Hahaa tämmöinen tosimiesten peli tuli sitten tallin täytteeksi.
Käyttökunnostettu kaikinpuolin ja kone vastikään täysin rempattu. Ei 100% originelli mutta kaikki pelaa kuin junan vessa. Laitetaanpa ensialkuun vähän teknisiä tietoja:
Years of production: 1962 - 1967?
Overall production: ? units
Engine: 14hp/5000rpm, single 2-stroke, 248,5cc
Bore/Stroke: 65/75 mm
Length: 1980mm, width: 650mm, height: 1025mm
Wheelbase: 1335...1355 mm
Gearbox: 4 speed
Weight: 128 kg
Maximal speed: 105 km/h
Tyres: 3,50x16 inches
Fuel tank capacity: 13,5 L
Fuel consumption: 3,2 L/100km under 60 km/h
Tulipa kotimatkalla todettua pyörän erinomaiset matka-ominaisuudet ja uskomaton vääntö alhaiseen tehoon nähden. 80-100km/h matkavauhtia menee pintakaasulla eikä semmoista mäkeä löytynyt mihin olisi hyytynyt.
Kierroksia kikotin tuskin ottaa normaali-ajossa yli 4000rpm.
Itseasiassa paljon mukavampi matka-ajossa, kuin moni modernimpi piikki, vaikka tehoa alle puolet siitä. Yllättävän helposti sitä tottui myös "väärinpäin" toimivaan vaihteistoon. Eli ykkönen ylös, loput alas. Vaihteiston toiminta taattua Jawa laatua, eli ronskisti rusauttamalla.
Parasta pyörässä on kuitenkin ne äänet.
Aina suu korvissa kun alkaa tuplaputket paukkumaan.
Tässähän on 2 pakaria vaikka onkin 1-mukinen. Myöskin vain yksi pakoaukko, mutta kaksi pakokanavaa. Tiedä sitten mitä sillä on haettu?
Pientä fiksausta ehdin jo pyörälle tehdä. Mittarinvaijeri ja pyöritin ei ole paikallaan, koska vuoti kuulemma öljyä alapäästään. Laittelin tilapäisesti fillarin digimittarin kiinni, niin tietää vähän mikä on vauhti. Asensin molemmille puolille kromatut tarvikepeilit ja kiristin hiukan ketjuja. Tankinkorkki hieman fuskaa, joten sitä täytyy vielä huomenissa katsoa. Muutenhan härveli on valmis täyteen palvelukseen. Huomenna kertoilen varmaan lisää ja laitan vähän ääninäytettä....