Esittele nykyiset ja entiset yli 125cc pyöräsi täällä! Kokemuksia, kuvia, projektijuttuja tms...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja yli 125 kuutioisten moottoripyörien esittelemiseen. Mopo- ja kevytmoottoripyöräalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

12.4.2008 21:12

MänTä kirjoitti:noni! Heti projektitopikkia pystyyn jos ostatte. Onko kärjetön tulossa kiinni?


Saas nähän edes ostetaanko. Kärjetöntä ei ole kuulemma kiinni. Semmosen kyllä saa alta 100¤ joten melkeen kannattaa semmonen sitten hommata. Eikä tule ainakaan mitään tarpeetonta himo-orgistelua. Käyttökunnostettu on ja sellaisena saisi pysyäkkin. Tulisi ihan oikein ajopyöräksi.

12.4.2008 22:12

pällistelin japanilaisten pyörien hintoja uutena. Ovat kohtuu suolaisia. Tämmösen rouskuttimen hinnalla saa hädin tuskin jonkun lussun 4-t piikin. Pitää ihmetellä sitä rasvanippaa sitten kun seuraavan kerran tarvitsee ketjuja rasvata. Kokeilin muuten liikkeellelähtöä ilman käsikytkintä, eikä se mitään ihmeellistä puuhaa ole. Sain varmaan nauruja aikaan tikkurilassa, kun stumppasin pyörän liikennevaloihin :) Heti perään hätäytettynä häikäistyin ja moikkasin skootterikuskille. Kyllä hävetti. Meinaan jälkimmäinen.

12.4.2008 22:22

Itekkin joskus vahingossa skootterille moikannut. :D Muuten ei pahemmin nämä upouusilla kyykyillä tms. ajavat pahemmin moikkaile. Varmaan niin krampissa koko ukot "leppoisan" ajoasennon takia. Enskakuskit moikkaa aina!

Onnistuuhan se liikkeellelähtö oikein hyvin ilman käsikytkintä. Aika tarkkana saa tosin olla, ettei sammuta sitä konetta. ;) Itekkin tuli sitä välillä kokeiltua.

Wanhassa munakoneessa onkin kisaisesti vaihteet alaspäin. :D Ei varmaan ihan helppo tottua....

3.5.2008 16:13

No jo on kaikki nähty. Meinasi alkaa vähän jawa puutumaan näillä lämpöasteilla, köröttelin 95km/h mittarin mukaan ja hyytyi mopo kuin seinään, rullasin pyörän melkein pysähdyksiin ja laitoin vaihteen päälle -> lähti taas pelaamaan. Toimi ihan normaalisti tuon jälkeen :)? Käy itseasiassa tyhjäkäyntiä 100rpm suuremmilla kierroksilla vaikka säätöihin en ole kajonnut. Luoja tietää... Soitin Simpaselle ja meinasi, että katsoo sitten kun otetaan kuristukset pois. On nämä kummia vekottimia. Tietenkin kuuma sää, kuristukset ja kuuma moottori voi aiheuttaa pientä nirhaumaa ilmajäähdytteisessä moottorissa, mutta kävin kyllä ketulla ihan jäämerellä ja takaisin kauhealla hellekelillä ilman mitään nirhaumia. Puutui kyllä kuten ilmajäähyt niissä olosuhteissa, mutta ilman ongelmia.

Että silleen. Ensi viikonloppuna olisi tarkoitus käydä poistattamassa kuristukset Iittalassa.

3.5.2008 16:34

Kumma juttu? Mulla pelas 640:nen täysin ongelmitta +2-+30c lämpötiloissa. Kerran seiskatietä Loviisasta Haminaan 90-110km/h ajaessa alkoi jonkinverran ilmetä ilmajäähyn peruspuutumista. Kuristukset varmasti vaikuttavat, kun heikentävät jonkinverran ilmansaantia. Muistaakseni ainakin TS mallissa ei suositeltu sisäänajon aikana ajettavan yli 80km/h. :)

Lisäksi sulla on tuo katettu malli, joten saattaa jäähdytysteho hieman kärsiä. Muutenkin täysin älytön juttu koko sisäänajokuristus. Etenkin vielä noin pitkään. Jawan kone tuppaa kuumenemaan kun kiuas, kun ajetaan kovemmilla varveilla(yli 4000rpm :) )kesähelteellä, mutta ei se kiinni pitäis käydä. Noita kun käytetään paljon Afrikassakin...

3.5.2008 19:32

samaa minäkin ajattelin, että jos nokikeppien maissa käytetään näitä, ei pitäisi lämpöleikata suomessa vaikka olisi kuinka helle. Kävin ajelemassa niin nyt toimi ihan normaalisti. Aika ihme juttu. Simpanen kehtasi väittää, että sisäänajo jatkuu vielä 3,5tkm asti niin, että osat hioutuu yhteen. Ei helvetti, ei edes 70-luvulla olisi tarvinnut sisäänajaa moottoripyöriä jos olisi öljyt olleet samoja kuin nykyään. Joko ne kuristukset tekevät tuon, tai sitten moottorissa on jotain toleransseissa vikaa. Olen huomannut, että kuumilla keleillä kone puutuu muutenkin. Esim yksi viikonloppu kun oli kaksi päällä ajoa valtatiellä, niin kaasun viimeisellä neljänneksellä sammui koko kone kun kävi niin rikkaalla. Toivottavasti tuo liika rikas seos ei huuhtele kaikkea öljyä pois seinämiltä.

3.5.2008 20:10

Se sisäänajokuristus on vaan joku muinaisjäänne jostain 40-50 luvulta. Niin ja Simpanen on vanhan liiton miehiä, joten ohjeetkin on sen mukaiset. :) Jawan kone ei tosiaan tykkää kierroksista, joten niiden käyttöä kannattaa ainakin sisäänajon aikana pikkaisen rajoittaa. Ite en kyllä käyttäis yli 4500rpm edes kiihdytyksessä. Ite tuli joskus alkuaikoina ajeltua järestään alle 4000rpm.

Eli unohda kaikki mitä olet Suizan ja muiden kireämpien 2t vehkeiden kanssa oppinut ja aja kun isoa 1-mukista nelaria. ;) Se on tarkoitettu rauhalliseen ajoon pienillä kierroksilla ja silläviisin se kestää isältä pojalle. Kuitenkin koneessa on todella raskaat sisuskalut ja etenkin männät ja kampura. Männissä on vieläpä kolme männänrengasta joten sekin puoltaa alakierroskäyttöä...

Jokatpauksessa ne kuristukset nuo ongelmat luultavammin aiheuttavat....

3.5.2008 20:36

specialisti kirjoitti: Jawan kone ei tosiaan tykkää kierroksista, joten niiden käyttöä kannattaa ainakin sisäänajon aikana pikkaisen rajoittaa. Ite en kyllä käyttäis yli 4500rpm edes kiihdytyksessä. Ite tuli joskus alkuaikoina ajeltua järestään alle 4000rpm.


Tuon huomaa tuolla vanhalla sataseiskavitosellakin, ettei hyödytä mitään huudattaa kierroksia tappiin, sen verran vaan jenkaa, että on vääntöalueella ja ajoissa isompaa vaihdetta pesään.

3.5.2008 21:16

Jep 559:ssä aivan sama homma. Ei yhtään nopeuta kiihdytystä vaikka kierrättäisi kuinka kovasti. Jawalla ajetaan keskialueen väännöllä, eikä yläkierrosten vingutuksella kuten moderneilla 2-tahdeilla. Raskaasta vauhtipyörästä/kampurasta on sekin hyöty, ettei tarvi liikkeelle lähdettäessä nostaa kierroksia juuri tyhjäkäyntia isommalle.

Monilla tuppaa olemaan semmoinen päähänpinttymä, että 2t on aina kierroskone. Vähän sama homma jos joku vain pienellä bensa-autolla ajanut lähtee ekaa kertaa diesel-pakulla ajamaan. Se nimittäin kuulostaa todella pahalta....

3.5.2008 22:57

ni'in. Onhan tuossa varvimittarissa ihan punaraja siellä 5750rpm. Kertaakaan en sinne ole kierrättänyt, kun ihan turhaa toimintaa. Tehorajalle kylläkin. Niin ja jos moottori ei kestä kierrättää huipputehojen kierroslukuun, on siinä jotain vikaa. Enemmän kone ottaa kyttyrää sikamaisesta vedättämisestä maksimiväännöillä, kun vertaa hyvin voideltuun ja kevyesti rasitettuun, hieman enemmän kiertävään kaveriinsa. Se öljykalvohan ei tiedä kuinka lujaa mäntä liikkuu, vaan että kuinka kovaa sitä painetaan(ja kuinka suuri lämpö). Johan sen tärinöistäkin huomaa milloin kone käy siististi ja milloin ei... Sen kyllä olen huomannut, että tuo kone käy vähän epätahtiin suuremmilla kierroksilla kuten vanhemmat rivi 2-t koneet useimmiten. Eli täristää. Jos olisi kymmenen japanilaista insinööriä säätämässä tuplakaasareita ja hiomassa 1200 vesihiomapaperilla palikoita synkroniin niin kävisi kuin honda :) Tässä tapauksessa emme välitä pienestä värinästä ja keskitymme olennaiseen...

Alkaa kuristuksien kanssa kone vetämään siellä 3,5trpm kunnolla, kiihtyy kuitenkin jo sieltä 2trpm hivuttamalla.

On hyvä että männissä kolme männänrengasta per mäntä, silloin on varaa hukata yksi rengas eikä tunnu vielä missään.

Kävin tänään ajelemassa vielä sata kilometriä heti kun kone jäähtyi ja puhelin myös(soitto simpaselle.). Pelasi taas ihan normaalisti, kuten ennenkin. Ensi viikonloppuna selviää sitten kuristusten poiston vaikutus käytökseen. Simpanen kehui, että yhdestä jawasta oli otettu kuristukset pois vasta 8tkm kohdilla. Kauheata rääkkäystä minun mielestäni, kun kone röpisee ja syö bensaa sikana. Varmaan kaikki paikat karstassakin jos joka tankilliseen lurauttaa desin öljyä... Niin ja mineraalia tietty myös tuorevoiteluun kuten simpanen suosittelee.

4.5.2008 19:39

Olet ihan oikeassa siinä, että vedättäminen on pahempi, kuin reilut kierrokset. Mutta Jawalla se tehoalue on vaan pirusti alempana, kun japsi 2-tahdeilla. TS-mallin rundikellossa on "ECONOMIC"-alue vihreällä merkitty 2900-3900rpm. :) Jawakka vedättämistä on se, jos 60km/h vauhdista nelosella käännetään tuppi nurin ylämäkeen.

Tuplakaasareilla en menisi tuota pilaamaan. Wanhan RD:n kanssa meinannut pinna palaa useampaan otteeseen tuplakaararien kanssa. 1-kaasari on aina todella paljon helpompi säätää, kuin 2 vaikka sillä ei aivan 100% tehoja saisikaan ulos.´

Kyllä noi simpasen jutut joskus "hieman" huvittaa, mutta kuten sanoin se on vanhan liiton miehiä. :) Ite olen sitämieltä, että voisi uudesta asti ajaa ilman kureja, jos ajelee järki päässä. Tietty jotkin hitusen isommat sisäänajosuuttimet voisi tonnin pari olla kiinni.

Ja tervetuloa Jawamiesten maailmaan! Mistään ei kuulu välittää niin kauan kun pyörä eteenpäin liikkuu ilman lihasvoimaa. :D Ei olla turhantarkkoja, kun ei ne Tsekeissäkään ole. ;)

4.5.2008 20:10

minä aijon valittaa niin kauan kuin takuuta riittää :) Oikeassa kyllä olet, 2-t ilmajäähy kaasuttimella on ihan oma lajinsa verrattuna 4-t vesipyssy ruiskuihin.

4.5.2008 21:25

Takuuaika onkin tietty erijuttu. Normi ilmajäähy 2t on aina oma juttunsa, mutta 2t Jawa on sitten taas aivan oma maailmansa. :) Ei pidä välittää ihan pikkujutuista. Taas siteeraan isäukkoa tähän: "Jawa ei ole nippelitautisille". :D Eli jos tykkää pikkunäpräämisestä ja säätämisestä, niin jättäköön Jawan ostamatta....

Mutta joo kuristukset kun saat pois, niin Jawa syntyy uudelleen. :) Ainakin mun exä meni ihan mukavasti ja kävi puhtaasti. Loppuvaiheessa alkoi kyllä tuntua hieman "väsyneeltä"...

11.5.2008 16:24

Itse vaihtaisin kaasuttimen länsimaalaiseen valmisteeseen, veikkaan että saisi kulkuja, kierrosherkkyyttä ja bensataloutta.

11.5.2008 19:54

Ei näissä uudemmissa Jawoissa ole enää se muinainen seoksenarvonta-Jikovi. :) Se on ihan samanlainen kuin mikä tahansa japsikaasari. MänTä voi todistaa, että kuristusten poiston jälkeen Jawa menee aivan eriviisin. ;)