Esittele nykyiset ja entiset yli 125cc pyöräsi täällä! Kokemuksia, kuvia, projektijuttuja tms...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja yli 125 kuutioisten moottoripyörien esittelemiseen. Mopo- ja kevytmoottoripyöräalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

28.4.2009 22:40

Moottoritiehän oli suljettu liikenteeltä ja poliisi ohjasi muut kulkijat kiertoreittiä... Kävin tankilla ja oli kulutus 6 litraa sadalle, ei paha sekään vaikka sai mopotin kenkää. Saisikohan tuon takarenkaan vaihdettua itse? Ei viitsisi maaleja tuhota kun ovat niin herkässä tuon paskavalun päällä.

3.5.2009 22:34

On se vekotin. Huomasin, että pakoputken päällä pieni öljyläikkä. Ilmeisesti käynnistyspolkimen akseli vuotaa. Vittu. Mittaristosta mahd. kuuluu jotain erikoista ääntä, ollut kevään ensimmäisestä ajosta lähtien. Täytyy tehdä 10tkm huolto rotiskolle jossa voitelen vaijerit jne. Tarvitseeko IHAN kaikki viat tulla juuri minun pyörään??

9.5.2009 22:01

Tulipa käytyä Haminassa kääntymässä. Kotimatkalla huomasin mistä se outo uusi helinä tulee, oikea vilkku ei enään toiminut ja sitä koputellessa vilkun sisällä kopisi. Ajattelinkin, että ääni kuulostaa aivan siltä kuin laakerikuulaa helisteltäisiin muovipallon sisällä. Täytyy ottaa selvää tuosta vilkkuongelmasta, että mitä hittoa siellä oikein on tapahtunut.

10.5.2009 22:07

Tein jotain 10tkm huollon tapaista. Tarkistin rengaspaineet(täyttelin sen 0,1baria kumpaankin), rasvasin kaasuvaijerit, pesin pyörän melko hyvin, vaihdoin rikkinäisen etuvilkkupolttimon, laitoin sylinterin vaimennuskumit öljykylpyyn tunniksi ja tarkistin syt.tulpat. Tulpat olivatkin kauniin maitokahvinruskeat, oikean puoleisen tulpan keskielektrodi oli tosin päästään valkoinen. Laihalla käynyt verrattuna vasempaan sylinteriin. Vielä jäi vaihtamatta jarruvalopolttimo, etupumppujen öljyt vaihtamatta, ketjujen tarkistus, takarenkaan vaihto tekemättä ja lukkojen/vivustojen rasvaus.

Niin joo ja lisää pärinää moottorijarrulla tuli ajovalon varjostimesta joka pyörii umpion pohjalla. Se pitää poistaa seuraavalla kierroksella.

11.5.2009 16:00

Vaihdoin taloyhtiön parkkipaikalla taka-, jarru ja vilkkuvalopolttimon.

23.5.2009 20:41

Hoh, johan on aikoihin eletty. Japsistarareissu meni 4,8litran keskikulutuksella. Kulutus mitattu tankkaamalla lähtiessä ja tullessa samalla pumpulla. Tuloksen hyvälaatuisuus johtuu varmaan tomppaden arrin perässä roikkumisesta(eli leppoisasta matkavauhdista).

http://www.tankkaus.com/graph_yearcons. ... hcar=22606

http://www.tankkaus.com/graph_kmcons.ph ... &car=22606

10.6.2009 22:46

Pesin pyörän oikeen kunnolla ja kiristin ketjut. Ruikin kokeena ketjuspraytä ketjuihin samalla. Touhun keskellä unohdin kiristää takapyöränakselin ja se tuli sitten tehtyä hätäisesti tienpäällä. Huomenna tarkistan ketjulinjan uudestaan ja kiristän jopa mutterit sen jäljiltä prkl. Samalla ruuttaan vaseliinia pari painallusta, tuo ketjuspray EI kuulu jawaan. Huvittavaa sinänsä, että kun taka-akseli oli vähän löysällä ja takapyörä haki asentonsa paremmaksi, pyörä meni melkein suoraan kun päästi tangosta irti :D Simpanen säätänyt jotain vallan kieroon aikanaan, täytyy kokeilla ruuvata ruuvista 1/4 kierros toista enemmän josko pyörä menisi suoraan kokoajan.

23.6.2009 23:48

Tullu päristeltyä ja jostain syystä kulutus on laskenut melko selvästi. Nyt on pidellyt semmoista 4,8l/100km keskiarvoa. Onko sitten ajotyyli muuttunut vai mitä, taitaa nuo kovempien vauhtien välttelyt näkyä samantien kulutuksessa.

3.7.2009 18:36

Vaihdoinpa takarenkaan. Mitaz H-06 :P paistettu 07 loppuvuodesta. Kumi meni helposti paikalleen kun ruiskasin vähän vassea renkaan kylkeen. Painotin vielä ovelana, biltemasta saa nykyään 5g sinkkipainoja. Laitoin akselin lepäämään kahden puutarhatuolin käsinojien väliin ja pyörittelin. Lisäsin 20grammaa ja vähän parani, vieläkin vetää hissukseen painavimpaan kohtaan, mutta tuo saa riittää. Laitoin myös etufillariin 10grammaa, ei sekään ihan täydelliseksi tullut, mutta parani sekin. Muistin taas, ettei jawassa voinutkaan kiristää takapäänmutteria apinanraivolla(kuten oikeissa pyörissä), mutta asian huomasin luonnollisesti jo kiristysvaiheessa. Otin huvikseni paketin uudestaan irti ja totesin, että jotain helvetin tyhmää tuossa systeemissä on oltava kun ahistaa kiristäessä. Nimittäin osat on kasattu oikeassa järjestyksessä ja kaikki välipalat jne löytyy, ei pitäisi kireydellä olla merkitystä pyörimisintoon. Noh, sitä ei moni tiedä mistä johtuu. Ruuttasin samalla pari painallusta vaseliinia ketjuihin ja laakerivaseliinia takapyöränlaakereihin. Hyvin toimii ja takana on nyt sigana kulutuspintaa. Edessä on edelleen runsaasti pintaa jäljellä joten sen vaihdan jahka tulee ajankohtaiseksi.

13.7.2009 16:33

Kalajokireissu takana. Johan sai mopo taas kyytiä. Melkein koko matkan keskikulutus 5,6litraa sadalle. Sisältää 50km Täyskaasuajoa TM. Rupesi konekin piristymään tuon pienen rääkkäämisen jälkeen. Hyvin tuntui tuning renkaatkin pitävän kuivalla kelillä. Märälläkään ei ongelmia ollut, mutta pahin sikailu ajottui hyvän kelin aikaan. Tärinästä ei tarvinnut kärsiä missään vaiheessa, paitsi kun paluumatkalla koneen takapultin mutteri lähti liitämään ja pultti melkein tippui matkan varrelle. Takajalkatapista löytyi sopiva mutteri, Furtzin anteliaan avun saattelemana mutteri kiristyikin riittävään kireyteen(ei tippunut kotimatkalla irti).

Myös katteiden ruuvit olivat löysällä, kiristin nekin. Kaikenkaikkiaan mahtava reissu. Voin myös suositella IXS Inari & Turku nahkavermeitä, eipä tullut märkä missään vaiheessa matkaa. Ainoastaan oikeasta saappaasta lirutti vettä läpi.

Käyntiin tämä römpötin lähtee nykyään aika nihkeästi, vaatii ryyppyä ja tyhjäpolkaisuja jo parin minuutin seisomisen jälkeen. Tyhjäkäyntikin löytyy kunnolla vasta kun pyörällä on potpotettu kilometrin verran about. Ei voi tietää. Kaasutin putsaten ja tyhmäkäyntiseos kuntoon / imuvuotojen etsintä. Tuo tyhjäkäynti on ollut huonontuvana trendinä jo jonkun aikaa, tulppien vaihto ei tehnyt kaivattua muutosta.


Oli kalajoella kruisaillessa vähän kosketusvikaa vasemmassa etuvilkussa. Vaihdoin uuden polttimon ja nitkuttelin polttimonkannan jousta(hapettunut -> ei maadoita) niin alkoi pelittämään. Täytynee jossain välissä ruiskia rasvaa vilkkuihin lisää.

19.7.2009 1:20

Huoltoa :
Rengaspaineiden tarkistus. Pulttien kireyden tarkistus. Etupään öljyjen vaihto, huomasin, että etujouset on eri mittaiset... toinen jousi n. 1cm lyhyempi kuin toinen. Ketjujen rasvaus, pyörän laajamittainen pesu. Kaasuttimen puhdistus paineilmalla, purin kaasuttimen atomeiksi. Säädin ilmaruuvia auki 1,5kierrosta edellisen 2-2,5 kierroksen sijaan. Jumppasin vähän etujarrun mäntiä. Vaihdoin jarrunesteet. Puhalsin ilmanpuhdistinelementin puhtaaksi, hieroin putsarikopan puhtaaksi rätillä. Asensin etupäähän haitarikumit. Vaihdoin moottorin takapultin mutterit HST nyloc muttereihin + jousialuslaatat alle.
Pääsuutin on simpasen jäljiltä 90, boosterjet 65 ja tyhjäkäynti se mikä se sattuu olemaan :)
Luistinneula on keskiasennossa. Nyt tuntui lähtevän kivasti käymään ja kävi tyhjääkin vähän keskiarvoisemmin. Eli kuumana motaripätkän jälkeen 1200rpm ja kylmänä 1000rpm.Tarkkaillaan.

Tuntuu jawa liikkuvan kovin pirteästi kun vaan käyttää kierroksia. Myös alakierroksilla kuuluu pakoputkista pörpötystä ihan eri tavalla kuin ennen. Tiedä sitten onko persdynon kalibroinnissa vikaa, mutta siltä se tuntuu. Motomanin ohjeet kunniaan! Sikaa!

29.7.2009 21:01

Kiitos kun olet jaksanut kirjoitella, tämä on ollut mukavaa luettavaa.

29.7.2009 22:10

Kiitämme tuesta. Jawalle ei kerätä rispectejä kuin sissiliikkeen tukemisesta.

1.8.2009 20:37

Talviteloilla, kaasutin tyhjätty, rengaspaineet täytetty, pesty, tankki täynnä ja akku irtikytketty.

2.8.2009 19:17

Etelään saapuu talvi aikaisin? :roll: