Esittele nykyiset ja entiset yli 125cc pyöräsi täällä! Kokemuksia, kuvia, projektijuttuja tms...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja yli 125 kuutioisten moottoripyörien esittelemiseen. Mopo- ja kevytmoottoripyöräalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

26.2.2008 16:47

Kevät lähestyy kovaa vauhtia. Käynnistystekniikan opettelin tuossa yksi viikonloppu, hyvin rupeaa sujumaan nyt. Pyörä on aika helppo potkaista käyntiin oikealla tekniikalla, lähti toisella potkaisulla käyntiin kuukauden seisonnan jälkeen. Kilvittäminen olisi muutaman viikon päästä edessä ja vastaavuudenmukaisuustodistus pitäisi keksiä jostain mahdollisimman halvalla. Pikkuisen on tullut osiakin haalittua: "SM"-vanteet jarrulevyineen, etujarrusatulalle hommasin adapterin 320mm levylle Saksan ebaysta, tänään hain Biltemasta etujarrupalat ja alumiinisen ohjaustangon alkuperäisen rautaisen tilalle. Vanteiden asentamisessa saattaa tulla jotain ongelmia ketjulinjan kanssa, jännä nähä. Pitäisi sorvauttaa kaverilla holkit, että saa akselihalkaisijat kohdalleen ja vanteet sopivaan linjaan. Vielä jostain pitäisi löytää sm etulokari ja karjaraudat, niin osahankinnat on siinä. Keväthuoltoakin pitäisi päästä tekemään, tiedossa öljyjen vaihtoa, venttiilien säätöä ynnämuuta näpertelyä mopon parissa. Tavoitteena olis päästä parin viikon päästä tenttiviikon jälkeen käymään kattomassa ja ropailemassa äksäriä. Ajokuume nousee päivä kerrallaan...

26.2.2008 17:58

Minkälaiset motovanteet hommasit?

1.3.2008 12:34

jusutus kirjoitti:Minkälaiset motovanteet hommasit?
Ostin siis "supermotovanteet" eli piikkisen RS:n kolmipuolaiset vanteet hilppeineen. Tuli ostettua taas lisää palikkaa, etulokari mallia sm, karjaraudat spoilereineen sekä kulutusosaa ja muuta roipetta Motocross-shopista. Kohtuu halpa paikka ja toimituskulut Suomeen 11,50. Kenelläkään kokemuksia paikasta toimituksen suhteen?

1.3.2008 13:24

Purtsi kirjoitti:
jusutus kirjoitti:Minkälaiset motovanteet hommasit?
Ostin siis "supermotovanteet" eli piikkisen RS:n kolmipuolaiset vanteet hilppeineen. Tuli ostettua taas lisää palikkaa, etulokari mallia sm, karjaraudat spoilereineen sekä kulutusosaa ja muuta roipetta Motocross-shopista. Kohtuu halpa paikka ja toimituskulut Suomeen 11,50. Kenelläkään kokemuksia paikasta toimituksen suhteen?

Veli tilas rossikampetta tuolta ja parissa viikossa tuli tavarat. Ups:n heppu toi kotiovelle asti.

Hyvä valinta!

4.3.2008 21:16

Hyvän pyörän olet ostanut. Itse viime kesänä myin pois mutta kadun päätöstä. Ostan itsekin kun löydän sopivan. Itsellä myös oli Honda XR 600 r vm 91. Oli katsastettu ilman vilkkuja. En tiedä koska.
Selvitin runko ja moottori numeroiden perusteella että jenkki malli. Maahan tuotu joskus ja katsastettu.

Itse asensin vilkut jälkikäteen. Syystä kun autoilijat eivät enää ymmärrä käsimerkkejä.
Ongelma kun akkua ei saa mahtumaan oikein mihinkään järkipaikkaan. Ja laturin teho pieni 85 W muistaakseni. Etuvalo 55/60 W (H4 joku muuttanut ei alkuperäinen), vilkut veivät 20W ja parkki valo 10W ja jarru valo 21W yhteensä 106 wattia. Ongelma ilmeni kun ajovalot päällä ja jarrutti virtaa ei riittänyt enää vilkuille. Vilkutti suunnilleen kerran minuutissa. Tiputin etuvalojen tehon vaihtamalla etumaskin jossa oli 2x15 W (halogeeni lamppuja) Ja mielestäni valoteho kohtalainen. Muttei riittävä ajamaan säkkipimeällä mitä pyörällä pääsee. Vilkut toimi ajaessa, mutta tyhjäkäynnillä vilkutti harvakseltaan noin 5 sekunnin välein.

Vilkuiksi kannatte hommata kumivartiset vilkut. Itsellä oli aluksi muovivartiset, tärinä rikkoi aina hehkut. Ongelma ratkesi kumivartisilla vilkuilla. Myös takavalo (parkki) paloi useasti kunnes senkin suojasin tärinältä.

Mikäli vaihdat isomman laturin ja saat akun mahtumaan voit asentaa vilkut, paremmat ajovalot ja kahvan lämmittimet ilman kompromisseja. Uskon että kompromisseja joudut tekemään asian suhteen.

Renkaista.

Itse myös metsästin toisia vanteita että olisin saanut maantie ja maasto renkaat erikseen. En löytänyt kohtuun hintaisia joten ajoin maastorenkailla. Ei renkaiden tärinä haitannut asfaltilla. Ainut että takarengas kului kesässä. Eturengas kesti 2 kesää ja takarengas finaalissa 4000 km jälkeen.
Metzelerin MC5 motocross kului aika nopeasti asfaltilla. Pehmeä rengas joka toimii maastossa.
Cheng Shin hinta vain 60 euroa ja sen mukainen. Ei toiminut niin hyvin maastossa kuin Metzler.
Eteen laitoin Brigestone TW 40 ja ei toiminut maastossa. Liian liukas. Kahdesti olin mennä nurin sen takia kun eturengas liukasteli. Joten päädyin että edessä on vain maasto rengas.
Ostin Pirellin MT 40 ja MT 21 jotka toimi hyvin tiellä ja eteenkin maastossa. Kulutus kestävyydestä en osaa sanoa kun myin pyörän.

Pyörän virittäminen että saa tehoja lisää.
Se onkin vaikea juttu. Onnistuu vain ammattilaisilta. Ja kun virität, menetät kenties sen mistä Honda XR on kuuluisa kautta maailman. Kestävyydestä ja luotettavuudesta.
Itse en edes harkitse ostaa sellaista (Honda XR) jossa ei ole alkuperäinen moottori ja kaasutin.
Aikoinani maksoin Yamahan kanssa oppirahani. Ei kestänyt viritettynä.
Toki tuunata voi. Vaihtaa tankkeja, muoveja, tankoja jne.

Öljyn vaihdosta muutama sana.
Muista myös tarkistaa myös rungon alapäässä oleva öljy sihti. Ja moottorissa oleva sihti viimeistään kun vaihdat kytkin levyjä. Omasta pyörästä kesti mittatikun aukaista tyhjäkäynnillä, ei tullut öljyt säiliöstä ulos. Kerran kävin katsomassa Honda NX Dominaatoria joka sylkäisi öljyä ulos. Alapään sihti oli todennäköisesti tukkeutunut osittain.
Ja mikäli sihti on tukossa, niin moottori ei saa tarpeeksi öljyä.
Rungosta menee öljy suoraan öljypumpulla joka pumppaa öljyä kiertohangelle, vaihteistoon ja yläpäähän. Linkistä löytyy Honda NX öljynkierto ja tietoa sinunkin pyörän öljynvaihtoon.

http://www.eikholt.net/hpalt/dommi/index01.htm


Itse löysin nämä sivut juuri äskettäin. Pohjolan kurapyöräilijöiden sivuilla olen ollut usean vuoden. Sieltä myös löytyy apua enduro harrastajille.

Ei kun kesän odotteluja!

5.3.2008 0:51

Nätti peli todellakin! Ja mukavan ajaton eikä futuristinen kyhäelmä jonka ulkomuoto poistuu muodista n. 3v päästä.

Oliko niin että pyörä ei ole vielä katsastettu? Siinä tapauksessa laita ne supermotovanteet alle konttorille mennessä ja sano että ne oli siinä ostettaessa. Muuten menee kikkailuks kuten tuolla piikkipuolella eräät onkin tehnyt, eli laittaneet eturenkaaksi todella korkeaprofiilisen kumin jotta saa motovanteet rekisteriotteeseen. Renkaan ulkohalkaisija ei saa poiketa 51mm enempää. Erikoisluvalla voi saada luvan vaihtaa mittaristo uudelle rengaskoolle sopivaksi.

5.3.2008 19:33

Nixi kirjoitti:Öljyn vaihdosta muutama sana.
Muista myös tarkistaa myös rungon alapäässä oleva öljy sihti. Ja moottorissa oleva sihti viimeistään kun vaihdat kytkin levyjä. Omasta pyörästä kesti mittatikun aukaista tyhjäkäynnillä, ei tullut öljyt säiliöstä ulos. Kerran kävin katsomassa Honda NX Dominaatoria joka sylkäisi öljyä ulos. Alapään sihti oli todennäköisesti tukkeutunut osittain.
Ja mikäli sihti on tukossa, niin moottori ei saa tarpeeksi öljyä.
Kiitti vinkistä, tuota en olis tajunnu itse ruveta katsomaan. Vilkut tuossa on jo paikallaan, kuten muukin tieliikennevarustelu. Akun laitto ja muu isompi sähköhifistely taitaa jäädä väliin. Yksi vaihtoehto voi olla vaihtaa takavalon polttimo ja vilkut lediversioihin, niin voisi ajovaloa päivitellä.

Sergey kirjoitti:Nätti peli todellakin! Ja mukavan ajaton eikä futuristinen kyhäelmä jonka ulkomuoto poistuu muodista n. 3v päästä.

Oliko niin että pyörä ei ole vielä katsastettu? Siinä tapauksessa laita ne supermotovanteet alle konttorille mennessä ja sano että ne oli siinä ostettaessa. Muuten menee kikkailuks kuten tuolla piikkipuolella eräät onkin tehnyt, eli laittaneet eturenkaaksi todella korkeaprofiilisen kumin jotta saa motovanteet rekisteriotteeseen. Renkaan ulkohalkaisija ei saa poiketa 51mm enempää. Erikoisluvalla voi saada luvan vaihtaa mittaristo uudelle rengaskoolle sopivaksi.
Kiitos, itsekin tykkään juuri tuosta ulkonäöstä. Ainut huono puoli on tankin tarrat, jotka jo pikkuisen repsottaa. Noista kun sais jossain teippifirmassa teetätettyä kopiot, ni ois kova. Tuosta olen kuullut, että menis rekisteröintikatsastuksesta läpi motovanteilla. Pitää ne vääntää alle, kun alkaa kilvittelemään.

17.3.2008 17:00

Piruu... Viime viikonloppuna sovittelin motovanteita paikalleen, niin pikkasen tulosta siitä: Etuvanne menee näppärästi paikalleen oikeilla holkeilla, MUTTA takavanteen kanssa tuli ongelmia. Takavanne on nykyistä keskiötä 15mm liian leveä. Pikkuisen aiheuttaa mietintää tuollainen, jarrulevyn linja ja ketjulinja kun pitäisi saada kohdalleen. Pitää vielä ens vkl miettiä tuota.

Jos jollain on ollut vastaavia ongelmia, niin saa kertoa miten siitä pääsis helpoiten ylitse. Yksi vaihtoehto vois olla sorvauttaa vanteesta siivua pois, mutta kestävyys rupeaa arveluttamaan. Jos sen 7,5mm sorvauttaa puoleltaan pois, niin paljonkohan se vaikuttaa kestävyyteen, kun kuitenkin 2-t piikin vanteet ovat. Toinen vaihtoehto on modata jonkun toisen pyörän takaratas tuohon, mikä siirtää ketjulinjaa keskemmälle ja tehdä adapteri takajarrusatulalle, että saa jarrulevyä lähemmäs haarukkaa. Ehdotuksia?

Jos tuota takavannetta ei saa järkevästi kohdalleen, niin melkeen voi unohtaa supermotoilun. Töitäkin sain läheltä, niin ei tuollainen vajaa 10km työmatka pahemmin rasita nappularenkaita, menee normaalin asfalttiajon mukana. Katsastuskonttorillekin soittelin ja selvitin vaatimuksenmukaisuustodistuksen tarpeellisuutta, niin kävi ilmi, että sekin on hommattava. Viime viikolla tilasin sen Tüv Nordilta, hintaa lappuselle tulee 95e + alv...

25.3.2008 21:50

Vanteiden sovittaminen jatkuu. Etuvanne menee tosiaan ihan kivuttomasti paikalleen, tarvitsee vaan sopivat holkit kummallekin puolelle vannetta. Aikani tutkittuani takavannetta tulin siihen tulokseen, että siitä sorvaa/jyrsii siivua pois, tänään vein vanteen paikalliselle pajalle. Motocross-shopista ei vieläkään ole tullu osia, varmaan varastosta loppunut. Pitääpä laittaa palautetta sinne päähän. Ja vielä kuva sovitteluvaiheesta, kuva galleriassa isompana:
Kuva

Jännä juttu sinänsä kun availi etujarrua, niin siellähän lötkötteli loppuun ajetut palat, joissa luki Nissin. Pienellä googletuksella en löytänyt missään myytävän Nissinin jarrupaloja, eli nuohan voisi olla alkuperäiset jarrupalat! Kilometrimäärä, reilu 6tkm ja palojen kuluneisuus tuntuisi täsmäävän.

25.3.2008 23:16

Kyllä tuosta nätti vielä tulee! :D Muista vaan pysyä kohtuudessa rakentaessa supermotoa...

26.3.2008 16:35

Purtsi kirjoitti:Motocross-shopista ei vieläkään ole tullu osia, varmaan varastosta loppunut. Pitääpä laittaa palautetta sinne päähän.
itellä meni ite tilauksessa jotain pari viikkoo yhteensä arkipäiviä ku tilasin huonosti joulun alla. Palautuksien suhteen eivät kyllä tulleet yhtään vastaan kun lähettivät mulle väärän hupun. siinä taas kesti yhteensä päästä yhteisymmärrykseen jotain 2kk.

26.3.2008 20:03

Hyvä että vanteet menivät lopulta paikalleen :) Hieno pyörähän tuo on. Toivottavasti suunnitelmissa on säilyttää vähän alkuperäistäkin näköä ;)

26.3.2008 23:59

Jees, osat lähti tänään tulemaan Motocross-Shopista, oli ollu jonku osan kanssa toimitusvaikeuksia...

Ulkonäköön en puutu enää kovinkaan paljoa, tuo on vakiokunnossa jo tarpeeksi hyvän näkönen. Eteen tulee se smotolokari, tanko vaihtuu ja siihen karjaraudat, muuta en ajatellut muuttaa. Tai no pitää katsoa, jos tuo nykyinen iso etumaski ei sovi sirompaan sm-lookkiin, niin pitää siihen astetta pienempi hommata.

27.3.2008 0:09

Mulla ois hiilikuitunen Kotarin motoloksu ja Hussen numerokilpi jouten. Kummatki aitoa kuitua siis, ja todella kevyet. Paiskaa privaa jos kiinnostaa.

2.4.2008 20:36

jusutus kirjoitti:Mulla ois hiilikuitunen Kotarin motoloksu ja Hussen numerokilpi jouten. Kummatki aitoa kuitua siis, ja todella kevyet. Paiskaa privaa jos kiinnostaa.
Kiitos, mutta ei kiitos. Tänään UPS:n lähetti toi Motocross-shop.de:stä tilatun paketin. Tuolta tilasin pientä hilpettä, kuten smotolokarin, rengasraudat, öljynsuodattimia, tulppia, eturattaan, etuhaarukan stefat(varalle, kuitenkin hajoaa keskellä kautta), ilmansuodattimen ja karjaraudat. Enpäs sitten tajunnut ostaa karjiksille mitään asennussarjaa... Jos jollain on ylimääräinen asennussarja Polisportin karjiksille sisähalkaisijaltaan 12 tai 14 milliselle tangolle, niin viestiä mulle!

Ensi viikolla pitäisi tehdä keväthuoltoa, säätää venat ja vaihtaa öljyt sekä laittaa motovanteet paikalleen. Jos vastaavuudenmukaisuustodistus nyt suvaitsisi saapua, niin katsastuksenkin voisi tehdä. Kysytään nyt vielä täälläkin, että kun rekisteröintikatsastus on tehty, niin miten nopeasti pyörällä pääsee ajamaan? Saako konttorilta jonkun väliaikaisen ajoluvan, kunnes kilvet saapuvat vai pitääkö kiltisti odottaa kilpien saapumista?