Esittele nykyiset ja entiset yli 125cc pyöräsi täällä! Kokemuksia, kuvia, projektijuttuja tms...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja yli 125 kuutioisten moottoripyörien esittelemiseen. Mopo- ja kevytmoottoripyöräalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

15.7.2008 20:24

olisi kiva päästä ihan kokeilemaan jotain 350cc japsi enduroa. Mahtaisikohan etelästä löytyä joku motot.nettiläinen jolla kyseinen peli olisi koeajoa vailla?

Kokeilin neulaa laihimmalla ja rikkaimmalla. Laihalla kävi todellakin laihalla, tärinät kovenivat entisestään mutu tuntumalla. Rynkytti myös enemmän mielestäni kaasu täysin kiinni. Neula rikkaimmalla alkoi käymään todella paksusti ja raskaasti, rynkytystä vieläkin enemmän?? Vaihdoin neulan takaisin keskelle, niin tuli kompromissi. Ei käy raskaasti eikä booailekaan liikaa. Nauratti myös tuo rynkytyksen määrä, kun sitä ei ollut ollenkaan. Tärinää kyllä riittää edelleen, sitä tuo rikas seos saattoi hieman pehmentää, kun koneessa ei ollut tehoja. Edelleen siis kone herää 4trpm tienoilla, ihan kylmänä jo muutaman satkun alempaa. Johtuneeko sitten ketjuista? Tuo minun matka-ajo ei varmaan ole niille hyvää tehnyt, kun vaseliinitkin lensivät kalajoenreissulla vanteelle lämmöstä + liikaa vaseliinia. Kokeilin pyörittää vannetta takapää ilmassa ja kevyesti pyörii, ihan kuin suzukissakin uusilla ketjuilla ja ilman vaseliineja. Luoja tietää! pakoputkien toiminta nyt ainakin muuttuu lämpötilan muuttuessa(pakoputket lämpenevät). Kaikenlaista voisi kokeilla, mutta viitsiikö sitä sitten, se on toinen juttu. Jotain hämärää tuossa tyhjäkäynnissä kyllä on, kun seosruuvia saa vääntää yli 2 kierrosta auki, että käy parhaiten. Tuommoisen säätöruuvin säätöalue kun on yleensä se 0,5-1,5 kierrosta jonka jälkeen seos ei muutu enään oikeaan suuntaan, vaan esim 3 kierrosta auki -> enemmän ilmaa kun tyhjäkäyntipiirin bensasuutin kuristaa.

Rynkytyksestä päätellen säätö on juuri oikein, enkä siihen koske. Specialisti, sinullahan rynkytti hieman enemmän tuo jawasi, miten olet säätänyt tyhjäkäynnin? Sihiseekö sinulla kaasutin ryyppy päällä ja sihinä loppuu kun ryypyn kytkee pois?

15.7.2008 21:21

Ensin sanoisin tuosta TT:stä, että siinä on enemmän polleja kun perus XT mallissa. XT:n suorituskyky kiihtyvyydessä ja huipuissa on varmasti Jawaa parempi, mutta vääntöä on Jawassa enempi, joten kulkenee tasanopeutta vähemmillä kaasun asennon muutoksilla esim. ylämäissä tai vastatuulessa(raskas kone). En ole ajanut XT:llä joten mutuksi menee.

Minullakin on neula nyt keskilovessa. Seosruuvia juuri tänään säädin perstuntumalta reilusti auki(yli 2 kier)ja tuntui rynkytys hiukan vähenneen. Tosin todella vittumaisesti kone vielä tukehtuu lämpinänä, kun yli 10sek käy tyhjää ja kaasua avattaessa tippuu kierrokset n.500rpm tai sammuu. Konetta siis joutuu tasaisin väliajoin kaasuttelemaan, ettei tukehdu. Sitten kun sen kaasun avaa, niin kestää muutaman sekunnin, että alkaa nostaa kierroksia. Edellisessä stylessä ei ollut koskaan kyseistä ilmiötä...

15.7.2008 22:45

Minulla kone kyllä booaa lämpimänä tyhjäkäynniltä jos avaa kaasun nopeasti, jos raottaa millin luistia ja odottaa puoli sekuntia, herää konekin ja sitten ottaa kaasua vastaan ihan normaalisti. Olisi hauska tietää, että mistä tuo johtuu. Tyhjäkäyntiä kun oli aikaisemmin se 1400rpm, ongelmaa ei ollut, koska pääsuutinpiiri taisi olla kokoajan vähän pelissä mukana. Minun teoria on, että tuossa jikovissa ei ole ollenkaan siirtymäpiiriä, mikä esim mikuneissa ja keihineissä löytyy. Pitäisi ihan ottaa tuo käteen ja ihmetellä. Seosruuvin asennolla ei ole minun kokeissa ollut tuohon tukehtumiseen juurikaan vaikutusta.

Kokeilut jatkuvat.

16.7.2008 19:40

Ite meinasin kokeilla sitä 95 pääsuutintakin, jos vaikkapa auttaisi myöskin tärinöihin. Voi olla että vaikuttaa se pääsuutin siihen tukehtumiseenkin, sillä tuossa saattaa tyhjäkäynnilläkin olla pääsutinpiiri hiukkasen pelissä mukana. Aika kirveellä veistetyn maineessahan nuo Jikovit on aina olleet. Tosin wanhuksessa toimii aivan täydellisesti. ;)

Paremmin saisi varmaankin säädöt kohdalleen, jos iskisi vaikka 28mm Mikunin VM-sarjalaisen kiinni(löytyy mm. 125cc Yammuista). Tosin säätöjä joutuisi hakemaan tovin, ennenkun edes likimain oikeat suuttimet olisi löydetty. Minigrip pussillinen suuttimia ja uusi Mikunin VM ja säätelemään. :D Saattaa mennä imusarjaan kiinni jopa lähes "heittämällä".

16.7.2008 22:36

Ainakin sorvaamalla. Putsarin puolelle joutuisi tekemään sovitteen mutta ei suuri vaiva, kahdesta eri halkaisijan letkusta vaan.
Se pääsuutin itsessään ei varmastikaan vaikuta tärinöihin keskikierroksilla, mutta yläkierroksilla ehkä? Köyhän miehen kokeilu on nostaa bensapintaa, joka vaikuttaa koko seosalueelle. Siinä saa selville jo paljon. Pääsuutinpiirihän koostuu pääsuuttimesta(suurin rajoitin) ja luistineulasta joka rajoittaa menoa sinne 3/4 asti vielä jossain määrin. Tässä kaasuttimessa kun on tuo boosteri lisärikastuspiiri, voi pääsuuttimen mitoittaa keskikierrosten kiihdytysten ja ylämäkien mukaan ja boosteripiiri tulee mukaan vasta sitten kun koneessa on kunnolla kierroksia ja haetaan huippunopeutta. Eli bensaa säästyy rauhallisemmassa ajossa täyskaasulla. Sitä siirtymäpiiriä minä kaipaisin niistä japsikaasuttimista. Tuossa suzukissahan on kaksi vm kaasutinta. Eiköhän tehdä niin, että minä ostan suikkaan uudet flatside mikunit ja laitetaan nuo rempatut VM:t jawoihin :)

16.7.2008 22:52

Minkäs kokoiset ne Sussun VM:ät on? Kieltämättä houkutteleva ajatus.

16.7.2008 22:54

28mm VM. Vasen ja oikea puoli, mutta ei varmasti vaivaa meillä :D Käytännössä homman tyrmää se, että vain toisessa on varsinainen ryyppy.

16.7.2008 22:57

Mikä muuten viim. vuosimalli näitä 350cc ,nykyisin vissiin kaikki nelareita ?

16.7.2008 22:58

viimeinen suomeen rekisteröity taitaa olla 2001 vm, rekisteröity varastorekisteriin 2003. Näitä valmistetaan edelleen täyttä häkää tsekeissä EU:n ulkopuolelle.

18.7.2008 12:19

Nyt alkaa bensapihistely. Yritän ajaa mahdollisimman taloudellisesti rajoitusten mukaan ja välttää "ripeitä" kiihdytyksiä jne. Pari tankillista riittänee todellisen kulutuksen kartoittamiseen. Olisi vaan gps jolla mittailla todelliset matkat niin saisi mittarivirheen kokonaan pois.

25.7.2008 22:40

Voimakoneelta saapui renkaita. Tilasin eteen vakio tyyppisen ja taakse ihan vaan mitas kumin. Ovatpahan valmiina kun vaihdon aika tulee. Kävin moottoritiellä kokeilemassa, kuinka paljon jawa ottaa. Tuntui kulkevan herkästi jo pienemmiltäkin kierroksilta jostain syystä, tulos : 130km/h. Kilometrin vinguttamien jälkeen mittarissa n. 132km/h. Kierrokset loppuvat kuin seinään, tuossa vaiheessa oli vasta n. 5500rpm ja 250rpm varastossa viralliseen punarajaan. Täytyy kokeilla sitä isompaa suutinta ja jos sekään ei auta, niin alkukäyristä ylimääräiset pois. Siihen päälle vielä imusarjan siistiminen niin luulisi käyvän vähän paremmin.

18.9.2008 19:42

Nyt alkoi läppien suunnittelu. Eli ehdotuksia esim vaadittavavista virtauspinta-aloista, läppämateriaalista ja paksuuksista. Ei ole hirveästi kokemusta näistä läppäventtiileistä, niin olisi kiva tietää vähän, että mille hehtaarille tunkea.

24.9.2008 15:34

MänTä kirjoitti: Kävin moottoritiellä kokeilemassa, kuinka paljon jawa ottaa, tulos : 130km/h.


Tällä ei oikeen saa korttia pois motarirajotuksilla, tai pitää yrittää ainakin kovasti.

Eipä nyt kyllä tämmösen tarvi nopeampaa kulkeakkaan.. mutta paljon tähän maksaa osat esim. männät yms. kulutustavara?

24.9.2008 15:52

Ne ovat halpoja. Karkeasti neljäsosan siitä mitä japanilaisen tuotteen org osa maksaa.

Mäntähän taitaa tähän jawaan maksaa jotain 30-50e, sitten taas gt:seen maksaa suzukin suotuisien hintojen avustuksella 80e. Esimerkkinä, että etukate maksoi plexin kanssa 120e. Siis pintavärissä, tarroilla ja kaikilla.

24.9.2008 16:04

Männät EI ole Jawassa todellakaan kulutustavaraa. Samoilla männillä ajaa n.50-80tkm. Riippuen tietysti ajosta, mutta yli 100tkm:kin on jotkut ajaneet. Moottoritiellä menee oikein mukavasti, kun malttaa pitää niopeuden 110km/h tai alle. Yli sen alkaa kone kuumenemaan ja puutumaan varsinkin kesähelteillä.

Ja halvat on Jawan osat. Tulee liki puolet halvemmaksi pitää, kun joku saman kokoluokan 2t-japsi. Eikä vähiten koteloidun ketjun takia. ;)