Esittele nykyiset ja entiset yli 125cc pyöräsi täällä! Kokemuksia, kuvia, projektijuttuja tms...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja yli 125 kuutioisten moottoripyörien esittelemiseen. Mopo- ja kevytmoottoripyöräalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

23.6.2008 21:16

Ei löytynyt sopivaa letkua rovaniemeltä. Täytyi sitten käpistellä ja ujuttaa isompi letku alkuperäisen päälle ja laittaa klemmarit. Kävin koeajolla, niin kyllä se vieläkin vuotaa... Seosvoitelulla iittalaan siis. Toivottavasti ei pahasti nuo annostelut heitä, kun öljypurkissa on asteikko 0,5litran välein.

25.6.2008 21:58

Nyt on reissut heitetty takaisin päin ja letku haettu simpaselta. En ole tosin vielä asentanut letkua paikalleen. Puolet matkasta tuli vettä ja ilmasto oli muutenkin sopivan hyytävä. Onneksi oli kahvamuhvit matkassa niin ei sentään kädet palelleet, kunhan heitti hanskat pois. Hanskojen ollessa märät, ei kyllä ollut mitään tuntoa sormissa. Ilman hanskoja tullut yhtään kylmä käsiin. Painoin menemään aika hyvää vauhtia koko reissun välillä vastatuuleen, välillä myötätuuleen. Viimeiset pari sataa kilometriä moottoritietä painoin 110-120km/h hyvän myötätuulen saattelemana. Kehräsi kuin kissa nuo kovat ajot, kierrokset parhaimmillaan siellä 5000rpm. Koko paluureissun yhteiskulutus oli aika korkea, 6,0 litraa sadalle. Täytyy tarkkailla tuota, josko laskee nurkka-ajossa. Se kova matkavauhti tuskin meinaan laski kulutusta yhtään. Välillä oli aika tukalaa meno, kun öljyä tankissa mukana. Meinasi myös hieman puutua kovemmissa vauhdeissa. Jahka saan sen letkun vaihdettua niin saa luotettavat kulutuslukemat.

26.6.2008 13:28

Tuo 6l/100km on ihan normaalia kulutus, jos on ajettu yli 100km/h. Pienin kulutus pitäisi olla siinä 70-90km/h vauhdilla ajettaessa. Mahtoi olla hyvät voimasavut lisäöljyllä? :D

Lauantaina pitäis mennä kattomaan yhtä vm.01 640 Styleä. Siis aivan samanlaista mikä mulla oli. 8200km ajettu alkuperäisillä sivulaukuilla ja pleksillä. :P Saapa nähä tarttuuko mukaan....

26.6.2008 13:42

org sivulaukuilla? Perhana kun se simpanen ei ole saanut niitä haettua vieläkään tsekeistä. Nyt näytin ihan kuvasta, että mitä haetaan :)

26.6.2008 14:06

Orggis Ceskalaiset laukut pitäisi olla ainakin myyjän mukaan. Sittenpä sen näkee. Kuinkahan usein se Simpanen käy tsekeissä? Riippuu tietysti tilausten määrästä...

26.6.2008 17:47

pari kertaa vuodessa se sinne ajelee.

26.6.2008 19:36

alkaa kyllä tuntumaan, että minulle sattui huono yksilö. Katselin siellä simpasella ympärilleni, niin on kyllä hapettunein yksilö juuri minulla. Tietenkin kauppias myy aina vanhimman ensin. Perkele. Toivotaan, ettei tule enempää kulahduksia vastaan lähiaikoina. Mitä nyt vanteiden maalit meinaa kupruilla.

26.6.2008 20:12

No se voi olla, että sattui vähän muita vanhempi yksilö kohdalle. Ei se ole kyllä hapettuneisuudessa mitään verrattuna minun ex-styleen. :) Se oli kyllä erittäin kauhtunut yksilö. Ei kuitenkaan ollut ostohetkelläkään uusi...

Kyllä nyt taas "lievästi sanottuna" himottaa päästä 640 Jawan satulaan. :) Vituttaa näitten avoketju laitteiden kanssa se jatkuva vanteen hinkkaus ja ketjujen rasvailu. On sitä 33nm vääntöäkin on ikävä. :P

27.6.2008 22:04

Uudet tuorevoitelun letkut vaihdettu, tankille menevää lukuunottamatta. Eli paksu ja ohut pumpunpään letku vaihdettu. Vaihdoin sen paksun letkun läpinäkyvään pvc tavaraan, siihen mitä niissä muissa jawoissa simpasella on. Ohkanen oli muotoon valettu ja se revittiin siistikuntoisesta stylestä Iittalassa. Nyt sain peltikiristimen molempiin päihin ja on tiivis. Kokeilin myös pumppu täysillä ohutta letkua tarkkaillen, että öljynsaanti riittää. Sehän riittää :) tyhjäkäynnillä öljypatsas liikkuu 1100rpm semmoiset 2-4mm ja täydellä syötöllä semmosta 20mm. Eli jos 0,5% tyhmällä niin täydellä syötöllä jotain 4% kun otetaan bensansyöttö mukaan laskuihin.

Vuotoja ei ole havaittavissa tuorevoitelusta(enään). Aikasemmin jäi lätäkköä imusarjan päähän huonon liitoksen takia ja tuorevoitelukopan päälle letkun halkeamasta.

Boonuksena huomasin, että bensahana vuosi aika railakkaasti. Kiristin mutterit niin taisi loppua. Seurataan tilannetta kaasuttimen alla, että säilyykö lätäkkö. On semmoista sinivihreää, mutta sen väristä se seosbensa on kuivuttuaan. Jos se lätäkkö vaihtaa jatkossa väriä värittömäksi, mutta säilyy samansuuruisena, on vuoto kaasuttimessa.

Tuo vuoto on ollut jo pidempään, mutta koska olen ajellut puhtaalla 95e, en ole sitä värittömyyden takia huomannut. Toivotaan, että bensansyönti pienenee!

Huomasin, että molemmat alkukäyrät vuosivat taas. Otin alakatteet pois ja revin käyrät irti. Putsasin ne liuottimella ja trasselilla ja sudin kuumakestoa pintaan. Kuumailmapuhaltimella esikuumennukset ja sitten ihmettelemään tiivisteitä. No perkele eiköhän nekin olleet jo palaneet aivan käkkyröiksi ja puolet lähtenee uusille metsästysmaille! Siis ihan sekundapaskaa. Antoikohan se Simpanen oikeat tiivisteet.... Nuo taisivat olla jonkin trabantin imusarjan tiivisteet. Vitutuksissani lykkäsin nurkista kumiletkua käyrän ja paisuntakammion liitokseen ja klemmari käyrän osuudelle. Heitin sata kilometriä ja taitaa toimia. Kävin moottoritielläkin painamassa muutaman kilometrin, että varmasti kävi lämpöisenä käyrät. Ei tuntunut vuotavan vielä. Korvasin muuten vanhat alkukäyrän mutterit RST kupumuttereilla ja prikat myös, vähän öljyä vielä kierteisiin. Korvasin loput katteiden uraruuvit ja mutterit rst ruuveilla ja rst siipimuttereilla. Ruuvasin tyhjäkäynnin 1250rpm -> 1000rpm. Käy aika makeasti tyhjää tuolla säädöllä, lähtee komeat äänet. Käynnistyy normaalisti, mutta liikkeelle lähdössä joutuu heruttamaan ensin hieman, ettei ota välikuolemaa ennen kierroksia. Ei toki mitään uutta, että vähän saa heruttaa, mutta on vaan paljon selvempi. On aika tuhdit seokset tankissa tuon tuorevoiteluletkun vaihdon takia ja koitin niitä ajella pois. Kulutus oli semmoista 5,5litraa sadalle, että mahdollisesti hanan kiristys tiputti sen 0,5litraa pois kulutuksesta verrattuna rovaniemen paluu reissuun.

Jatketaan harjoituksia. Etujarru pitäisi pumpata ja kiilloitella paikkoja. Ajattelin kokeilla vaihtaa takarenkaan ihan itse omin kätösin. Saas nähä mitä siitäkin seuraa.

29.6.2008 18:02

Tänään vaihdoin takarenkaan jawasakiin. Entinen metzeler olikin jo kulunut merkkeihin asti keskeltä. Hommassa tarvitsi hädintuskin edes rengasrautaa, kun rasvasin paikat silikoniöljyllä ja renkaat olivat auringossa lämpimässä. Kävin samalla rengastussilla tekstit läpi uudesta nakista ja rasvasin vähän sisäkumiakin, varsinkin venttiilin ympäriltä. Samalla vähän hieraisin kiillotustahnalla takarenkaan ympäristössä olevia alumiinisia ja sinkittyjä osia.

Laitoin peräboxin kanteen mustan muovin ehostusainetta ja se saikin taas suojakerroksen aurinkoa vastaan. Vahasin myös tankin suojaksi bensan läikkymiselle.

Sopivasti kun vaihtelin rengasta, alkoi kaasuttimen neulaventtiili kantamaan ja kaasutin kusi bensat läpi. Sen siinä sitten irroittelin ja puhaltelin, ei kyllä näkynyt mitään roskaa missään. Johtui varmaan siitä kun kaadoin jerrykannusta hieman bensaa yksi päivä. Eli likaa kannusta. Jonkun metalliverkkosuodattimen voisi kyllä laittaa tuohon. Paperiset kuulemma haittaavat virtausta niin paljon, ettei saa tarpeeksi bensaa esim kunnon ylämäessä. Kiristin tuorevoitelun nippaa imusarjassa, ehkäpä tuli sekin sitten tiiviiksi. Hana vuosi edelleen juurestaan ja nyt tiukkasin sen "sopivasti". Ei vuoda enään. Tankin ollessa täysi, myös bensaletkun yläpäästä tihkuu bensaa ulos, sen korjasin letkukiristimellä. Josko kohta alkaisi piru vieköön nesteet pysymään siellä minne ne kuuluvat? Mitäköhän kumia tuo bensaletkukin on, ihan pehmeää ja silti läpinäkyvää.

Ruuttasin muutaman painalluksen vaseliinia ketjuihin samalla kun takapäätä puuhailin. Ajelin kaksi päällä pikkusisko kyydissä, ei kyllä mitään ongelmia. Vääntää hienosti jo alle 2trpm eli isoimmalla vaihteella 40km/h vauhdista. En enempää viitsinyt vedätellä, ettei laatikko ota itseensä. On kuitenkin moottorin luonne todistettu aika tasaiseksi tehokäyristä huolimatta. Varmaan pakoputkien tiiveys auttaa tähän asiaan. Käy hienosti tyhjää siellä 600-1000rpm :) Ei voisi paremman kuuloista enään olla! Ihan eri kuin se rallatus silloin uutena 1800rpm. Se oli kyllä kauheaa kuunneltavaa.

Kuvia jawa albumissa galleriassani.

30.6.2008 20:13

Tulipahan kokeiltua jawan huippuja. Nyt kulki oikean pirteästi ja kaasun loppuosalla jopa teki jotain. Otti mittariin 130km/h boxin kanssa eikä hidastunut yhtään pieneen ylämäkeen joka alkaa sipoo/korso liittymän kohdalla lahdentiellä. Varmaan ilman boxia voisi sen 135km/h saada mittariin, sitten vielä lepakkoasento(olin vain aavistuksen kyyryssä) niin johan kulkee. Säädin tyhjäkäyntiä 100rpm ylös eli 1000rpm -> 1100rpm. Toimii vaan paremmin vaikka äänet eivät olekaan niin hyvät tyhjällä.

Vieläkin pakoputkien tiivisteet ovat elossa. Saas nähä miten pitkään kestävät, ainakin paremmin kuin orkkikset.

30.6.2008 23:16

Fillaroin tänään töistä kämpille ja tämmöinen Jawa(taisi olla style) kurvaili vastaan ja ääniltään todella positiivinen yllätys. Jotain 60-70km/h huristeli ja kuulosti jopa hiukan nelarilta. Moottorijarrulla tuntui pätkivän, mut ei se tunnelmaa pilannut. Kaikenkaikkiaan piristi päivää ja piti heti kämpille päästyä heti lähtä ajaa itsekkin. ;)

1.7.2008 6:48

Se römpöttäminen moottorijärrulla on kyllä ihan vakio kamaa jawalla. Johtuu siitä, kun seos huilaa myös edestakaisin ja imee suuttimista hulluna bensaa ilmaan suhteutettuna, sen päälle vielä ilmasuuttimien kiihtynyt toiminta korkeammilla virtauksilla. Jos tyhjäkäynnin saisi pysymään siellä 600rpm niin voisi olla aika sivistynyt moottorijarru.
Taitaa kuulua mäntäimuohjattuihin 2-t ihan normaalisti?

6.7.2008 17:59

Tulipa pyörähdettyä Haminassa specialistin nurkissa. Siellä aikani kuluksi väkersin kumivaimennuksen jalkatappeihin niin, että jalkatapin rungon kiinnityksen molemmin puolin on kumilevyä ja pultin ja pyörän runkoa vasten on kuppimaiset prikat. Tarpeeksi kovaan momenttiin kiristettynä jalkatappi joustaa n.5mm alaspäin normaalissa ajoasennossa ja tapeilla seistessä 10-20mm esim kuopan kohdalla. Käytännön merkitys noilla kumeilla on, että tärinä ei ole missään vaiheessa häiritsevää. Nyt voi pitää varpaita tapeilla ilman, että tärinä häiritsee yhtään. Aikaisemmin varpaita ei voinut pitää hetkeäkään tapeilla, kun veri ei kiertänyt nilkkaa pidemmälle. Kokeilin Haminassa hiljaisissa ja kovemmissa vauhdeissa eri syttyennakkoja ja tehtaan merkissä oli liian aikaisella, tärinää oli ja tyhjällä nakutti. Säädin aikaisemman säädön ja tehtaan merkin keskiväliin jolla ajelin kotiin Vantaalle. Oli meinaan todella nautinnollista ajella, kun tärinästä ei ollut tietoakaan! Voisin jopa väittää, että nyt pitää hankkia tankopainot, kun tärinä muualla korostuu verrattuna tappeihin :) Täytyy 25tkm kohdilla kun menee toisioketju ja ensiöketju vaihtoon niin irroittaa moottori ja tehdä kumilla vaimennettu kiinnitys lohkolle, sekä tarkistaa moottorin puristustilavuudet ja röpelöt jne. Kyllä tämä saadaan vielä käymään kuin honda.

7.7.2008 21:49

Tuli taas pestyä pyörä. Tein 7500km ketjujen rasvauksen, takahaarukan akselin rasvauksen, etupyöränlaakereiden rasvauksen, vaihdoin etujarrun jarrunesteet jotka olivatkin aika paskaista nestettä(7vuotta vanhaa), laitoin paikaltaan pullahtaneen pakoputken tiivisteen paikoilleen, tuuppasin vaimentimet tiukemmin kiinni, asensin läpivientikumin oikean paisuntakammion rungonkiinnitykseen, maalasin jarrulevyn spraylla matta mustaksi, korvasin parit pultit rosterisilla(kuten jalkatappien kiinnityspultit), täyttelin 2-tahtiöljyä jne pikku puuhaa. Jawaa on kyllä helppo huoltaa :) Oli muuten etujarrupaloissa vielä hyvin pintaa jäljellä, tuntumakin muuttui aika paljon kun vaihdoin nesteet. Liekö ollut vettä ja ilmaa seassa, kun jarruvipu ei painu niin syvälle eikä niin helposti. Täytyy vähän löysätä noita jalkatappien pultteja, aikaisempi kireys vaimensi tärinöitä paremmin, nyt kumien joustovara taitaa olla äärirajoilla, eikä niin paljon hyötyä kumeista.

Alkaa olla valmista kalajokea varten... innolla odottelen reissua.

Kuva

vähän puhtaampaa jarrunestettä
Kuva

Wannabe hondailua.
Kuva