Esittele nykyiset ja entiset yli 125cc pyöräsi täällä! Kokemuksia, kuvia, projektijuttuja tms...

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja yli 125 kuutioisten moottoripyörien esittelemiseen. Mopo- ja kevytmoottoripyöräalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

Honda CX 500 -81

7.5.2006 15:32

Noniin, entinen pyörä (CB125) tuli myytyä ja koska moottoripyöräily ei todellakaan siihen lopu, oli uutta tilalle hommattava.

Haaveissa oli jo pitemmän aikaa kyseinen malli, kardaanivedon sekä nestejäähdytyksen ansiosta. Hieno pyöräkin se on, ja tehot riittää mainiosti, ainakin vielä, motoristin uraa aloittelevalle.

Kyseisen yksilön mittarissa on jo kunnioitettavat 120tkm, mutta sillä ei kovin suurta merkitystä näinkin siistissä ja huolella pidetyssä pyörässä ole. Moottori on lähes idioottivarma, joten sen suhteen ei tarvitse huolta kantaa.

Takajouset on edellinen omistaja vaihtanut Marzocchi'n (vaikea sana) ilma-avusteisiin iskareihin. Etustefat ovat vaihtokunnossa, ja ne lähtevätkin vaihtoon kunhan ylimääräistä aikaa löytyy.

Tällä hetkellä valona on pyöreä etuvalo, mutta saatan vaihtaa siihen mukana tulleen varttikatteen, katsoo nyt.

Ajo-ominaisuudet ovat hyvin mukavat; Satula ei ole kova vaan pehmeä, hallintalaitteet löytyvät helposti ja tehoa tai sen hillitsemistä saa niinpaljon kuin haluaa. Etujarru on lievästi tunnoton, mutta kesällä pitäisi teräspunosletkujen vaihdolla asian korjaantua.

Kuristus hoituu ensiviikolla, firmassa nimeltä IP-dynotest.

Kuvia löytyy galleriasta, tästä hieman teknistä dataa:

Moottori: 496cm3, nestejäähd.V-twin
Maksimiteho: 37kW/50hp @ 9000rpm
Maksimivääntö: 43nM @ 7000rpm
Polttoainesäiliön tilavuus: 17l
Kuivapaino: 210kg

Tuossapa tärkeimpiä strategisia mittoja. Palaillaan kun jotain tapahtuu, eli lähiaikoina.
Viimeksi muokannut Tume34 päivämäärä 1.8.2007 12:32, muokattu yhteensä 1 kerran

7.5.2006 16:28

JEEE :D

Toihan on selkeesti maalattu joskus uusiksi. Kerros sitten miten noi takaiskarit pelaa, mulla nääs vähä tuntuis olevan kuoleutuneet orginaalit.

Mulla stefat vuotaa nyt aika reilusti. Pitäs siis alkaa vaihtamaan, kuhan löytää jostakin edullisesti. Niin ja tuo jarruletkuongelma mullakin on, mutta jarrut toimii viel, niin en vaihda viel.

7.5.2006 17:48

Sergey kirjoitti:JEEE :D


Aivankin näin :).

Sergey kirjoitti:Toihan on selkeesti maalattu joskus uusiksi. Kerros sitten miten noi takaiskarit pelaa, mulla nääs vähä tuntuis olevan kuoleutuneet orginaalit.

Mulla stefat vuotaa nyt aika reilusti. Pitäs siis alkaa vaihtamaan, kuhan löytää jostakin edullisesti. Niin ja tuo jarruletkuongelma mullakin on, mutta jarrut toimii viel, niin en vaihda viel.


Juu, muistaakseni joskus -90 luvun alussa on maalattu uudelleen, maalipinta on ihan siisti mutta muutamia naarmuja löytyy eli ensitalvena saattaa maalattavaksi mennä. Sääli, sillä minä ainakin henkilökohtaisesti pidän tuosta väristä :(.. Tosin erään citikan värikartasta saattaisi löytyä täysin vastaava väri, kun sellaista tuli silmäiltyä.

Isäni mukaan iskarit ovat ihan ok, eli siis ilmeisesti paremmat kuin vakiot. Kunhan itse pääsen kuristustoimenpiteen jälkeen pyörän ottamaan laajempaan käyttöön niin voin kertoa niistä lisää.

edit: Tuulisuoja lähtee, jos ei kokonaan niin ainakin puolet lyhyemmäksi. Nykyisellään se ohjaa taidokkaasti joka ainoan tuulenkieppeen suoraan kypärään.

7.5.2006 18:43

Mitäs jos ostasin orginaalit siniset teipit ja sit orkkis sininen? varsin hyvä väri se sekin on? Munhan oli sininen alunperin. ks kuva: http://www.motot.net/galleria/showphoto ... user/28048

E: Toi mun oli alkuperäinen väri siis. Pari uuttakin kuvaa laitoin samal galtsuun.

7.5.2006 20:48

Sergey kirjoitti:Mitäs jos ostasin orginaalit siniset teipit ja sit orkkis sininen? varsin hyvä väri se sekin on? Munhan oli sininen alunperin. ks kuva: http://www.motot.net/galleria/showphoto ... user/28048

E: Toi mun oli alkuperäinen väri siis. Pari uuttakin kuvaa laitoin samal galtsuun.


Ihan hieno sininen, mutta oikeastaan tykkään enemmän tuosta minun sinisestä :). Varmaan semmosella tai joku muu väri jos maalaan.

7.5.2006 23:12

Joku CX:istä tietävä (Sergey) voisi vihjaista mikä pyöräni jengamittaria vaivaa, kun on niin h-i-d-a-s? Käynnistäessä menee n.10s ennenkuin viisari nousee tyhjäkäyntitasolle ja kierroksia annettaessa nousee hyvin hitaasti. Matka-ajossa kuitenkin näyttää vakaassa nopeudessa aivan oikein ja vakaasti. Mikä sitä vaivaa, onko muilla ollut samoja ongelmia?

Pitää tuossa kunhan ensiviikon perjantaina taas kotiin tulen koittaa rasvata vaijeri, ja ehkäpä purkaa koko mittari ja koittaa tausta vaihtaa uuteen..

Mutta olisi kivaa tietää jo etukäteen onko mittarini aivan kaputt, että tietäsin metsästää uuden?

8.5.2006 9:23

Se o kulunut/paskanen mittarin sisältä se kitka/magneetti? systeemi joka pyörittelee mittaria, mulla ei kierrosmittari laske edes alle 2000rpm kun se on niin kulahtanut, mutta siitä ylöspäin toimii ok. Alunperin ei toiminut lainkaan, mutta putsasin sen niin toimii nyt sentään jotenkin.

Mulla ei lämpömittari pelaa, ja vika on nimenomaan mittarissa eikä johdoissa tai anturissa. Se onkin hankalampi juttu... Mittarii ei saa ees purettua virallisesti kun on prässätty kiinni. Varovasti kampeamaan vaan siitä se kromilista lasin ympäriltä.

16.5.2006 18:20

Kirjotetaas vaihteeksi tännekin..

Joo, pyörä kävi kuristettavana, ja sain myös täystehon paperit joka löytyy galleriasta. Eli kuten käyrästä voi päätellä, on 7kw/10hp hävinnyt sitten jonnekin, ja 7k jälkeen alkaa vain omituinen röpötys tulemaan. Se tuntuu ajossa voimakkaana pätkimisenä, ja se n.9000rpm kohdalla sitten heltiää. Kaverini luki jostain juttua GL500/CX 500, ja siinä oli juuri kyseisestä oireesta. Sanoivat sen olevan yläkierrosten impulssikäämi joka on menossa, ja oireiden alkavan ilmaantua vm.-81 alaspäin kunhan mittarissa on 100 000km. Ja minun yksilöllä on ajettu 120tkm, joten taitaa syykin olla nyt selvä tehojen katoamiseen?

Mukavaa on ollut, kolmas päivä kun CX ajossa ja 250km tullut mittariin. Älyttömän mukava pyörä ajaa kaupungissa, ja Sergeylle: Iskarit ovat kyllä todella mukavat, ja toimivat niinkuin pitääkin. Vauhdikkaammassa mutka-ajossa ne toimii kuin unelma, joten saattaa ollakin etten myykään niitä isälle vaan pidän itselläni :).

Kieppimittarikin alkoi toimimaan kuten pitääkin, jee.

21.5.2006 18:49

Noniin, nyt on sivulaukut ja varttikate paikallaan, ja pakko myöntää että ulkonäkö koheni huomattavasti. Laitoin galleriaan yhden kuvankin..

2.6.2006 18:15

Tume34 kirjoitti:Joo, pyörä kävi kuristettavana, ja sain myös täystehon paperit joka löytyy galleriasta. Eli kuten käyrästä voi päätellä, on 7kw/10hp hävinnyt sitten jonnekin, ja 7k jälkeen alkaa vain omituinen röpötys tulemaan. Se tuntuu ajossa voimakkaana pätkimisenä, ja se n.9000rpm kohdalla sitten heltiää. Kaverini luki jostain juttua GL500/CX 500, ja siinä oli juuri kyseisestä oireesta. Sanoivat sen olevan yläkierrosten impulssikäämi joka on menossa, ja oireiden alkavan ilmaantua vm.-81 alaspäin kunhan mittarissa on 100 000km. Ja minun yksilöllä on ajettu 120tkm, joten taitaa syykin olla nyt selvä tehojen katoamiseen?


Moi!

Ensiksikin hauska yksityiskohta, itsellänikin oli samanlainen punainen CB125TDC ja nyt on jo jokunen vuosi tullut ajeltua samanvärisellä CX500:lla.

Itse asiaan, tosiaan kuulostaa juuri tuolta staattorivialta sinun tapauksesi. Eli tuossa 7000rpm kohdalla sytytysvirta vaihtuu otettavaksi eri käämiltä kuin pienemmillä kierroksilla. Mitä ilmeisimmin tämä korkeiden kierrosten käämitys on sinulla lähes sökö, jolloin kunnollista kipinää ei synny ja pyörä nykii ja röpöttää. Tilanteen voit tarkastaa mittaamalla käämit, erittäin hyvät ohjeet tähän löytyvät tästä CX:n omistajille kullanarvoisesta weppisaitista:
http://www.elsham.pwp.blueyonder.co.uk/cx500/stator/

Sivustolla on muitakin erittäin hyvä kuvalla varustettuja ohjeita oikeastaan koko moottorin purkuun ja kasaukseen. Suosittelen tutustumaan.

Itselläni on edessä nokkaketjuremontti, ihan vain varmuuden vuoksi kun tuo 100tkm alkaa olla täynnä, enkä pyörän aiemmasta huoltohistoriasta tiedä...

6.6.2006 10:14

KillJoy kirjoitti:
Tume34 kirjoitti:Joo, pyörä kävi kuristettavana, ja sain myös täystehon paperit joka löytyy galleriasta. Eli kuten käyrästä voi päätellä, on 7kw/10hp hävinnyt sitten jonnekin, ja 7k jälkeen alkaa vain omituinen röpötys tulemaan. Se tuntuu ajossa voimakkaana pätkimisenä, ja se n.9000rpm kohdalla sitten heltiää. Kaverini luki jostain juttua GL500/CX 500, ja siinä oli juuri kyseisestä oireesta. Sanoivat sen olevan yläkierrosten impulssikäämi joka on menossa, ja oireiden alkavan ilmaantua vm.-81 alaspäin kunhan mittarissa on 100 000km. Ja minun yksilöllä on ajettu 120tkm, joten taitaa syykin olla nyt selvä tehojen katoamiseen?


Moi!

Ensiksikin hauska yksityiskohta, itsellänikin oli samanlainen punainen CB125TDC ja nyt on jo jokunen vuosi tullut ajeltua samanvärisellä CX500:lla.

Itse asiaan, tosiaan kuulostaa juuri tuolta staattorivialta sinun tapauksesi. Eli tuossa 7000rpm kohdalla sytytysvirta vaihtuu otettavaksi eri käämiltä kuin pienemmillä kierroksilla. Mitä ilmeisimmin tämä korkeiden kierrosten käämitys on sinulla lähes sökö, jolloin kunnollista kipinää ei synny ja pyörä nykii ja röpöttää. Tilanteen voit tarkastaa mittaamalla käämit, erittäin hyvät ohjeet tähän löytyvät tästä CX:n omistajille kullanarvoisesta weppisaitista:
http://www.elsham.pwp.blueyonder.co.uk/cx500/stator/

Sivustolla on muitakin erittäin hyvä kuvalla varustettuja ohjeita oikeastaan koko moottorin purkuun ja kasaukseen. Suosittelen tutustumaan.

Itselläni on edessä nokkaketjuremontti, ihan vain varmuuden vuoksi kun tuo 100tkm alkaa olla täynnä, enkä pyörän aiemmasta huoltohistoriasta tiedä...


Hmm, varmaan evoluution aikaansaannoksia, että punaisesta CB125:sta tulee siirryttyä CX:ään ainakin ennen pitkään :D.

Suurkiitokset Ilotappajalle (vaiko tappajailolle?), sivusto todellakin pääsi jo ensimmäisen 10 sekunnin lukemisen jälkeen bookmarkkeihin, tuosta tulee olemaan tulevassa vielä paljon apua CX:ää laitettaessa.

Mutta joo, tässä kun nyt on töistä vapaata, on hyvää aikaa lähteä tarkastamaan mikä sytty minulta löytyy. Epäuskoni on suuri, että joku sen transistorisytytykseen olisi vaihtanut, mutta eihän sitä koskaan tiedä..

Sitten voisi alkaa tutkimaan sitä sytytystä, nyt tämän n.1000-1500km (en tiedä, mittarinvaijeri katkesi 300km kohdalla reilu viikko sitten ja nyt on uusi paikallaan, jonka jälkeen tullut yli 300km)kohdalla huomattua, että kun kierrokset ylittää täyskaasulla 7000rpm, tulee selvä pätkiminen ja röpötys ja tehojen tippuminen, kun taas osakaasulla yli 7000rpm vedätettäessä pyörä kiertää lähes normaalisti, ja vetokin pysyy "kohtalaisena". Kaasu pohjaan väännettäessä moottori aloittaa sitten taas pätkimisen ja röpötyksen, kunnes kierrokset saavuttavat 9000rpm ja veto tasaantuu jälleen. Eli myös kaasarin säädöt saattaa olla pielessä, lienee syytä varmistaa asia ennenkuin uusia, omaisuuksia maksavia käämejä lähden etsimään.

Ainiin, myös väliputken vuotaminen aiheuttaa joitakin häiriöitä kenties virtauksiin. Noh, 2-1putkisto tulossa ehkä kesällä.

6.6.2006 23:01

Noniin, tänään sain kuvattua pienen videonpätkän, josta kuulee ja aistii tämän pätkimisen. Expertit voivat sitten kertoa, onko se todellakin se impulssikäämi niinkuin epäilen, vaiko jossain muualla..

Linkki:

http://www.freewebs.com/tume34/pyorato/kiihdytys1.AVI

17.7.2006 9:20

Noniin, sain omaan CX:ääni tuossa jokunen viikko sitten nokkaketjuremontin tehtyä. Tai oikeastaan jätettyä tekemättä, kun oli mitä ilmeisemmin jo tehty. Kiristysvaraa hyvin jäljellä ja liu'ut miltei uutta vastaavat. Kuvia täältä: http://sourapple.dnsalias.net/photos/?album=49

Joko syy tehottomuuteen selvisi?

17.7.2006 9:47

KillJoy kirjoitti:Noniin, sain omaan CX:ääni tuossa jokunen viikko sitten nokkaketjuremontin tehtyä. Tai oikeastaan jätettyä tekemättä, kun oli mitä ilmeisemmin jo tehty. Kiristysvaraa hyvin jäljellä ja liu'ut miltei uutta vastaavat. Kuvia täältä: http://sourapple.dnsalias.net/photos/?album=49

Joko syy tehottomuuteen selvisi?


Jep, ikiliikkujiahan nämä pelit ovatkin, nokkaketju itselläkin vielä ainakin toistaiseksi sopivan tiukalla.

Ei ole vielä selvinnyt, kun ei ole ollut kovin suurta innostusta tai motivaatiota sitä selvittää, katsotaan talvella josko sitä jaksaisi alkaa tutkimaan. Kaasarit tässä tulee purettua ja puhdisteltua, kunhan jaksaa. Mutta nyt on toistaiseksi vähän kaikenlainen inspiraatio pyörään kohtaan kadoksissa, kun kortti kuivuu 3.9 asti Iisalmen polisportasemalla. Syitä miksi se sinne pääsi, en ala selvittelemään.

Nooh, Siinä vaiheessa kun kortin takasin saa, alkaa parhaimmat ajokelit jo tältä kaudelta olla ohi. Niinpä tein omanlaatuisen ratkaisun; Möin mopon ja kaiken ylimääräisen pois, ja todennäköisesti keskiviikkona tulee 125cc 2t enduro taloon. Pitäähän sitä nyt päästä talvella liikkumaan, ei se passaa että kesken ajokauden loppuu ajot tältä vuodelta :).

12.8.2006 1:20

Cexyllähän ajaa kesät talvet ;) Mun pitäisi saada jostakin oikeanpuoleinen tappokatkaisija/valokytkin/starttihässäkkä. On nääs murentunut startti ja valonappi kokonaan pois. Mistä löytyis ehjä? Sulta?

Kuvassa ympyröitynä keltaisella