Esittele nykyiset ja entiset yli 125cc pyöräsi täällä! Kokemuksia, kuvia, projektijuttuja tms...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja yli 125 kuutioisten moottoripyörien esittelemiseen. Mopo- ja kevytmoottoripyöräalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

4.6.2008 21:17

jos boyeria saa suzukiin saksasta alle 200e niin ei voi enempää maksaa jawaan. Aika halpa sijoitus kun miettii mitä saa.

4.6.2008 21:23

Semmoinen villi muistikuva mulla olis, että reiluun sataseen irtoaisi koko paska. Voi olla, että hinat on muuttuneet. Joku Mononen taisi olla se kaveri, kuka niitä Jawojen virtavehkeitä kaupittelee.

Ja tosiaan ei ole paha sijoitus ollenkaan, sillä nuo PAL sähköt on oikestaan Jawan ainoa heikko kohta. Mekaanisesti kone on todella järeää tekoa.

4.6.2008 21:39

Monoselta ostin omaan Jawaan. Muistelisin, että hinta oli parin sadan vaiheilla. Tehtiin kaupat joskus Jyväskylän rompepäivillä ja osat tuli myöhemmin postissa kun niitä tuli Tsekeistä.

Suosittelen lämpimästi, PAL:in virtavehkeissä oli jatkuvasti vikaa, Vapen tekeleet on ainakin vielä toimineet moitteetta.

4.6.2008 22:01

Joo enpä ole kuullut keltään Vapen pettäneen. Tuollahan voisi lähteä Vapen sytkällä kevyesti vaikka mimmoiselle reissulle. Kuten sanoin Jawan 2-tahtiset on mekaanisesti erittäin järeitä pelejä.

Olen kuullut jopa liki 100tkm ilman laakeriremonttia ja orkkismännällä ajetuista 250 Jawoista. Olisiko Retro-lehdessä ollut joskus juttua aiheesta? Eipä taida onnistua kovin monilla korkeavireisillä kiihkeäkierroksisilla pannuilla...

5.6.2008 19:18

no ei ainakaan cagivalla. Cagivassa saa vaihtaa 15tkm välein männän jos aikoo huristella "ongelmitta", silloinkin jos koneeseen pääsi paha hengähdys kosteta ilmaa, leikkaa kone kiinni välittömästi :)

5.6.2008 20:25

Näinhän se on. Italiasta ei saisi tuoda mitään teknisiä laitteita. ;) Osaavat tehdä nopeita ja seksikään näköisiä laitteiota, mutta luotettavuutta ei arvosteta lainkaan. Erityisesti sähkölaitteista osaavat tehdä ennätyksellisen huonolaatusia. Lähinnä kiinalaisia vastaavia mutta tuplahinnalla...

Jawan suunnittelussa on nykyajan tehokilvasta jättäydytty suosiolla pois ja ajateltu käyttövarmuutta ja luotettavuutta. Siis käyttömukavuutta ja varmuutta NORMAALEISSA ja LAILLISISSA nopeuksissa ja vaihtelevissa olosuhteissa. Yleensä matala viritysaste tarkoittaa parempaa luotettavuutta/kestävyyttä...

5.6.2008 20:30

se on yleensä suoraan verrannollista. Tuommoisessa jawan moottorissa ei paljoa tunnu pieni nikottelu, reserviä on niin paljon. Kireellä koneella mennään aina rajalla.

23.6.2008 17:50

Eilen teki wanhus aika vekkulin tempun ja päätti lämpöleikata. Oltiin isäukon kanssa ajelemassa pyörillä(ukko Jawalla), kun n.85km/h vauhdista jumahti kone. Onneksi ehti painaa kytkimen, ettei takapyörä lukkiintunut.

Noo tänään otin sitten pytyn irti(oli muuten helppo ja nopea homma)ja totesin männänrenkaiden olevan ehjät, mutta männän yläreunassa ja sylinterissä naarmut http://www.motot.net/galleria/showphoto ... /cat/31649

No kiikutin setin koneistamolle ja sanoin, että tilaan ylikoko männän ja sitten porausta. Sitten soittelin Jawarallissa tapaamalleni ukolle jolla paljon Jawa osaa. Kysyi heti että millä seoksilla ajelen? Sanoin että 3%, jonka totesi olevan aivan liian vähän. Kuulemma 4-5% on Jawalle kesäkelillä sopiva seos.

No tulipahan opittua kantapään kautta, että Jawassa pitää tosiaan lotrata öljyllä. Eipä ihme että puuttui tuosta ne "voimasavut". :) Sanoi vielä että porausvälys kannattaa olla reilusti 0,1mm. :D Kuulemma sitä pienemmillä välyksillä käy välittömästi kiinni yli 80km/h vauhdissa. :)

Ainakin mopoissa on viissatkulla välyksellä pelannut, mutta sanoi että Jawassa on pitkä mäntä kolmella männänrenkaalla, joten kitkaa on ihan erilailla. 559 mallissa on vieläpä huuhteluiden kohdalla männänlaella viisteet, koska tämä on 14hv erikoismalli. 353:ssa on vain 12hv. :D

No täytyy pistää 66,5mm mäntä ja uudet Jawan alkuperäiset katkojan kärjet tilaukseen....

23.6.2008 20:02

no voihan perhana sentään. Tuon takia pitäisi aina säilyttää ajoneuvon alkuperäinen käyttöohjekirja. Onneksi "vika" selvisi kuitenkin noin nopeasti, eikä ongelma johtunut totaalisesta voitelunpuutteesta jolloin laakerit ovat varmaan ihan hyvät vielä. Ei tullut yhtään klappia? Ne laakerit on varmaan liukuholkkeja?

23.6.2008 20:06

niin ja onhan putket puhtaat? jos on liikaa vastapainetta putkissa niin pakoaukonpuoli leikkaa kiinni. Tuo taisi kuitenkin olla pakopuoli?

23.6.2008 20:30

Laakereissa ei minkäännäköistä klappia. Kiertarikin on kuin uusi. Oli se leikannut samallaviisin sekä pako että imupuolelta. Ainakin kiertarin yläpäässä on pelkkä hela.

Onneksi on yksinkertainen pyörä, niin on yksinkertaiset viat. ;) Näitten kanssa vaan pitää unohtaa kaikki, mitä on japsi 2t:en kanssa oppinut. :)

E: Pakoputket on melkein uudet ja vastapainetta ei varmasti ole liikaa.

23.6.2008 20:34

joo jos pako ja imupuolelta ottanut kiinni, niin selkeästi käynyt vain liian kuumana. Se mäntähän laajenee eniten juuri pakopuolelta ja sitä kautta myös imupuolelta. Sivuiltahan nuo käyvät viileinä kun huuhtelu viilentää männänlakea.

23.6.2008 21:21

Veikkaan että syynä on yksinkertaisesti öljykalvon pettäminen. Pitää ruveta käyttämään yli 4% seoksia. Voisi sitä luistinneulaakin nostaa pykälällä...

6.7.2008 23:18

Nyt on sylinteri porattu ja uusi mäntä sisuksissa. Puristukset on vähintäänkin miehekkäät. Miehekkäät on myöskin öljyseokset jotka on 6%. :D Nyt ei pitäisi ihan vähällä leikata. Koneessa on jopa entistäkin hulppeampi alavääntö. En ole kokenut missään 2-pyöräisessä vastaavaa. :) Kyllähän jos kampura painaa yli 10kg ja isku on 75mm, niin jotain se kertoo koneen luonteesta. ;) Täytyy ajella sisänajoa hyvin hissukseen kierrättämättä tai vedättämättä konetta pahemmin....