Esittele nykyiset ja entiset yli 125cc pyöräsi täällä! Kokemuksia, kuvia, projektijuttuja tms...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja yli 125 kuutioisten moottoripyörien esittelemiseen. Mopo- ja kevytmoottoripyöräalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

Jawa 250 typ559 '63

19.4.2008 22:48

Hahaa tämmöinen tosimiesten peli tuli sitten tallin täytteeksi. :) Käyttökunnostettu kaikinpuolin ja kone vastikään täysin rempattu. Ei 100% originelli mutta kaikki pelaa kuin junan vessa. Laitetaanpa ensialkuun vähän teknisiä tietoja:

Years of production: 1962 - 1967?
Overall production: ? units
Engine: 14hp/5000rpm, single 2-stroke, 248,5cc
Bore/Stroke: 65/75 mm
Length: 1980mm, width: 650mm, height: 1025mm
Wheelbase: 1335...1355 mm
Gearbox: 4 speed
Weight: 128 kg
Maximal speed: 105 km/h
Tyres: 3,50x16 inches
Fuel tank capacity: 13,5 L
Fuel consumption: 3,2 L/100km under 60 km/h

Tulipa kotimatkalla todettua pyörän erinomaiset matka-ominaisuudet ja uskomaton vääntö alhaiseen tehoon nähden. 80-100km/h matkavauhtia menee pintakaasulla eikä semmoista mäkeä löytynyt mihin olisi hyytynyt. :) Kierroksia kikotin tuskin ottaa normaali-ajossa yli 4000rpm. :) Itseasiassa paljon mukavampi matka-ajossa, kuin moni modernimpi piikki, vaikka tehoa alle puolet siitä. Yllättävän helposti sitä tottui myös "väärinpäin" toimivaan vaihteistoon. Eli ykkönen ylös, loput alas. Vaihteiston toiminta taattua Jawa laatua, eli ronskisti rusauttamalla. ;)

Parasta pyörässä on kuitenkin ne äänet. :P Aina suu korvissa kun alkaa tuplaputket paukkumaan. :) Tässähän on 2 pakaria vaikka onkin 1-mukinen. Myöskin vain yksi pakoaukko, mutta kaksi pakokanavaa. Tiedä sitten mitä sillä on haettu?

Pientä fiksausta ehdin jo pyörälle tehdä. Mittarinvaijeri ja pyöritin ei ole paikallaan, koska vuoti kuulemma öljyä alapäästään. Laittelin tilapäisesti fillarin digimittarin kiinni, niin tietää vähän mikä on vauhti. Asensin molemmille puolille kromatut tarvikepeilit ja kiristin hiukan ketjuja. Tankinkorkki hieman fuskaa, joten sitä täytyy vielä huomenissa katsoa. Muutenhan härveli on valmis täyteen palvelukseen. Huomenna kertoilen varmaan lisää ja laitan vähän ääninäytettä....

19.4.2008 23:07

Jaha tämän sitten hankit, tästähän taisit aiemminki jo mainita, että menette katsomaan ;)
Kuvia! :)

20.4.2008 0:23

Komea laite! :) Jawa, pyörien kuningas!
Tyyppi 559, elikkäs oliko tämä pienipyöräinen malli?
Isäukolla kun on tyyppi 353 vm.64 ja siinä on isommat renkaat. Mittarikin näyttää olevan hieman erillainen.
Kone on tosiaan upea kun se vääntää alhaalta eikä mäkiin tarvitse turhaan pudotella vaihteita pienemmälle.
Käynnistys rituaalit on omanlaiset kun kylmänä käynnistetään niin 6sek ryyppyä, 2kertaa polkaistaan ilman virtoja, virrat päälle ja rin tin tin tin tin. :)

Tuo kone on kuin ikiliikkuja!
En tiedä onko sinulle jäämerentie tuttu. (jawasakki lehdessä juttu) kun 4 tyyppiä lähti ja ajoi norjaan, siitä kärkölään ja sitten kotiin. 7päivässä yli 3200km 60luvun jawoilla. Ei sitä joka poika tee ihan heti.
Matkassa oli isäukko, eno ja pari tuttua.

Tuosta sitten ajan kanssa entisöit tuon hienoksi. ;)
Tai sitten pidät vaan ajopyöränä. Upea laite se on silti. Pistähän sitten lisää kuvia kun kerkeät.
Viimeksi muokannut JP1305 päivämäärä 22.6.2008 16:59, muokattu yhteensä 1 kerran

20.4.2008 8:47

Jawa on ehdottomasti pyörien kuningas! ;) Ei tosikoille eikä hienohelmoille. :) Tämä type559 on 16' pyörillä. Ite kyllä tykkään enemmän siitä isopyöräisestä.

Tämä on siitä erikoinen Jawa, että lähtee hyvin käymään vaikkei polkisikaan ilman virtoja. Sillä konstilla lähtee kyllä vielä helpommin. Tosiaan semmoista ylämäkeä ei tule mihi Jawa hyytyisi. Sen aiheutaa TODELLA raskastekoinen kampiakseli sekä vauhtipyörä. Tasainen 80 vaihti sopii Jawalle parhaiten. Siinä vauhdissakin kone vain murisee miellyttävästi.

Ja ikiliikkujiahan nämä on. Kone on todella ylimitoitettu kaikilta osiltaan. Erityisesti kunnioitusta herättävän kokoinen/painoinen kampura. :D

Itsellekin tulee se Jawasakki-lehti ja luin sen jutun. Aika kovia jätkiä perkele! Pyörissä ei ollut juuri mitään vikaa koko matkassa. Taisi yhessä pyörässä tulpanhatut kenkkuilla vähän lämmetessään. Iteltä jäis kyllä tuonmittainen matka ajamatta Jawalla. Lähinnä ajoasento tekee ajamisen hiukka tukalaksi. Jalkatapit on senverran ylhäällä, että polvikulma on tiukahko. Siihenkin tottuu ja pystyy sen 80km ajamaan yhellä perseellä....

Tänään ukko lähtee varmaan testailemaan Jawikkaa, mutta yritän saada ääninäytettä ja lisää kuvia...

20.4.2008 9:18

oikein :) Kyllähän sitä pitää pystyä heittämään yhdeltä perseeltä 850 kilsaa kikottimella ku kikottimella.

Joko on varattu bensarahat sipoon reissulle??

20.4.2008 20:06

Eipäs hätäillä vielä sen reissun kanssa. ;) Jawaa pitää vielä hieman "rasitustestata" ennen pitempää reissua. Lisäksi jalkatappeja täytyy hieman laskea alemmas. Mulla on Jawan satulassa perse alempana kun polvet. :D

Tässä nyt sitä luvattua ääninäytettä: http://www.youtube.com/watch?v=dqEcx0IJjJw
Kuviakin laittelin pari lisää.

Ukkokin kävi tänään testaamassa ja kehui sitä mahtavaa alavääntöä. Mutta sekin moitti niitä ylhäällä olevia jalkatappeja. Täytyy niitä kyllä laskea, jahka saadaan se hitsikone kuntoon.

20.4.2008 20:42

"pitkä" reissu :) Eihän tänne ole kuin työmatkan verran ajoa.

20.4.2008 21:55

On se pitkä tuolla ajoasennolla. :) Lpr:sta nyt vielä ajoi yheltä perseeltä, mutta kyllä sai jalkoja ojennella jatkuvasti. Tai sitten värkkään lepuutustapit runkoputkeen kiinni. :D On melkoisen lyhytjalkaisille kuskeille suunniteltu tuo vehje.

Vaatii tuo kone kieltämättä melko tukevan ryypytyksen kylmänä. Eli juistiinsa semmone 5-6sek painaa kohonpainonappia ja 2x ilman virtoja. Sitten lähtee tosi herkästi.

Kattelin vielä syttytulppaa, että on joku aataminaikainen championi. Senkin vois piruuttaan uusia lähinnä varmuuden vuoksi...

24.4.2008 21:42

Nyt on tullut ehkä parisataa km(sigma ei kalibroitu :) )ajettua Jawikalla. Täytyy sanoa että hauska peli, mutta ajoasento todella hanurista. Jahka saa hitsikoneen kondikseen, niin on ihan pakko laskea niitä jalkatappeja alemmas. Selkä kipeytyy jo 30km matkalla...

Kulutustakin on aika vaikea laskea, kun mittari on mitä on. Silti niin vähän sitä menee, että jotain 3,5-4,5l/100km välille se varmaankin jää. Sitä se raskas vauhtipyörä/kampura teettää, että 80km/h matkanopeutta menee todella pienellä kaasulla ja vähillä kierroksilla.

Tulipa varustettua työkalukotelokin melkoisella työkalu-arsenaalilla. Löytyy rakotulkkia, ruuvimeisseliä risti sekä taltta, tulppia&avain, hiomapaperia, erkkaria, nippusiteitä, pieni jakari jne... Sillon kun ovat mukana, niin vian todennäköisyys on pajon pienempi. Jos ei ole mukana, niin aivan varmasti tulee vikaa(kokemusta on). :)

25.4.2008 1:15

specialisti kirjoitti:Sillon kun ovat mukana, niin vian todennäköisyys on pajon pienempi.

Heh, totta... Tuosta tuli mieleen muisto kesältä, kun oli tienposkessa vanha HD ja äijä sen kimpussa... Pysähdyin kysymään, olisiko apua tarvittu. Huomasin että äijällä oli "puoli konetta" purettuna siinä ja työkaluina mm. hylsysarja ja vaikka mitä... :-D

Raaskitko tosiaan käydä hitsailemaan? Tietty jos pelkästään erikseen pultilla kiinnitettyjä tappeja tarkoitit, mutta jos taas runkoon meinasit kajota...?

25.4.2008 15:27

Älä pelkää, ei tule mitään muutoksia runkoon. ;) Ainoastaan jalkatappien rautaa(jota on jo hitsailtu)muokkaamalla lasketaan tappeja n.5-7cm alemmas. Uskomatonta miten jotkut on ajelleet orkkis tappienasennolla yli 1000km matkoja!? Aikamoisia kumimiehiä prkl...

25.4.2008 18:14

minkähän takia ne tapit sitten ovat niin korkealla??

25.4.2008 20:42

Varmaan ollut 50-60-luvun teillä off-road-henkinen ajoasento poikaa. Ja onhan siinä sitten vähän enemmän maavaraa pyörän reunoilla, ei osu varpaat kantoihin, kun on esim. metsuri ajellut Jawalla työmaalle.

25.4.2008 21:26

Enpä tiedä off-road asennosta, kun pakoputket menee kuitenkin tappien alta. :) Tuo on aivan käsittämätön juttu, kun kuitekaan Jawalla ei pysty niin paljoa kallistamaan, että tappeja saisi lähellekän raavittua asfalttiin(ei "ihan" pito riitä). :)

Suunnittelin vähän, josko lähtisi huomenissa ajamaan Jawalla "Kymenlaakson ympäriajon" lähinnä kestotestin merkeissä. Muutenkin upea reitti ajella semmosta 60-80 rajoituksilla olevia teitä. Äippä ompeli keinonahasta vähintään mielenkiintoisen näköisen satulan "koropalan". :) Tulisi samalla testattua kuinka paljon parani ajomukavuus.

26.4.2008 19:32

No tulipa sitten tehtyä kunnon Kymenlaakson kiertolenkki Jawikalla. Kilometrejä tuli noin reilut parisataa. Jawa pelasi koko matkan täysin moitteettomasti ja kuten ukko aina sanoo: "se on kun on tarpeeksi vanha, niin se toimii". :)

Perse vaan puutui aivan armottomasti ja hyvä että kävelemään pystyi kotiin päästyä. :) Iitissä tuli vastaan vieläpä samaa mallia oleva punainen Jawa. Kuski morjesti tietenkin komeasti. :D

Tulipa samalla todettua satulan "koropalan" täytteen olevan liian pehmeää materiaalia. Se täytyisi olla jotain kovempaa vaahtomuovia. Esim. sitä mitä retkipatjat ovat...