Esittele nykyiset ja entiset yli 125cc pyöräsi täällä! Kokemuksia, kuvia, projektijuttuja tms...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja yli 125 kuutioisten moottoripyörien esittelemiseen. Mopo- ja kevytmoottoripyöräalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

Honda XR 600 R -97

5.2.2008 17:27

Elikkäs tuli tuollainen muualla Euroopassa kulttipyörän mainetta nauttiva enduro ostettua viime vuoden loppuhetkillä. Miksi ihmeessä juuri tälläinen pyörä? Noh, viime kesänä siirryin enduroihin ihan kokeilumielessä ja hauskaahan se oli. Kuten joku on joskus sanonut: "Osta enduro, niin ei tarvitse katua!" Kesän ajoin Suzuki DR 650 SE:llä ja myin sen pois syksyllä. Suzuki oli hyvä pyörä, mutta ehkä vähän liian kompromissi kaiken suhteen, sellainen jokapaikanhöylä. Eniten alkoi vaivaamaan alusta, joka rupesi pikkuisen jäämään kuskin taidoista jälkeen. Toisaalta pyörällä oli ajettu jo 80tkm ilman koneen aukomisia (pl. venttiilien säädöt), joten konettakin olisi luultavasti joutunut aukomaan, vaikka ei mitään ongelmia koneessa ollutkaan. Joten ei muuta kuin pyörä kiertoon ja uutta etsimään. Vaihtoehtoja oli muutama, KTM LC4, Yamaha TT 600 ja Honda XR. KTM olisi ollut mukava, mutta kauhutarinat koneen täystuhoista jo 20-30tkm kohdilla jättivät tämän pois laskuista. Vaihtoehdot rajautuivat Yamahaan ja Hondaan, molemmista kuulin vain hyvää, molemmissa on alusta jo suhteellisen hyvä vakiona, kummassakin puoli-ikuinen ilmajäähdytteinen perustekniikka. Hondaan päädyin em asioiden takia, helpomman virityksen takia, hinnan ja ylipäätänsä merkin takia. Honda on kuulemma aina varma ostos.

XR on Suomessa aika harvinainen, ei ole kuulunut maahantuontiohjelmaan. Kyseistä XR:ää on valmistettu vuosina 88-1999, jolloin sen korvasi vesijäähdytteinen XR 650 R. Kone on perua wanhasta vuoden 1979 XL/XR500:sta, josta on kehittynyt vuosien varrella NX650, XL600R, XR600R ja XR650L. Moottori on 1-sylinterinen, ilmajäähdytteinen, 5-vaihteinen kansiventtiilikone yhdellä yläpuolisella nokka-akselilla. Edessä jousituksesta huolehtii CR500:n etuhaarukka, joka on muuten jämäkkä, eikä takajousikaan mikään lötkö ole.

Omalla pyörä on tuotu Saksasta ja ajettu mittarin mukaan 6tkm, uskoo kuka tahtoo... Pyörää on ilmeisesti säilytetty paljon ulkona, koska mm putken alkukäyrä on ruosteessa, moottorista kansi ja posket hapettuneet sekä tankin tarrat repsottaa. Toisaalta tuota ei ole paljoa rytkytetty spoorissa/metsässä, ei ole metallikärkisten endurosaappaiden kuluttamaa aluetta moottorin poskissa. Moottorin ruuvit tuossa on suurimmaksi osaksi korkkaamattomia, ei ole avainta nähneetkään. Tietenkin venttiileitä on säädetty ja kytkintä säädetty alapäästä. Tehoa tässä vehkeessä on tehtaalta tullessaan maltilliset 45 hevosta (Saksan rekisteriotteessa 13kW :)), mutta kuivapainoa vain 120kg.

Pyörän ostin liikkeestä tax-freenä ja kevään projektina olisi kilvittää tuo. Käytin pyörän jo Tullissa näytillä, arpoivat siellä verot ja ne on nyt maksettu. Vaatimuksenmukaisuuspaperi pitäisi hommata ja vilkut laittaa toimimaan, niin voisi käyttää konttorilla.

Pyörä talvehtii tällä hetkellä kylmässä varastossa toisella paikkakunnalla. Heti kun kelit alkaa lämpenemään, niin pitäisi tehdä perusteellinen huolto samalla kun ropailee rekisteröintikuntoon. Venttiilit pitäisi säätää, öljyt suodattimineen pitäisi vaihtaa, tulppa uusiksi, ilmanputsari puhtaaksi, uudet jarrupalat eteen jne. Ketjut ja rattaa on vielä ihan ok kunnossa. Renkaina on Pirellin MT21 -yleisnappulat ja pinta noin puolivälissä menossa.

Tarkoituksena olisi myös pikkuisen viritellä sekä parannella ulkonäköä. Kerkesin syksyllä ostaa DR:ään Mikunin TM40 -kaasarin, joka jäi laittamatta kiinni ja se jäi kaappiin. Tarkoituksena oli laittaa se XR:ään kiinni, mutta kun rupesi kotona tarkemmin tutkailemaan, niin siellähän olikin jo samanlainen valmiina. Voipahan myydä tuonkin ja viritellä jotain muuta. Lisäksi tuli ostettua Supertrapp IDS2 Racing äänenjalostin. Vaimennin on alkuperäisesti tarkoitettu XR:ään, mutta on ollut muokattuna kiinni Yamaha TT:ssä, joten mukana tulleen väliputken kiinnitysmutteria joutuu siirtämään n. 5cm toiseen suuntaan. Ulkonäköä voisi kohentaa uusilla tarroilla ja tyylikkäämmällä takalipalla/valolla. Supermotovanteetkin olis kovat, pinnavanteet erityisti, mutta opiskelijan budjetti ei riitä niihin. Tällä hetkellä hieronkin kauppoja yksistä puolavanteista. Jostain olen kuullut, että maahantuontikatsastuksen yhteydessä jotkut ovat saaneet supermotovanteet rekisteriotteeseen, pitänee kierrellä konttorit läpi ja kysellä asiasta.

Kovin isoa lenkkiä ei vielä ole kerennyt ajella, lähinnä varovainen koeajolenkki liikkeen lähettyvillä sekä sitten ajokauden avajaislenkki n.20km 1.1.2008 sekä muutaman kerran pienempiä lenkkejä lumella. Pyörästä sai jo ihan hyvän kuvan, pyörän olemus on paljon lähempänä oikeaa enduroa kuin DR. Pyörä tuntuu lyhyemmältä, on paljon korkeampi, kevyempi, ketterämpi sekä paljon räväkämpi. Huomaa kyllä, että pyörässä on parempi kaasutin, sillä nyt kun kaasua kääntää, niin sillon kanssa lähdetään. Toista oli Suzukin alipainekaasarin kanssa. Kaasutin tuskin tuo huipputehoa, mutta parantaa ala- ja keskikierrosten vääntöä sekä kaasuunvastaavuutta paljon, kannattava ostos jos käytettynä saa.

Niin ja kuvia! Niitä löytyy galleriasta muutama huonolaatuinen.

Tarinaa tulee lisää, kun projekti etenee. Kevättä odotellessa...
Viimeksi muokannut Purtsi päivämäärä 27.3.2008 16:33, muokattu yhteensä 1 kerran

5.2.2008 18:59

Jees varmaan ihan ookoo hankinta, supermotot alle ja hyvä on ;)

5.2.2008 19:59

Kangas kirjoitti:Jees varmaan ihan ookoo hankinta, supermotot alle ja hyvä on ;)


Ei mitään massatuninkia tämmöseen pyörään, näitä ei paljoa tästä maasta löydy!

Onnittelut hyvästä pyörävalinnasta, USA:ssahan XR:ää kuvataan lyhyesti ja ytimekkäästi; "King of baja" mikä ei ihan vähää ole sanottu.

5.2.2008 20:23

Tume jos luit jutun kokonaan niin purtsihan tuossa kirjoitti, että neuvottelut käynnissä supermotojem ostosta? ;)

5.2.2008 20:50

Kangas kirjoitti:Tume jos luit jutun kokonaan niin purtsihan tuossa kirjoitti, että neuvottelut käynnissä supermotojem ostosta? ;)


Luin kyllä mutta tuo jäi lukematta :D.

Eääh, kukin tekee mieltymysten mukaan mutta sm-vanteilla tästä tulee ehkä liian..... säyseä :).

5.2.2008 23:11

Mjoo, jos nappulat meinais pitää niin pitäs kyllä olla sitten kunnon pellonkääntäjät eikä mitään välimallia. Ne taas on todella huonot ajaa kadulla. Itekin kun tolla omalla kuitenki kadulla pääasiassa ajelen niin sen takia motot tulossa.

6.2.2008 21:28

On melko alkuperäinen ulkoasu,kannattaa yrittää pitää sellaisena ja pyörän arvo säilyy..

6.2.2008 23:14

Jep, samaa mieltä äskösen kanssa. Supermotot on ihan makeita jos on aikaa ja rahaa laittaa. Mutta voi itku että osaa olla rumia patentteja kaduilla... sen siitä saa kun aikaa on 5 tuntia ja budjetti 100e :D
Mielummin pitää pyörän lähellä alkuperäistä, tietty voi keventää takalipalla tms, mutta ei mitään motoyrityksiä ilman kunnon budjettia ja panostusta asiaan. Tämä oma mielipiteeni.
Mutta onnea hyvälle hankinnalle(isäpuoli omistaa myös XRn)!

8.2.2008 0:36

Heh, supermotoidea ei odotetusti saanut kannatusta. Ensi kesänä saattaa työmatka olla melko pitkä asfalttisiirtymä. Miksi en sitten hommaa matkan ajamiseen sopivaa pyörää? Ihan sen takia, että endurosta en luovu eikä ole varaa kahteen pyörään. Mutta kuten joku jo saattaa arvata, niin nappularenkaat kuluu melko nopeasti kovalla pinnalla. Yksi vaihtoehto tietenkin olisi laittaa alkuperäisille vanteille sileät katukumit, jolloin pyörältä riistettäisiin se viimeinenkin arvo eikä viikonloppuisin soralle olisi enää asiaa. Ostan siis miuluummin smotot ja vaihtelen vanteita tarpeen mukaan.

Jäi mainitsematta pari ehkä tärkeintä tulevan modauksen kohteita, eli kahvasuojat, kahvalämmittimet ja ajovalot. Edellisessä pyörässä oli Acerbiksen karjaraudat ja ne on kyllä tärkeät, jos meinaa pienemmillä poluilla huristella.

Mitenkäs akuttomaan jopoon pystyy lisäämään noita sähkölaitteita, itse en sähköhommista tiedä juuri mitään. Mistä virran ulosotto, suoraan jännitteensäätimeltä? Valaiskaa joku! Elikkäs pitäisi kahvalämppärit hommata ja asennella. Jonkun mielestä matkasohvailijoiden homoilua, mutta täällä Suomen lyhyessä ja vähälumisessa kesässä ajelen mieluummin kädet lämpiminä, kuin näpit kohmeessa. Ajovalot on nykyisellään aivan surkeat, edessä taitaa olla 35W hehkulamppu, yllättäen ei näytä mihinkään. Tai ehkä se riippuu mihin vertailee, viime kesänä DR:ssä Hellan 7" lisävalo. Miten esim xenonien asennus akuttomaan pyörään? Noita muuntosarjoja saisi suht halvalla.. Valojenkin parantelua rajaa laturin tuotto.

8.2.2008 1:21

Mää miettisin jo tuossa tilanteessa akun laittamista siihen.

8.2.2008 17:12

No juu,ei se vielä kunnon motovanteista mene pilalle,mutta kun vaihdat jotkut toisen pyörän muovit,maalaat violetiksi ja laitat keulalle tuplabomberi lyhdyt,sitten alkaa olla pilalla.. Toi alkuperäinen takalokis on ihan tyylikäs.

8.2.2008 20:38

leppape1 kirjoitti:No juu,ei se vielä kunnon motovanteista mene pilalle,mutta kun vaihdat jotkut toisen pyörän muovit,maalaat violetiksi ja laitat keulalle tuplabomberi lyhdyt,sitten alkaa olla pilalla.. Toi alkuperäinen takalokis on ihan tyylikäs.
Tuon voin jo luvata, ettei tuollaista raiskausta ole tulossa. Pyörä säilyy suht alkuperäisenä, korkeintaan smotot ja pientä lokaripäivitystä teen, mutta mitään peruuttamatonta ei ole tulossa. Uudet tarrat jos hommaisi. USAn ebaystä noita saisi halvallakin, 25 usd kotiinkuljetettuna + tulli. Jos joku haluaa auttaa ebaystä tilaamisen ja paypalilla maksamisen kanssa, niin saa ilmottautua!

8.2.2008 21:07

Mites olis sellaset semi-renkaat? Esim. Metzelerin Saharat? Eihän ne ole mitkään raparenkaat, mutta hiekkatiellä toimivat kyllä. Eivätkä ole kohtuuttoman hintaisetkaan.

8.2.2008 22:14

Gleb kirjoitti:Mites olis sellaset semi-renkaat? Esim. Metzelerin Saharat? Eihän ne ole mitkään raparenkaat, mutta hiekkatiellä toimivat kyllä. Eivätkä ole kohtuuttoman hintaisetkaan.
Tuokaan ei ole mikään poissuljettu mahdollisuus. Kokemusta on tuosta Sahara3:sta ja sen halvemmasta kopiosta, Heidenau K60:sta. Ihan hyvä ja toimiva rengas, mutta kun pienellä investoinnilla voisi saada sekä kadulle, että polulle parhaiten soveltuvat renkaat, niin miksikäs ei.

8.2.2008 22:53

Ebay global buying hub:n kautta oon tilannut hilppeitä amerikasta(sieltä näkee heti kuka lähettää suomeen)ja maksanut paypalilla,helppoa jos vähänkin englanti taittuu ja sivusto neuvoo aika hyvin mitä pitää tehdä,ensiksi avaat paypalin sivulla tilin ja sitten ebaystä tavaran kohdalla"buy now"joka siirtää suoraan paypalin sivulle,jossa maksat ja saat sähköpostivahvistuksen ja seurantakoodin kun ovat lähettäneet tavaran,sitten postilaatikolle odottelemaan!.Ja jos ostosten arvo(postikuluineen)jää alle 50 euron,ei mene tullia eikä veroa..itse tilasin maanantaina yhden hiilikuitu palikan ja seurantakoodi sanoi osan selvittäneen tullin tänään(ja haettavissa alkuviikosta.)