Esittele nykyiset ja entiset yli 125cc pyöräsi täällä! Kokemuksia, kuvia, projektijuttuja tms...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja yli 125 kuutioisten moottoripyörien esittelemiseen. Mopo- ja kevytmoottoripyöräalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

10.4.2008 21:43

En nyt saa tähän hätään räjäytyskuvaa. Joskus netin syövereistä löysin, mutta en muistanut tulostaa...

Kieltämättä tuntui todella tukkoiselta tuo sportti kuristettuna. Voin vannoa että muuttuu täysin, kun kuristukset saa poies. Meikäläisen exä tärisi loppuvaiheessa "vähän" pahemmin. Etenkin jalkatapit.

640 Jawahan on kokoisekseen aivan lostava matkapyörä. Eikä vähiten luotettavuutensa takia...

11.4.2008 21:12

Tuli pestyä pyörää. Aika tehokkaasti puhdistuu tiukankin skeidan alta moottoripyörä kun on erilaisia suteja ja harjoja, sitten autoshampoota ja rasvanpoistoainetta suihkupullossa. Kävin vielä vahalla läpi katteet ja maalattuja osia, sitten käsittelin kaikki muovi ja kumiosat silikoniöljyllä ja rätillä. Kyllä alkoi taas näyttämään hyvältä :) Täytin samalla 2-t öljysäiliötä kun oli penkki irti vahailun takia.

Huomenna olisi kait tarkoitus jatkaa paikkojen voitelua voitelemalla kaikki vaijerit ja sen tyyppistä toimintaa.

11.4.2008 21:20

Spray siliconi on pop! Sillä tulee itte käsiteltyä muoviosat ja moottori pesun jälkeen. Halpaakin joten ei haittaa vaikka käyttä useinkin. Just sitä GT Siloconia mistä oli puhe.

Meinasitko rasvata vaijerit sillä mun "patentoimalla" paineilma&kumiletku menetelmällä? :) Kytkinvaijerihan rasvattiin jo. Onko muuttunut yhtään herkemmäksi se kytkin?

11.4.2008 21:39

Kytkinvaijeri on löysä kuin vanha H**ra. Eli se rasvaus kyllä onnistui hienosti. Pitää katsella tapauskohtaisesti rasvausmenetelmä, eli kaasuvaijeri menee varmaan vaijerirasvaimella ja wd40, sitten varmaan suppilo menetelmällä nuo nopeus ja kierroslukumittarivaijerit. Takajarruvaijeri pitää ihmetellä ihan erikseen kun niin ihmeellinen hässäkkä tuo mekanismi.

Ei oikein tuo kova vaha kovetu näillä lämpöasteilla.

12.4.2008 0:29

Kuinka usein näihin mäntää muuten vaihdetaan, kuulostaa aika varmalta peliltä? Pientä kiinnostusta herää vanhoihin rautoihin ;)

12.4.2008 9:57

Mitenniin vanhoihin? MänTä:n Jawahan on vm.07(valmistettu 01). ;) Suurimmillaan Jawoilla on ajettu samoilla männillä jopa 100tkm(eikä muuten ole vitsi!). Yleensä samoilla männillä ajetaan 50-80tkm. Riippuu tietty ajotavasta ja käytetystä öljystä.

Jawan koneen luonne on todella kaukana perinteisestä korkeavireisestä 2t koneesta. Konetta ei esim. kannata kierrättää yli 5000rpm, sillä tehokäyrä alkaa jo laskemaan yli sen. Vääntöä 33nm/4750rpm, eli enemmän kuin perus 350cc nelari-katuenskassa ja paljon pienemmillä varveilla.

Jos kaipaa sitkeää voimaa ja pitää rauhallisesta ajotavasta ja matka-ajosta, niin Jawa typ640 on valintasi. Jos pitäisi lähteä tästä ajamaan Vladivostokiin, niin Jawan valitsisin ennemmin, kuin jonkun jaappanin enskan. :) Mm. Jawan runko on erittäin vahva, koska on suunniteltu myöskin sivuvaunulle. Koteloitu ketju on kaikkein arvostettavin asia Jawassa. Ketjut&rattaat kestää sen 45tkm+.

12.4.2008 11:25

Mainittakoon, että jawan ketjut ja rattaat eivät varmaan ole ihan JT:n ja DID:n laatua. Ketjut ovat sitä paitsi tiivisteettömät ja hieman avoimet jotta vaseliini pääsee voitelemaan paikat kunnolla.

12.4.2008 11:51

Voihan sinne ne merkkiketjutkin laittaa, jos ei ole tyytyväinen originaaleihin. Hyvinpä ainakin minulla kesti ne Tsekkiläiset ketjut...

12.4.2008 11:57

MänTä kirjoitti:Mainittakoon, että jawan ketjut ja rattaat eivät varmaan ole ihan JT:n ja DID:n laatua. Ketjut ovat sitä paitsi tiivisteettömät ja hieman avoimet jotta vaseliini pääsee voitelemaan paikat kunnolla.

On siis samanlaiset ku tossa vanhassa hondassa :) En näe kyllä mitään syytä ajella "merkki" ketjuilla jos orginaalitkin kestää. Ja Sitäpaitsi aina kannattaa suosia eurooppalaisia "Kotimaisia" valmistajia, etenkin kun ne kuuluu EU:n.

12.4.2008 12:31

Minun pointtina olikin, että tuolla koteloinnilla ne jawankin ketjut kestävät saman kuin x-rengasketjut koteloimattomana.

12.4.2008 17:58

Tollasesta koteloinnista, ei kellään sattuis olemaan itsetehdyistä ratkaisuista kuvia? Ite en ole nähnyt kuin sen javan mallin ja siitäkin on jokunen vuosi aikaa.

12.4.2008 18:11

Joskus näin jossain kuvassa XT 500:ssa modattuna ETZ Mitsin ketjusuojan. Ihan asiallisen näköisesti oli toteutettu. En nyt saa tähän hätään taiottua sitä kuvaa näytille....

12.4.2008 18:43

Käväsin vähän ajelulla taas. Piti hakea vain silikonisprayta ja vinyylimustaa, mutta vähän reissu venähti. Lähdinkin hankoon päin ja sieltä ajelin 25 tietä jokelaan josta pornaisten kautta kotiin. Matkan varrella piipahdin vielä tomppaden 20 vuotis kemuilla jossa olikin aikamoinen pällistelijä lauma. Ainakin tomppaden faija suhtautui huumorilla koko vekottimeen. Ei kuitenkaan suoraan tyrmännyt pyörää :)

galleriassa parit uudet kuvat. Vaihdoin pesujen ja vahauksien jälkeen katteisiin rosteriruuveja sinkittyjen tilalle. Vastapuolelle laitoin norlock prikat ja siipimutterit.

Niin ja rasvasin ketjut oikeen vaseliinilla tällä kertaa. Specialisti peloitteli sen verran sprayvaseliinista, että oli pakko korjata epäkohta. Raotin ketjun haitarikumia sen verran, että rasvaprässin kärsä mahtui sisään haitariin ja sitten julmettua pumppausta ja pyörän pyörittelyä. Nyt on ainakin vaseliinia prkl...

Kävin silikoniöljyllä kaikki kumiosat vielä kertaalleen läpi. Ruikin myös paljaisiin muoviosiin silikoniöljyä ja pyyhin vähän ajan päästä ylimääräiset pois rätillä.

12.4.2008 19:47

Mites rasvanippa? Meinasitko laittaa sen? Lotiseeko ketju, kun pyörää pyörittää? Vassea ei voi Jawan ketjukotelossa olla ikinä liikaa!

Huomenna menen itekkin Jawaa kattomaan. Legendaa tosin, kun vuosimalli on 63 ja kuutioita 250cc. :) Isäukko on ainakin ihan täpinöissään. :D

12.4.2008 20:56

noni! Heti projektitopikkia pystyyn jos ostatte. Onko kärjetön tulossa kiinni?