Esittele nykyiset ja entiset yli 125cc pyöräsi täällä! Kokemuksia, kuvia, projektijuttuja tms...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja yli 125 kuutioisten moottoripyörien esittelemiseen. Mopo- ja kevytmoottoripyöräalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

Suzuki GS 450s '90

14.9.2007 15:07

Pistetäämpäs tällekkin oma topikki. Eli viime sununtaina tuli pihaan Suzuki GS450s vuosikertaa 90 rekisteriotteen mukaan. Todellisuudessa lienee 88 tai vanhempi. 25kw papereissa mutta myyjän mukaan ei pitäisi kuristuksia olla. Kuristustapa rek otteen mukaan luistin liikkeen rajoitus.

Tarkoitus oli hankkia ensi keväänä jokin 600cc enska(DR tai Tenere), mutta sattui tuo olemaan tuossa ihan lähellä, joten menin katsomaan. Mittarissa oli 63tkm ja pyörä vaikutti alkuperäiseltä, likuunottamatta piikki RD:n ajovaloa. Tutkiskelin ovatko kaasarien pojhat kosteat tai koneessa öljyvuotoja. Niitä ei kuitenkaan löytynyt ja päätin lähteä koeajolle.

Kone heräsi kevyesti napin painalluksesta ja kytkin ykkösen pienen napsauksen kera. Kevyesti lähti liikkeelle ja heti oli selvä, että vääntävästä koneesta oli kyse, koska jo alle 4000rpm laite kiihtyi jo kevyen irtonaisesti. Ajoin n. 10km testilenkin vaihtelevia nopeuksia ja kokeilin kaikki läpi. Mitään poikkeavaan en havainnut joten takaisin hieromaan kauppoja. Tarkistin vielä kerran koneen öljyvuotojen varalta, mutta kuivalta näytti joten kaupathan siitä sitten tuli. Mukaan tuli kaupanpäälle ketjut ja rattaat, öljynsuodatin, RD:n etumasti(uudenveroinen kunto :p ), kappan takaboxi sekä 2 venttiilikopan tiivistettä.

Ajelin pyörän sitten 50km kotiin ja seuraavana päivänä otin työn alle, sillä ketjut ja rattaat sekä renkaat oli ihan finaalissa. Eilen sain sitten laitteen viimenään nippuun ja pääsin kunnolla testaamaan. Tukeva peli ajaa ja mukavakin muuten, mutta S-mallin matala stonga ei sovi meikäläisen selälle, jotenka se menee jossain vaiheessa vaihtoon. Tänään piti sitten mennä museotielle herkuttelemaan ja vot että oli kivaa! :p Pyörä tuntuu Jawaan(joka on muuten myynnissä)verrattuna lähes yliohjaavalta ja meinasi ajolinja hakeutua aluksi sisäkurvista ulos. :D Onneksi siihenkin tuttui melko nopeesti joten ei ongelmia.

Hieman häiritsevä tekijä on pahanlaatuinen uraherkkyys. Pitkittäissuuntaiset urat tuppaavat viemään pyörää miten tahtovat. Onneksi pahasti uraisia teitä ei ole niin kovin paljoa. Soratiellä en ole vielä kerinnyt käydä. Erityisen kiva on vaihteiston toiminta, mikä on esimerkillisen täsmällistä eikä välivapaita esiinny lainkaan. Liikkeet ovat lyhyet ja erittäin täsmälliset. myös vapaa löytyy vaivatta. Pyörässä on lisäksi vaihdenäyttö, joka vieläpä toimii joten ei pääse pykälä unohtumaan. :)

Semmoinen peli se sitten on parin päivän kokemuksen perusteella. Tuolla kelpaa varmaanki ensi kaudellä heitää pidempääkin turneeta ympäri suomea, kun kulutuskin on alle 5l/100km.

15.9.2007 0:45

Kyllä on todella upeaa nähdä, että löytyy muitakin kuin pelkkien kuussatkujen (tai tonnisten, koska "se 600 tuntui heti tehottomalta", hah) kyykkyjen hankkijia, kerta kaikkiaan. Jokainen tällainen pyörä on helmi massan joukossa. Ja kaiken lisäksi tälläkin kertaa vielä oikeasti hyvän näköinen sellainen, värityskin juuri omaan makuuni (vaikka olen tainnut tottua lähinnä Hondassa tuota väritystä näkemään, mutta tämä malli onkin itselle tuntematon).

Laitoitko siis jo uudet renkaatkin alle? Ainakin itsellä on joskus pelkkä gummien vaihto toiseen malliin auttanut todella paljon, kun joskus oli ajo lähes mahdotonta aurauskaluston tekemissä pitkittäisissä urissa. Ei kun onnea hankinnan johdosta ja turvallisia ajokilometrejä uuden kumppanin kanssa!

15.9.2007 5:25

Johnnie kirjoitti:se 600 tuntui heti tehottomalta", (hah) kyykkyjen hankkijia, kerta kaikkiaan.


kyllä miunkin egoa kasavattaisi joki 600cc...

e: joo, ei mitään... NO KYLLÄ OLIN KÄNNISSÄ, ÄLKÄÄ MORALISOIKO!
Viimeksi muokannut JTJT päivämäärä 15.9.2007 12:59, muokattu yhteensä 1 kerran

15.9.2007 9:56

Johnnie kirjoitti:Kyllä on todella upeaa nähdä, että löytyy muitakin kuin pelkkien kuussatkujen (tai tonnisten, koska "se 600 tuntui heti tehottomalta", hah) kyykkyjen hankkijia, kerta kaikkiaan. Jokainen tällainen pyörä on helmi massan joukossa. Ja kaiken lisäksi tälläkin kertaa vielä oikeasti hyvän näköinen sellainen, värityskin juuri omaan makuuni (vaikka olen tainnut tottua lähinnä Hondassa tuota väritystä näkemään, mutta tämä malli onkin itselle tuntematon).


Kiitos vaan kehuista! Tätä mallia on ilmeisesti valmistettu vuosina 82-88 jonka jälkeen sen korvasi GS500(jossa muuten sama alakerta). Ei ole hirveästi tullut Suzukin mallistoon tutustuttua, kun kiinnostus on ollut enemmän Yamahan puolella. Senverran olen saanut selvitettyä, että koneen pitäisi näissä kestää todella hyvin mikäli öljyt on vaihdettu ajallaan. Löysin vieläpä TM:än 2/1987 jossa koeajossa Suzuki GS450e/s, Honda CB350s, Yamaha RD350lc ja Kawasaki EN454.

No siis meikäläiselle ei tehot merkkaa juuri mitään, vaan ihan matkustusmukavuuden vuoksi vaihdoin tähän. Jawa ei oikein sovellu semmosille 500km 100km/h siirtymille. Toki sorateillä ja pikkuteillä on sekin verraton peli. Tällä voi pitää 100-120km/h matkavauhtia kevyesti, ilman sen suurempia tärinoitä ja vinguttamista. 2-tahtimiehenä eniten minua ihmetytti se tasainen tehon ulostulo. Tämä taas vääntää niin hyvin ja tasaisesti, että 6-vaihteen olemassaolo on hiemän turhaa, kun viidelläkin selviäisi hyvin.

Johnnie kirjoitti:Laitoitko siis jo uudet renkaatkin alle? Ainakin itsellä on joskus pelkkä gummien vaihto toiseen malliin auttanut todella paljon, kun joskus oli ajo lähes mahdotonta aurauskaluston tekemissä pitkittäisissä urissa. Ei kun onnea hankinnan johdosta ja turvallisia ajokilometrejä uuden kumppanin kanssa!


Uudet renkaat oli pakko pistää heti ensitöiksi alle, kun takagummi oli lähes kankailla ja etunenkin sakkokumi. Takarengas kyllä näyttääkin vähän semmoiselta, että se vois aiheuttaa uraherkkyyttä. Noo täytynee kulutella toi ensin loppuun ja kattoa sitten laittaisko seuraavaksi Mitasit tai Heidenaut alle. :)

16.9.2007 17:55

Nyt on sittes n.300km tullut GS:ää ulkoilutettua ja pääsin mittaamaan kulutustakin. 4,3l/100km meikäläisen rauhallisella ajotyylillä ja vaihtelevilla nopeuksilla tuntuu suorituskkyyn nähden todella pieneltä. Varmasti joku kovemman kaasukäden omaava saisi viemään huomattavastikin enemmän. Ite en ole pahemmin yli 5000rpm kierrätellyt kiihdyttäessä.

Matalan stongan aiheuttama lievästi etukeno ajoasentokin alkaa tuntua luontevalta, vaikka vaatiikin totuttelua Jawan enduromaisen luotisuoran asennon jälkeen. Tosiaan ainoa ajamista häiritsevä tekijä on se uraherkkyys. Veikkaan johtuvan sen uuden takagummin hieman erikoisesta kuviosta, sillä aikaisemmalla renkaalla sitä ei esiintynyt. Mutkatiellä pyörää on suorastaan nautinto viedä, kun koneessa on laaja vääntöalue ja vehjas taittuu vähän liiankin kevyesti mutkiin. Jopa herkemmin kuin piikki RD! :p

16.9.2007 20:33

Itsekkin myin rd350:n pois ja ostin GS500:n tilalle,mukava peli ajaa,vääntävä kone ja taittuu mutkiin kuin ajatus.

16.9.2007 20:40

leppape1 kirjoitti:Itsekkin myin rd350:n pois ja ostin GS500:n tilalle,mukava peli ajaa,vääntävä kone ja taittuu mutkiin kuin ajatus.


No mikäs RD:ssä oli? Upeita pelejä nekin ja tuskin kovinkaan huonoja ajaa(en kyllä ole 350:llä ajanut). GS500:ssa ja 450:ssä ei ole juuri muuta samaa kuin koneen alakerta. Ainakin mun mielestä tämä 450s on hienompi kun 500. Kasari-lookista tykkään pyörissä yleensäkkin enempi.

16.9.2007 22:29

specialisti kirjoitti:4,3l/100km meikäläisen rauhallisella ajotyylillä ja vaihtelevilla nopeuksilla tuntuu suorituskkyyn nähden todella pieneltä.

:) Meikällä kun heittelee 4 - 5 välillä, niin en ole ollut tyytyväinen tällä kuussatkullakaan. Kolmosella sen pitäisi alkaa, on joku toinenkin minulle kertonut. Mutta kai se pitää olla tyytyväinen... (Liikaa nämä silti vievät verrattuna 6 - 7 litraa vievään, viisi kertaa painavampaan autoon.)

Veikkaan johtuvan sen uuden takagummin hieman erikoisesta kuviosta

Minkäs mallinen gummi se muuten on?
Onko vakiokokoa? Miten leveät renkaat tuossa GS:ssä on?

16.9.2007 22:32

Johnnie kirjoitti:
specialisti kirjoitti:4,3l/100km meikäläisen rauhallisella ajotyylillä ja vaihtelevilla nopeuksilla tuntuu suorituskkyyn nähden todella pieneltä.

:) Meikällä kun heittelee 4 - 5 välillä, niin en ole ollut tyytyväinen tällä kuussatkullakaan. Kolmosella sen pitäisi alkaa, on joku toinenkin minulle kertonut.


tuo kolme kyl kuullostaa jo naurettavan optimistiselta. 100km pitkä alamäki, koko matka vaihde vapaalla ja mopo tyhjäkäynnillä, niin sitten voit siihen kolmeen ehkä päästä ;).

16.9.2007 22:36

Ei kolmeen vaan alkaa kolmella. Eli 3,8 - 3,9 kävisi, minulle on joku toinen (edit: samanlaisen pyörän omistaja siis) vakuutellut että hänellä ei mene yli neljän vaikka ajaisi motarinopeuksia. Liekkö sitten huijannut hän. Itsellä mennyt pahimmillaan 5,0 ja keskiarvokin 4,7 luokkaa. Mutta joka tapauksessa rauhoittaa mieltä kun kuulee päinvastaisiakin kertomuksia. :)
Viimeksi muokannut Johnnie päivämäärä 16.9.2007 22:41, muokattu yhteensä 2 kertaa

16.9.2007 22:40

Johnnie kirjoitti:Ei kolmeen vaan alkaa kolmella. Eli 3,8 - 3,9 kävisi, minulle on joku toinen omistaja vakuutellut että hänellä ei mene yli neljän vaikka ajaisi motarinopeuksia. Liekkö sitten huijannut hän. Itsellä mennyt pahimmillaan 5,0 ja keskiarvokin 4,7 luokkaa. Mutta joka tapauksessa rauhoittaa mieltä kun kuulee päinvastaisiakin kertomuksia. :)


silti, kuullostaa kyllä todella optimistiselta. mopos on kuitenkin 600cc, ei mikään nelaripiikki.

16.9.2007 22:53

minusta ei kyllä oma +6l/100km melkoisen reippaalla ajotyylillä ole kovinkaan paljon, siitä fun factor määrästä mitä tuo vehje tuottaa olen valmis maksamaan vaikka sen euron 10km matkalta.

verrattuna kotiloon mikä vie tietokoneen mukaan keskikulutuksena 7.8l, kevyellä ajolla, fun factor on oletettavasti aivan mitätön, ei huvittaisi maksaa yli euroa 10km matkalta, melkein mielummin vaikka bussilla. onneksi kuitenkin suomen vuodesta on yli puolet moottoripyörien valtakautta, ettei ihan pala käämit auton ratissa.

luulisi että noilla pienemmilläkin on paljon mukavampaa ajella kuin autolla, en ole itse kokeillut, muutakuin niitä kuussatasia, ei oikein alakierroksilla vakuuttaneet ;-)

17.9.2007 1:40

Joo en minä sillä ettäkö se ajamista haittaisi vaikka veisi 15 litraa. Tarkoitin vaan sitä että kun toinen sanoo ettei mene koskaan yli tietyn ja itsellä menee koko ajan samalla pyörällä, niin pistää se nyt ajattelemaan että onko oikein vai ei. Tuli vähän huonosti muotoiltua aiemmin, tarkoitin tuolla tyytymättömyydellä siis sitä kun toisaalta kuuluu että reilusti vähemmällä menee.

Ja "fun factor" on kyllä itsellä 1.3-litraisella autollakin yhtä korkea ihan joka päivä vuoden ympäri, onneksi onkin! Ei kaiken tarvitse olla joko/tai. Pidän minä veneistä, moottorikelkoista ja polkupyöristäkin, motoilu- tai autoilunautinnon niistä kärsimättä. Ja täällä, vaikkei kovin kauas etelänokasta mennä, se tahtoo kyllä jäädä viiteen-kuuteen kuukauteen se valtakausi, ei mitekään yli puolen vuoden kautta tule vaikka vuosi 2006 herätti vähän toiveita. Helsingissä ovat asiat toisin.

Mutta taitaisi kohta olla parasta leikata nämä viestit ihan omaan ketjuunsa ettei mene koko specialistin thread pilalle. Itsepähän aloitin... Mutta ei liene kellään sitä vastaan jos vaikka snuarrow motomodena antaisit saksien heilua tämän offtopicin poistamiseksi...

17.9.2007 19:55

Johnnie kirjoitti:Minkäs mallinen gummi se muuten on?
Onko vakiokokoa? Miten leveät renkaat tuossa GS:ssä on?


Michelin M39 110/80-18. Aikamoinen sirkkelinterä takarenkaaksi, eikä mitään tietoa vakiokoosta mutta samankokoinen, kuin mikä siinä ostohetkellä oli. Veikkaan hyvin vahvasti siitä johtuva sen uraherkkyyden, muttei viitsisi ihan uutta rengasta moisen takia vaihtaa...

17.9.2007 20:11

Jepjep. Juuri A39 & M39 -paria katselin kun oli RD350:n renkaanvaihdon aika (olisi ollut halvin vaihtoehto, pienellä erolla tosin), mutta joku täällä varoitteli että älä laita. Piikkisissä ovat noita käyttäneet ja kehuneetkin (T-nopeusluokan rengas). Continentalin TKV11/12 taas oli se setti, jolla itse koin uraherkkyyttä. Bridgestonen BT45 -pari taas tuntui hyvältä Jammussa.