkin kateissa. Taisipa yksi pytty tippua leikistä pois. Annan enemmän kaasua ja tuntuu se vastaavan, mutta alhaisilla kierroksilla tuntuu ja kuulostaa kuin kävisi kolmella. Pihaan päästyäni en jaksanut saman tien ruveta tappelemaan tuon kanssa. Kahtelee vaikka huomenna.
Vaihoin tosiaan tulpat tuossa samalla ja otin yhdestä tulpajohdosta pätkän pois, kun oli pintaeriste rikki ja siinä oli reilusti pituutta, että sieltä jostainhan sitä pitää ruveta vikaa sitte etsimään...
Voi elämä että ketuttaa purkaa nuo katteet taas uudestaan
4.6.2008 20:16
On tullut semmoisiakin vastaan, että tulpanjohto jopa näyttää hyvältä ja silti pää on hapettunut/löystynyt pilalle. Työkaverin yamahassa kävi aika raisusti kylmänä ja tyhjällä, isommilla ei niin huomannut että yksi pois pelistä.