Esittele nykyiset ja entiset yli 125cc pyöräsi täällä! Kokemuksia, kuvia, projektijuttuja tms...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja yli 125 kuutioisten moottoripyörien esittelemiseen. Mopo- ja kevytmoottoripyöräalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

13.9.2007 21:56

<MadMan> kirjoitti:
erzo kirjoitti:Mites jos jätän suuttimien vaihon talvelle, jollon varmaan myös hommaan tuon BMC:n, kestääkö kone ilman suuttimien vaihtoa tän ajokauden loppuun? Ei kuitenkaan suuri tuo vaihto näytä olevan, jos 125:stä vaihtuu 130:een. Tietysti koneen kärventyminen on todennäkösempää kun pakovastus muuttuu noinkin radikaalisti.


Saattaahan se kestää, en kuitenkaan suosittele kokeilemaan. Jos moottori kestää niin varmasti kuluu nopeammin kuin tavallisesti.

Miksiköhän viivyttelisit suuttimien vaihtoa?
Laiskuus vai pelkäätkö hukkaavasi paljon ajokautta?

Jos saan sanoa mielipiteeni. Niin tuntuu typerältä viivytellä näissä säätämis asioissa joissa panoksena on moottorin käyttöiän suurempikin lyheneminen laimin lyönnin seurauksena.
Pyörästä huolehtimisen tulisi olla etusijalla kun pyörän kuntoa ajatellaan.


Aattelin vaan et jos nyt vaihan 130:t suuttimet ja talvella hommaan BMC:n suodattimen, niin suuttimien vaihto suurempaan on taas edessä. Siks kelasin että mikäli pelkän putken kanssa suuttimien vaihto ei olis välittömästi tarpeen, ni vois sitte suoraan ostaa BMC:n kanssa 140 suuttimet. Paras vaihtoehto varmaan ostaa nyt jo 140:set ja niillä päristellä loppukausi, mielummin saa liikaa pentsiiniä kuin että käy turhan laihalla..

13.9.2007 23:03

Ei laiska vapari niin moineskaan ole laihasta seoksesta. Tietysti on ikävä ajaa, jos ei ollenkaan käy. Laihalle kaikki on vakionakin nykyään säädetty.

3.10.2007 20:32

Mulla on nyt ixilin xtrem shorty vaimennin ja bmc:n ilmanputsari. Nii mitkä suuttimet ois ny sit sopivat ku dynolle säätöön oon viemäs. Toi ixilin vaimennin on db:llä ja ajattelin sen siellä pitää ku sitä ei huomaa ja äänet just perfekto. Ikävästi pätkäsee yläkierroksilla bensansyöttö kokonaan. Ei oo uskaltanu ajaa vaik ei oo kyl viimesinä kuukausina toisaalt pystynykkää ku molemmat kantaluut murtunu. Ajattelin ihan sen takia kysellä tota suutin juttua valmiiks ku säästäis yhen dyno vedon ja ne kummiski maksaa sen 50¤/veto. Ja kannattaako iha hommata mikunin suutinsarja vai dynojetin vastaava?

4.10.2007 11:08

Omega89 kirjoitti:Mulla on nyt ixilin xtrem shorty vaimennin ja bmc:n ilmanputsari. Nii mitkä suuttimet ois ny sit sopivat...

Mulla on nyt oma mopo 6000km huollossa ja vaihtavat samalla BMC suodattimen jos sopivia suuttimia löytyy hyllystä. Jos tuo vaihto tapahtuu niin kerron sit mitkä suuttimet laittoivat ja miten toimii.

16.10.2007 14:04

Nyt on Hyosungi huollettu (6000km). Tekivät samalla takuutyönä kansiremonttia. Pyörässä ei päällepäin mitään vikaa ollut, mutta tuo oli ilmeisesti varotoimenpide jonka tarkoituksena on estää nämä vanhempien mallien venttiiliongelmat. Näköjään nuo ongelmat saattavat vaivata vielä 2006 mallejakin. Kaikin puolin hyvää palvelua maahantuojalta ja antoivat jopa samanlaisen sijaispyörän huollon ajaksi.

Huollossa vaihdettiin ilmansuodatin (BMC) ja pääsuuttimeksi laittoivat kokoa 140. Tyhjäkäyntisuutinta ei vaihdettu (sopivaa kokoa ei ollut saatavilla). En ole vielä ajanut muuten kuin huollosta kotiin, mutta alakierroksille vaikutti tulleen hieman lisää vääntöä ja ehkä teho- ja vääntökäyrät hieman tasoittuivat. Hyvin tuntuu tuo 140 toimivan ainakin tämän koeajon perusteella, kirjoittelen sitten myöhemmin lisää jos mielipide muuttuu.

Kokoonpanona nyt siis kertauksen vuoksi:
LeoVince vaimennin
BMC ilmansuodatin (FM448/10)
140 pääsuutin

16.10.2007 19:16

Tänään sain pyörän takasin Dreambikestä missä oli dynolla säädettävänä. Nyt kiinni ixilin pönttö, bmc-suodatin ja iridium tulpat (ei kyllä varmaan vaikuta muuhun kuin käynnistykseen). Uskon et mulla on vakio suuttimet, en ihan takuuseen mene kun oli kansirempassa Elcatilla niin saattoivat vaihtaa siellä. Joka tapauksessa tuli takaisin Dreambikestä ilman suuttimien vaihtoa ja toimii täydellisesti. Lambda-käyrä (=seoskäyrä) oli juuri sitä mitä sen pitääkin olla ja sen takia ei sitten suuttimia vaihettu. Mitä pientä tänään kokeilin niin hyvin vetää punarajalle asti ja mittari läheni kahta markkaa ja vielä oli vähän höllää kaasussa ;)
Dyno antoi huippunopeudeksi 220 km/h, mutta tohon pitää kyllä ottaa huomioon ilmavastus kun naku kyseessä. Mutta ennen kaikkea oon tyytyväinen siihen miten paljon kaasunvastaavuus parani, ero on roima!
Viimeksi muokannut Omega89 päivämäärä 16.10.2007 22:34, muokattu yhteensä 1 kerran

16.10.2007 19:38

paljonkos nuo velottavat dreambikessä dynotuksesta, koska putiikki on "melkein" mun naapurissa.

16.10.2007 19:41

Multa velottivat 250¤ koko hoidosta. Pistivät tulpat ja filtterin. Ja lisäksi säädöt oli ihan päin pe****tä. Eli ei mun mielest paha hinta.
Viimeksi muokannut Omega89 päivämäärä 16.10.2007 19:48, muokattu yhteensä 1 kerran

16.10.2007 19:45

saitko dynokäyrän kaveriksi seoskäyrää mukaan?

16.10.2007 19:53

snuarrow kirjoitti:saitko dynokäyrän kaveriksi seoskäyrää mukaan?
Seoskäyrää ei näy paperilla, mut tehot näkyy. Ikävä kyllä tos ei myöskää näy vääntökäyrää. Tolla dynolla näkyy myös teoreettinen huippunopeus.
Seoskärän mukaan säädetty kuitenkin.

16.10.2007 20:34

joo, pitää käydä kyselemässä liikkeessä kun tuo oma pyörä pitäisi säädättää jahka saan sen takaisin läjään.

16.10.2007 23:09

snuarrow kirjoitti:joo, pitää käydä kyselemässä liikkeessä kun tuo oma pyörä pitäisi säädättää jahka saan sen takaisin läjään.

Kannattaa vaan soittaa eka ja tarkistaa että siellä ollaan paikalla ku putiikki on tällä hetkellä siirtymässä talviaikaan.

17.10.2007 10:24

Omega89 kirjoitti: Uskon et mulla on vakio suuttimet, en ihan takuuseen mene kun oli kansirempassa Elcatilla niin saattoivat vaihtaa siellä. Joka tapauksessa tuli takaisin Dreambikestä ilman suuttimien vaihtoa ja toimii täydellisesti.

Mulla ainakin Elcatin laskussa lukee mitkä suuttimet vaihtoivat, ja vanhatkin tuli itselle. Ei tietty mitenkään mahdotonta että olisivat sunkin pyörään kysymättä vaihtaneet, mutta luulisi että olisivat edes maininneet asiasta. Oletko pyörän ensimmäinen omistaja? Ehkä edellinen omistaja on vaihtanut suuttimet?

Se taas tuntuu aika mahdottomalta että vakiosuuttimilla ja bmc suodattimella pyörä toimisi täydellisesti, itseasiassa sen pitäisi toimia aika huonosti Jenkkien puheiden mukaan.

Edit: Edelleen vasta pientä taajamapyöritystä ajeltu mutta tuntuisi nyt käyvän paremmin kylmänä kuin 130 suuttimella ja vakiopuhdistimella.

18.10.2007 22:56

Suuttimien ja ilmanputsarin vaihdolla näyttäisi olevan odotuksiin nähden päinvastaisia vaikutuksia, sillä vaikuttaisi siltä että bensankulutus olisi vaan hieman laskenut. Nyt ainakin pääsin motariajossa alle 5l/100km kulutukseen. :)

18.10.2007 23:48

Kumma juttu jos kulutus laski, yleensä lähes poikkeuksetta kulutus kasvaa. :P

Meinasitkos Sami penkittää pärrääsi nykyisessä kunnossa?

Kuinkas pitkälle pääsee komeetalla tankillisella?