Esittele nykyiset ja entiset yli 125cc pyöräsi täällä! Kokemuksia, kuvia, projektijuttuja tms...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja yli 125 kuutioisten moottoripyörien esittelemiseen. Mopo- ja kevytmoottoripyöräalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

2.11.2007 20:55

Hanskat ovat eittämättä ongelmakohta. Tuntuu ettei sormellisia hanskoja löydy, joissa tarkenisi. Varsinkin jos yhtään tihkua ilmassa niin alkaa pakastamaan nakkeja. Kyllä silti pöristelee tunninkin putkeen ilman taukoja. Kunnon ajosaappaat niin ei palele. Minulla on jotkut super monot niin ehkä joskus -15 on varpaat palelleet moporeissulla :)

500km huolto pääpiirteittäin :
-Vuotojen tarkastus
-Kansien kiristys
-Vaihteisto ja keulaöljyjen vaihto
-Toiminnan tarkastus

50e maksaa eli ei mansikoita.
Samalla vien sen puhjenneen renkaan simpaselle, kun halusi sen. Itse en sitä alle laittaisi vaikka sisärengas onkin ilmaa pitämässä.

Haynesia tai mitään muutakaan en ole löytänyt. Yhden pdf tiedoston kahlasin netistä jossa on tsekeiksi kaikenlaista juttua. Esim moottorin purku vaihe vaiheelta, momentit jne jutut.

Täytyy ottaa huomenna kuvia pyörästä!

2.11.2007 21:14

Tosiaan rukkasissa tarkenee, mutta sitten vipusten käyttö menee hankalaksi. Kahvanlämppärit olis kyllä hyvä vaihtoehto.

Joo no ei ole kallis huolto. Mietippä mitä maksais vastaava huolto moderniin multisylinteriseen muoviluotiin?

Mistäs semmosen tiedoston löysit? Ite etsiskelin kanssa jotain semmosta, muttei sattunut silmään. Tosin pyörä myyty joten ei enää sillai tarvetta...

Juu otappa niitä kuvia "urheilu" jaawasta. Kiinnostaa nähä!

3.11.2007 19:55

Taas unohtui kuvien otto. Nyt on jo pimeää ja katteet irti niin ei kait siitä mitään kuvia tarvitse ottaa. Huomenna kun otetaan jawa pakun kyydistä pois niin koitan muistaa näpsiä kuvia.

Käytin siis pyörän huollossa. Siellä vaihdettiin vaihteistoöljyt 80w90 mineraaleihin, keulaöljyt 80w90 mineraaleihin, toiminnan tarkastus, kannen jälkikiristys, tyhjäkäynnin lievä tiputtaminen, rengaslinjan tarkistaminen ja säätö. Otettiin vielä katteet irti yhdessä niin sai helpommin kyytiin ja nyt voi sitten pestä moottorin kunnolla. Samalla tietty katsoa jos korjaa sen katteen. Kiristeli bensahanaakin hieman.
Hyvitti takarenkaan remontin huollon hinnasta :) eli maksoi 55e minulle :D halpa huolto siis(lyhyellä tähtäimellä).

Kehoitti lataamaan pari kertaa talven aikana akkua ettei mene kuoliaaksi. Katselin, että taitaapa olla akku samanlainen kuin suzukissani :) Kaikki sähköliitokset ovat myös toteutettu samalla tavalla kuin suzukissani. Kuin kaksi marjaa!

Sääti hieman kytkintä irroittamaan aikaisemmin, josko helpottaa rusauksia, kokonaanhan niitä ei jawasta pois saa.

Jos jotain negatiivista pitää sanoa, niin penkki unohtui iittalaan :D Onni onnettomuudessa, että on asiaa sinnepäin kun haen sen uuden etukatteen ja huoltokirjan joulukuussa. Riippuen tietenkin, että missäpäin simpanen pyörii niihin aikoihin tsekin reissunsa jälkeen.

3.11.2007 22:30

Eikös se keula ole turhan jäykkä sillä 80w90 öljyllä? Itellä keula oli ihan pökkelö orkkisöljyillä ja kun vaihdoin jotkut lirut tilalle, niin keulasta tuli samanlainen, kun esim. piikki DT:ssä(löysä siis). Ite tykkään löysästä jousituksesta, kun tuli noita hiekkateitäkin koluttua jonninverran.

Olis muuten itellekin elämys käydä Tsekeissä vähän shoppailemassa(jos olis jawa vielä). Löytyy varmasti semmosta spesiaaliosaa, ettei mitään rajaa. :P Ehkäpä joskus tulevaisuudessa tulee siellä käytyä esim. pyöräreissulla...

3.11.2007 23:32

on kuulemma tehtaalta 80w90 jäykkyyksiset öljyt. Tuohan vastaa jotain 10w30 moottoriöljyä(kait).

4.11.2007 17:15

Galleriassa kuvia, kun purettiin pyörä pois auton kyydistä huollon jälkeen.

4.11.2007 18:46

Ihan hyvän näkönen pyörähän tuo on. Se on niinkun style mutta katteilla, valuvanteilla ja matalemmalla stongalla. Kasari-look on aina vedonnut eniten meikäläiseen kaikissa ajonauvoissa. Katoin spekseistä että ton pitäs kulkea 135km/h, kun style jää vaan 125km/h. :) Liekö katteella ihan niin paljon vaikutusta...

4.11.2007 19:04

ja'a. Kyllähän stylessäkin on valuvanteet 1995 vuoden jälkeen. Kuten neliskanttiset peilitkin tulivat 1995. Sitä en tiedä, että kuinka pitkään pinnavanteita ja pyöreitä peilejä sotkettiin eri malleihin uusien valuvanteiden ja peilien markkinoille tulon jälkeen.

On ihan ok näköinen laite, voisi olla paljon rumempikin. Itse tykkään yamaha rd 350 ja tämä jawa sport on vähän sinnepäin.

4.11.2007 19:19

Joo mutta stylessä ne valuvanteet oli ilmeisesti lisävarusteena. Joo ite tykkään RD tästä mallista: http://www.bikepics.com/pictures/386765/ ja jawan tästä: http://www.bikepics.com/pictures/134995/

4.11.2007 19:44

toi ilmajäähy rd on kieltämättä seksikkään pullea.

4.11.2007 20:33

Soon kyllä ihan vanha lc ilman ypvs:ää, ei ilmajäähy. Ei ne uudemmatkaan rumia ole eipä sillä. En tiedä miksi, mutta jotenkin se yksinketaisuus viehättää tossa TS jaawassa. Ei mitään turhaa ja tarkoituksenmukaisen oloinen.

29.12.2007 22:03

Tulipa käytyä Iittalassa. Hain rekisteriotteen muutoslomakkeen täytettynä, olenhan nyt maksanut pyörän kokonaisuudessaan. Edelleen suuret kiitokset Simpaselle erinomaisesta palvelusta ja luottamuksesta.

Samalla kertaa nappasin mukaan 500km huollon yhteydessä unohtuneen satulan ja uuden etukatteen vahingoittuneen tilalle. Pyörähän kaatui keskitallalta pehmeällä maalla suoraan volvon takakulmaan ja katteesta lohkesi palanen maalia. Hinta oli kyllä selvästi kilpailukykyinen verrattuna japanilaisiin muovikatteisiin.

29.12.2007 23:04

Jep erittäin hyvin sujui itselläkin asiointi simpasen kanssa. Kertaalleen tuli itekkin käytyä siellä Jawaa näyttämässä. Ei helevetti että siellä oli rojua. Näytti ihan meidän takapihalle. :) Ja tosiaan varaosien hinnat on japseihin verrattuna älyttömän halpoja. Paljon muuten kate maksoi?

Ei hitto tuossa olis kunnon peli: http://www.nettimoto.com/viewVehicle.php?id_bike=482499 Ei ole ainakaan kilometreillä pilattu, hinta tosin hiukan yläkanttiin. Ex-jawassa oli ostettaessa 12tkm ja hinta 2000e.

30.12.2007 16:43

hinta yläkanttiin? Tuossahan on sportin katteet, takalaukku ja kilometrit olemattomat. Jos uusi maksaa 4600e niin 3000e 6500km ajettuna ei minun mielestä mikään järkyttävän kallis ole, liikkeestä meinaan.

30.12.2007 21:29

MänTä kirjoitti:hinta yläkanttiin? Tuossahan on sportin katteet, takalaukku ja kilometrit olemattomat. Jos uusi maksaa 4600e niin 3000e 6500km ajettuna ei minun mielestä mikään järkyttävän kallis ole, liikkeestä meinaan.


No on se hinta yläkanttiin Jawalle. Yleensä jos tuon ikänen on myynnissä, niin parin tonnin pintaan se hinta on. On tullut senverran seurailtua. Johan se hinta tippuu ainakin 500¤ kun ajat uuden pyörän kaupasta ulos. Jawoissa on älyttömän huono jälleenmyyntiarvo. Ite sain Exästä 1400¤ 2002 malli 34tkm ajettuna hieman kauhtuneena ja kone tärisi kovasti. Mielestäni se oli ihan maximi hinta mitä siitä olisi edes voinut saada. Jos olisin vielä ensi kauden sillä ajanut, niin hyvä jos tonnin olis saanut.

Se on se arvostuksen puute näillä vehkeillä, mikä sen hinnan pudottaa nopeasti. Suurilta osin johtuu tietämättömyydestä. Tippuuhan se hinta noissa japseissakin suhteessa melkein yhtänopeasti se hinta. Tosin niissä merkkaa siihen ne kilometrit enemmän, kun mitä Jawassa. Itseasiassa toi mun ex-style oli eniten ajettu 640-tyypin Jawa mitä olen missään nähny myytävänä. Yleensä näkee semmosia 5-15tkm ajettuja myynnissä...