Esittele nykyiset ja entiset yli 125cc pyöräsi täällä! Kokemuksia, kuvia, projektijuttuja tms...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja yli 125 kuutioisten moottoripyörien esittelemiseen. Mopo- ja kevytmoottoripyöräalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

Honda VT 600 C Shadow -93

5.9.2006 1:54

Noniin, tuli sitten tehtyä jonkin sortin ex tempore osto, tai tavallaan elämäni löytö. Kerron tässä paitsi uudesta prätkästä, myös itsestäni motoristina, koska se auttaa luomaan kokonaiskuvan.

Pidän kaikista moottoripyöristä: (matka)enduroista, nakuista peruspyöristä, katetuista kyykyistä... Mutta silti jo pikkupojasta lähtien customit ovat olleet kaikista lähinnä sydäntä. Osittain kyse on tyylistä: Mm. pukeutumisen puolesta olisin voinut olla custom-kuski jo vuosia ennen ensimmäistäkään omaa moottoripyörää. En myöskään ole hurjastelija, vaan ehdottoman tiukasti lainkuuliainen kuljettaja, ajopelistä riippumatta. Lisäksi pidän niin prätkien kuin autojenkin kanssa vahailusta & ihailusta :) Ja vielä yksi syy: äänet... V2:n putputus on yksi hienoimmista äänistä koko maailmassa, vaikkei aidosta HD-koneesta olisikaan kysymys.

HD:llä on toki aina paikka meikäläisen sydämessä, mutta niiden hintatason ollessa mitä on, ei hankinta ole vielä oikein järkevää ottaen huomioon että olen mahdollisesti vielä jonkin aikaa opiskelija tai sitten työtön... Palkkatuloista ei vielä tietoakaan, lisäksi on auto ja toinen mp ja muita hinnakkaita harrastuksia. Mielessä on siis pidempään pyörinyt jokin vaihtoehto, jolla kuitenkin pääsisi tyylikkäästi custom-haluja tyydyttämään. En vanno suurien kuutiotilavuuksien nimeen, joten 250-kuutioisten luokka kiinnosti kovasti. Siellähän olisi ollut tarjolla mm. Suomessa harvinaisen puoleinen Honda Rebel, hieman yleisempi Yamaha Virago ja ainakin neljä hieman toisistaan poikkeavaa kiinalaista uutuutta. Viimeksimainittujen houkuttelevuutta lisäsi luonnollisesti se, että uuden olisi saanut oikeastaan naurettavan halvalla. Niin ja lisäksi tutkin kiinnostuneena vaihtoehtoja Jawa ja Ural, jotka tosin olisivat olleet astetta isomman luokan pyöriä, mutta hinta uutena olisi noillakin kohtuullinen.

Luulinkin tehneeni löydön, kun bongasin Nettimotosta erään ilmoituksen: vähänajettu Rebel 250 myytävänä, ja myyjänä oli liike. Sitähän piti lähteä katsomaan. Matkaa liikkeeseen oli kuitenkin melkein 300 km, joten ennen lähtöä yritin soittaa ja varmistaa että pyörä on vielä myymättä - puhelimeen ei vastattu. Läksin kuitenkin matkaan, kun ajattelin että samalla voisi viettää reissupäivän, vaikkei pyörää saisikaan. Perille päästyäni tämä "liike" osoittautuikin jonkun kerrostalon autotallissa toimivaksi paikaksi, joka ei ollut edes auki. Ovessa lappu "avoinna satunnaisesti"... Tässä vaiheessa olin toisaalta pettynyt, mutta osittain jopa helpottunut, "no olkoon sitten..." Päätin kuitenkin käydä paikallisella Jincheng-jälleenmyyjällä katsomassa, josko siellä olisi ollut tuollainen ihan nähtävillä - eipä sitäkään ollut. Mutta heti liikkeeseen astuttaessa ensimmäinen prätkä oven luona oli se, josta tuli omani. Pari päivää aiemmin liikkeeseen tullut, ja samantien pääsi uuteen kotiin, kunhan tunnin olin katsellut ja koeajolla käynyt. Ja nyt pääsemme varsinaiseen asiaan, eli löytöhän oli:

Honda Shadow, VT600C, -93, ml. 44 tkm

Ja mitä kokonaisuus pitää sisällään:

Sissybar
Nahkalaukut & laukkuraudat
Jalkatappien siirtosarja
Leveä drag bar (tai flyer?) -ohjaustanko
Jäähdyttäjän kromiritilä
Krominen ilmanputsarin kotelo
Bullet-minivilkut takana
Teräspunosjarruletku ja -vaijerit

Eihän se uusi ole, mutta pikaisella katsomisella voisi vaikka erehtyä. Tarkalla syynillä löytyy jotain pientä, kuten vähäistä ruostetta jonkun mutterinkannan juuresta tms. mutta ei tosiaankaan mitään isompaa.

Ja miltä tuntuu ajaa. Ai että, kyllä on sellainen virne naamalla ajaessa että onneksi on umpikypärä peittämässä, vaikka aina olenkin sanonut että customin kanssa pitää olla avo. Eniten nauttii 60 - 90 km/h vauhdissa, tai sitten kaupunkiajosta jolloin on yksinkertaisesti pakko välillä muutaman kerran kaasua päräyttää... Kovemmissa nopeuksissa 100 km/h alkaa olla nautinnon rajamailla jos vähänkin tuulee väärään suuntaan - mutta sehän ei haittaa, suurempia rajoituksia ei täällä olekaan edes muutaman sadan kilometrin säteellä. Voi olla, että tuo leveä tanko pahentaa sitä tuulen repimistä paljonkin, mutta muuten se passaa minulle oikein hyvin - minulla on pitkät kädet. Ja siirtosarja on ehdottomasti oltava - minulla on pitkät jalat. :D Kilometrejäkin tuntuu kertyvän, vaikka en aja moottoripyörillä metriäkään hyötyajoa enkä varsinaisesti matka-ajoakaan: 2 viikossa tuli 1000 km - viime kesänä sama kilometrimäärä vei minulta 2 kuukautta! Toistaiseksi ainoa asia, mikä hieman on häirinnyt, on liian pieni bensatankki - ilmeisesti 11-litrainen ja tämä on jo se "isompi", vanhemmissa oli 9-litrainen...

Mitä jatkossa? Varjo on jo niin mieluinen, että ei mitään isompaa tee mieli tehdä. Mielessä on käynyt 15 - 20 l tankki, mutta luultavasti sellaista ei saisi nätisti sovitetuksi kun leveyttä ei oikein ole varaa suurentaa. Sivukotelot voisi ehkä vaihtaa kromisiin, nykyiset ovat mustaa muovia. Rekisterikilven taakse on tulossa tausta. Ja ehkä jotain muuta, jahka tulee suunniteltua...


Muutama kuva galleriassa, vaikka varsinaisesti yhtään hyvää kuvaa ei vielä ole tullut otettua.

Luulisin, että tällä kertaa kukaan ei sano: "Et sitten enempää voinut kertoa." :D

6.9.2006 22:11

Hyvä läpiluotaus mp-harrastukseen. Mulla taas koko RD-mania perustuu siihen, että 1985 ollessani piikki-iässä ajelin uudella Yamaha RD 125 LC '82 mallilla. Niin uudella '82 mallilla vuonna '85. Siksi että kyseinen "rasvalinko" oli niitä uusia jotka tuotiin Saksasta (JO SILLOIN) halvemmalla. Pyörä maksoi muistaakseni 10300 mk. Vastaava 85 malli Suomessa oli jotain 13000 mk, suunnilleen.

No joka tapauksessa poikasena näin valkoisen RD 350 LC:n ja sitä ihastelin :). Pakko joskus ostaa. Meni kyllä tosi kauan itseasiassa että sellainen talliin tuli. Nimittäin viime kesänä (ja kuvahan on siellä galleriassa). Tosin sehän on YPVS, mutta pidän sitä kuitenkin parempana kuin perus LC:tä.

Customi valinta taasen johtuu vaimosta (ihme). Eli hän opetteli sillä edelleen minulla olevalla piikki RD:llä ajaan ja halusi Viragon. Koko kesän kävin viivytystaistelua RD puolesta. Ostin pari F2 mallia ja ajoin niillä itse, hän sillä LC2 mallilla. Mutta ei, Virago pitää saada.

Sitten kuitenkin huomasin netissä tuon Rebelin, joka itseasiassa on sama mitä kerroit lähteneesi katsomaan. Vuosimalli '97 ja kilometrit 27 tkm. No vedin mopolla rundin ja tinkasin uudet renkaat ja ostin mopon pois. Itseasiassa kilometrit mittarissa oli 17 tkm, mutta ko "liikkeen" muissakin ilmoituksissa oli mm. vuosimalli virheitä. Sama se mulle.

Viragollakin oon ajanut, mutta eipä tuossa juuri eroa ole. Noilla kuutioilla taitaa olla samanlaisia kaikki vermeet. Paitsi että Virago on tällä hetkellä "trendi" pyörä ja hinnat on sen mukaan. '97 Virago noilla kilometreillä maksaa 1000 ¤ enemmän. Ja onhan sitten kokeiltu Hondakin merkkinä ;)

19.9.2006 23:36

Kovinpa on hiljaista taas, tuleekohan tästäkin yksinpuhelu-thread... :(

No, nyt on K&N -ilmansuodatin ja rekisterikilven tausta 2mm haponkestävästä teräksestä. Ei, en ostanut K&N:ää tehonlisäyskuvittelujen takia, vaan ihan sen takia ettei tarvitse enää toista suodatinta ostaa ikinä kun pestävä on (entinen on paperisuodatin).

Netistä on myös löytynyt kaikenlaista kromikilkettä jotka vielä puuttuvat, joten jotain varmaan tulee lisää... Ensi ajokaudella sitten. Tämän kesän osalta alkavat olla ajopäivät aika vähissä, viikko ehkä...

23.9.2006 14:04

ootko testannu huippunopeutta ja kiihtyvyyttä?

23.9.2006 17:23

Johnnie kirjoitti:Netistä on myös löytynyt kaikenlaista kromikilkettä jotka vielä puuttuvat, joten jotain varmaan tulee lisää... Ensi ajokaudella sitten. Tämän kesän osalta alkavat olla ajopäivät aika vähissä, viikko ehkä...


Eikö se talvi oo just otollisin aika tollaselle laittamiselle? Etenki ku visuaalisesti laittes ei tartte testailemaan päästä ;)

24.9.2006 20:45

GuitarPlayer kirjoitti:ootko testannu huippunopeutta ja kiihtyvyyttä?


Huippunopeutta en ole testannut ja tuskin testaankaan, se kun ei merkkaa itselle mitään eikä varsinkaan tämäntyylisen pyörän kohdalla. 120 olen ajanut, mutta täällä riittää satanenkin kun ei isompia teitä tosiaan ole. Niin ja tuokaan nopeus ei enää ole mikään mukava. Kiihtyvyyttäkään en ole kellottanut, mutta se tuntuu ihan riittävältä, nollasta sataan on jotain 6-7 s. tai sanotaan seitsemän luokkaa. Vaikka tämä onkin pari sekuntia enemmän kuin esim. RD:llä, niin ei siinä jalkoihin jää. Sanotaanko näin: RD:llä ajaessa on melko todennäköistä, ettei koko kesänä tapaa yhtään nelipyöräistä jolle kiihtyvyydessä häviäisi (pk-seudulla niitä puhdasverisiä urheiluautoja on paljon enemmän, mutta monessa muussa paikassa ei), Shadowin kohdalla sellaisia voi tavata, mutta harvoin.

Konna- kirjoitti:Eikö se talvi oo just otollisin aika tollaselle laittamiselle?


No olisihan se, jos olisi paikka missä laittaa. Oman perheen talli on niin pieni, että ei meinaa autokaan mahtua saati sitten vielä pärrä tai kaksi sen lisäksi. Viime talvena pyörä oli 100 km päässä kotoa. Tulevaksi talveksi ei ole vielä paikkaa päätettynä, mutta tuskin silloinkaan pääsee käymään, kun eihän noissa mp-firmojen talvisäilytyspaikoissa voi kai mennä edes käymään saati rakentelemaan. Kaverin kanssa on vuokratalli hakusessa, mutta ei varmaan toiveitakaan sellaista löytää.

9.5.2007 15:45

Päivitelläänpäs tätäkin. Talvi takana, ollut pyörän osalta jo pitkään, ajoon se pääsi jo maaliskuun viimeisinä päivinä. Tosin sen jälkeen ei sitten ajeltukaan pariin viikkoon johtuen entiseksi menneestä akusta (vaikka talvisäilytyspaikan palveluun kuului akun hoito) ja sittemmin lumisateista ym. pakkaskeleistä. Uusi akku tuli siis laitettua kuitenkin.

Varsinainen ajo alkoi kahden viikon päästä pyörän noudosta ja siitä kahden viikon päästä taas olikin jo kertynyt 1000 km kulmilla päristelyä, nyt jo yli 1500 km. Ajosta on todellakin nauttinut, eipä se muuten olisi houkutellutkaan tien päälle (ja pukeutumaan kohtalaisen tukevasti: aika monena päivänä neljät housut ja kolme paitaa + tikkivuori + takki).

Nyt kovien sadepäivien saavuttua vaihdoin K&N -ilmanputsarin ja sytytystulpat, myös muuta huoltoa on tullut tehtyä oikeastaan sattumalta lähes täysin 48 tkm huolto-ohjelman mukaisesti. Etutolpat saivat huoltofirman toimesta uudet stefat, jäykemmät 15W öljyt ja 20 mm holkit jousien yläpäähän alkuperäisten holkkien jatkoksi. Näin aiemmin hieman mieltä vaivannut löysäntuntuinen keula koki reilun muutoksen, ja on selkeästi mukavampi ajella. Alla ovat nyt myös uudet kumit edessä ja takana, Pirelli MT66 Route. Lisäksi teetätin venttiilivälysten tarkastuksen, kun senkin aika oli.

Muut toimenpiteet ovat perusrasvailujen lisäksi olleet lähinnä pieniä kosmeettisia seikkoja, esim. jo syksyllä saamani teräksisen rekisterikilven taustan asennus uuden kilven (8,5 ¤) kera. Nyt on Saksasta tulossa Moto-Detail kello, saman merkin lämpömittari ja molemmille oma kiinnike (kromattuna, ei kuvassa) ohjaustankoon. Myös tuplakiinnike olisi nyt ollut saatavilla, mutta halusin säilyttää ohjaustangon symmetrisen ilmeen, ja keskelle mittareita ei olisi voinut sijoittaa koska ne olisivat tulleet merkkivalojen tielle, eli laitan nyt toisen vasemmalle ja toisen oikealle. Hintaa näille yhteensä n. 56 ¤, eli aika monta kymppiä halvemmalla kuin Suomesta (jos tuota lämpömittaria nyt edes täällä vielä on, kun se on uutuustuote).

Kuvia ainakin ohjaustangosta kunhan tulevat ja ehkä luontokin alkaa kohta vihertämään niin voisi ottaa parempia yleiskuviakin kuin viime syksynä.

14.5.2007 23:31

No nyt on yksi kuva mittariston uudesta ilmeestä galleriassa. Itse mittareiden kuori (alumiininvärinen) ei juurikaan näy, koska kromattu kehys peittää kuoren.

16.5.2007 0:39

Tosi nätti pyörä sulla!

Näyttää hyvältä, ja vaikka ikääkin on (kolmea vuotta vailla yhtä paljon ku mulla), ei sitä huomaa. Ehkä nuo kustomit on vaan niin ajattomia... :D

25.5.2007 0:34

Kiitos!

Joo ajattomiahan ne yleisestikin ovat ja tämän Shadowin kohdalla on vielä niin, että eipä malli juuri ollenkaan muuttunut nuortuessaan, ulkoisesti ainakaan, toki esim. kaksi kaasaria vaihtuivat myöhemmin yhteen. Juuri muutama päivä sitten istuskelin liikkeessä vuoden 2003 mallin selässä ja pikaisesti katseltuna näkyvimmät erot alumiininvärisestä mustaksi vaihtunut jarrunestesäiliö ja erilainen merkintä ryyppyvivussa... :D Tuli samalla kokeiltua orggisohjaustankoa ensimmäisen kerran ja täytyy sanoa, että ei kyllä sopisi minulle ei sitten alkuunkaan, tuntui suorastaan kauhealta.

Sama toiseenkiin suuntaan mentäessä, myös vanhemmat mallit olivat samaa maata (kuten tässä myynnissä oleva), ja kaikissa sama pomminvarmaksi mainostettu kone.

25.5.2007 11:09

Todella tyylikkäät nuo uudet mittarit, jotka olet asentanut. Sopii tankoon kuin nyrkki silmään. Aloin jopa itse harkitsemaan samanlaisia. Pitää vain katsoa kuinka mahtuu tankoon jahka saan pyörän pajalta takas.

19.6.2007 13:47

Joo kiitti vaan, jos tarvitset mittoja niin voin ottaa. Hyvin ovat pelanneet toistaiseksi, lämpömittari näytti 1 - 2 °C vähemmän kuin vieressä vertailulaitteena ollut digitaalinen mittari, mutta sinne päin kuitenkin ja ajoviima / auringonpaistekin tekevät joka tapauksessa heittoa.

Nyt olisi pieni ääninäytekin tarjolla, kovalle vaan saa äänet laittaa että kuulee ja kohina on melkoinen. VT600Cidling.wav (edit: Ääni on kyllä oikeasti matalampi, korkeat taajuudet korostuvat tuossa näytteessä.)

15.7.2007 15:30

Pyörä ollut nyt vajaan vuoden ja tänään ajattelin vihdoin vaihtaa jarrunesteet, kun ei ole tietoa edellisestä vaihdosta. Helppo homma piti olla, kalut esillä, talli käytössä, sopiva letku ja ruiskukin valmiina...

Mutta kuinkas ollakaan, taas tuli törmättyä siihen samaan ongelmaan, kuin monta kertaa aikaisemmin: järjettömän kireisiin ruuveihin. Eikö prkl ollut taas entinen omistaja vetänyt jarrunestesäiliön kannen niin tiukkaan, että ei toiveitakaan saada auki, vaan nyt on jo ennestään pyöristyneet ristipääruuvit kokonaan pyöreinä. Työkaluina hyvälaatuiset Bahcon ja Toyotan avaimet ja kertaakaan ei päässyt pyörähtämään kannalla, mutta yksinkertaisesti urat murenivat sitä mukaa kun yritti vääntää.

Ei ollut kyllä mikään yllätys, kun on muitakin pultteja joutunut vasaralla napsauttamaan auki jne., ja kaikki ristipääkannat olleet enemmän tai vähemmän pilalla... Itse olisin toki vaihtanut tähänkin kuusiokolot, kunhan olisi auki saanut. Ei kai se auta kuin porata kannat pois porakoneella(?), epäilyttää vain että ei mahda saada ruuvien loppuosaa pois sittenkään. Eli jostain hajottamolta uusi säiliö tilalle tai sitten ajellaan entisillä nesteillä...

Mutta voi prkleen prkl, älytkää nyt prkl että niitä ruuveja ja muttereita ei tarvitse vääntää kaikilla voimilla kiinni!. Varsinkin kun jarrunestesäiliön kohdalla korjausoppaatkin kehoittavat jättämään kannen suhteellisen löysälle kiristykselle. Alkaa todella tympimään nämä käytetyt pyörät kun aina törmää samaan asiaan. Mua huvita enää mikään. :(

15.7.2007 18:44

Näyttäisi olevan myynnissä -94 35tkm Shadow nettimoto.comissa ja sama kuva kuin sinulla galleriassa. Sinun pyöräsihän oli -93 ja ostohetkellä ajettu 44tkm. Kaikki lisävarusteetkin täsmäävät. Sanoisinko, että vähintäänkin mielenkiintoista.


http://www.nettimoto.com/viewVehicle.php?id_bike=488216

15.7.2007 22:03

Joo huomasin saman tänään. Mielenkiintoista? No, luvatonta ainakin, toisen kuvaa ei ilman lupaa saa käyttää minkä jotkut nettiaikana tuntuvat "unohtavan". Ja lisävarusteet nimenomaan eivät täsmää, minulla ei ole tuulilasia eikä sitä ole siis kuvassa, sen sijaan kuvassa on leveä tanko mitä myytävässä ei ilmeisesti ole, "sivu+takalaukut"? minulla mitään takalaukkua ole, ja väärä vuosimalli... Ylläpitoon otettu yhteyttä päivällä.

edit: Eikä näköjään mainitse edes siirtosarjasta mitään, joten ihmettelen, mistä keksit että lisävarusteet täsmäävät? Ja näköjään sinun ensimmäinen viestisi harrives, eli oliko tarkoituksesi tiedottaa luvattomasta kuvankäytöstä vai oliko sinulla jotain muuta mielessä??