Esittele nykyiset ja entiset yli 125cc pyöräsi täällä! Kokemuksia, kuvia, projektijuttuja tms...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja yli 125 kuutioisten moottoripyörien esittelemiseen. Mopo- ja kevytmoottoripyöräalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

2.8.2009 19:39

Vakuutusmaksut, jawa seisoo ja suzuki kirmaa.

20.8.2009 23:36

Olipas mielenkiintoista tekstiä vuosien varrelta :) . En kai mie muuten olisi hoksannut lukea läpi mutta nyt on vähän jotain kaupan tyylistä ehkä hierottavissa semmosesta Jawa Chopper -01 vekottimesta (ajettu 5100km).

Semmosta kuitenkin olen yrittänyt googlettaa koko illan että mistä ihmeestä näihin saa osasia? Siis perus kulutusosat jarrupalat, ketjut, männät jne. No joo kyllähän minä luin topicin läpi ja mäntä ja ketkut ei ole aivan kulutustavaraa mutta eihän sitä tiedä, jurnashan minulla 125cc Honda Shadowkin kiinni vaikka pitäis olla varma vehje (valmistus vikkoo kait) :roll: .

Jos nyt kuitenkin olen oikein ymmärtänyt niin pyörä ei ole mikään raketti mutta pitäisi liikkua vielä kaks päälläkin, pientä laittoa löytyy aina mutta rahaa ei silti tarvitse polttaa älyttömiä määriä per 1000km eli kestävä, ja ajo-ominaisuudet pitäisi olla kohdallaan?

Matkapyöränähän minä edelleen yritän tuota isukin 900cc Yamahaa käyttää, mutta vähän kuitenkin kevyempi pyörä kaupunki ja lyhyen matkanajoihin kiinnostaisi. Lisäksi emäntä haaveilee mp-kortista joten lukemani perusteella Jawa olisi sopivan näpsäkkä pyörä vähän papiskalla,jupiterilla, ja jincheng knight mopolla ajaneelle. Ette kai te ole minua nyt harhaan johtaneet :s ?

Edit; Ainiin viimeisenä vielä että... Kannattaako??

21.8.2009 17:57

hintansa puolesta kannattaa aina, ovat törkyhalpoja ostaa ja pitää. Chopperissa on paras moottori nykyvaihtoehdoista, pakoputket paljon paremmat kuin Sport/style akselistolla. Chopper on matala ja kevyt käsitellä, kuluttaa melko vähän ainetta, eli n. 4,5-5,5litraa sadalle.

Pyörä ei tosissaan ole mikään honda, mutta mukava kuitenkin reissussa varsinkin kun mittarilukema ylittää 10tkm. Osia saa jawan entisen maahantuojan kautta, eli Simpaselta Iittalan kalvolasta.
Osat ovat halpoja. Siis HALPOJA. Eivätkä edes tuhottoman huonoja, ainakin koneen osat ovat hyviä. Sähköosat on melko rimpuloita kun lucasin tekeleitä, mutta laturi/sytkä on taattua Vapenia. Jos etsit matkapyörää jne etkä ole turhan mukavuudenhaluinen ja muutenkin 2-tahtisairautta/seikkailuhenkeä riittää niin jawa on sekä edullinen, harvinainen että hauska vekotin kaikessa rämpelöisyydessään.

22.8.2009 13:33

MänTä puhuu asiaa. Jawa 638, 639 ja 640 ovat mielestäni ehkäpä luotettavimpia 2t-pyöriä mitä on koskaan valmistettu. Minulla on menossa jo toinen Jawa typ 640, eikä kummassakaan ollut ikinä mitään varsinaiseksi tekniseksi viaksi laskettavaa. Perushuolloilla on päästy ja niitäkään ei tarvitse tehdä turhan usein. Ketjun olen nykyisessä Jawassa kiristänyt koko omistusaikana yhden kerran jne. Kaksi päällä jaksaa pitää kevyesti 110km/h matkanopeutta. Kulutus riippuu erittäin paljon yksilöstä, mutta omassani se pyörii 4,3-5,5l/100km paikkeilla.

Myöskin matkapyöränä Jawa on kokoisekseen mainio. Jos sattuu löytämään suht vähätärinäisen yksilön, niin matka-ajo on täyttä juhlaa. :) Itse ajoin pari viikkoa takaperin 800km pitkän viikonloppureissun 2-päällä, eikä tuntunut missään vaiheessa liian rasittavalta. Pienintäkään toimintahäiriötä ei koko reissun aikana ilmennyt. Väittäisin että luotettavin pyörämalli mitä tuohon 1000-2000€ hintahaarukkaan saa. Ennemmin osta Jawa, kun 20v vanha japsipyörä. ;)

22.8.2009 21:41

Joo no sitten olen oikean käsityksen pyörästä saanut, eli perus hyvä käyttl pyörä. Ukko kyllä tuntuu jaksavsn piruilla vaikka en ole edes mitään kauppoja vielä päässyt tekemään :s ...

Tosiaan katsomassa kävin pyörää...Mittarissa oli vähän päälle 100km ja kuulemma alkuperäinen mittari mukaan missä jotain 5200km pintaan. Joskus kaaduttu, siitä muistona pieni lommo ja vähän naarmuja tankissa ja vilkussa. Valon päältä puuttuu kate ja sissybarista pehmuste. Ketjukotelon kumit oli aika hyvin pykineet ja pientä ruostetta kromi osissa. Oikean puolen vilkut ei jekkasseet. Ja pisteenä i:n päälle oikea pytty tuntui olevan eloton,eli ei sytyttänyt (tai no sillon tällön kunnes lakkas kokonaan), kuulemma kuitenkin samana aamuna oli toiminut oikea mutta vasen ei mutta nyt siis oli toisinpäin. Eli kyseisen syyn takia itse koeajo jäi nyt ajamatta.

No jos kone olisi toimiva niin sitten voisin kyllä harkita, mikä lie sitten olisi arvioitu arvo pyörälle noilla havainnoilla? Kauppa ideana on ollut että Jupiter menisi vaihdossa ja minulta xxx summa euroja.

23.8.2009 10:44

itse en moiseen pommiin koskisi. Tonnilla saa jo hyväkuntoisen jawan, joten mitä sitä romua ostamaan neljällä sataa.

29.11.2009 19:34

Muistin, että jossain vaiheessa suunnittelit tuplakaasareita Jawaan. Tuossa olisi yksi toimiva viritys argentiinan pojilta :) : http://www.youtube.com/watch?v=bTjpGO9v ... re=channel Näyttäisi olevan pyöreäluistiset Mikunit mutta mallista en osaa sanoa.....

29.11.2009 19:44

specialisti kirjoitti:Näyttäisi olevan pyöreäluistiset Mikunit mutta mallista en osaa sanoa.....

Mun silmään näyttää 1:1 RD350:n Mikuni VMSS kaasareilta.

2.12.2009 4:48

Rankkapeli kun oikeen keulii :D

26.2.2010 23:34

Siinä aika mielenkiintoinen typ 638:sin koneen modaus Ukrainasta: http://www.roker.kiev.ua/forums/1/downl ... hp?id=1019 Tuplakaasarit ja vesijäähdytys. Aika siististi toteutettu. Siinä sulle MänTä hyvä projekti, kun väsäät tuollaisen. :) http://www.roker.kiev.ua/forums/1/viewt ... 3&start=75 Näkyy pyörää enemmänkin.

Kiinnostava muutenkin tuo ukrainalainen Jawa foorumi http://www.roker.kiev.ua/forums/1/index.php Kannattaa kääntää vaikka google kääntäjällä lontooksi, niin ymmärtää jotain.

2.3.2010 20:57

-Zone- kirjoitti:
specialisti kirjoitti:Näyttäisi olevan pyöreäluistiset Mikunit mutta mallista en osaa sanoa.....

Mun silmään näyttää 1:1 RD350:n Mikuni VMSS kaasareilta.


VM-sarjan kaasarithan nuo. Mutta SS-mallit ovat power jet-kikottimet ja nuo ovat ilman niitä.

Eli VM26 voisi olla Jawaan ihan kelpo carbot.

3.3.2010 18:14

Kovan näkönen vesipyssytekele. Kelpais varmaan mullekin.

5.3.2010 21:08

Georg kirjoitti:..Mutta SS-mallit ovat power jet-kikottimet ja nuo ovat ilman niitä..

Mulla on pirun vahva muistikuva, että ss mallit ei ole power jetillä. Pitääkin kaivaa tuo mikunin manuaali esille, mutta todella vahva muistikuva olisi, että ss malli ei ole power jeteillä.

7.3.2010 9:43

ketkun kaasarit on SS eivätkä ole powerjetillä. Uudemmat rd:n kaasarit on powerjetillä, F1 ei ole.

8.3.2010 11:06

Jaa-a.

Mulla on kaksi paria Mikunin VM26SS-karboja ja ovat power jetti-mallisia. (RD350:sen 1UA-00 ja 1UA-01 kaasarit..)

Siinä uskossa olen ollut, että tuo SS-lyhenne mallimerkinnän perässä tarkoittaa juurikin sitä, että ne power jetit karboissa on. Voin toki olla väärässä, kun en mikään kaasarispesialisti ole.