Esittele nykyiset ja entiset yli 125cc pyöräsi täällä! Kokemuksia, kuvia, projektijuttuja tms...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja yli 125 kuutioisten moottoripyörien esittelemiseen. Mopo- ja kevytmoottoripyöräalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

Jawa 350 sport, 25400km

19.10.2007 19:19

Ketun kaveriksi ostin tämmöisen Jawa 350 sportin. Rekisteröity suomessa kesäkuussa 2003, mutta kilometrejä ei ole tullut ollenkaan. Nyt tietenkin 200km jo mittarissa. Otin vielä peräboxin tavaratilaksi kauppaan mukaan.

Kotia ajaessa tuli murheita, takarengas ei pidä ilmaa kunnolla. Nyt sitten paljastui koeponnistuksen yhteydessä, että renkaan kulutuspinnassa on pieni reikä joka luultavasti suurenemaan päin. Myyjä lupasi maksaa rengasremontin ja vien huomenna takafillarin tuusmotoriin, että laittavat uuden renkaan paikalleen.

Kuvia laittelen galleriaan jossain vaiheessa.
Kuva

Kuva

http://www.tankkaus.com/graph_kmcons.ph ... &car=22606

Pääsuutin : 90
Boosterjet : 65

Sytytysennakko : tehtaan merkissä
Öljysyöttä : Inauksen rikkaalla n 4mm säätöarvo(vakio 3,5mm)

Tulpat br8hs
Tulpanhatut NGK kovat 45* versiot

Nopeusmittari vs kierroslukumittari

80km/h n. 3550rpm
120km/h n. 5300rpm
laskennallisesti 5750rpm olisi 130km/h ja 6000rpm 135km/h
Tuon 130km/h olen nykäissytkin muna-asennossa takaboksin kera useampaan kertaan ja 135km/h pari kertaa, kerran myötätuuleen 140km/h.
Viimeksi muokannut MänTä päivämäärä 27.6.2008 21:50, muokattu yhteensä 10 kertaa

20.10.2007 14:51

Joo ei ole muutenkaan se orkkis takagummi kovinkaan kummoinen. Kestaa kylla kulutusta tosi hyvin, muttei sovellu oikein kanttailuun. Kannatta joku "lansirengas" laittaa tilalle.

Perkele luulin etta taalla kreikassa nakis paljon jaawoja, mutta paskan marjat. Lahinna semmosia 16 tuuman pyorilla olevia 125cc jalkatapillisia "puoliskoottereita" ja kaikennakoisia katuenduroita. 2t vehkeet on kokenu katoamisen. Ite tosin vuokrasin piikkisen DT:n. :)

20.10.2007 17:51

joo ei ollut mikään racing kuvio renkaassa. Nyt tulossa metzelerin tubeless rengas oikeaa kokoa vanteelle ja uusi venttiili. Eturengas saa luvan olla paikallaan kun siinä ei mitään vikaa ole.

Täytyypä mennä vahaamaan katteet.

21.10.2007 15:09

Tutkailin valmistenumeron perusteella jawan tietoja. Jos tulkitsin oikein niin pyörä on rullannut tehtaalta vuonna 2001. Ei siis mikään ihan uusin vekotin :)
Ei onneksi ole muita seisomisen oireita havaittavissa kuin se takarengas, jonka reikä tullut luultavasti muusta kuin vanhasta iästä(ainakin alku).
Toki täytyy ajella rauhallisesti jawalla, ettei ihan repeä seisonnan jäljiltä. Valitsemani sisäänajotekniikka oli siis kaukaa viisas. Eli rauhallista ajoa ja välillä reippaampi kiihdytys ja taas rauhallista ajoa.

Ei meinaa vahaamisesta tulla mitään kun lämpötilat laskivat "hieman". Pitänee vetää pyörä talliin pressun alle ettei uv valo pääse haalistamaan katteita ja muoveja.

24.10.2007 19:13

no voi kerpele meni sitten maa pettämään keskitallan alta ja pyörä kaatui kyljelleen. Muuten ei olisi tullut mitään jälkiä, mutta lampun kulmalta kate osui volvon listaan ja ehkä puskuriin. Oli meinaan lähellä ettei pyörä osunut myös volvon pakoputken päähän :(

Vauriot eivät ole suuret, pienehkö lohkoeama gel/topcoatissa ja maalissa lampun kulmalta. Kyselin jo Simpaselta uutta katetta josko olisi sopivan hintainen. Jos katteella on liikaa katetta(eli hintaa) niin täytynee alkaa korjailemaan tuota rikkoutunutta tosissaan. Muuten korjailen tuon katteen varaosaksi.

Perkele. Juuri kun sain uuden takafillarin kiinni... Mitäköhän vielä tapahtuu?

24.10.2007 23:07

Harmillista, oliko hiekka vai nurmi alla? Vulvaan ei jäänyt jälkiä?

25.10.2007 12:43

vulvan lista kärsi hieman, mutta panssarivaunu kun on ja osui juuri pokattuun pellinkohtaan niin ei tullut vahinkoja. Uusia listoja on hylly täynnä :)

Hiekkapiha + läpimärkä syksyn ansiosta niin ei pitänyt toinen puoli yhtä hyvin kuin toinen puoli, ja siitä se sitten lähti. Normaalisti olen pitänyt pyöriä sivutallalla ja pellinpalaa jalan alla niin ei ole koskaan päässyt pyörät kaatuilemaan(ainakaan heti muista), mutta tässä jawassa kun ei kuulu olla sivuseisontatukea niin se ei myöskään ole kauhean tukevan oloinen. Täytyy koittaa säätää sitä tukea jotenkin että voi nukkua yönsä rauhassa. Pyörä jää siis aivan pystyyn sivuseisontatuella, enkä tosissaan uskalla jättää pyörää siihen asentoon! Noh, halpa pyörä niin vaatii vähän ällinkäyttöä omistajaltaan... tyhmästä päästä kärsii volvot ja jawat :(

26.10.2007 22:51

Flunssa hieman hellitti ja tuli käytyä tienpäällä. On se vaan mukava pöristellä! Sitä mukaa kuin kilometrejä tulee, niin sitä paremmin vaan kulkee. Mahtaneeko sitten asiaa auttaa puolsynteettinen öljy jota alkaa lirumaan pumpulle asti öljysäiliöstä. Rullasin semmoiset sata kilometriä mittariin lisää eikä kyllä hetkeäkään ollut epämukavaa tai tylsää, kokoajan hain vain kiertoreittiä kiertoreitin perään ettei lopu hupi kesken :) kate suojaa todella hyvin kylmältä ja pyörteiltä. Jos jotain negatiivista pyörässä on, niin herkkä ohjaus. Pyörä kun ei ole kaikista suuntavakavimpia mitä maailmasta löytyy, mutta tuo on pieni virhe. Hienosäädettiin kaverilla etujarrutyösylinterin asentoa jne pikkujuttuja mitä jawalla jäänyt tekemättä tsekeissä. Kokeiltiin samalle, että miten menee kaksi päällä ja hienostihan se meni. Takajouset ovat ainakin tarpeeksi jäykät kuorman kanssa ajamiseen! Pyörä myös rullaa nätisti ilman suurempia vierintävastuksia, käyntiin lähtee kuin ajatus. Vaatii tosin ryypyn käyttöä näillä keleillä jo parin minuutin päästä sammuttamisesta, mutta lähinnä vain tottumuskysymys, ryypyn kun voi lyödä samantien pois koneen hörähdettyä.

27.10.2007 9:46

Nyt sitä ollaan taas takaisin täällä harmaassa suomessa. :/ Tosiaan ex-jawassani oli tuo sivujalka sellainen, että pyörä jäi turhankin vinoon. Pehmeällä alustalla jalka painui turhan syvälle. Voi olla että sport-mallissa on matalampi alusta mutta sama jalka, joten se tulee hiukka pystympään...

Tosiaan yli 100km/h vauheissa tuo style ei ollut niitä mukavimpia vietäviä ja ohjaus alkoi vaarallisesti vaappua yli 115km/h vauhissa. Voi olla että spor-malli on siltäosin parempi katteen ansiosta. Voivatkan ne valuvalteetkin asiaan vaikuttaa.

Herkkä ei ohjaus todellakaan exässäni ollut ja meinasi sillä ajamisen jälkeen mennä Suzuki sisäkurvista ulos. :) Lähinnä aliohjaavalta se tuntui, mutta toisaalta oli helppo viedä soratiellä.

Kiva kuulla, että se kate todella toimii! Täriseekö sportti missään nopeuksissa häiritsevästi? Millainen muuten ajaa motarinopeuksia? Entä oletko hetkellisesti jo kokeillut/sisäänajosta huolimatta)kuinka kovaa se kulkee? Style meni parhaina päivinään sen 120-125km/h.

Edit: Muistatko polkea kylmänä ensin pari kertaa ilman virtoja? Itellä meni vuosi asian kanssa painiessa, ennenkn kävin simpasella joka pistipyörän kädellä käymään. :) Niin ja kaasuun ei kanssa saa koskea polkaistessa. Sulle se on varmaan noi selittäny kun kerta uutena ostit.

27.10.2007 10:15

Sanompa vaan että tarvitsee itsetuntoa ostaa tänne "RRkyykkykeuliinahkapukukateslapper":ien keskelle oldscool Yawan. Propsit persoonallisesta harrastusmuodosta. :)

27.10.2007 12:01

kiitoksia vaan makkelle! Tosissaan tässä yhtenä iltana näin frendien lopun jossa oli "puhetta" munanjatke autoista kun tulee ikää miehille, niin itsekseni tuumin, että onko minussa jotain vikaa kun kehtaan ajella 240 volvolla(tosi miehekästä :D) ja jawalla...

Mutta mutta. Niin tuo ilman kaasua käynnistely oli jo tuttua suzukista, siinäkin aikuisten ryyppy kaasuttimessa eikä mikään ryyppyläppä kuten joissain mopoissa jne vekottimissa. Siis ihan oikea rikastuspiiri. Tuo kaksi kertaa virrat pois juttu oli minulle uutta ja täytyy kokeilla suzukin kanssa myös jahka saan sen kasaan. Viime kerralla kun sillä päristelin niin lähti kyllä monesti laakista käymään kylmänä ryyppy päällä ilman apupotkuja virrat katkaistuna.

Pyörä täristää oikeastaan vain kylmällä koneella ja sitten rauhallisesti isoille kierroksille kierrättäessä, mutta tärinät vaimenevat pois kun vaihtaa isommalle pykälälle ja ajaa pari sekuntia rauhallisesti. En ole kokeillut josko tärinät jatkuu kiihdyttäessä. Huippuja ei ole tullut testattua kun ei ole moottoritiellä käyty kertaakaan, ihan kivasti tuo kuitenkin liikkuu kuristuksista huolimatta yli 4trpm alueella. Lisäksi vanhat bensat tankissa(ollut volvon tankissa vuodesta 2006) ja sisäänajoöljyä seassa eivät varmaan kulkua paranna :)

Jotain kummaa siinä sivuseisontatuessa on, pitää ihmetellä jossain vaiheessa.

Tässä pyörässä on ainakin herkkä ohjaus, todella kevyttä liikuttelua kaikissa nopeuksissa. Ei tule missään vaiheessa semmoista tunnetta, että renkaiden hyrrävoimat ottavat komennon, kuten suzukissa otti jo siellä 80km/h tienoilla jos oikein muistan.

Kyllä tällä ajelee kunhan muistaa ettei odota mitään räjähtävää(kään) suorituskykyä tai hondamaista singeriä. Pyörä tärisee, pärisee ja on ruma, mutta toimii(vielä).

27.10.2007 13:28

Heh täytyy kait tunnustaa, että ajan itsekin myös 240 volvolla. :) Meikäläinen on periaatteen mies ja siihen kuuluu se, etten voi kuvitella itseäni minkään uuden avaruusalusta tai hyönteistä muistuttavan kulkineen ohjaimiin. 2t vakaumus tosin pääsi pahasti lipsahtamaan taannoin kun hankin ensimmäisen nelarini(ehkä viimeisen). :) No onneks on kolme vajaatahtia vielä tallissa. ;)

Itse tosiaan painin sen kylmäkäynnistysongelman kanssa melkein vuodenpäivät, ennenkuin pistin pyörän peräkärryyn ja hurautin iittalaan simpasen ihmeteltäväksi. Kirosin että mikä prkl siinä voi olla ja simpanen polkas 2 kertaa ilman virtoja ja sitten kädellä tyrkkäs kiksistä käyntiin.

Ite olen huomannut tuon ilman virtoja polkaisun toimivan monissa muissakin 2t vehkeissä.
Tuossa Kreetan reissulla vuokrasin piikkisen DT:n (35tkm ajettu DTr)joka ei tahtonut lähteä kylmänä kiksillä käymään. No kerta polkaisu ilman virtoja ja sitten pärähti laakista joka kerta. Kait se imasee ylimääräistä seosta ja toimii kuin "lisärikastimena". Pitää vaan malttaa ettei liian montaa kertaa polkaise ettei kastu tulpat.

Joo itelle riitti se Jawan kiihtyvyys ihan hyvin, ainoa vaan oli se tärinä mikä vei viimenään hermot pitkillä matkoilla. Nykyinen pyörä kiihtyy ja kulkee aivan tarpeettoman kovaa. Puolet vähemmin tehoa riittäis mulle hyvin. 25hp on jo semmoinen teho millä pääsee tarpeeksi kovaa eikä jä kiihytyksissäkään jalkoihin.

27.10.2007 16:05

Käryyn on olettavasti ilmestymässä jawa 350sportin koeajo ja arviointi? ;)

27.10.2007 22:05

näin on näppylät, tomppade.
Mopoa kun polkee virrat päällä, niin monesti moottori pyörähtää vain kerran ja loput kicksin liikeradasta on tyhjää. Lisäksi luulen, että tulppa sytyttää palotilassa olevan surkean seoksen tai tekee sille jotain, jolloin seuraavalla polkasulla lähdetään taas nollasta. Eli voisi kuvitella ison osan seoksesta jäävän kampikammioon ilman virtoja polkiessa?

Pitää rustata jouluksi uusi numero kärystä, siihen tuleekin juttua vähän kaikenlaisesta olettaen, että jaksaa vaan kirjoitella.

EDIT
Niin joo ja kulutus on ollut hulppeaa, varmaan 7 litraa sadalle :) Ajo on ollut välillä vähän kovempaa kuin 80km/h tasakaasulla, mutta asiassa lienee mukana myös kuristukset ja sisäänajon rikkaampi seossuhde.

28.10.2007 11:48

Joo eise ihan niin paljon sais viedä. Semmonen 4-6l/100km ajosta riippuen on normaali kulutus. Tosiaan siellähän on ne sisäänajosuuttimet, joten siitä johtunee. Omassa oli jotain vikaa, kun vei sen 5,7-6,7l/100km. Jututin Jawasakki-ajossa muutamaa Style-miestä, niin heillä oli kulutus alta viiden satkulla.

Enivei kuinkas pitkään ne sisäänajo-suuttimet ja kuristus pitää olla kiinni?